Ny dator, hur är tillgången på komponenter.

Permalänk
Medlem

Ny dator, hur är tillgången på komponenter.

Hej!

Jag tänkte köpa en ny dator. Har lite pengar över i företaget (ca 20000) som jag tänkte uppgradera lite med innan nyår. Jag har fått tips om en som ser ut så här:
https://komponentkoll.se/bygg/BEGNg

Jag är lite osäker i allmänhet på hela grejen. Men det som jag funderar på egentligen är väl om komponenterna finns, och var man ska beställa dem från.

Jag funderar ju på att köpa en AMD Ryzen 9 5950X Processor och en MSI GeForce RTX 3060 Ti VENTUS 3X OC. Men de verkar inte finnas i lager. Har ni några tips på var man beställer från för att få hem kompenenterna snabbast.

Hade ganska dålig koll när jag skrev den första frågan.. Uppdaterar efter att jag börjar förstå lite mer.
Permalänk

3060ti börjar finnas i lager nu och då. Jag var själv nära på att beställa för ett par dagar sen när jag såg att det fanns i lager. Ett tips är att kolla på prisjakt.nu och välja 3060ti och se vilka modeller som finns i lager för stunden. Men väntar du ett par månader lär det gå lättare att få tag på delarna.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Vad ska du göra med den? Låter dumt att lägga 20k på dator och köpa en 3060ti. Du får lätt in ett 3080 där.

Vad ska du med en 5950 till, behöver du alla kärnor? 64gb ram, känns lite overkill.

Om det är tänkt att spela, byt till ett 3080, 16gb ram och en 5600 eller 5800x

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptenperre:

3060ti börjar finnas i lager nu och då. Jag var själv nära på att beställa för ett par dagar sen när jag såg att det fanns i lager. Ett tips är att kolla på prisjakt.nu och välja 3060ti och se vilka modeller som finns i lager för stunden. Men väntar du ett par månader lär det gå lättare att få tag på delarna.

Tack för tipsen, ska testa det!

Skrivet av T0MT0M:

Vad ska du göra med den? Låter dumt att lägga 20k på dator och köpa en 3060ti. Du får lätt in ett 3080 där.

Vad ska du med en 5950 till, behöver du alla kärnor? 64gb ram, känns lite overkill.

Om det är tänkt att spela, byt till ett 3080, 16gb ram och en 5600 eller 5800x

Ja det är lite det med 3080 som jag funderar på. Jag hade förstått det som att de kanske inte skulle gå att tillgången på dem var ganska dålig. Mycket av anledningen till att jag köper en dator nu är att jag har lite företagspengar som jag ska bränna.

Den huvudsakliga nyttan med datorn är antagligen maskininlärning (både på cpu och på gpu) så jag är lite osäker på om jag kommer använda allting, men det var lite för att säkra upp för framtiden.

Permalänk
Skrivet av mls-m5:

Hej!

Jag tänkte köpa en ny dator. Har lite pengar över i företaget (ca 20000) som jag tänkte uppgradera lite med innan nyår. Jag har fått tips om en som ser ut så här:
https://komponentkoll.se/bygg/BEGNg

Jag är lite osäker i allmänhet på hela grejen. Men det som jag funderar på egentligen är väl om komponenterna finns, och var man ska beställa dem från.

Jag funderar ju på att köpa en AMD Ryzen 9 5950X Processor och en MSI GeForce RTX 3060 Ti VENTUS 3X OC. Men de verkar inte finnas i lager. Har ni några tips på var man beställer från för att få hem kompenenterna snabbast.

Sitter själv i samma situation och tänkte bygga ungefär motsvarande dator.
https://komponentkoll.se/bygg/WQPnL

För att komma ned under gränsen för inventarier så beställer jag från olika leverantörer. Processorn och grafikkortet från Komplett då de verkar vara billigast och är nog ändå kört att få innan nyår från någon annan leverantör ändå. Övriga delar från Inet och NetonNet beroende på pris och tillgänglighet så att de kan kostnadsföras redan under innevarande räkenskapsår.

Skrivet av T0MT0M:

Vad ska du göra med den? Låter dumt att lägga 20k på dator och köpa en 3060ti. Du får lätt in ett 3080 där.

Vad ska du med en 5950 till, behöver du alla kärnor? 64gb ram, känns lite overkill.

Om det är tänkt att spela, byt till ett 3080, 16gb ram och en 5600 eller 5800x

Om det hade varit ett privatköp så håller jag med om att det kanske hade varit bättre att prioritera annorlunda för att få en 3080 istället för 3060ti. Då datorn ska köpas av ett företag så kan det vara svårt att motivera för skatteverket vid en eventuell granskning varför man behöver ett 3080 då det i allmänhet enbart används för spel. 3060ti är ändå det billigaste kortet i den senaste generationen och bör ses som ett mer acceptabelt alternativ ur beskattningssynpunkt.