Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterX:

Möjligt att det kan finnas på Amazon, som numera finns i Sverige?

Vill inte köpa färdiga utan vill ha slipade för mina ögon.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Var är för övrigt bästa stället köpa glasögonlinser till headsetet? Även om mina ryms inuti och trots progressiva glas funkar det ganska bra men jag vill byta ut ansiktsdelen så jag kommer närmare linserna och då kommer inte glasögonen rymmas.

Jag vet inte om det är bäst, men VR Optician är det jag brukar se nämnas på reddit. WidmoVR tar ungefär samma pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grimpe:

Jag vet inte om det är bäst, men VR Optician är det jag brukar se nämnas på reddit. WidmoVR tar ungefär samma pris.

Tack. Får gå till optikern och hämta receptet och fixa.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Nu har testat G2 och Q2 parallellt under en veckas tid. Sammanfattningsvis är G2 en besvikelse. Kort bakgrundsinfo som har betydelse i min bedömning: Har IPD 63,5. CPU 5900X + 3080 GPU. Är väl inte fullkomlig VR-novis efter att ha kört både Rift S och Reverb G1 tidigare.

G2
+ Bra IPD inställning
+ Bättre färger och kontrast
+ Skärpan i mitten!
- Komforten (högst individuellt, klämmer på sidorna för mig)
- WMR Portalen
- Osmidiga kablar kors och tvärs
- Kontrollerna plastiga klumpiga
- Kräver moddning för optimal FOV
- Sweetspot störande *

* Ang. sweetspot på G2 så lider även jag av detta. Jag får ett slags tunnelseende med en väldigt bra skärpa precis i mitten, och alldeles för suddigt i periferin - påtagligt sämre än med Quest 2. Har provat SS 200% (slide show!) och FOV-moddar (3D-utskrift) men det blir inte tillräckligt bra. För mig är det störande och det förstör helhetsbilden. Jag får på ett onaturligt sätt sikta med huvudet på det jag vill se på. Sannolikt är detta tydligast i simulatorspel med mer statiska vyer som cockpit och instrumentpanel. Jag kan tänka mig att många är helt fine med detta, men att det även finns variationer både hårdvarumässigt och också hur ens olika syn uppfattar saken.

Q2
+ Möjlighet till trådlös VR
+ Komforten med tillbehöret Elite Strap 499 kr
+ Handkontroller och tracking
+ Priset 3690 kr på elgiganten + USB kabel 47 kr
+ Jämn skärpa över hela bilden
- Något sämre bild överlag än G2
- Sämre ljud
- Trixande att få ut max från Oculus Link *

* Efter att jag ställt in Oculus Link och upplösningarna optimalt samt ökat på bitrate i Oculus Debug Tool får jag påtagligt bättre bild än standardbild med Oculus Link. Detta var en deal breaker för mig då det var för mycket kompression tidigare. Är även riktigt imponerad över hur lite resurser det tar att paketera bilden via Oculus Link. Med samma upplösning märks ingen skillnad i prestanda mellan Q2/G2. FPS är samma trots att Q2 kräver encode/decode av bilden via USB. Svart magi?

TLDR; Kommer returnera G2

Permalänk
Medlem

Din g1 hade bättre linser än din g2?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Din g1 hade bättre linser än din g2?

Ja mer balanserade, det var jämnare övergång ivf. Men G1 hade också sina brister med optiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Var är för övrigt bästa stället köpa glasögonlinser till headsetet? Även om mina ryms inuti och trots progressiva glas funkar det ganska bra men jag vill byta ut ansiktsdelen så jag kommer närmare linserna och då kommer inte glasögonen rymmas.

Det finns några tillverkare, googla och kolla youtube typ för omdömen.
Kan vara så att ingen släppt nått för G2 än då den är så pass ny.

Gjorde en snabb googling, verkar finnas 1 som har
https://widmovr.com/product/hp-reverb-g2-prescription-lens-ad...

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Var är för övrigt bästa stället köpa glasögonlinser till headsetet? Även om mina ryms inuti och trots progressiva glas funkar det ganska bra men jag vill byta ut ansiktsdelen så jag kommer närmare linserna och då kommer inte glasögonen rymmas.

Tror VR optician är bäst

Permalänk
Skrivet av hejo:

Nu har testat G2 och Q2 parallellt under en veckas tid. Sammanfattningsvis är G2 en besvikelse. Kort bakgrundsinfo som har betydelse i min bedömning: Har IPD 63,5. CPU 5900X + 3080 GPU. Är väl inte fullkomlig VR-novis efter att ha kört både Rift S och Reverb G1 tidigare.

G2
+ Bra IPD inställning
+ Bättre färger och kontrast
+ Skärpan i mitten!
- Komforten (högst individuellt, klämmer på sidorna för mig)
- WMR Portalen
- Osmidiga kablar kors och tvärs
- Kontrollerna plastiga klumpiga
- Kräver moddning för optimal FOV
- Sweetspot störande *

* Ang. sweetspot på G2 så lider även jag av detta. Jag får ett slags tunnelseende med en väldigt bra skärpa precis i mitten, och alldeles för suddigt i periferin - påtagligt sämre än med Quest 2. Har provat SS 200% (slide show!) och FOV-moddar (3D-utskrift) men det blir inte tillräckligt bra. För mig är det störande och det förstör helhetsbilden. Jag får på ett onaturligt sätt sikta med huvudet på det jag vill se på. Sannolikt är detta tydligast i simulatorspel med mer statiska vyer som cockpit och instrumentpanel. Jag kan tänka mig att många är helt fine med detta, men att det även finns variationer både hårdvarumässigt och också hur ens olika syn uppfattar saken.

Q2
+ Möjlighet till trådlös VR
+ Komforten med tillbehöret Elite Strap 499 kr
+ Handkontroller och tracking
+ Priset 3690 kr på elgiganten + USB kabel 47 kr
+ Jämn skärpa över hela bilden
- Något sämre bild överlag än G2
- Trixande att få ut max från Oculus Link *

* Efter att jag ställt in Oculus Link och upplösningarna optimalt samt ökat på bitrate i Oculus Debug Tool får jag påtagligt bättre bild än standardbild med Oculus Link. Detta var en deal breaker för mig då det var för mycket kompression tidigare. Är även riktigt imponerad över hur lite resurser det tar att paketera bilden via Oculus Link. Med samma upplösning märks ingen skillnad i prestanda mellan Q2/G2. FPS är samma trots att Q2 kräver encode/decode av bilden via USB. Svart magi?

TLDR; Kommer returnera G2

Har gjort samma jämförelse själv och upplever väldigt stor skillnad i upplösning och skärpa overall. Linserna är likvärdiga på båda två, med testbilden så upplever jag samma "dropoff" i skärpa på båda headsetten.

Vad kör du för inställningar med link cable? i project cars 2 så ser Q2 ut som skit jämfört med G2an oavsett om jag kör link eller VD nämligen. Även Elite Dangerous ger likvärdig upplevelse som PC2.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sienar:

Tror VR optician är bäst

hoppas kunna modda in mina rift linser på något vänster. köpt på vr lens lab om jag inte minns fel

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Var är för övrigt bästa stället köpa glasögonlinser till headsetet? Även om mina ryms inuti och trots progressiva glas funkar det ganska bra men jag vill byta ut ansiktsdelen så jag kommer närmare linserna och då kommer inte glasögonen rymmas.

Jag använder inserts från svenska YouZee. De passade fint i Rift CV1 och nu provar jag dem till Reverb G2. Där behöver man öka friktionen på hållarna, jag satte lite (ballong)gummi på spetsarna och de sitter stabilt efter ganska många timmar med av och påtagningar. Hör med Janne på YouZee så kan han nog hjälpa dig med en mer elegant lösning

Permalänk
Medlem
Skrivet av gz:

Jag använder inserts från svenska YouZee. De passade fint i Rift CV1 och nu provar jag dem till Reverb G2. Där behöver man öka friktionen på hållarna, jag satte lite (ballong)gummi på spetsarna och de sitter stabilt efter ganska många timmar med av och påtagningar. Hör med Janne på YouZee så kan han nog hjälpa dig med en mer elegant lösning

Föredrar nog något som är anpassat för headsetet för att få det så tight som möjligt. Tack för tipset ändå.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sienar:

Tror VR optician är bäst

Vad för research ligger bakom det kyrkliga påståendet?

Jag har widmovr och kan bara säga bra saker och jag är en gnällig jävel sett till om man läser mina inlägg

Varför tycker jag dem är så bra då? För att jag märker inte ens av att dem är där annat än att jag kan dra på mig headsetet utan glajjor.. Dem är lätta att ta av och på. Känns premium och långt ifrån Kina kvalitet som Alibaba linsskydden som jag hade först.

En annan som tycker till.
https://www.reddit.com/r/oculus/comments/7v63o1/my_review_of_...

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Medlem

Tittar man på bilderna på såväl VR Optician och widmovr så ser de väldigt lika ut.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Föredrar nog något som är anpassat för headsetet för att få det så tight som möjligt. Tack för tipset ändå.

Jag kan tillägga att de sitter tight och inte märks det allra minsta, varken i Rift CV1 eller Reverb G2. En annan grej, sedan jag satte i dem har jag märkligt nog aldrig fått imma, vilket jag fick ibland tidigare utan inserts. Tvärtemot mina förväntningar.

Oavsett vilken sort man väljer så är inserts j-t fint. Jag med ett mellansynfel tvekade för länge. Just do it!

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvonS:

Ett tips med Reverb G2 är ju detta som verkar vara bra: https://www.youtube.com/watch?v=07QUO03YWuo
Och har man 3D skrivare är detta ännu bättre: https://www.youtube.com/watch?v=IUmoUEZPCc4
Printinstruktioner: https://www.thingiverse.com/thing:4666466

Btw. skulle vara fint om nån som har 3d skrivare skulle kunna printa ut ett gäng för försäljning

Om någon skulle vilja testa så har jag printat ut en sån här. Har inget Reverb G2 själv så blir svårt för mig. Hade varit intressant om det blir bättre med denna modden. En liten kostnad kommer jag ta ut för materialåtgång och support-rensning. Kan ta kontakt via PM.

Visa signatur

[Antec P180B][Gigabyte GA-P35-DS3][Corsair VX550W][Intel 2500k][8GB OCz Vengeance][620GB Seagate Raid][1*DVD-RW][Gigabyte Geforce GTX 770]

Permalänk
Medlem

Ett alternativ till https://widmovr.com/ och https://vroptician.com/
är https://www.vr-wave.store/

Ser ut att ha ett smart magnetiskt system, lite hot swaping. Kan ju vara bra om man är fler som använder samma headsetet eller om.

Har inte kollat exakt hur dem ligger i pris och frakt osv i förhållande till VRoption eller WIDMOvr. Men dem verkar vara snäppet dyrare. Men det kan det vara värt om användnings området finns.

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Medlem

Blev tvungen att klicka hem en Quest 2 för att skapa mig ett eget intryck. Tips till er som hänger kvar i denna tråd och är sugna på Quest 2.
https://www.komplett.se/product/1168596/gaming/spelutrustning...

Lite intressant hur ingen med en Quest 2 som jämför med G2 inte nämner något av följande:
Ljudet, det är en betydligt sämre lösning och allmänt sämre ljudkvalité i Quest 2.
Color bandingen är påtaglig, mörka scener är framförallt sämre i Q2 än i G2an. Färgerna är generellt sämre.

För priset förstår jag väl hypen om man inte är så kräsen, lätt att komma igång, ytterst lite meckande och billig. Men att så många på ett forum som Swec där man meckar med komponenter som hobby prisar Q2 an så mycket när den objektivt är sämre på så viktiga punkter har jag fortfarande lite svårt att begripa. Jag själv gillar att mecka för att få ut så mycket så möjligt, VR har alltid varit lite meckigt men det är högst subjektivt antar jag.

Detta är ett första intryck finns chans att den växer på mig men ljudet och färgerna samt bandingen är lite av en deal breaker.

Jag kör PCVR med officiella kabeln.

Swetspoten är större, och det är rött skönt, mitt problem blir när man inte kan urskilja text eller små detaljer som går att urskilja i G2an, det är svårt att vänja sig vid att helt plötsligt inte se lika mycket detaljer. Jag kommer leka lite i några dagar till.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Blev tvungen att klicka hem en Quest 2 för att skapa mig ett eget intryck. Tips till er som hänger kvar i denna tråd och är sugna på Quest 2.
https://www.komplett.se/product/1168596/gaming/spelutrustning...

Lite intressant hur ingen med en Quest 2 som jämför med G2 inte nämner något av följande:
Ljudet, det är en betydligt sämre lösning och allmänt sämre ljudkvalité i Quest 2.
Color bandingen är påtaglig, mörka scener är framförallt sämre i Q2 än i G2an. Färgerna är generellt sämre.

För priset förstår jag väl hypen om man inte är så kräsen, lätt att komma igång, ytterst lite meckande och billig. Men att så många på ett forum som Swec där man meckar med komponenter som hobby prisar Q2 an så mycket när den objektivt är sämre på så viktiga punkter har jag fortfarande lite svårt att begripa. Jag själv gillar att mecka för att få ut så mycket så möjligt, VR har alltid varit lite meckigt men det är högst subjektivt antar jag.

Detta är ett första intryck finns chans att den växer på mig men ljudet och färgerna samt bandingen är lite av en deal breaker.

Jag kör PCVR med officiella kabeln.

Swetspoten är större, och det är rött skönt, mitt problem blir när man inte kan urskilja text eller små detaljer som går att urskilja i G2an, det är svårt att vänja sig vid att helt plötsligt inte se lika mycket detaljer. Jag kommer leka lite i några dagar till.

Vet inte var du får det om ljudet ifrån, se till exempel: #18843783

Citat:

men du får heller inte ljudet från Index/G2 även om du väljer Elite Strap med batteri och väska (för man betalar även för väskan).

Eller: #18757436

Color banding är en bieffekt av kompression, denna har du möjlighet att påverka i programvaran genom att skruva upp bitrate ända till 500 Mbps: https://uploadvr.com/oculus-link-set-bitrate-update/

Citat:

On USB 3, using the official Oculus Link Cable, we were able to set bitrate to the maximum allowed 500 Mbps. Starting at around 350 Mbps, it became essentially impossible to even notice I was looking at a compressed image.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Blev tvungen att klicka hem en Quest 2 för att skapa mig ett eget intryck. Tips till er som hänger kvar i denna tråd och är sugna på Quest 2.
https://www.komplett.se/product/1168596/gaming/spelutrustning...

Lite intressant hur ingen med en Quest 2 som jämför med G2 inte nämner något av följande:
Ljudet, det är en betydligt sämre lösning och allmänt sämre ljudkvalité i Quest 2.
Color bandingen är påtaglig, mörka scener är framförallt sämre i Q2 än i G2an. Färgerna är generellt sämre.

För priset förstår jag väl hypen om man inte är så kräsen, lätt att komma igång, ytterst lite meckande och billig. Men att så många på ett forum som Swec där man meckar med komponenter som hobby prisar Q2 an så mycket när den objektivt är sämre på så viktiga punkter har jag fortfarande lite svårt att begripa. Jag själv gillar att mecka för att få ut så mycket så möjligt, VR har alltid varit lite meckigt men det är högst subjektivt antar jag.

Detta är ett första intryck finns chans att den växer på mig men ljudet och färgerna samt bandingen är lite av en deal breaker.

Jag kör PCVR med officiella kabeln.

Swetspoten är större, och det är rött skönt, mitt problem blir när man inte kan urskilja text eller små detaljer som går att urskilja i G2an, det är svårt att vänja sig vid att helt plötsligt inte se lika mycket detaljer. Jag kommer leka lite i några dagar till.

Av det jag sett hitils så tycker jag att det är just dom intrycken folk haft.
Bilden, ljudet och komforten är det som är bättre om man utgår "out of the box".
Allt annat är bättre på Quest 2.
Tracking, kontroller, trådlös, användarvänligheten mm.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Blev tvungen att klicka hem en Quest 2 för att skapa mig ett eget intryck. Tips till er som hänger kvar i denna tråd och är sugna på Quest 2.
https://www.komplett.se/product/1168596/gaming/spelutrustning...

Lite intressant hur ingen med en Quest 2 som jämför med G2 inte nämner något av följande:
Ljudet, det är en betydligt sämre lösning och allmänt sämre ljudkvalité i Quest 2.
Color bandingen är påtaglig, mörka scener är framförallt sämre i Q2 än i G2an. Färgerna är generellt sämre.

För priset förstår jag väl hypen om man inte är så kräsen, lätt att komma igång, ytterst lite meckande och billig. Men att så många på ett forum som Swec där man meckar med komponenter som hobby prisar Q2 an så mycket när den objektivt är sämre på så viktiga punkter har jag fortfarande lite svårt att begripa. Jag själv gillar att mecka för att få ut så mycket så möjligt, VR har alltid varit lite meckigt men det är högst subjektivt antar jag.

Detta är ett första intryck finns chans att den växer på mig men ljudet och färgerna samt bandingen är lite av en deal breaker.

Jag kör PCVR med officiella kabeln.

Swetspoten är större, och det är rött skönt, mitt problem blir när man inte kan urskilja text eller små detaljer som går att urskilja i G2an, det är svårt att vänja sig vid att helt plötsligt inte se lika mycket detaljer. Jag kommer leka lite i några dagar till.

Uppdatera gärna med slutomdöme, börjar bli lite less på väntandes och funderar på att testa Quest 2 ett tag tills barnsjukdomarna kring G2 (och den finns i lager) har lagt sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Vet inte var du får det om ljudet ifrån, se till exempel: #18843783

Eller: #18757436

Color banding är en bieffekt av kompression, denna har du möjlighet att påverka i programvaran genom att skruva upp bitrate ända till 500 Mbps: https://uploadvr.com/oculus-link-set-bitrate-update/

Vad menar du vart jag får det ifrån? Jag äger den ju, jag får det från att jämföra dem båda?

Om du syftar på att skaffa trådlöst headet så fungerar det tyvärr inte för mig. Att ha ett headset på huvudet och sedan även hörlurar är så gen1. Det förstör ergonomin och man känner sig som en cyborg. Index/g2 har gjort den delen rätt. De förstår att ha lurar som pressar mot öronen är horribelt i VR.

Min jämförelse är i första hand båda produkterna out of the box. Båda headseten går att modda/uppgradera på olika sätt.

Stavfel
Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Vad menar du vart jag får det ifrån? Jag äger den ju, jag får det från att jämföra dem båda?

Han anmärkte på att du lite hittar på argument, tex. att ingen som jämför dessa nämner att Q2 har kasst ljud out of the box, det är ju ett välkänt faktum som alltid lyfts i jämförelsen. Nu tycker jag dock vi håller oss sakliga här och inte går in på ickediskussioner.

Kul att du skaffat dig en Q2 för att jämföra! Börja gärna med att höja bitrate i debugverktygen och graphical quality i Oculus mjukvaran till det din dator klarar av och återkom med omdömet angående bildkvaliten. Gällande färger tycker jag Virtual Desktop (trådlösa alternativet) ger bättre färger när man använder färginställningarna där, kostar dock 200:- att skaffa men värt det om du tänkt behålla den.

Hur är det när man jämför prestanda i tungdrivna spel (t.ex. MSFS20), hur är bildkvaliteten mellan dessa med en vettig fps för respektive? Tänker på att G2 med dess linser behöver en större renderad upplösning för att nå full potential av skärmen.

Permalänk
Medlem

Håller HP på och återkallar g2:s eller är jag kass på engelska.

The shipment is being stored until further processing.
Mo, 04.01.2021, 09:28, ARLANDA, Sweden
Delivery of the shipment has been deferred at the customer's request

Jag som kund har då inte bett om att få leveransen uppskjuten

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Håller HP på och återkallar g2:s eller är jag kass på engelska.

The shipment is being stored until further processing.
Mo, 04.01.2021, 09:28, ARLANDA, Sweden
Delivery of the shipment has been deferred at the customer's request

Jag som kund har då inte bett om att få leveransen uppskjuten

Var beställde du från? Kan det vara tullen? Dom kanske vill ha några headsets

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av flightsim18:

Var beställde du från? Kan det vara tullen? Dom kanske vill ha några headsets

bestware. Satt fast i malmö 3-4 arbetsdagar. Sen så fastnade det nu på Arlanda.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Håller HP på och återkallar g2:s eller är jag kass på engelska.

The shipment is being stored until further processing.
Mo, 04.01.2021, 09:28, ARLANDA, Sweden
Delivery of the shipment has been deferred at the customer's request

Jag som kund har då inte bett om att få leveransen uppskjuten

Mitt paket via DHL hade också samma konstiga händelsemeddelande i spårningsloggen när jag väntade leverans. Jag ringde DHL Express som gav mig ett 10-siffrigt paketnummer och kopplade mig vidare till DHL Freight som kopplade vidare till min stads kontor där jag till slut fick boka en leveransdag + tids-spann. Missade att ha det äver jul - fick vänta 5 dagar extra innan jag fick hem paketet, men det kom fram till slut. Jag behövde inte komplettera adressen då den var rätt så de kan inte ha försökt leverera när loggen säger att de försökt då jag var hemma då.

DHL har dessutom en massa ställen man kan spåra sitt paket via på deras hemsida och man kan få lite extra information om man testar flera av dem. Går man till på dhl.se hittar man under "Inloggning till kundportalen" t.ex. MyDHL+ och DHL Active Tracing som ger lite extra information jämfört med den information man får om man matar in sitt paketnummer i det första Spåra-fältet man stöter på. Tycker informationen via "DHL Active Tracing" ser bäst ut.
I bästa fall är det översättningsfel, misstag eller någon "jul-policy" som lett till dåliga meddelanden i händelseloggen - i värsta fall lathet, slarv eller fusk.

Hoppas du kan ringa dem och lösa det hela. Lycka till.

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Håller HP på och återkallar g2:s eller är jag kass på engelska.

The shipment is being stored until further processing.
Mo, 04.01.2021, 09:28, ARLANDA, Sweden
Delivery of the shipment has been deferred at the customer's request

Jag som kund har då inte bett om att få leveransen uppskjuten

Jag råkade ut för samma som dig precis före nyår!
Det som lär ske för dig nu inom kort är att du får hem ett brev i brevlådan där du ombeds välja när/hur paketet skulle levereras. Man kan välja hem till dörren (och välja tid), eller välja att den landar på något centrallager nånstans en bra bit bort...

Jepp, klumpig lösning som gör att du sumpar en dag till i posthantering. Det här borde de väl kunna skött med SMS eller mejl eller liknande? (personligen hade jag hellre tagit vanligt paket till vanlig postombud från början, men det är som det är)

*edit* Så vad de säger är att de håller paketet på "din" begäran, då du inte valt hur du vill ha paketet än. (som jag tolkar det)

*edit2* Ah, nu ser jag att @eMannen hann emellan - bra info där!

...

För mig kom paketet idag till sist
Men jag kommer nog inte hinna börja pilla på headsetet idag - har lite annat jag behöver ta tag i.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnJoker:

Han anmärkte på att du lite hittar på argument, tex. att ingen som jämför dessa nämner att Q2 har kasst ljud out of the box, det är ju ett välkänt faktum som alltid lyfts i jämförelsen. Nu tycker jag dock vi håller oss sakliga här och inte går in på ickediskussioner.

Kul att du skaffat dig en Q2 för att jämföra! Börja gärna med att höja bitrate i debugverktygen och graphical quality i Oculus mjukvaran till det din dator klarar av och återkom med omdömet angående bildkvaliten. Gällande färger tycker jag Virtual Desktop (trådlösa alternativet) ger bättre färger när man använder färginställningarna där, kostar dock 200:- att skaffa men värt det om du tänkt behålla den.

Hur är det när man jämför prestanda i tungdrivna spel (t.ex. MSFS20), hur är bildkvaliteten mellan dessa med en vettig fps för respektive? Tänker på att G2 med dess linser behöver en större renderad upplösning för att nå full potential av skärmen.

Aha ok. Det får personen i fråga stå för i så fall.

Till bitraten. Grejen är att ju högre bitrate du har ju högre latens får du. Det kan man inte kringgå, inte ens Quest 2 kan kringgå det. Jag satte min på 150 utefter en mätning för just latens kontra bitrate. Det finns så klart utrymme att laborera mer men att höja bitrate är ingen magisk lösning det heller.

Ni med Quest 2, menar ni att ni inte har någon Color banding alls i mörka partier, vilken bitrate kör ni på då?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Håller HP på och återkallar g2:s eller är jag kass på engelska.

The shipment is being stored until further processing.
Mo, 04.01.2021, 09:28, ARLANDA, Sweden
Delivery of the shipment has been deferred at the customer's request

Jag som kund har då inte bett om att få leveransen uppskjuten

Hände mig med, exakt samma sak. Gick in på DHL's chat och fick där beskedet att jag måste ringa för att boka leveransen. Jag frågade då samtidigt hur i hela friden jag ska veta det och han svarade att ja, det är en bra fråga.

Läser nu att andra fått hem ett brev efter några dagar så det hade ju försenat ytterligare. Är glad att jag kollade upp direkt och ringde, fick det utkört dagen efter, annars jag nog inte fått det än pga alla helger. Tycker dock det är oerhört dåligt upplagt av DHL. Sedan kan det vara så att Bestware gjort ett felaktivt val i beställningen och det är därför det blir så.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2