Permalänk
Medlem

27.80%

Största dragloken var TIN Ny Teknik, som är min tveklöst största fond och innehav, samt Soltech på aktiesidan (IPO + extra när de vände nere vid 12-13kr efte första toppen i våras).

Bäst i familjen var dock mamma, som slog mig med drygt 10%*

*men så började hon efter corona, och kör fortfarande helt på min rekommendation

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Intressant år. Kaos i mars. Minskade värdet på portföljen med över 200k. Men trevlig återhämtning sen också!

Slutade på +83.31%

Kör typ bara aktier. Tesla, Litium och och Enad Global 7 stod för största ökningen i år!
Gott nytt år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Så skojigt
I princip alla på forumet säger att månads spara i indexfonder passivt utan att göra några rörelser alls.
Skulle man leva som man säger så skulle alla ha likadan avkastning/resultat i slutet av året

Påståendet stämmer ju dock bara om alla månadssparar en relativt lika stor andel till startkapitalet.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Savage_Gray:

Så skojigt
I princip alla på forumet säger att månads spara i indexfonder passivt utan att göra några rörelser alls.
Skulle man leva som man säger så skulle alla ha likadan avkastning/resultat i slutet av året

Går att få till stora skillnader även om man följer index. Svenska småbolag är upp 24% t ex, medan your average globalfond landade på 2-3%

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Så skojigt
I princip alla på forumet säger att månads spara i indexfonder passivt utan att göra några rörelser alls.
Skulle man leva som man säger så skulle alla ha likadan avkastning/resultat i slutet av året

Fast det är inte riktigt sant, i tråden rekommenderas nybörjare att börja investera i indexfonder med låga avgifter. För det är enkelt och man kan automatisera det samtidigt som det ger en ok avkastning. Är man intresserad så kan man förändra den strategin för vill man lägga lite tid och arbete kan man öka avkastningen kraftigt.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Går att få till stora skillnader även om man följer index. Svenska småbolag är upp 24% t ex, medan your average globalfond landade på 2-3%

Svenska småbolag följer inte index

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Svenska småbolag följer inte index

Det finns index för både small och micro cap, så jo.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

249% för året. Jag är tung i tesla som lyfte mig rejält men även metacon, bitcoin och norwegian har gått bra.

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Så skojigt
I princip alla på forumet säger att månads spara i indexfonder passivt utan att göra några rörelser alls.
Skulle man leva som man säger så skulle alla ha likadan avkastning/resultat i slutet av året

Inte nödvändigtvis, man kan ju välja olika index. Och sen investerar säkert inte alla samma summa varje månad, t ex fram tills mars eller om det var april stoppade jag in ett par tusen extra varje pga överskott på buffertkontot.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Svenska småbolag följer inte index

Det finns betydligt fler index än det finns aktier. 70x fler i 2018, nu är det nog ännu fler.
https://www.ii.co.uk/analysis-commentary/there-are-now-70-tim...
Därför är det viktigt att folk skriver vilka index de menar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Så skojigt
I princip alla på forumet säger att månads spara i indexfonder passivt utan att göra några rörelser alls.
Skulle man leva som man säger så skulle alla ha likadan avkastning/resultat i slutet av året

Ptjaaaee. Det är väl lite som att jag bygger och uppgraderar min dator själv. Men om någon skulle fråga mig vilken dator de skulle köpa till sitt barn så skulle jag rekommendera någon prisvärd färdigbyggd, inte att de ska bygga en själv (om de nu inte har viljan och tiden).

Permalänk
Hedersmedlem

Sen i oktober finns tydligen
https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/1151293/plus-alla...

Citat:

Fonden är en passivt förvaltad värdepappersfond som investerar i samtliga cirka 330 bolag noterade på Nasdaq OMX Stockholmbörsen. Fonden ska i sina placeringar efterbilda sammansättningen av indexet Nasdaq OMX Stockholm All-Share Gross Index

Vilket är najs, för det finns inte så många såna som inkluderar småbolag. Billig var den också, 0,2%

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aphex:

Sen i oktober finns tydligen
https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/1151293/plus-alla...
Vilket är najs, för det finns inte så många såna som inkluderar småbolag. Billig var den också, 0,2%

Kostar 0,18% på SAVR, med plattformsavgiften på 0,09 inkluderad. Ska börja månadsspara där.

Permalänk
Medlem

Största oron jag har för börsen är att många pratar om börsen. Särskilt de som inte varit intresserade förut. Brukar inte vara ett bra omen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Så skojigt
I princip alla på forumet säger att månads spara i indexfonder passivt utan att göra några rörelser alls.
Skulle man leva som man säger så skulle alla ha likadan avkastning/resultat i slutet av året

Det finns olika index. Jag har exempelvis lägre avkastning än genomsnittet pga. att mina index gick dåligt i år.

Permalänk
Medlem

Har kört en del både på Opti och Lysa men har nyligen valt att gå över till Savr och själv administrera mer aktivt. Detta då jag är långt ifrån nöjd med avkastningen. Kör också en del på Avanza i aktier men där till tjänstepension osv. Jag var förut mycket inne på: flera potter med olika strategi, låga avgifter, index-lika osv men har nu valt att gå ifrån detta tankesätt. Min nuvarande strategi är enkel: aktivt välja in en drös vassa fonder, bestämma fördelningsprocent för respektive, löpande göra insättningar och låta det rulla. Jag bryr mig idag ungefär hälften så mycket som innan kring förvaltningskostnader, sålänge det inte är "way-off" och sålänge fonden presterar bra över flera/längre tidshoristoner. Om man är noga med sitt urval och då och då tittar på "dåliga kurvor" och tittar lite på bakomliggande branscher och innehav + re-balanserar imellanåt, tror jag det kan vara en bra setup för gemeneman. I korta drag: kör en mix av: investmentbolag, små bolag, ny teknik, energiomställningsbolag, asien tillväxt, silver och guld, e-sport

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z170 Pro Gaming i7 | i7-6700K | MSI RTX 2080 Ti Gaming X Trio | 32 GB Corsair RAM | 1 TB Samsung 850 EVO | 1200W EVGA SuperNOVA P2 | Samsung UE55KS9005 x3 | Logitech G915 + G903 Hero | Fanatec CSL Elite+ Wheel Base | Fanatec CSL Elite P1 Wheel | Fanatec Club Sport v3 Pedals | GT Omega Apex Wheel Stand

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att den bästa portföljen att ha just nu är guld, silver och krypto i grund och botten

Permalänk
Skrivet av smiljic:

Jag skulle säga att den bästa portföljen att ha just nu är guld, silver och krypto i grund och botten

Ja och vill du köra safe ska du ha 20% silver, 20% guld och 20% krypto och resten fonder/aktier men de två första är inte så sexigt att ha och räkna inte med några tresiffriga procentuella värdeökningar. Såvida vi inte får hyperinflation i U$ dollar för då kan guldpriset sjunka ganska mycket i SEK. Dock är det en osannolikt scenario pga den amerikanska dollarns roll som reservvaluta i världen. Men QE som är allt mer frekvent i USA gör mig lite vaksam.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funnyvlad:

Ja och vill du köra safe ska du ha 20% silver, 20% guld och 20% krypto och resten fonder/aktier men de två första är inte så sexigt att ha och räkna inte med några tresiffriga procentuella värdeökningar. Såvida vi inte får hyperinflation i U$ dollar för då kan guldpriset sjunka ganska mycket i SEK. Dock är det en osannolikt scenario pga den amerikanska dollarns roll som reservvaluta i världen. Men QE som är allt mer frekvent i USA gör mig lite vaksam.

20% guld
20% silver
20% krypto
40% fonder/aktier

I vilken värld är det ett säkert sätt att investera sina pengar...

Permalänk
Skrivet av pine-orange:

20% guld
20% silver
20% krypto
40% fonder/aktier

I vilken värld är det ett säkert sätt att investera sina pengar...

Eftersom alla fiatvalutor har kraschat historiskt och ädelmetaller har inte varit värt noll i tusentals år och att de har ett intrinsikalt värde är det säkrare att ha en större andel av silver och guld ifall man är orolig för en total ekonomisk härdsmälta så att man inte förlorar det mesta av sin investering. Jag borde ha varit tydligare med vad jag menade med "safe". Men jag räknar också att många här på forumet har investeringar i bostäder som också är en säkerhet.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funnyvlad:

Eftersom alla fiatvalutor har kraschat historiskt och ädelmetaller har inte varit värt noll i tusentals år och att de har ett intrinsikalt värde är det säkrare att ha en större andel av silver och guld ifall man är orolig för en total ekonomisk härdsmälta så att man inte förlorar det mesta av sin investering. Jag borde ha varit tydligare med vad jag menade med "safe". Men jag räknar också att många här på forumet har investeringar i bostäder som också är en säkerhet.

Guldpriset kraschade även 2011, mycket pga investerare som hade allokerat och numera väntade på den stora inflationen som skulle inträffa efter QE 2008-2009, vad hände? Jo den kom aldrig.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funnyvlad:

Eftersom alla fiatvalutor har kraschat historiskt och ädelmetaller har inte varit värt noll i tusentals år och att de har ett intrinsikalt värde är det säkrare att ha en större andel av silver och guld ifall man är orolig för en total ekonomisk härdsmälta så att man inte förlorar det mesta av sin investering. Jag borde ha varit tydligare med vad jag menade med "safe". Men jag räknar också att många här på forumet har investeringar i bostäder som också är en säkerhet.

Om en sådan typ av krasch kommer, hur ska du få ut pengarna för ditt guld/silver? Då får du nog äga det fysiskt hemma för jag tror inte "fiat" ägande av guld/silver kommer vara till mer nytta än aktieägarskap vid en sådan krasch.

Permalänk
Skrivet av Calisthenics:

Om en sådan typ av krasch kommer, hur ska du få ut pengarna för ditt guld/silver? Då får du nog äga det fysiskt hemma för jag tror inte "fiat" ägande av guld/silver kommer vara till mer nytta än aktieägarskap vid en sådan krasch.

Det är fysiskt guld och silver jag åsyftar men förvaringen av dem är bökigt och vi vet alla vilka riskerdet dessutom innebär.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk

Två av mina fonder gick ju kraftigt upp 2020 och dessa tror jag även på 2021:

Swedbank Robur Småbolagsfond Sverige +44,67%
Swedbank Robur Ny Teknik +84,59%

Medans däremot East Capital Ryssland -13,21%

Ska (troligen) snarast möjligt sälja av med mitt innehav av Tele2 (som jag haft sedan aktien börsnoterades på 90-talet) och lägga in hela beloppet i Handelsbanken Hållbar Energi. Fördelen med Tele2 är att aktieutdelningen har varit god.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Guldpriset kraschade även 2011, mycket pga investerare som hade allokerat och numera väntade på den stora inflationen som skulle inträffa efter QE 2008-2009, vad hände? Jo den kom aldrig.

Guld dubblades dock i pris mellan 2008 och 2011, så det är lite missvisande att bara tala om nedgången från 2011. De som investerade i guld 2007-2009 belönades. Med det sagt så tenderar guld att röra sig i cykler och ska man allokera fysiskt så har det funnits bättre tillfällen än i dag. En strategi som håller cirka 10-20% av portföljen i guld hade troligen omallokerat i omgångar till aktiemarknaden under perioden 2009-2011 också, när andelen guld blivit för stor relativ till aktier.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem

Kul att läsa lite om något man inte har speciellt mycket koll på!
Det här året har jag lovat att börja spara till äldre dagar och inte bara leva i nuet som jag lätt gör. Jag har öppnat ISK hos Avanza och har startat månadssparande på 3500kr som fördelas över dessa aktiefonder. Tanken är 30+ år dvs ha någon form av vettigt sparande med avkastning tills jag är runt 60 år.

Detta är alltså vad jag kommit fram till efter att kolla runt lite på andra portföljer men också valt lite mer mot teknik. Några synpunkter? För lite pengar i månaden? tips på alternativ?

Tack!

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeharry:

Kul att läsa lite om något man inte har speciellt mycket koll på!
Det här året har jag lovat att börja spara till äldre dagar och inte bara leva i nuet som jag lätt gör. Jag har öppnat ISK hos Avanza och har startat månadssparande på 3500kr som fördelas över dessa aktiefonder. Tanken är 30+ år dvs ha någon form av vettigt sparande med avkastning tills jag är runt 60 år.

https://forumbilder.com/images/2021/01/02/manadssparande.jpg

Detta är alltså vad jag kommit fram till efter att kolla runt lite på andra portföljer men också valt lite mer mot teknik. Några synpunkter? För lite pengar i månaden? tips på alternativ?

Tack!

Om man slår ihop några överlappande fonder så har du alltså:
40% Globalt
25% Sverige
35% Teknik (globalt)

Ser väldigt bra ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alotiat:

Om man slår ihop några överlappande fonder så har du alltså:
40% Globalt
25% Sverige
35% Teknik (globalt)

Ser väldigt bra ut.

Det är mycket Sverige och mycket teknik. Många teknikaktier har skyhöga värderingar dessutom.

Permalänk
Medlem

Nöjd över förra årets utveckling totalt sett. Enligt Avanza landade avkastningen på 23 %.

Endast missnöjd på grund av en lite för återhållsam handel. Men det är som alltid, lätt att tänka så här EFTERÅT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det är mycket Sverige och mycket teknik. Många teknikaktier har skyhöga värderingar dessutom.

Han/Hon skriver att investeringar kommer göras i +30-års tid. Historisk data, vilket är det enda underlag vi har att gå efter, visar att index för Sverige och svenska investmentbolag har alltid gett god avkastning om man jämför med vilket annat globalt index i världen. Nu är historien inte garanti för framtida avkastning, men det är en fingervisning av vad man kan förvänta sig.

Angående att många teknikaktier har skyhög värdering: Det är inget farligt med skyhög värdering. Däremot är en skyhög värdering utan vidare robust ekonomiskt underlag inte så bra. Jag tror att Apple, Microsoft, Amazon, Facebook, Netflix, Google och även mindre teknikbolag har goda utsikter de kommande 30 åren. Nu när AI är på gång. Att tekniksektorn skulle haverera har jag väldigt svårt att se. Människan är lat. Teknik ger lata lösningar på problem. Därför omfamnar människan teknik. Det har vi gjort sedan vi uppfann elden. Så en näve teknikfonder är nog inga problem