Permalänk
Medlem

Ram fundering

köpte mera ram till min dator hade innan Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB PRO och beställde ett likadant kit kollade vad jag beställde förut så jag fick samma

men när jag går in och kollar i cpu-z så står det 2 av minnerna är singel rank "samsung" och 2 av minnerna är dual rank sk hynix
är väl inte så bra på minnen , är väl dum fråga om det går att blanda när datorn fungerar och jag inte märkt nå skillnad i prestanda i spel mot innan .

bättre å göra retur och ta 2x16 GB istället ? eller kan man köra blandat så här vart lite nojjig :P?

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Medlem

Cpu-z kan ha fel, kan mycket väl vara single. Vilket modellnr och revision?

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kezzo:

köpte mera ram till min dator hade innan Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB PRO och beställde ett likadant kit kollade vad jag beställde förut så jag fick samma

men när jag går in och kollar i cpu-z så står det 2 av minnerna är singel rank "samsung" och 2 av minnerna är dual rank sk hynix
är väl inte så bra på minnen , är väl dum fråga om det går att blanda när datorn fungerar och jag inte märkt nå skillnad i prestanda i spel mot innan .

bättre å göra retur och ta 2x16 GB istället ? eller kan man köra blandat så här vart lite nojjig :P?

Corsair är hopplöst jobbiga med detta, en modellbeteckning kan ha olika minneskretsar. Cosair brukar ha ett revisions/versionsnummer utöver artikelnumret. Har du inga problem så har du inga problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Corsair är hopplöst jobbiga med detta, en modellbeteckning kan ha olika minneskretsar. Cosair brukar ha ett revisions/versionsnummer utöver artikelnumret. Har du inga problem så har du inga problem.

DImm 1 och 3 har jag ju inte rört i dator och dom var singel rank innan jag stoppa i dom nya .
nu är helt plöstligt Dimm 1 dual och dimm 3 singel efter jag satt i 2 till stickor i 2 och 4 dimm platserna .

Kanske är pogramet som är mongo aja har du inte haft nå problem så är väl bara att köra , serie nr och så är samma utom ett nr
det är då samma cl mhz borde vara samma iaf

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Cpu-z kan ha fel, kan mycket väl vara single. Vilket modellnr och revision?

skit samma pogrammet har ju ändrat mina 2 gamla minnen till 1 dual och ett kör singel . så båda var singel innan:p

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kezzo:

https://i.imgur.com/YdyY8J9.jpg

DImm 1 och 3 har jag ju inte rört i dator och dom var singel rank innan jag stoppa i dom nya .
nu är helt plöstligt Dimm 1 dual och dimm 3 singel efter jag satt i 2 till stickor i 2 och 4 dimm platserna .

Kanske är pogramet som är mongo aja har du inte haft nå problem så är väl bara att köra , serie nr och så är samma utom ett nr
det är då samma cl mhz borde vara samma iaf

Sitter ingen etikett på själva stickan där det står Rev/Ver?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Sitter ingen etikett på själva stickan där det står Rev/Ver?

verkar vara olika versioner 4.32 vs 5.22

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kezzo:

https://i.imgur.com/BH4Rc3j.jpg

verkar vara olika versioner 4.32 vs 5.22

Japp ovanligt att programmet visar fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Japp ovanligt att programmet visar fel.

Fick 700 mindre poäng i 3D mark med 4 stickor mot mina gamla 2 . Rätt mycket har väl inte märkt så mycket i vanligt bruk fick även sämre core i cinebench.

Tror jag skickar tillbaka dom och köper 2x16 istället

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk

Kolla med Thaiphoon burner om du vill titta på mer än bara cpuz

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolerfreak:

Kolla med Thaiphoon burner om du vill titta på mer än bara cpuz

Ska göra tack för tipset!

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Medlem

verkar inte finnas många alt till mitt modekort med 2x16 GB stickor i mitt QVL Register det var ju mindre kul finns mest 2x8 GB ram kitt Kör Asus B450-E Gaming

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Medlem

Bara för att de inte finns med i QVL listan betyder inte att det inte funkar. Kanske kan behöva lite tweaks men de kommer rulla igång.

Thaiphoon har samma problem när det kommer till att visa fel antal Ranks. Det är bättre om du antar att 8GB är Single och 16GB är Dual, då är du som mest säker du fått vad du betalat för utan att behöva forska inom ämnet. https://www.reddit.com/r/Amd/comments/649ay8/ram_collection_t...

Vill du testa vad dina minnen går för så kör Linpack: https://www.techpowerup.com/download/linpack-xtreme/

Du får stabilitetstest/Error Checking på köpet (Residual). Visar också om din överklockning/tweaking av minnena ger nånting (GFlops).

Vore jag du skulle jag testa minnena lite mer innan jag skickar tillbaks. Jämför timings och hastighet samt prestanda. Testa stickorna separat och i par, sen alla tillsammans. Se till att ha koll vilka som är ny och gammal bara. Blanda inte nya och gamla i samma channel.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Bara för att de inte finns med i QVL listan betyder inte att det inte funkar. Kanske kan behöva lite tweaks men de kommer rulla igång.

Thaiphoon har samma problem när det kommer till att visa fel antal Ranks. Det är bättre om du antar att 8GB är Single och 16GB är Dual, då är du som mest säker du fått vad du betalat för utan att behöva forska inom ämnet. https://www.reddit.com/r/Amd/comments/649ay8/ram_collection_t...

Vill du testa vad dina minnen går för så kör Linpack: https://www.techpowerup.com/download/linpack-xtreme/

Du får stabilitetstest/Error Checking på köpet (Residual). Visar också om din överklockning/tweaking av minnena ger nånting (GFlops).

Vore jag du skulle jag testa minnena lite mer innan jag skickar tillbaks. Jämför timings och hastighet samt prestanda. Testa stickorna separat och i par, sen alla tillsammans. Se till att ha koll vilka som är ny och gammal bara. Blanda inte nya och gamla i samma channel.

Jag har 1x 2x8gb singel samsung ,"gamla minnerna och 1x 2x8gb dual rank hynix "nya ' har inte beställt någon 2x16 än

4 stickor ser sämre prestanda , men testade aven dom nya stickorna seperat

2x8 dual hynix ship 3000cl15 gav ungefär samma resultat som 2x2 singel 3000cl15 Samsungs. Men tillsamman blire lite sämre

Körde nya minnena i en channel och dom gamla i annan channel fick mycket bättre score , och båda funkar fint med xp profilen i bios 3000 hz .

Verkar Funkar bättre nu tack

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North