2080Ti, förmodligen defekt, *om du lyckas laga kortet så får du behålla det*

Permalänk
Hedersmedlem

Kanske vi borde höra om swec-redaktionen har ett överskottslager med komponenter dom tror är döda - och som medlemmar kanske kan fixa på liknande villkor? :P. Iofs kanske det innebär skattekrångel för dem

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gi][Gurra:

Kanske vi borde höra om swec-redaktionen har ett överskottslager med komponenter dom tror är döda - och som medlemmar kanske kan fixa på liknande villkor? :P. Iofs kanske det innebär skattekrångel för dem

Det vore fantastiskt. Vi är rätt många som aldrig har råd med mer än låg/mellan utbudet ens begagnat.
Vore kul med en chans till något mer.

Sen är det jättekul att undersöka och försöka fixa med. ^^

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Kommer det finnas någon tråd i forum eller sker dokumentation här? Jag vill gärna följa processen och lära mig lite

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av YaBoi:

Kommer det finnas någon tråd i forum eller sker dokumentation här? Jag vill gärna följa processen och lära mig lite

Jag tänker att man skriver i sin egen första post i den här tråden. Men om swec har någon gräns på hur länge en annons kan leva så kanske vi blir tvungna att flytta till vanliga forumet

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

Kan inte längre redigera mitt första inlägg tyvärr.

kortet hämtades ut nästan precis för en timma sedan, demonterat och tagit bilder om det är någon som vill studera.

Update:
Än så länge har jag inte hittat grund orsaken. GPU håller sig kall även utan kylaren, vilket inte är ett bra tecken.

Har tyvärr inget flytande fluss hemma så en riktig reflow av GPU kan jag inte göra, (leverans försenad)
. Har reflow station.

Permalänk
Hedersmedlem

Crap. Jag kan inte heller längre redigera första inlägget. Nåväl. Då får vi väl skriva nya inlägg

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

18/12 update: hittat en komponent som saknas, bort bruten, nästan omöjligt att se då en av "paddsen" är kvar. se bilder:

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av -PrE-:

18/12 update: hittat en komponent som saknas, bort bruten, nästan omöjligt att se då en av "paddsen" är kvar. se bilder:

https://i.ibb.co/cQqm5wL/MG-5201-LI.jpg
https://i.ibb.co/mJJ0N62/MG-5202-LI.jpg

Spännande. Ingen aning om hur det kan ha gått till faktiskt :).
Har inget minne av att jag tappat kortet eller krockat med något/kylaren där.

Kylaren har väl (monterad) inte ens kontakt med det området?

Tror du att det går att få dit en ersättare, eller är risken att även PCBn under är skadad på ngt sätt?
Börjar nästan tro att det kan ha varit en halvtrasig komponent där från fabrik och min av/på-montering av kylare skakade till det tillräckligt för att det skulle lossna

Fast frågan är ju också vad tusan som ska sitta där? :). eller om komponenten där gör någon skillnad

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

Troligen är det något som kommits åt vid demontering/montering av kylaren. iom att det är alldeles intill monteringshålet.
Sen om den var kasst monterad från fabrik lär jag nog hålla med om, aldrig sett en sida av lödningen sitta kvar sådär.

Det jobbiga är att lista ut vilken storlek på kondensator som satt där. kan ta bort och mäta upp en bredvid som säkert är likadan. om jag nu inte gett bort min enda multimeter som kunde mäta kapacitans

update:
Testade Jumpra förbi i hopp om att den endast var för filtrering, utan resultat. Nostalgiskt att löda så smått, tandpetaren är bra referens

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonah312:

Jag tror jag kan lösa det (; kan du skicka till mig? Jag betalar frakt

Jag slänger in handuken, begärt adressuppgifter från jonah som står på tur

Tack för möjligheten Gurra!

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av -PrE-:

Jag slänger in handuken, begärt adressuppgifter från jonah som står på tur

Tack för möjligheten Gurra!

Vilken Uber dokumentation du gjort! Underbart arbete otur att du slänger in handduken

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 | Vive Focus 3 | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Vilken Uber dokumentation du gjort! Underbart arbete otur att du slänger in handduken

Sammanfattningsvis, vilket inte blev så mycket. Vill inte gärna ta i med torr reflow etc när det finns fler på tur:

  • Grundlig rengöring av hela kortet med IPA (nej inte öl)

  • Fota, visuellt kontrollera

  • Mätning/kontroll av div. komponenter med multimeter

  • Bryggning av avsaknad kondensator

Vem vet, kanske mitt nätagg inte klarar av att driva det ;P

Kortet nedpackat, hinner jag så lämnas den in imorgon, senast måndag morgon.
Ska bli spännande och se vad folket efter hittar på.

Update 20/12:
Kortet inlämnat, kolli nr översänt

Permalänk
Medlem

Imponerande start, blir kul att följa fortsättningen!

Permalänk
Hedersmedlem

Kan f.ö. meddela att jag än så länge hittills INTE (knock on wood) dödat mitt nya grafikkort - hurra! :), trots att jag behandlat det .. hårdhänt:

mer om min ikea- och biltema-vattenkylning här:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1618620-tips-pa-hur-ma...

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Gi][Gurra:

Kan f.ö. meddela att jag än så länge hittills INTE (knock on wood) dödat mitt nya grafikkort - hurra! :), trots att jag behandlat det .. hårdhänt:

https://i.imgur.com/pge6tdo.png

mer om min ikea- och biltema-vattenkylning här:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1618620-tips-pa-hur-ma...

Haha älskart Följer med spänning nästa användare på tur även om det verkar som att det mesta redan testats

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 | Vive Focus 3 | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Gi][Gurra:

Crap. Jag kan inte heller längre redigera första inlägget. Nåväl. Då får vi väl skriva nya inlägg

Nu ska det funka

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Kortet är uthämtat av person nr 2 i listan.. over and out

Permalänk
Medlem

Åååååh jaa, min dröm. Suttit och pillat isär närmare 70 laptops på jobbet och privat, även hållt på en del med grafikkort. Ställer mig gärna i kön

Permalänk
Avstängd

Ska börja experimentera imorgon tidigt (; va mycket hjälp man får från den ovan, detta blir nog mycket enklare

Permalänk
Avstängd

har bytt componenter som jag trodde kanske påverkade, och vissa som saknades, har bytt dem också. Kortet ger bild men fläktarna går inte längre, konstant vid 80c på ingen load. Återkommer med bilder

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jonah312:

har bytt componenter som jag trodde kanske påverkade, och vissa som saknades, har bytt dem också. Kortet ger bild men fläktarna går inte längre, konstant vid 80c på ingen load. Återkommer med bilder

Proffsigt!

Vi kan väl säga att kriteriet för att anses ha lyckats är att man kan spela krävande spel (i säg 30-45 minuter) med kortet utan artefakter, krascher eller överhettning. Sedan att man behöver montera ny kylning och inte använder orginalkylaren är mest en detalj/inget som påverkar bedömningen :).

Fram med ny kylpasta, buntband och några noname 120/140mm-fläktar

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

Bra jobbat! Ser fram emot bilder och gärna överdrivet detaljerade beskrivningar med komponentnamn som jag inte förstår

Permalänk
Avstängd

Håller på göra en lång dokumentär video som jag förklarar allt på youtube, (;

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jonah312:

Håller på göra en lång dokumentär video som jag förklarar allt på youtube, (;

Ser fram emot den!

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

Ser fram emot o se filmen. Komihåg 2-3 dagar sen ska de skickas vidare

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av -PrE-:

Ser fram emot o se filmen. Komihåg 2-3 dagar sen ska de skickas vidare

om han nu inte lyckats fixa kortet förstås

Men nu börjar väl tiden ta slut?
Upp till bevis eller skicka vidare

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Hedersmedlem

Tyvärr har det kommit till vår kännedom att Jonah312 förmodligen inte har reparerat kortet, utan istället försökt sälja det trasiga kortet på blocket som fullt fungerande, utan åtgärd.

Detta upptäcktes genom att vi hittade en blocket-annons nyligen utlagd (efter att först ha slutat svara på PM och i denna tråd), med exakt samma påstådda inköpsdatum på webhallen (Jonah312 hade i samband med påståendet om att ha reparerat kortet bett om kvitto, varpå jag skickade en scannad kvitto-kopia) och exakt samma serienr på bild som vårt kort, plus en del synliga modifikationer och påståenden som ytterligare styrker detta. Det går även att se rätt suspekt betéende i personens Sweclockers-historik här på marknaden.

Efter diskussion med -PrE- bestämde vi oss för att rapportera till både Blocket och Sweclockers. Annonsen har nu tagits bort från Blocket och Jonah312 har stängts av på Sweclockers. Men kortet ser vi tyvärr nog inte mer av.

Jag passade på att ta skärmdumpar på allt innan annonser m.m. plockades ner.

Därmed är det också sannolikt så att vi får avbryta denna "tävling" i förväg :(. Tråkigt, för det hade varit kul att se fler försöka!

Detta kommer ev tas upp med polisen (försäljning av vara man påstår funkar fullt ut men i själva verket är stendöd = bedrägeri?). Dock tveksamt om dom gör något åt saken och inte helt lätt då personen använt sig av olika namn och adresser. Sweclockers-Moderator/admin Kent har lovat bistå utifall polisen skulle önska loggar/ytterligare information.

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

Tråkigt! Hoppas att han ändrar sig och skickar vidare till nästa person :/

Permalänk
Avstängd

Jättetråkigt!

Väldigt pinsamt av Jonah312. Väldigt pinsamt helt generellt att ens sälja varor man fått gratis på sweclockers.

Edit: tycker verkligen en polisanmälan borde göras då detta borde betraktas som bedrägeri.

Permalänk

Adressen till vederbörande torde tidigare testare ha. Så någon kan juh enkelt åka hem och be om kortet igen så kan äventyret fortsätta.