Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Jag tog inte med kabelpriset alls. Inte ens den billigare för 460kr. Så inte helt säker vad det är du vill påpeka.

Men då kan jag göra det med. Quest 2 3890kr + elite strap och batteri 1579kr + kabel 460kr = 5929.
Köper man 256 GB vilket man ändå gör om det inte är för barn så blir det 800kr mer dvs. 6729kr.

Argumenten för att man inte måste köpa elite strap och batterier är såklart alltid diskuterbart men då håller det inte måttet att jämföras med varken index eller G2 gällande komfort.

Referens:
https://www.inet.se/produkt/5411628/oculus-quest-2-64gb?utm_s...
https://www.inet.se/produkt/5411630/oculus-quest-2-elite-stra...
Random Alibaba kabel 460kr

Men nu sitter du ju bara och hittar på saker.
Q2 från Sverige kostar 3690kr. 64GB räcker till storleksordningen 30-40 spel och så många bra vr spel finns det inte ens på Oculus store, eller knappt på Steam för den delen. Elite strap med batteri går inte att använda tillsammans när man kör kablad PCVR så det är ju helt irrelevant när du jämför så som du gör, annars fungerar en billig powerbank lika bra. En populär kabel som snurrat i Q2-tråden länge kostade 47kr som fungerade jättebra, en vettig kabel får man lätt för 200kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnJoker:

Men nu sitter du ju bara och hittar på saker.
Q2 från Sverige kostar 3690kr. 64GB räcker till storleksordningen 30-40 spel och så många bra vr spel finns det inte ens på Oculus store, eller knappt på Steam för den delen. Elite strap med batteri går inte att använda tillsammans när man kör kablad PCVR så det är ju helt irrelevant när du jämför så som du gör, annars fungerar en billig powerbank lika bra. En populär kabel som snurrat i Q2-tråden länge kostade 47kr som fungerade jättebra, en vettig kabel får man lätt för 200kr.

Jag länkade direkt till en svensk butik som var billigast fram tills någon dag där nu elgiganten är billigast. Ursäkta att jag missade att elgiganten var sveriges billigaste just nu. Alla poäng kvarstår.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk

Efter att ha läst de senaste inläggen om vad som är bäst "bang for the buck" mellan Quest 2 och G2 kan jag inte låta bli att tänka:

"Kan inte alla bara få tycka vad de vill och skaffa det headset de tycker känns bäst? Både ur ekonomisk synvinkel och i övrigt."

Ifall någon tycker G2 är bäst, fine...kör med det! Tycker någon Quest 2 är bättre, fine...kör med det!

Får ibland intrycket härinne att man har svårt att acceptera att någon annan tänker annorlunda än vad man själv gör i en viss fråga. Där man sen försöker övertyga sin "motståndare" om varför man själv har mest rätt.

Är väl iofs inget unikt för G2 kontra Quest 2 eller Sweclockers. Förstår bara inte riktigt vitsen med såna här diskussioner. Är väl bara köra med vad man själv tycker passar en bäst...eller !?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Jag länkade direkt till en svensk butik som var billigast fram tills någon dag där nu elgiganten är billigast. Ursäkta att jag missade att elgiganten var sveriges billigaste just nu. Alla poäng kvarstår.

Elgiganten har haft det priset sen lanseringsdagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Då kan jag förtydliga, om hela familjen använder headsetet så är 64GB lite för lite. Dvs. inte inte enbart för PCVR och är fler, spel blir inte direkt mindre och kommer snabbt bli en begränsning ju fler AAA titlar som släpps. Tror det är ca 50GB effektivt som går att använda.

Men snälla, Inet var billigast fram tills någon dag sedan, Elgiganten sänkte med 200kr nyligen, ha lite överseende.
Med din kalkyl tog du inte ens med kabel i summan. 5 meter är vad de flesta kör på och är minimum för dem flesta också om man vill kunna använda som PCVR.

Att du inte tar med batteri+strapen är som jag skrev en diskussion man kan ta men för att komma nära G2an och Index så är det enligt mig ett krav. Att lira ett tungt spel och inte kunna spela i mer än 3 timmar utan att ladda är ganska lamt.

Fast du jämför ju Q2 mot G2, så vad har det interna lagringsutrymmet hos Q2 att göra med någonting i jämförelsen? Det är ju en diskussion om kostnaden för att få en jämförbar upplevelse, kan inte se att mängden du kan ha installerat på samma gång i standalone-läge har någon bäring på den jämförelsen. Med det sagt så är Questspelen i regel inte stora, cirka 0.3-3GB med något enstaka undantag, i värsta fall är det väl inte värre än att man får avinstallera något man inte spelar? Om 256GB var ett "måste" så hade det inte varit gångbart att sälja en 64GB-modell alls. Med allt detta sagt så har 64GB på Q1 inte varit något problem i min familj.

Elgiganten har haft samma pris sedan release (23 september enligt Prisjakt), det var Inet och Komplett som en period sänkte med 200kr för att matcha Elgiganten. När lagret tog slut hos Elgiganten höjde dom priset igen.

Kabel nämnde jag längre ner i inlägget, jag vill hävda att den stora poängen med att välja Quest är att köra trådlöst men för exempelvis flygspel, bilspel och liknande där man ändå sitter ner och vill ha maximal skärpa på avstånd (det vill säga maxad bitrate) så klarar man sig med en kortare kabel. Men visst, släng på 300-400kr för en 5m-kabel från Amazon. Ser ingen anledning att man ska behöva lägga över 5000kr med dessa extrasaker, definitivt inte 6700kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebMaximus:

Efter att ha läst de senaste inläggen om vad som är bäst "bang for the buck" mellan Quest 2 och G2 kan jag inte låta bli att tänka:

"Kan inte alla bara få tycka vad de vill och skaffa det headset de tycker känns bäst? Både ur ekonomisk synvinkel och i övrigt."

Ifall någon tycker G2 är bäst, fine...kör med det! Tycker någon Quest 2 är bättre, fine...kör med det!

Får ibland intrycket härinne att man har svårt att acceptera att någon annan tänker annorlunda än vad man själv gör i en viss fråga. Där man sen försöker övertyga sin "motståndare" om varför man själv har mest rätt.

Är väl iofs inget unikt för G2 kontra Quest 2 eller Sweclockers. Förstår bara inte riktigt vitsen med såna här diskussioner. Är väl bara köra med vad man själv tycker passar en bäst...eller !?

Håller helt med! Diskussionen om vilken som är "bäst" har inte här att göra.

Kan dock tycka att det är intressant att få en jämförande bild från folk som ägt eller äger andra headset för att kunna bilda en uppfattning om bildkvalitet och så vidare för oss som är intresserade av att testa G2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebMaximus:

Efter att ha läst de senaste inläggen om vad som är bäst "bang for the buck" mellan Quest 2 och G2 kan jag inte låta bli att tänka:

"Kan inte alla bara få tycka vad de vill och skaffa det headset de tycker känns bäst? Både ur ekonomisk synvinkel och i övrigt."

Ifall någon tycker G2 är bäst, fine...kör med det! Tycker någon Quest 2 är bättre, fine...kör med det!

Får ibland intrycket härinne att man har svårt att acceptera att någon annan tänker annorlunda än vad man själv gör i en viss fråga. Där man sen försöker övertyga sin "motståndare" om varför man själv har mest rätt.

Är väl iofs inget unikt för G2 kontra Quest 2 eller Sweclockers. Förstår bara inte riktigt vitsen med såna här diskussioner. Är väl bara köra med vad man själv tycker passar en bäst...eller !?

Jag har inte sagt något annat, det jag opponerar mig mot är påståendet att man behöver lägga 6700kr på en Quest 2 för att få någon slags paritet med en G2. Detta är inte primärt för att övertyga den som sa det utan snarare för att belysa det för någon oinsatt som sitter och läser det. Sen är det ju trots allt ett diskussionsforum, då ska det väl gå att diskutera även saker man inte är ense om?

Permalänk
Medlem

Provade ställa in SB till PCI-E3 men det gjorde ingen skillnad. Provat alla typer av USB-port, i USB2 känns inte headsetet av alls verkar det som.

Hittar ingen inställning för att sätta hela systemet i PCI-E3, frågan är om jag måste ställa in ALLT i Gen3 eller om det skulle räcka med bara SB?

Asus Prime X570-P har jag.

Headsetet har ju ändå funnits såpass länge att detta borde fixats kan jag tycka.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Provade ställa in SB till PCI-E3 men det gjorde ingen skillnad. Provat alla typer av USB-port, i USB2 känns inte headsetet av alls verkar det som.

Hittar ingen inställning för att sätta hela systemet i PCI-E3, frågan är om jag måste ställa in ALLT i Gen3 eller om det skulle räcka med bara SB?

Asus Prime X570-P har jag.

Headsetet har ju ändå funnits såpass länge att detta borde fixats kan jag tycka.

Har du kikat så att det inte kommit några biosuppdateringar? Och hur många usb hubbar har du provat?

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnJoker:

Elgiganten har haft det priset sen lanseringsdagen.

Skrivet av Halldin:

Fast du jämför ju Q2 mot G2, så vad har det interna lagringsutrymmet hos Q2 att göra med någonting i jämförelsen? Det är ju en diskussion om kostnaden för att få en jämförbar upplevelse, kan inte se att mängden du kan ha installerat på samma gång i standalone-läge har någon bäring på den jämförelsen. Med det sagt så är Questspelen i regel inte stora, cirka 0.3-3GB med något enstaka undantag, i värsta fall är det väl inte värre än att man får avinstallera något man inte spelar? Om 256GB var ett "måste" så hade det inte varit gångbart att sälja en 64GB-modell alls. Med allt detta sagt så har 64GB på Q1 inte varit något problem i min familj.

Elgiganten har haft samma pris sedan release (23 september enligt Prisjakt), det var Inet och Komplett som en period sänkte med 200kr för att matcha Elgiganten. När lagret tog slut hos Elgiganten höjde dom priset igen.

Kabel nämnde jag längre ner i inlägget, jag vill hävda att den stora poängen med att välja Quest är att köra trådlöst men för exempelvis flygspel, bilspel och liknande där man ändå sitter ner och vill ha maximal skärpa på avstånd (det vill säga maxad bitrate) så klarar man sig med en kortare kabel. Men visst, släng på 300-400kr för en 5m-kabel från Amazon. Ser ingen anledning att man ska behöva lägga över 5000kr med dessa extrasaker, definitivt inte 6700kr.

Snacka om att medvetet fokusera på fel grejer. Jag tog med båda varianterna av Quest 2. För att det är dessa två som går att köpa.
Men vi hakar upp oss på det och priset på elgiganten vs inet.

Här med lägger jag ner. All information för att hälpa de som läser i tråden har skrivits ang. min input.
Som sagt man vet själv vilka behov man har och denna tråd kanske hjälper en på traven genom vettiga diskussioner. När diskussionerna inte längre ger mer värde finns det lite poäng i att fortsätta.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Har du kikat så att det inte kommit några biosuppdateringar? Och hur många usb hubbar har du provat?

På ASUS supportsajt finns ingen upplagd.

Har ingen USB-Hub alls, annat en urgammal som jag tvivlar ens är USB2.

Edit för jag såg på fel moderkort, det finns ingen ny bios.
Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Funderade på Quest 2 men pga man måste va gift med facerape så sket jag i den.
Ang sweetspot på G2 så är den liten men för mig blir den bra när jag kommer närmare linserna, samt att blidstorleken blir vettig. Så blir o modda den för min del med eget vr cover.
Undrar lite vad HP tänkt på med nuvarande cover.. ögonen hamnar definitivt för långt från linserna.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk

Ang de diskussioner som varit här inne menade jag inget illa. Självklart är tanken med ett forum att göra just det. Däremot kändes det som vi fastnade lite i vad Quest 2 vs G2 kostar och om resp headset är värt sitt pris. Känns för mig naturligt att svaret kommer variera beroende på vad man har för preferenser och hur man planerar använda headsetet.

Till @alphahanne - vill minnas att jag läste att andra med AMD-moderkort löst problemet genom att ändra allt som hade med PCIe 4 att göra till PCIe 3. Så det skulle jag börja med i din situation. Lägga på ett ej ännu officiellt BIOS skulle jag undvika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvonS:

Funderade på Quest 2 men pga man måste va gift med facerape så sket jag i den.
Ang sweetspot på G2 så är den liten men för mig blir den bra när jag kommer närmare linserna, samt att blidstorleken blir vettig. Så blir o modda den för min del med eget vr cover.
Undrar lite vad HP tänkt på med nuvarande cover.. ögonen hamnar definitivt för långt från linserna.

HP har ju främst riktat sig mot företag tidigare och vill väl att deras produkt ska gå att använda med glasögon.
Men jag håller med, en stor del av "kritiken" mot headsetet är ju riktad mot dess FOV. Hade HP slängt med en tunn gasket i lådan så hade dom sluppit en stor del av den kritiken.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Snacka om att medvetet fokusera på fel grejer. Jag tog med båda varianterna av Quest 2. För att det är dessa två som går att köpa.
Men vi hakar upp oss på det och priset på elgiganten vs inet.

Här med lägger jag ner. All information för att hälpa de som läser i tråden har skrivits ang. min input.
Som sagt man vet själv vilka behov man har och denna tråd kanske hjälper en på traven genom vettiga diskussioner. När diskussionerna inte längre ger mer värde finns det lite poäng i att fortsätta.

Nu var det ju faktiskt du som fastnade på just priset bland alla andra saker vi försökte lyfta fram som vi inte tyckte hängde ihop med dina påpekanden. Håller med annars, nu är dags att lägga ner denna diskussion!

Skrivet av hejo:

Har testat mellan G2 och Quest 2 i några dagar nu. Är tyvärr inte särskilt imponerad av G2 framförallt gällande sweetspot och det man kan kalla "off center clarity". Har fantastiskt bra skärpa precis i mitten. Jag har IPD på 63 mm och tycker jag får en bra passform men får trycka fejset rätt långt in för att det skall blir så bra FOV som möjligt, det blir inte jättebekvämt i längden och trycker på sidorna, var de tvugna att göra så stora skygglappar? Även provat utan ansiktsmasken utan någon förbättring annat än FOV.

Det är lätt att placebo tar över när man testar massa inställningar, har fotograferat mycket och sökte mig till lens-charts som man använder för att testa objektiv/sensorer. B&H har en bra som jag sparat ner och sedan kört i Steam Media Player som finns under Steam VR. Testa gärna detta och se vad ni får för läsbarhet

1. Spara ner bilden från B&H
https://static.bhphotovideo.com/explora/sites/default/files/b...

2. Ladda in den i Steam VR Media Player (drag & drop funkar)

3. Resetta bilden så att du tittar MITT på bilden. Det blir en slags moire effekt i mitten när det är helt centrerat.

4. Fortsätt titta rakt fram och snegla åt sidorna bara med ögonen för att testa läsbarheten.

Med Quest 2 kan jag läsa rad 7 utan större problem sen blir det kämpigt, med Reverb G2 är rad 5 väldigt svår att tyda. Gjorde en radial oskärpa i Photoshop bara för att illustrera ungefär hur illa det är för mig. Har testat G2:an med 200%+ SS tills datorn med ett 3080 storknar, men det gör ingen större skillnad tyvärr

Illustrerat mitt resultat via Photoshop, ej genom linsen:
https://i.imgur.com/yR2pVPm.png

Passar på att bumpa detta test som jag tyckte var intressant, finns det fler som har undersökt hur stor sweetspot man får med G2'an?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebMaximus:

Ang de diskussioner som varit här inne menade jag inget illa. Självklart är tanken med ett forum att göra just det. Däremot kändes det som vi fastnade lite i vad Quest 2 vs G2 kostar och om resp headset är värt sitt pris. Känns för mig naturligt att svaret kommer variera beroende på vad man har för preferenser och hur man planerar använda headsetet.

Till @alphahanne - vill minnas att jag läste att andra med AMD-moderkort löst problemet genom att ändra allt som hade med PCIe 4 att göra till PCIe 3. Så det skulle jag börja med i din situation. Lägga på ett ej ännu officiellt BIOS skulle jag undvika.

Ändrat allt till PCIe3 men ingen skillnad. Har provat varenda USB-port utom 2.0-portarna. Undrar om jag ska prova stänga av USB Legacy support. Risken är väl att något av det jag har kopplat inte fungerar då men iaf för att testa.

Provade också avinstallera Mixed Reality Portal och installera om men det gjorde inte heller någon skillnad.

BIOS jag hittade var inte till mitt moderkort, jag såg fel på listan, så det finns inget nyare än det jag redan har.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av EnJoker:

Nu var det ju faktiskt du som fastnade på just priset bland alla andra saker vi försökte lyfta fram som vi inte tyckte hängde ihop med dina påpekanden. Håller med annars, nu är dags att lägga ner denna diskussion!

Passar på att bumpa detta test som jag tyckte var intressant, finns det fler som har undersökt hur stor sweetspot man får med G2'an?

Jag har testat lite idag med både G2:an och Q2:an.

Spel har jag testat PC2 och där upplever jag lite SDE på Q2:an. (kommer från HTC Vive tidigare). Upplever inget SDE på G2.
Testade även band-testbilden postad tidigare i tråden i virtual desktop i steam på både Q2an och G2:an och upplever skärmen suddigare overall på Q2 men skulle säga att linsernas effekt gällande att skärpan blir tydligt sämre är samma på båda två bara att det blir tydligare när G2:an är så mycket skarpare i mitten.

FOV: G2an betydligt bättre.

Komfort: G2:an betydligt bättre än stock Q2

Ljud: Överraskande bra ljud på q2:an men G2:an är fortfarande bättre.

Svårt val mellan dessa.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av rickard64:

Svårt val mellan dessa.

Kastas fram och tillbaka mellan dessa också. Trodde jag bestämt mig för G2 trots alla kompromisser och störande sweetspot, men skärpan är där ändå även om den är begränsad i storlek 😭

Men så sprang jag på en tråd på reddit ikväll och började labba med Oculus Link Debug Tool. En stol del av den sämre skärpan med Quest 2 är för mig encode-smearing. Framförallt i FS2020. Testade att ändra bitrate till 300 MBps och uppåt. ENORM skillnad för mig i FS2020. Byggnader, terräng, landningsbanor etc. är nu mycket skarpare. Påverkar dock mer det som är långt borta än rakt framför ex. cockpit instrument. Texturer blev mycket bättre utan att för del delen öka dess upplösning. Värt ett test för er med Q2 i denna tråden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rickard64:

Svårt val mellan dessa.

Utifrån den där utvärderingen verkar valet ganska självklart?
Varför har du svårt att bestämma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnJoker:

Nu var det ju faktiskt du som fastnade på just priset bland alla andra saker vi försökte lyfta fram som vi inte tyckte hängde ihop med dina påpekanden. Håller med annars, nu är dags att lägga ner denna diskussion!

Passar på att bumpa detta test som jag tyckte var intressant, finns det fler som har undersökt hur stor sweetspot man får med G2'an?

Fast priset jag tog upp är inget som är taget från luften det är offeciella Oculus grejer. Det ni hakar upp er på är att elgiganten säljer Quest 2 200kr billigare. Ganska stor skillnad på vart fokus ligger där.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Fast priset jag tog upp är inget som är taget från luften det är offeciella Oculus grejer. Det ni hakar upp er på är att elgiganten säljer Quest 2 200kr billigare. Ganska stor skillnad på vart fokus ligger där.

Nog mer menat att diskussionen hållit på ett tag. Håller med om att prisskillnaden mellan Quest 2 och G2 är mindre än vad man först tror för PCVR. Man får också räkna med högtalarna i G2. Å andra sidan har de flesta redan ett headset att använda till Quest 2.

Hade det inte varit för facebook så vet jag inte vilket headset jag hade satsat på, ändå trevligt att ha trådlöst spelande som alternativt. Men med kvalitén och helhetspaketet du får för PCVR i G2 plus facebook så är svaret lätt för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Jag tog inte med kabelpriset alls. Inte ens den billigare för 460kr. Så inte helt säker vad det är du vill påpeka.

Men då kan jag göra det med. Quest 2 3890kr + elite strap och batteri 1579kr + kabel 460kr = 5929.
Köper man 256 GB vilket man ändå gör om det inte är för barn så blir det 800kr mer dvs. 6729kr.

Argumenten för att man inte måste köpa elite strap och batterier är såklart alltid diskuterbart men då håller det inte måttet att jämföras med varken index eller G2 gällande komfort.

Referens:
https://www.inet.se/produkt/5411628/oculus-quest-2-64gb?utm_s...
https://www.inet.se/produkt/5411630/oculus-quest-2-elite-stra...
Random Alibaba kabel 460kr

Köpte 5 meter sladd för Q2 = 120 kr
https://m.aliexpress.com/item/1005001831487388.html?trace=www...
Funkar helt perfekt.

Har även en kiwis sladd också för 250 som även den fungerar helt perfekt.

https://m.aliexpress.com/item/1005001619417239.html
Halo strap-en 243 kr .. Inte lika mysig som på Rift s halo men inte långt ifrån heller.

Det jag ville säga var att Q2 är mycket billigare än G2 även med dessa extra grejer som bara gör Q2 ännu bättre..

Du skrev att det inte verkar vara så att Q2 är billigare för att man måste köpa till massa saker för komma upp till samma nivå av headset som G2 är. Så det jag villa säga var att det bara är bs

Finns tom stjärterum att köpa till några olika masker upphängning av sladd och batteribank och fortfarande vara billigare.

Räknar man även in att man kan använda enheten trådlöst så blir det ju nästan som att man faktiskt får två headsets.
Ok nu är jag kanske trött. även om det dock är en point!

PS. Inet är dyra på typ allt. DS.

PPS. Så alla som har varit missnöjda med G2 har låg IPD..lins wise.. intressant DDS.

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Fast priset jag tog upp är inget som är taget från luften det är offeciella Oculus grejer. Det ni hakar upp er på är att elgiganten säljer Quest 2 200kr billigare. Ganska stor skillnad på vart fokus ligger där.

Nej, det är du som hakar upp dig på de 200 kronorna (eller 375kr om vi jämför med tillverkarens pris). Vi ifrågasatte till exempel även varför du måste välja den tusen kronor dyrare 256GB-modellen eller varför du måste välja Elite Strap med batteri och väska, de 200 kronorna korrigerades för att göra en korrekt prisjämförelse (din egen summering var trots allt ner till kronan, 6729kr) och sedan fokuserade du dina svar helt på den detaljen.

Permalänk
Medlem

#*! vilken tid det tar med linserna från VR optician.
Beställde 3:e december. Känns inte optimalt med att "peckla" med mina progressiva glasögon. Hoppas det är värt väntan och pengarna.

Gott nytt år alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kusk0r:

Hann få Alien Isolation men efter att ha kollat runt verkar steam versionen fungera sådär. En ny version av MotherVR släpptes dock för 2 dagar sen som ska intergrera epic store och fixa Alien Isolation men det är oklart om G2 kontrollers fungerarar, ska testa framåt helgen.

Satfläsk... testade i VR nu. Fy faaan vad scary..och då har jag inte ens haft close encounter än. Bara strosat runt i den dystopiska miljön med alla läskiga ljud. Tror jag får kolla ultraljud och EKG innan jag går vidare. Den feta julmaten, stillasittande och detta spel i VR kan få vilket hjärta som helst att tvärnita känns det som.

En nackdel är att jag blev VR sjuk i spelet :-(. Kändes som när man testade VR för första gången...

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av flightsim18:

Satfläsk... testade i VR nu. Fy faaan vad scary..och då har jag inte ens haft close encounter än. Bara strosat runt i den dystopiska miljön med alla läskiga ljud. Tror jag får kolla ultraljud och EKG innan jag går vidare. Den feta julmaten, stillasittande och detta spel i VR kan få vilket hjärta som helst att tvärnita känns det som.

En nackdel är att jag blev VR sjuk i spelet :-(. Kändes som när man testade VR för första gången...

Kan det ha nått med bilden att göra?
det är ju trots allt ett pannkakespel som moddats.
Hur styr man i spelet kör man med kontroll/mustangentbord?
Kan man förflytta sig i spelet genom att röra sig fysiskt som att gå några steg och ducka osv ?

Jag har spelet men inte (vågat) installera och provat.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av flightsim18:

Satfläsk... testade i VR nu. Fy faaan vad scary..och då har jag inte ens haft close encounter än. Bara strosat runt i den dystopiska miljön med alla läskiga ljud. Tror jag får kolla ultraljud och EKG innan jag går vidare. Den feta julmaten, stillasittande och detta spel i VR kan få vilket hjärta som helst att tvärnita känns det som.

En nackdel är att jag blev VR sjuk i spelet :-(. Kändes som när man testade VR för första gången...

Testade lite med MotherVR och G2. Otrolig atmosfär, kommer ihåg hur svårt det var att läsa text med DK2, nu var det liksom som att titta i en monitor. Men jag kunde inte få hand kontrollers att fungera, körde med x-box controllern. Ser bra ut men men interface känns lite 2014 med händerna är låsta mot huvudet. Någon borde göra en refresh på detta med fullständig VR-läge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Kan det ha nått med bilden att göra?
det är ju trots allt ett pannkakespel som moddats.
Hur styr man i spelet kör man med kontroll/mustangentbord?
Kan man förflytta sig i spelet genom att röra sig fysiskt som att gå några steg och ducka osv ?

Jag har spelet men inte (vågat) installera och provat.

Man knatar runt the old fashioned way. Jag körde med tangentbordet för benen och riktar med musen för att styra. Det går att ducka och då känns det bättre på något sätt. Troligen för att man inte rör sig lika fort. Snurrar även till rejält i knoppen när man vänder sig om. Det är helt enkelt hastigheter som bättre lämpar sig på skärm. Men kör klassikern att blunda när man vänder sig om. Det ökar dessutom på scary-faktorn.

Detta är en oslipad diamant i VR. Med stöd för handkontroller och teleportering så är det få som lever upp till det här. Det är förstås miljön och den kusligt äkta känslan att vara med i Alien som bidrar till det. Fy fan vilken mardröm. Varför har jag sökt upp det här Tillbaks till Airbus och fluffiga moln...

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem

Åkte idag på vinst och förlust 8 mil ToR och köpte en USB-Hub på NoN. Nu kommer det igång. Hoppade runt lite och sedan skulle jag prova Steam VR. EFter det får jag ingen bild i headsetet längre.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Åkte idag på vinst och förlust 8 mil ToR och köpte en USB-Hub på NoN. Nu kommer det igång. Hoppade runt lite och sedan skulle jag prova Steam VR. EFter det får jag ingen bild i headsetet längre.

Trist att höra, speciellt om det fungerade en stund och du fick smaka skärpan. Glöm nu inte att fira nyår. Lätt att fastna i flera timmar för att få den att fungera.