Dator får ej internet efter inkopppling av switch

Permalänk
Medlem

Dator får ej internet efter inkopppling av switch

Flyttade nyligen så fick koppla om lite och nu får inte min dator internet, står bara oidentifierat nätverk. Lampan på switchen för min port blinkar gult vilket indikerar 10mbps anslutning. IP addressen datorn väljer är 169.254.x.x vilket är tp-links egna, tvingar jag den till 192.168.1.x så funkar det inte heller, kommer inte åt något på nätverket.
Min NAS som är inkopplad i samma switch hade inga problem och får gbit anslutning direkt och har åtkomst ut. Har provat starta om router, dator och ipconfig /release - renew. Utan resultat.

Någon som har någon idé? Switchen i fråga är D-Link DGS-1008A.

Har som tur är wifi på moderkortet så ingen brådska.

Edit: Har haft detta problemet en gång tidigare, när jag precis hade inskaffat den. Om jag kommer ihåg rätt så löste det sig självt efter några omstarter då.

Visa signatur

X570S AORUS ELITE AX | AMD Ryzen 7 5800X3D | G.Skill 3600C16-16-16 4x8GB TridentZ | Kingston A2000 1TB M.2 NVMe 2st | ASUS GeForce RTX3080 TUF OC | Corsair Hydro H100x | Phanteks Eclipse P400S | Phanteks Revolt Pro 1000W

Permalänk
Medlem

Får den en IP kopplad direkt i routern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akandesh:

Flyttade nyligen så fick koppla om lite och nu får inte min dator internet, står bara oidentifierat nätverk. Lampan på switchen för min port blinkar gult vilket indikerar 10mbps anslutning. IP addressen datorn väljer är 169.254.x.x vilket är tp-links egna, tvingar jag den till 192.168.1.x så funkar det inte heller, kommer inte åt något på nätverket.
Min NAS som är inkopplad i samma switch hade inga problem och får gbit anslutning direkt och har åtkomst ut. Har provat starta om router, dator och ipconfig /release - renew. Utan resultat.

Någon som har någon idé? Switchen i fråga är D-Link DGS-1008A.

Har som tur är wifi på moderkortet så ingen brådska.

https://packetlife.net/blog/2008/sep/24/169-254-0-0-addresses...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Får den en IP kopplad direkt i routern?

Ja, hade den kopplad direkt tidigare idag.

Oops, drog lite för snabb slutsats där.

Visa signatur

X570S AORUS ELITE AX | AMD Ryzen 7 5800X3D | G.Skill 3600C16-16-16 4x8GB TridentZ | Kingston A2000 1TB M.2 NVMe 2st | ASUS GeForce RTX3080 TUF OC | Corsair Hydro H100x | Phanteks Eclipse P400S | Phanteks Revolt Pro 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akandesh:

Ja, hade den kopplad direkt tidigare idag.

Fungerar det fortfarande är det säkert inget fel på datorn.

I så fall får du helt enkelt kolla över dina kablar och din switch.

Permalänk
Medlem

Har någon router också, eller bara switchen?

Permalänk
Rekordmedlem

Switchen är väl inkopplad på routerns lansida och inte på wansidan ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lilak:

Har någon router också, eller bara switchen?

Har en Asus router

Skrivet av mrqaffe:

Switchen är väl inkopplad på routerns lansida och inte på wansidan ?

Självklart.

Hittade möjligen problemet nu. Provade en av mina andra kablar och nu får jag gbit anslutning och allt funkar! Mycket konstigt dock för jag körde precis innan med min deltaco cable tester och fick korrekt signal på alla 8 ledningar. Blir att dra om till min andra kabel istället :^)

Visa signatur

X570S AORUS ELITE AX | AMD Ryzen 7 5800X3D | G.Skill 3600C16-16-16 4x8GB TridentZ | Kingston A2000 1TB M.2 NVMe 2st | ASUS GeForce RTX3080 TUF OC | Corsair Hydro H100x | Phanteks Eclipse P400S | Phanteks Revolt Pro 1000W

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Akandesh:

Har en Asus router

Självklart.

Hittade möjligen problemet nu. Provade en av mina andra kablar och nu får jag gbit anslutning och allt funkar! Mycket konstigt dock för jag körde precis innan med min deltaco cable tester och fick korrekt signal på alla 8 ledningar. Blir att dra om till min andra kabel istället :^)

En billig kabeltestare som bara kollar kontakt eller len riktig som mäter kablagets egenskaper.
Det är ju lätt att dela ett par eller tvinna isär ledarna för långt och det upptäcker inte enkla testare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En billig kabeltestare som bara kollar kontakt eller len riktig som mäter kablagets egenskaper.
Det är ju lätt att dela ett par eller tvinna isär ledarna för långt och det upptäcker inte enkla testare.

Detta är den billiga varianten ^^

Visa signatur

X570S AORUS ELITE AX | AMD Ryzen 7 5800X3D | G.Skill 3600C16-16-16 4x8GB TridentZ | Kingston A2000 1TB M.2 NVMe 2st | ASUS GeForce RTX3080 TUF OC | Corsair Hydro H100x | Phanteks Eclipse P400S | Phanteks Revolt Pro 1000W