Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Aha ok. Det får personen i fråga stå för i så fall.

Till bitraten. Grejen är att ju högre bitrate du har ju högre latens får du. Det kan man inte kringgå, inte ens Quest 2 kan kringgå det. Jag satte min på 150 utefter en mätning för just latens kontra bitrate. Det finns så klart utrymme att laborera mer men att höja bitrate är ingen magisk lösning det heller.

Ni med Quest 2, menar ni att ni inte har någon Color banding alls i mörka partier, vilken bitrate kör ni på då?

Kör med 350 mbps och störs inte av latens, kör mest racingsims. Vilken latensökning får du och i vilket spel är det påtagligt tycker du?

Har inte tänkt på color banding heller men det kanske är mer påtagligt när man byter fram och tillbaka mellan headset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Till bitraten. Grejen är att ju högre bitrate du har ju högre latens får du.

Ni med Quest 2, menar ni att ni inte har någon Color banding alls i mörka partier, vilken bitrate kör ni på då?

Jag fick då ingen märkbar latens med 250 Mbps när jag prövade i Pavlov, Alyx och Boneworks. Vad gäller colour banding har jag inte tänkt på det när jag har spelat Elite, men som @EnJoker skrev så kanske det märks av mer när man skiftar mellan headsets.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem

Kan latensen påverkas av kvalité på kabeln? Har en 5 meters som jag tycker funkar bra rent generellt men vet inte om 3 meter hade varit bättre? Märker av problem med latens om jag drar upp bitraten över 300.

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Vad menar du vart jag får det ifrån? Jag äger den ju, jag får det från att jämföra dem båda?

Om du syftar på att skaffa trådlöst headet så fungerar det tyvärr inte för mig. Att ha ett headset på huvudet och sedan även hörlurar är så gen1. Det förstör ergonomin och man känner sig som en cyborg. Index/g2 har gjort den delen rätt. De förstår att ha lurar som pressar mot öronen är horribelt i VR.

Min jämförelse är i första hand båda produkterna out of the box. Båda headseten går att modda/uppgradera på olika sätt.

Vad jag menade var att det är vedertaget att Index/G2 har bra ljud (det bästa ljudet som går att få, rentav) och att Quest inte har det med sin inbyggda lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flightsim18:

Kan latensen påverkas av kvalité på kabeln? Har en 5 meters som jag tycker funkar bra rent generellt men vet inte om 3 meter hade varit bättre? Märker av problem med latens om jag drar upp bitraten över 300.

Antagligen inte så länge den rapporterar att du kör i USB3-läge, däremot har Turing/Ampere en nyare encoder vilket kanske kan ge en skjuts ifall man sitter på Pascal eller äldre.

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

Hände mig med, exakt samma sak. Gick in på DHL's chat och fick där beskedet att jag måste ringa för att boka leveransen. Jag frågade då samtidigt hur i hela friden jag ska veta det och han svarade att ja, det är en bra fråga.

Läser nu att andra fått hem ett brev efter några dagar så det hade ju försenat ytterligare. Är glad att jag kollade upp direkt och ringde, fick det utkört dagen efter, annars jag nog inte fått det än pga alla helger. Tycker dock det är oerhört dåligt upplagt av DHL. Sedan kan det vara så att Bestware gjort ett felaktivt val i beställningen och det är därför det blir så.

Såvida inte DHL ändrat sina rutiner på något sätt låter det som avsändaren måste gjort något skumt val när försändelsen hanteras på det här sättet innan den når mottagaren.

Har själv fått leveranser av DHL många ggr tidigare utan några problem. Brukar alltid se till att de har mitt mobilnr och lämnat meddelande antingen direkt i beställningen eller annars genom att ringa upp deras kundtjänst att jag vill bli uppringd innan leverans. Har alltid funkat klockrent.

Permalänk
Medlem

I helgen så kom min kompis över med en Quest2. Sedan några veckor har jag själv en Reverb G2.

Upplösningen och klarheten är mycket större i G2. Bilden i Quest2 är bra, men mer oskarp / suddig. G2ans bild är märkbart bättre mot Q2.
Ang sweetspot så har båda headseten sweetspot i mitten där det är skarpare. Däremot ser man det mer tydligt i G2.
Personligen tror jag det blir mer störande på G2 beroende på att G2 är så mycket skarpare mot Q2. Sweetspot på G2 är störande. Frågan är om det går att få bättre linser eller om det helt enkelt är fysikaliskt möjligt att omvandla bilden från en platt skärm till något som mer ska omsluta ögonen utan sweetspot.
Den oskarpare bilden i Q2 är inget man tänker på innan man kan direkt jämföra mot G2. Iaf gjorde inte jag det när jag testade Q2 innan jag fått min G2. Men när man kan ta av ett headset och sätta på nästa märker man vilken stor skillnad det är. Det är som att titta genom glasögon med fel styrka. Man ser allt men lite suddigt. Det blir en wow-upplevelse när man får på sig G2an.
Nu har G2 högre upplösning men jag undrar ändå om inte FB gjort Q2ans bild aningens suddigare med flit just för att sweetspot ska bli mindre störande. Förvisso ser man lättare pixlarna på Q2 men jag tyckte inte det var superstor skilland. Inte så det motsvarar hurpass mer suddig Q2ans bild var.

Q2 är klart tyngre mot G2. Stor kännbar skillnad där Q2 är framtung. Nu sa min kompis att vikten blir mer jämn med elite strap och kanske blir mindre tydlig. Som det var utan elite strap kändes Q2 väldigt framtung och mer hängande. Jag kunde känna Q2ans plastskydd runt linserna under ögonen mot näsroten. Inte så att det blev störande, men jag kände att det var något där.

Märkte ingen större skillnad på kontrollerna. Dom kändes lika och trackade ganska lika. Möjligen trackades kontrollerna något bättre av Q2. Jag har inte märkt av något att G2-kontrollerna skulle trackas så dåligt som för vissa youtubers. Visst, har man armarna hängade vid sidan så trackas det dåligt. Men det är samma för Q2.
Jag har vive-kontrollerna men tycker inte jag har haft anledning att krångla med att få igång lighthouse-systemet än.

Nu kanske det låter som att jag tycker Q2 är en sämre produkt. Inte alls. Jag är sjukt impad av den. Av helheten och att den är trådlös. Om man inte har kraftfull PC och krav på bästa möjliga bild är Q2 en bättre produkt.
Det märkts att FB har jobbat mer med själva VR-upplevelsen. Sjukt smidigt att komma igång, lägga till wifi och skapa room-scale med Q2. Nu vet jag inte hur krångligt det var att regga på FB då min kompis redan gjort det. Q2 känns som en mer förfinad produkt mot G2. Såpass att jag funderar på om jag ska köpa en Q2 till min gamla mor.

Det G2 är bättre på är bilden och att man slipper FB.

Största problemet jag har med min G2 är med mitt 3080. Sjukt dålig prestanda där HL Alyx är helt ospelbart för mig. Körde lite igår igen men det går helt enkelt inte. När det laggar känns det som någon drar i hjärnan.
Blev illamående och "vimmlig". När jag fått av mig headsetet kändes det som jag blivit drogad. Tyckte inte mina rörelser stämde med vad jag såg. Läskig känsla. Tog väl en halvtimma innan jag kände mig bättre och inte drogad. Efter några timmar försökte jag köra andra mer lättdrivna spel som jag spelat tidigare i VR men det var bara att lägga ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Vad jag menade var att det är vedertaget att Index/G2 har bra ljud (det bästa ljudet som går att få, rentav) och att Quest inte har det med sin inbyggda lösning.

Är sen 15 år tillbaka van med iem och nu även tws. Tycker Q2 fungerar kanon med mina Shure SE535 eller Mi True Wireless Earphones 2S. Även mina Mpow x3. Visst är det bättre "ljud" på g2/index men långt från fantastiskt. Samt micken är ganska kass i jämförelse med Q2. Sen är man även låst på G2 att använda dem inbyggda lösningen endast då den inte finns 3.5mm Jack.

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Medlem

Köpte mitt headset från Bestware och det var defekt. Vänstra hörluren glappar så man måste vicka till den för att den ska sluta glappa och den högra knastrar randomly samt att vänstra linsen var repig. Ringde support precis och de skickar ut ett nytt headset på Torsdag. Inga klagomål på HP support från mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tOPO:

Köpte mitt headset från Bestware och det var defekt. Vänstra hörluren glappar så man måste vicka till den för att den ska sluta glappa och den högra knastrar randomly samt att vänstra linsen var repig. Ringde support precis och de skickar ut ett nytt headset på Torsdag. Inga klagomål på HP support från mig.

Så var min vänstra hörlur också, sämre ljud och ibland knaster. För mig räckte det att skruva loss och sedan fast igen. Testade först lurarna tvärtom för att se var felet låg, så det är möjligt att det hade räckt att bara skruva fast luren utan att först skruva loss den?

Men en repig lins vill man ju inte ha...trist.

Permalänk
Medlem

Har nu gjort en FOV mod:
https://www.thingiverse.com/thing:4666466

fick den utskriven via:
https://www.treatstock.com/my/print-model3d
kostnad 21 dollar. Skrevs ut av West Print i Sverige. Gjorde beställningen på Fredagen och fick den nu (Tisdag).

Känns helt okej i kvalité. Har temporärt använt:
https://www.clasohlson.com/se/Tätningslist-P-profil-vit,...
tills jag troligen beställer:
https://www.amazon.se/KIWI-design-ansiktskudde-VIVE-ers%C3%A4...

Detta gör så jag precis inte rör linserna. Så i princip så bra FOV som det går att få. Testade tidigare postade fotot från bhphoto i steamvr mediaplayer. Stor skillnad. Kunde läsa 5-6 raden innan och efter 8e raden och nästan sista men då gör det nästan ont då jag får kika med ögonen rejält åt sidan.
Innan modden fick bilden precis plats i bild och efter är hela bilden lätt synligt. Nu är inte original dålig för mig men definitivt en fin förbättring. Hoppas det kommer ut färdiga covers optimerade så man slipper trixa själv. Saknar dock magneter men går använda utan.

Bilder ifrån säljaren/utskrivaren

https://www.treatstock.com/reviews/21487/share/1197

egna bilder

Genom att använda isoleringstejpen vid nosflärpen så blir faktiskt detta lika bra på att hålla ljus ute som originalet.

lång skum video om hur jag upplever moden:

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Har nu gjort en FOV mod:
https://www.thingiverse.com/thing:4666466

fick den utskriven via:
https://www.treatstock.com/my/print-model3d
kostnad 21 dollar. Skrevs ut av West Print i Sverige. Gjorde beställningen på Fredagen och fick den nu (Tisdag).

Känns helt okej i kvalité. Har temporärt använt:
https://www.clasohlson.com/se/Tätningslist-P-profil-vit,...
tills jag troligen beställer:
https://www.amazon.se/KIWI-design-ansiktskudde-VIVE-ers%C3%A4...

Detta gör så jag precis inte rör linserna. Så i princip så bra FOV som det går att få. Testade tidigare postade fotot från bhphoto i steamvr mediaplayer. Stor skillnad. Kunde läsa 5-6 raden innan och efter 8e raden och nästan sista men då gör det nästan ont då jag får kika med ögonen rejält åt sidan.
Innan modden fick bilden precis plats i bild och efter är hela bilden lätt synligt. Nu är inte original dålig för mig men definitivt en fin förbättring. Hoppas det kommer ut färdiga covers optimerade så man slipper trixa själv. Saknar dock magneter men går använda utan.

Trevlig info. Du nämner indirekt att sweetspoten blivit bättre, det är även det många andra rapporterat.
Är iofs logiskt att ju närmare linsen ögat kommer desto "större" blir sweetspoten. Funderar själv på att köra utan "faceplate" helt och tillsammans med vroptician linser.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Trevlig info. Du nämner indirekt att sweetspoten blivit bättre, det är även det många andra rapporterat.
Är iofs logiskt att ju närmare linsen ögat kommer desto "större" blir sweetspoten. Funderar själv på att köra utan "faceplate" helt och tillsammans med vroptician linser.

Sweetspoten blir större. Det jag vill kalla hur lätt det är att "hitta rätt skärpa och behålla den".
Center till kant skärpa blir även bättre.

Det är fortfarande en "cirkel" med bättre skärpa men jag har inte som andra sett en skarp övergång någonsin. Men då allt ökas så ökas den med och troligen det som ökas mest.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk

Vet inte om jag gjorde något fel men har själv testat att köra genom att ta bort original-masken och istället kört med det inlägg eller mask eller vad man kallar det som jag tidigare köpte extra till mitt Samsung Odyssey Plus. Samma som MRTV visade upp på YouTube.

Vad som hände för mig var att jag hade väldigt svårt att få samma skärpa som när jag kör med original. Vilket känns skumt eftersom alla andra pratar om hur det blir bättre både skärpa, större sweetspot och bättre FOV.

Får nog testa igen kanske.

Sen ett annat skumt problem jag har är hur mikrofonen inte plockar upp något ljud alls i ett program som heter xPilot. Är en klient jag använder för att flyga online på Vatsim i X-Plane. Däremot funkar det utan problem i den inbyggda Voice Recorder t ex i Windows 10. Så inget hårdvarufel utan känns mer som problemet ligger i xPilot. Förstår det bara inte eftersom jag aldrig tidigare haft problem med mikrofonen där och har kört med ett gäng olika mikrofoner.

Sen är jag väldigt trött på problemet där headsetet många ggr inte startar upp som det ska efter omstart av datorn. Där felkoden från WMR är 7-14. Får då plugga ut det och sen plugga i det igen. Vilket verkar lösa problemet för det mesta. Skönt nog har jag en hubb där jag kan stänga av/slå på varje port med en knapp. Vilket gör det rätt enkelt. Dock ändå irriterande att behöva hålla på så bara för att få headsetet att funka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebMaximus:

Vet inte om jag gjorde något fel men har själv testat att köra genom att ta bort original-masken och istället kört med det inlägg eller mask eller vad man kallar det som jag tidigare köpte extra till mitt Samsung Odyssey Plus. Samma som MRTV visade upp på YouTube.

Vad som hände för mig var att jag hade väldigt svårt att få samma skärpa som när jag kör med original. Vilket känns skumt eftersom alla andra pratar om hur det blir bättre både skärpa, större sweetspot och bättre FOV.

Får nog testa igen kanske.

Sen ett annat skumt problem jag har är hur mikrofonen inte plockar upp något ljud alls i ett program som heter xPilot. Är en klient jag använder för att flyga online på Vatsim i X-Plane. Däremot funkar det utan problem i den inbyggda Voice Recorder t ex i Windows 10. Så inget hårdvarufel utan känns mer som problemet ligger i xPilot. Förstår det bara inte eftersom jag aldrig tidigare haft problem med mikrofonen där och har kört med ett gäng olika mikrofoner.

Sen är jag väldigt trött på problemet där headsetet många ggr inte startar upp som det ska efter omstart av datorn. Där felkoden från WMR är 7-14. Får då plugga ut det och sen plugga i det igen. Vilket verkar lösa problemet för det mesta. Skönt nog har jag en hubb där jag kan stänga av/slå på varje port med en knapp. Vilket gör det rätt enkelt. Dock ändå irriterande att behöva hålla på så bara för att få headsetet att funka.

Ska bli intressant se vad MRTV tycker efter att ha testat "dåliga" G2s mot sitt "bra". Känns så svajande resultat. Menar själv läst allt negativt, sen fick jag mitt och känner mig som ett stort??? Inte ens kabel klippet som går sönder och flyger av för "alla" har rört sig sedan jag monterade det första gången.
Om micken är enda jag kan tänka mig om du eventuellt inte avbockat att applikationer kan få exklusiv tillgång till mikrofonen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebMaximus:

Vet inte om jag gjorde något fel men har själv testat att köra genom att ta bort original-masken och istället kört med det inlägg eller mask eller vad man kallar det som jag tidigare köpte extra till mitt Samsung Odyssey Plus. Samma som MRTV visade upp på YouTube.

Vad som hände för mig var att jag hade väldigt svårt att få samma skärpa som när jag kör med original. Vilket känns skumt eftersom alla andra pratar om hur det blir bättre både skärpa, större sweetspot och bättre FOV.

Får nog testa igen kanske.

Sen ett annat skumt problem jag har är hur mikrofonen inte plockar upp något ljud alls i ett program som heter xPilot. Är en klient jag använder för att flyga online på Vatsim i X-Plane. Däremot funkar det utan problem i den inbyggda Voice Recorder t ex i Windows 10. Så inget hårdvarufel utan känns mer som problemet ligger i xPilot. Förstår det bara inte eftersom jag aldrig tidigare haft problem med mikrofonen där och har kört med ett gäng olika mikrofoner.

Sen är jag väldigt trött på problemet där headsetet många ggr inte startar upp som det ska efter omstart av datorn. Där felkoden från WMR är 7-14. Får då plugga ut det och sen plugga i det igen. Vilket verkar lösa problemet för det mesta. Skönt nog har jag en hubb där jag kan stänga av/slå på varje port med en knapp. Vilket gör det rätt enkelt. Dock ändå irriterande att behöva hålla på så bara för att få headsetet att funka.

Eftersom ögat flyttas närmare linsen kan jag tänka mig att du bör justera om IPD.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Skrivet av hulkenstrong:

Ska bli intressant se vad MRTV tycker efter att ha testat "dåliga" G2s mot sitt "bra". Känns så svajande resultat. Menar själv läst allt negativt, sen fick jag mitt och känner mig som ett stort??? Inte ens kabel klippet som går sönder och flyger av för "alla" har rört sig sedan jag monterade det första gången.
Om micken är enda jag kan tänka mig om du eventuellt inte avbockat att applikationer kan få exklusiv tillgång till mikrofonen.

Håller med dig, ska bli väldigt intressant att se hans test!

Ang micken ska jag kolla vad du tipsar om men tycker fortfarande att det är skumt eftersom jag inte varit inne och pillat på några inställningar för min andra mic som funkar bra.

Skrivet av Devil May Cry:

Eftersom ögat flyttas närmare linsen kan jag tänka mig att du bör justera om IPD.

Gjorde precis ett nytt test och är verkligen skumt!

När jag testar att ta mig närmare linserna med originalet genom att pressa headsetet närmare ansiktet ser jag hur FOV ökar med bibehållen skärpa.

När jag däremot testar ta bort originalet och istället kör med "kudden" från VR Cover som MRTV visade i ett av sina klipp blir allt rejält suddigt.

Ska testa en gång till och ändra på IPD som du tipsar om men tycker jag borde fått samman problem när jag pressade headsetet närmare ansiktet om det hade berott på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebMaximus:

När jag däremot testar ta bort originalet och istället kör med "kudden" från VR Cover som MRTV visade i ett av sina klipp blir allt rejält suddigt.

Det kanske inte riktigt sitter rätt så det förskjuts åt något håll?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

Det kanske inte riktigt sitter rätt så det förskjuts åt något håll?

Kanske är som du säger. Fast spelar inte så stor roll eftersom jag ändå hör till den grupp som känner mig överlag nöjd med min G2a och inte lider av de saker andra stör sig på som för liten sweetspot osv. Eller så har jag bara haft turen av fått ett headset från den bra "batchen" ifall det nu finns flera

Däremot vore det väldigt nice att kunna hitta en lösning på de andra två problemen jag nämnde, 7-14 meddelandet som ofta dyker upp efter omstart av datorn och att micken inte funkar med programmet jag använder för att flyga online i X-Pilot.

Ska testa lite mer imorrn och om jag inte hittar en lösning ringa till HP-supporten på torsdag och se om de har något tips.

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt nöjd så här långt också. Har dock bara PSVR, som ju har väldigt låg upplösning och inte alls sitter bra på mitt huvud (får det inte tätt i nederkant hur jag än gör), att jämföra med. Ska ändå modda så jag kommer närmare linserna, och skaffa slipade linser så jag slipper ha glasögonen på.

Och som sagt, måste uppgradera mitt 5700 XT så jag slipper köra allt på 70%.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Pistol Whip är just nu mitt goto spel. När jag inte spelar HL: Alyx. Jädrar vad kul. Campagin-läget är skitcoolt. Rekommenderas.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Nu har jag provat några få timmar så dags för en lite skeptisk rapport:
(ursäkta om det blir lite långrandigt för ett inlägg)

Hittills har jag bara jönsat runt lite i windowsportalen och kört lite Arizona sunshine.
... och med reservation att jag kör med ett lite trött 1080 och har inte tweakat några settings alls än!

0) Upplösningen ÄR förstås massivt förbättrad jämfört med min gamla Rift CV1 (Riften får bli referens här även om jag inte använt den på ett tag nu)
Allt blir mer naturligt när man till stor del kan glömma själva panelen. Stor förbättring här, men som man tar för givet väldigt fort
Det gör ju att det märks mer när spelen fuskar med detaljnivån, men det får man leva med
Det här är väl egentligen enda punkten där det känns som G2 fullt ut levererar.

1) Byggkvaliteten överlag är klart plastigare och billigare än min gamla CV1.
Typ allt småknakar, och till och med själva linsena sitter lite löst i sina hål, så de smårasslar lite om man skakar headsetet.. Och fovslidern är så lös och sladdrig att den rör sig av sig själv.

2) Fokus utanför center är relativt kass... Precis rakt fram är det generellt skarpt men går man från det så suddar det. Så är ju CV1 också och den här linsen är väl inte sämre egentligen men man stör sig mer när skärpan är så vettig i mitten som nämnts av andra tidigare. (Jag ser ingen liksom tydlig övergång mellan skarpt och suddigt dock)
Ett exempel var i Steam VR i default miljön (tror jag) så kan man inifrån huset titta ut på ett träd utanför. Tittar jag prick rakt ut (parallellt med marken) så är trädets grenar aningens ovanför min siktlinje och det räcker för att de ska börja sudda.
Det här gick lite i omgångar under spelandet det också: ibland kändes det rätt bra och naturligt, och ibland kändes inget i fokus och allt var lite småjobbigt att titta på. (Jag kanske håll på lite för länge)

3) Det finns lite godrays. Märkte dem inte alls först, men i samband med vit text på svart bakgrund så störde det lite så att texten blir lite blänkigt oskarp. Men jämfört med CV1 så är det mycket mycket bättre så det kan jag leva med

4) Ibland såg jag antydan till liksom svaga horisontella ljusa linjer över hela bilden. Jag reagerade på den i WMR portalen när jag tittade på lite ljusgråa och ljusbeiga väggar tror jag. Sen glömde jag nog bort dem, så de är inte speciellt tydliga.

5) kabeln (med clipset) stör lite mer än CV1 men kanske jag som är ovan.

6) FOV kändes ungefär samma som CV1 (var ett tag sen) men ev lite mer tunnelseende/hjälmkänsla.
Man är rätt långt från linserna, men det gör att mina ganska stora glasögon går in (någorlunda bekvämt) så det får duga just nu. (kanske köper något VR-cover och insert-linser senare OM jag behåller headsetet)

7) Ljudet helt OK men inget som stack ut eller imponerade. Standardljudnivån kanske aningens för låg för mig vilket kan påverkat känslan dock. (öronen börjar bli gamla)

8) Kontrollerna bråkade lite vid första uppstart (tror det var kopplat till att de försökte uppdatera sig under initialiseringen?) och när jag ville frånkoppla och påkoppla dem igen så tog det lite tid att få till det. (den biten var mest mitt fel som inte läste ordentligt vad man skulle göra )

9) Kontrollertracking är rätt skakig på flera vis. De hoppar och vibrerar en hel del ibland.. men ibland upplevs det hyfsat, så verkar inte riktigt konsekvent.
Och de tappar trackingen tillfälligt en hel del. Oftast när de hamnar för långt under kameran, vilket är tidigare än jag gillar. (jag vill kunna ha armbågarna mot midjan och sträcka ut handen rakt ut för att peka/sikta, men det räcker inte alltid för att hålla tracking)

10) Headtrackingen är inte perfekt heller. Rotationen funkar generellt OK men ibland smårycker det i rörelser på ett rätt irriterande sätt... Och även här verkar det komma och gå litegrann.

Hmm, osäker på om många av trackingproblemen ovan är pga tex min taklampa eller om det är reprojection ibland som ställer till det? Det kan vara Arizona Sunshine som inte gillar när frameraten blir för låg, och jag plågar ju spelet med mitt gamla 1080. Får prova mer imorgon!
*edit*
jag ska prova en annan USB kontakt också! Nu kör jag en USB C på moderkortet, men ska testa en vanlig med adaptern imorgon.
*edit2* allt "vibrerande" i trackingen verkar bero på att frameraten droppar under 90hz - se senare inlägg i tråden!

Iallafall: Överlag skaver och strular det lite för mycket för att kännas riktigt bra. Inlevelsefaktorn blir lite för påverkad för att det ska kännas helt naturligt, och jag upplever inte detta riktigt som en mogen produkt ens jämfört med CV1.
Så jag funderar lite på att returnera... Är det någon här som gjort det via Bestware? Är det bökigt? (jag hatar returer )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Error 7-14 är tröttsamt

Permalänk
Skrivet av gz:

Error 7-14 är tröttsamt

Väldigt!

Skulle vilja förstå vad som egentligen orsakar det.

En sak vore ju om det alltid dök upp om man pluggar in det i en viss typ av port. Fast som det är nu när problemet kommer och går. Plus att det för det mesta går att lösa tillfälligt genom att plugga ur och sen i igen.

Det får mig att tro att det beror på den lilla extra boxen på kabeln som pga något tekniskt designfel eller liknande inte vaknar upp som det ska vid uppstart av datorn. Vilket i sin tur resulterar i att brillorna inte vaknar upp. Vilket i sin tur resulterar i 7-14.

Det som stärker min gissning är just att det brukar funka när man pluggar ur och sen i headsetet igen. Antar att det då skickas någon signal på nytt från USB-porten som får boxen på kabeln att vakna upp.

Ska bli intressant att höra vad HP har att säga om det när jag ringer dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

1) Byggkvaliteten överlag är klart plastigare och billigare än min gamla CV1.
Typ allt småknakar, och till och med själva linsena sitter lite löst i sina hål, så de smårasslar lite om man skakar headsetet.. Och fovslidern är så lös och sladdrig att den rör sig av sig själv.

Bara som en referens. Finns inget som skakar eller smårasslar i mitt. Linserna sitter fast och IPD-slidern känns som den ska, den rör sig inte utan att jag själv flyttar på den.

Kanske har jag fått ett bra ex, kanske har du fått ett dåligt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Verkar som MRTV är på gång med sitt test snart. Ska bli intressant se resultatet. I värsta fall kan HP få det väldigt hett om öronen.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av hulkenstrong:

Om micken är enda jag kan tänka mig om du eventuellt inte avbockat att applikationer kan få exklusiv tillgång till mikrofonen.

Har nu gjort ett test efter att ha bockat ur rutan nedan.

Kändes lovande ju mer jag tänkte på det. Eftersom en skillnad mellan micken i G2an och andra mickar jag testat med är just att G2ans mick ju alltid redan "används" av ett program (WMR) så fort du drar igång headsetet. Tyvärr gjorde det ingen skillnad.

Även testat ändra format mellan 'Studio Quality' och 'DVD Quality' men gör heller ingen skillnad.

Får kolla med HP som sagt om de har något tips vad det kan bero på.

Här är ett klipp jag spelade in för att demonstrera problemet i ett annat forum

https://youtu.be/e_zeO9gWjpI

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebMaximus:

Har nu gjort ett test efter att ha bockat ur rutan nedan.

https://i.imgur.com/iHGCXO4.jpg

Kändes lovande ju mer jag tänkte på det. Eftersom en skillnad mellan micken i G2an och andra mickar jag testat med är just att G2ans mick ju alltid redan "används" av ett program (WMR) så fort du drar igång headsetet. Tyvärr gjorde det ingen skillnad.

Även testat ändra format mellan 'Studio Quality' och 'DVD Quality' men gör heller ingen skillnad.

Får kolla med HP som sagt om de har något tips vad det kan bero på.

Här är ett klipp jag spelade in för att demonstrera problemet i ett annat forum

https://youtu.be/e_zeO9gWjpI

Var en sista chans. Tråkigt det inte var lösningen. För mig har micken iG2 fungerar okej i OBS och hållit riktigt hör ljudkvalitë. Har ingen mer hjälp om vad felet kan bero på. Tyvärr.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Bara som en referens. Finns inget som skakar eller smårasslar i mitt. Linserna sitter fast och IPD-slidern känns som den ska, den rör sig inte utan att jag själv flyttar på den.

Kanske har jag fått ett bra ex, kanske har du fått ett dåligt.

Intressant!
Så om du tar ett försiktig tag på utsidan på en lins (på svarta plasten) så går det inte att rucka den alls mot/från den andra linsen?
Mina flexar ljudligt och synligt. (kanske en halv mm eller så)
Min IPD slider har flyttat sig några gånger, men möjligen har det bara varit när jag trickat med positionen av headsetet på huvudet. Inte säker på att det inträffat helt spontant under spelande.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av hulkenstrong:

Var en sista chans. Tråkigt det inte var lösningen. För mig har micken iG2 fungerar okej i OBS och hållit riktigt hör ljudkvalitë. Har ingen mer hjälp om vad felet kan bero på. Tyvärr.

Kan med glädje meddela att jag äntligen löst problemet!

Visade sig vara Nahimic som orsakade problemet. Efter jag avinstallerade det började micken funka normalt