Microsoft Flight Simulator 2020-tråden

Permalänk
Skrivet av Don_Tool:

Vad sitter du på för PC egentligen, låter otänkbart för bra det du säger. Jag misstror dig inte jag är bara nyfiken 🙂

EVGA GeForce RTX 2080 Ti, 32 gb minne, i9-10 gen. så pc:en är helt ok. Jag hade förväntat mig skarpare bild i reverb:en har aldrig kört med vr-glasögon tidigare. Såg något om "Openxr" på youtube men vad jag fattade så var det för Oculus användare? länk: https://flightsimulator.zendesk.com/hc/en-us/articles/3600185...-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flightmanone:

EVGA GeForce RTX 2080 Ti, 32 gb minne, i9-10 gen. så pc:en är helt ok. Jag hade förväntat mig skarpare bild i reverb:en har aldrig kört med vr-glasögon tidigare. Såg något om "Openxr" på youtube men vad jag fattade så var det för Oculus användare? länk: https://flightsimulator.zendesk.com/hc/en-us/articles/3600185...-

FS2020 använder standarden OpenXR så gäller för alla headsets, men det är som du skrev lite mer fix för Oculus användare om man inte vill gå via SteamVR.

Har du ett G2/WMR headset så kan du installera OpenXR dev tool och göra några inställningar till, ex render scale och motion smooting.

Permalänk
Skrivet av hejo:

FS2020 använder standarden OpenXR så gäller för alla headsets, men det är som du skrev lite mer fix för Oculus användare om man inte vill gå via SteamVR.

Har du ett G2/WMR headset så kan du installera OpenXR dev tool och göra några inställningar till, ex render scale och motion smooting.

Okej tack för tipset!👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flightmanone:

Jag hade förväntat mig skarpare bild i reverb:en

Det pågår diskussioner om det möjligen kan ha levererats enheter med sämre linser. Jag har lämnat tillbaka mitt ex. Det var för kasst. Knallskarp i mitten men så fort man bara sneglade utanför den absoluta mitten så blev det suddigt direkt. Funkar inget vidare i flightsims.

Sebastian på MRTV skall i januari testa ett större antal G2 headsets för att se vad som ligger bakom det faktum att vissa upplever skärpa över i stort sett hela bilden medans andra (som jag) mer eller mindre får sikta som en sniper med headsetet för att få skärpan där man vill ha den.

https://www.youtube.com/watch?v=Ekfcd64V1nw

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Skrivet av flightsim18:

Det pågår diskussioner om det möjligen kan ha levererats enheter med sämre linser. Jag har lämnat tillbaka mitt ex. Det var för kasst. Knallskarp i mitten men så fort man bara sneglade utanför den absoluta mitten så blev det suddigt direkt. Funkar inget vidare i flightsims.

Sebastian på MRTV skall i januari testa ett större antal G2 headsets för att se vad som ligger bakom det faktum att vissa upplever skärpa över i stort sett hela bilden medans andra (som jag) mer eller mindre får sikta som en sniper med headsetet för att få skärpan där man vill ha den.

https://www.youtube.com/watch?v=Ekfcd64V1nw

Är inne på samma sak själv. Tack för svaret! jag får väl också skicka tillbaka mitt ex. jag har samma problem som du. Vi får vänta tills dom fixar linserna till Reverb G2 Gott Nytt Bättre År 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Läser detta:

3. Locate the following key: HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Khronos\OpenXR\1
4. For ActiveRuntime change its value to the one that matches your platform (note: default path is shown below):
C:\Program Files\Oculus\Support\oculus-runtime\oculus_openxr_64.json
5. Close the Registry Editor. You are now ready to enter VR with your Oculus headset.

Är det ettan man ska ersätta med C:\Program...?

En fråga angående detta:
Ligger programmet OpenXR redan inbyggt i Steam VR programvara eller behöver man hämta hem det och i så fall var?

Jag har ändra i registret enligt ovan men hur vet jag att FS2020 använder Open XR? Jag såg på någon YouTube-film där någon gjorde justeringar i OpenXR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiwJon:

En fråga angående detta:
Ligger programmet OpenXR redan inbyggt i Steam VR programvara eller behöver man hämta hem det och i så fall var?

Jag har ändra i registret enligt ovan men hur vet jag att FS2020 använder Open XR? Jag såg på någon YouTube-film där någon gjorde justeringar i OpenXR.

Vad had du för HMD?

Skippa SteamVR om du kan för tillfället. Fungerar uselt med FS2020. Du kan ladda ner OpenXR developer tool och se vilken runtime som är aktiv, så vet du om registerändringen kickat in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejo:

Vad had du för HMD?

Skippa SteamVR om du kan för tillfället. Fungerar uselt med FS2020. Du kan ladda ner OpenXR developer tool och se vilken runtime som är aktiv, så vet du om registerändringen kickat in.

Tack för bra svar! Hittade en länk till OpenXR developer tool. Ursäkta min okunskap men vad är HMD?😬
Jag har köpt mitt FS2020 via Steam. Frågan är om det går att köra fristående från Steam? Är det någon skillnad om jag öppnar FS2020 via Steam eller klickar igång det på ikonen på skrivbordet? Startar det i alla fall via Steam?

Eller - måste jag helt enkelt köpa ett nytt FS2020?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiwJon:

Tack för bra svar! Hittade en länk till OpenXR developer tool. Ursäkta min okunskap men vad är HMD?😬
Jag har köpt mitt FS2020 via Steam. Frågan är om det går att köra fristående från Steam? Är det någon skillnad om jag öppnar FS2020 via Steam eller klickar igång det på ikonen på skrivbordet? Startar det i alla fall via Steam?

Eller - måste jag helt enkelt köpa ett nytt FS2020?

HMD = Head Mounted Display. Frågan kan väl ställas om istället om du exempelvis har Oculus, Valve eller ett Windows Mixed Reality headset?

Har du FS2020 i ditt Steam bibliotek måste du rimligen starta det via Steam, men tror inte du skall behöva använda Steam VR? Lite osäker då jag har mitt via Gamepass/Microsoft Store.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejo:

HMD = Head Mounted Display. Frågan kan väl ställas om istället om du exempelvis har Oculus, Valve eller ett Windows Mixed Reality headset?

Har du FS2020 i ditt Steam bibliotek måste du rimligen starta det via Steam, men tror inte du skall behöva använda Steam VR? Lite osäker då jag har mitt via Gamepass/Microsoft Store.

Okej tack! Jag har Oculus Quest 2.

Permalänk
Medlem

Någon idé om vad som händer i Australien? Som jag förstår det är alltså alla här spelare?

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av SiwJon:

Okej tack! Jag har Oculus Quest 2.

Så här gjorde jag:

Skrivet av Wasp:

https://i.imgur.com/iP2kNtp.png

Såhär ska du göra. Dvs den incirklade ska du ändra från att peka till steam vr till att peka där du har oculus-programmet installerat. Har du default location så kan du bara kopiera "C:\Program Files\Oculus\Support\oculus-runtime\oculus_openxr_64.json"

Så det ska bara vara att ändra nyckeln i regedit och starta om datorn tror jag.

Du ska nog inte behöva ladda ner något och inte behöva använda OpenXR developer tool. Dock kan du ju göra det för att ha koll som @hajo skrev.

Sedan ska du visst också ändra en inställning i Oculus. Minns inte exakt men du ska gå in i inställningar och aktivera testkanal. Vet inte om det går i occulus-appen.

Fråga bara om något är oklart.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av S-MAX:

Det finns en inbyggd karta i spelet - VFR map. Det är inte Google Maps nivå på den (långt ifrån) men den ger en fingervisning iallafall. Såg att det finns moddar som gör kartan bättre, exempelvis denna: https://www.msfsaddons.org/freeware/plugin-vfrmap
Har dock inte provat den själv.

Ja, lyckades hitta den. Ska kolla modden.

Tack!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Någon idé om vad som händer i Australien? Som jag förstår det är alltså alla här spelare?

Hur menar du vad som händer?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Hur menar du vad som händer?

Ser ut som en kolonn med typ 40 spelare?

Det här kan väl inte höra till det normala?

Dold text
Permalänk
Hedersmedlem

Nästan alla heter ju nåt med FTK också. Nån event eller liknande antar jag! Inget som verkar stå på community-forumet, men det går ju att arrangera saker utanför det.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Ser ut som en kolonn med typ 40 spelare?

Det här kan väl inte höra till det normala?

Aha, ok 😀

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejo:

Vad had du för HMD?

Skippa SteamVR om du kan för tillfället. Fungerar uselt med FS2020. Du kan ladda ner OpenXR developer tool och se vilken runtime som är aktiv, så vet du om registerändringen kickat in.

Jag fick till det! Nu kan jag köra FS2020 utanför SteamVR. Laddade ner OpenXR developer tool. Ändrade värdet i registret. Kan se en viss förbättring i FS2020 när kör i Oculus-programmet.

Tack för support!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiwJon:

Okej tack! Jag har Oculus Quest 2.

Då är vi två! Ta då också en titt på Oculus Debug Tool som finns i diagnostics mappen under C:\Program Files\Oculus\Support\oculus-diagnostics. Gjort stor skillnad för mig med skärpan. Har testat ett tag även med Reverb G2 och Q2 är inte långt ifrån när man får tweakat alla inställningar!

Öppna Oculus Debug Tool när du är i FS2020 och laborera med Encode Bitrate. Det ändras direkt utan att du behöver starta om något, så du kan fylla i ett värde 1-500 och hitta en lämplig nivå för vad dels din hårdvara klarar men också var du tycker kompressionen blir så bra som möjligt. Testa först 5 MBps (så du ser hur risigt det kan se ut) Tryck enter mellan varje ändring bara. Jag kör nu 350 MBps och 1.5X i Oculus och tycker bilden i FS2020 är riktigt crisp nu. Har du resurser för att dra upp Anisotropisk filtrering till 8X-16X (Inställning under VR graphics i FS2020) gör det stor skillnad också på hur långt du kan se skarpt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejo:

Då är vi två! Ta då också en titt på Oculus Debug Tool som finns i diagnostics mappen under C:\Program Files\Oculus\Support\oculus-diagnostics. Gjort stor skillnad för mig med skärpan. Har testat ett tag även med Reverb G2 och Q2 är inte långt ifrån när man får tweakat alla inställningar!

Öppna Oculus Debug Tool när du är i FS2020 och laborera med Encode Bitrate. Det ändras direkt utan att du behöver starta om något, så du kan fylla i ett värde 1-500 och hitta en lämplig nivå för vad dels din hårdvara klarar men också var du tycker kompressionen blir så bra som möjligt. Testa först 5 MBps (så du ser hur risigt det kan se ut) Tryck enter mellan varje ändring bara. Jag kör nu 350 MBps och 1.5X i Oculus och tycker bilden i FS2020 är riktigt crisp nu. Har du resurser för att dra upp Anisotropisk filtrering till 8X-16X (Inställning under VR graphics i FS2020) gör det stor skillnad också på hur långt du kan se skarpt!

https://images.pcgamingwiki.com/e/e8/Anisotropicexample.png

Fantastiskt intressant! Det ska jag verkligen testa.
Stort tack för den informationen!👍

Permalänk
Medlem

Lång tråd så jag kanske missat tidigare inlägg i ämnet.
Finns det några "must have"-moddar/3e partsmjukvara när man sätter igång att spela eller när man spelat ett tag?

Min T16000m kommer imorgon och har spenderat dagen med att installera och konfigurera (grafikmässigt) spelet.
(Avvaktar med VR ett tag för min Rift S för också osäker på om mitt 1080 öht kommer leverera adekvat grafik men främst för att lära mig flyga och kunna titta i manuler etc. samtidig. )

Permalänk
Medlem

Dum fråga ang en achivment .. Har precis gjort den flygningen på 8 timmar med turboprop/prop plan... Flög från punkt a till punkt med mellanlandning för att tanka , begärde tillstånd för att landa o så ..

Nu när jag kollar på mina achivments så är den fortfarande ej upplåst.. Vad sjutton ska man göra för att klara den , är saddle soare som den heter.

Visa signatur

Stationär »AMD RYZEN 5 5600X | MSI MAG B550M Mortar
| PSU Corsair TX 850 80+Bronze | Chassi Jonsbo W2 | 32 Gb ram @ 3200 Mhz | KFA2 RTX 3060 12Gb | Kingston NVME 250 Gb M.2 + WD Blue SN550 NVMe 1TB M.2 | OS Win 11

Netbook | Asus Eee Pc 1000 H |

Permalänk
Skrivet av hejo:

Då är vi två! Ta då också en titt på Oculus Debug Tool som finns i diagnostics mappen under C:\Program Files\Oculus\Support\oculus-diagnostics. Gjort stor skillnad för mig med skärpan. Har testat ett tag även med Reverb G2 och Q2 är inte långt ifrån när man får tweakat alla inställningar!

Öppna Oculus Debug Tool när du är i FS2020 och laborera med Encode Bitrate. Det ändras direkt utan att du behöver starta om något, så du kan fylla i ett värde 1-500 och hitta en lämplig nivå för vad dels din hårdvara klarar men också var du tycker kompressionen blir så bra som möjligt. Testa först 5 MBps (så du ser hur risigt det kan se ut) Tryck enter mellan varje ändring bara. Jag kör nu 350 MBps och 1.5X i Oculus och tycker bilden i FS2020 är riktigt crisp nu. Har du resurser för att dra upp Anisotropisk filtrering till 8X-16X (Inställning under VR graphics i FS2020) gör det stor skillnad också på hur långt du kan se skarpt!

https://images.pcgamingwiki.com/e/e8/Anisotropicexample.png

Hur funkar det med Hp Reverb G2 med Oculus Debug Tool eller OpenXR? Jag har förvisso skickat tillbaka mina Reverb g2 upplevde de som mycket "blurriga" oskärpa i msfs2020. Men jag har förbokat ett par så man får hoppas på att dom funkar bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flightmanone:

Hur funkar det med Hp Reverb G2 med Oculus Debug Tool eller OpenXR? Jag har förvisso skickat tillbaka mina Reverb g2 upplevde de som mycket "blurriga" oskärpa i msfs2020. Men jag har förbokat ett par så man får hoppas på att dom funkar bättre.

G2 fungerar inte med Oculus programvaror. Däremot kan du styra render scale och motion projection direkt i OpenXR dev tool för G2. G2 var skarp i mitten för mig men usel skärpa i periferin. Återkom gärna om du testar flera olika G2 om du märker skillnad!

Permalänk
Medlem

Glöm inte heller att hålla koll på MRTVs kommande test av minst 10 st olika Reverbs för att få lite klarhet (no pun) över linserna och hur/om det skiljer sig från headset till headset.

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Skrivet av hejo:

G2 fungerar inte med Oculus programvaror. Däremot kan du styra render scale och motion projection direkt i OpenXR dev tool för G2. G2 var skarp i mitten för mig men usel skärpa i periferin. Återkom gärna om du testar flera olika G2 om du märker skillnad!

Kommer att få g2:an runt mitten av januari (eventuellt) Hann inte prova OpenXR i den förra g2:an fortsättning följer....

Permalänk
Skrivet av flightsim18:

Glöm inte heller att hålla koll på MRTVs kommande test av minst 10 st olika Reverbs för att få lite klarhet (no pun) över linserna och hur/om det skiljer sig från headset till headset.

Tack håller koll på Sebastians utredning om g2:ans sweetspots

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejo:

Då är vi två! Ta då också en titt på Oculus Debug Tool som finns i diagnostics mappen under C:\Program Files\Oculus\Support\oculus-diagnostics. Gjort stor skillnad för mig med skärpan. Har testat ett tag även med Reverb G2 och Q2 är inte långt ifrån när man får tweakat alla inställningar!

Öppna Oculus Debug Tool när du är i FS2020 och laborera med Encode Bitrate. Det ändras direkt utan att du behöver starta om något, så du kan fylla i ett värde 1-500 och hitta en lämplig nivå för vad dels din hårdvara klarar men också var du tycker kompressionen blir så bra som möjligt. Testa först 5 MBps (så du ser hur risigt det kan se ut) Tryck enter mellan varje ändring bara. Jag kör nu 350 MBps och 1.5X i Oculus och tycker bilden i FS2020 är riktigt crisp nu. Har du resurser för att dra upp Anisotropisk filtrering till 8X-16X (Inställning under VR graphics i FS2020) gör det stor skillnad också på hur långt du kan se skarpt!

https://images.pcgamingwiki.com/e/e8/Anisotropicexample.png

Jag har öppnat Oculus debug tool men får inte till det. I Encode Bitrate står det noll och det går att ändra men inget händer på skärmen vad jag kan se. Det går heller inte ändra värdet genom att trycka enter. Troligen gör jag fel eller har vi olika program?

Ska jag har FS2020 i normalläge (inte VR) när jag gör detta?

Hur gör du ändringen i Oculus till 1.5X?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiwJon:

Jag har öppnat Oculus debug tool men får inte till det. I Encode Bitrate står det noll och det går att ändra men inget händer på skärmen vad jag kan se. Det går heller inte ändra värdet genom att trycka enter. Troligen gör jag fel eller har vi olika program?

Ska jag har FS2020 i normalläge (inte VR) när jag gör detta?

Hur gör du ändringen i Oculus till 1.5X?

VR läget ska vara aktivt i FS2020. Du kan behöva köra Debug Tool som administratör, iaf för att ändringen ska sparas efter omstart. 1,5X upplösningen ändrar du i Oculus programmet i Windows, men det beror också på hårdvara hur mycket super sampling systemet orkar med, så det får du laborera med för att få okej FPS. Kolla för säkerhetsskull att du har uppdaterat all programvara till V23 och slå på public test channel.

https://support.oculus.com/200468603765391/

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejo:

VR läget ska vara aktivt i FS2020. Du kan behöva köra Debug Tool som administratör, iaf för att ändringen ska sparas efter omstart. 1,5X upplösningen ändrar du i Oculus programmet i Windows, men det beror också på hårdvara hur mycket super sampling systemet orkar med, så det får du laborera med för att få okej FPS. Kolla för säkerhetsskull att du har uppdaterat all programvara till V23 och slå på public test channel.

https://support.oculus.com/200468603765391/

Tack!