Nybörjare på HIFI, vad och var handlar jag?

Permalänk
Medlem

Jag älskar mina Deltaco apparatkablar och mitt enkardeliga elinstallationskablage från Elfa som går till högtalarna från 900 W-blocken. Löjligt prisvärt.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Skrivet av cracko:

Titta lite mer och att köra den aktiva allt i ett högtalaren KEF ls50 wireless II verkar ju enklare och billigare. Rimligen samma ljud som med passiva KEF ls50 meta och en naim som driver den?

Om vi utgår från start vad är din budget.

Permalänk
Medlem

Kablar är definitivt inget att börja leka med som nybörjare. När man hållit på ett bra tag och har gott om pengar kan man börja intressera sig för företag som försöker sälja prodykter som de vägrar ge riktiga mätvärden för, samt marknadsför sig med irrelevanta vetenskapliga fenomen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Evil Peter:

Kablar är definitivt inget att börja leka med som nybörjare. När man hållit på ett bra tag och har gott om pengar kan man börja intressera sig för företag som försöker sälja prodykter som de vägrar ge riktiga mätvärden för, samt marknadsför sig med irrelevanta vetenskapliga fenomen.

När man lärt sig lite ellära börjar man tillämpa den, det gör att man slipper spendera pengar på ormolja, man bör ha bra kablar men de behöver inte vara svindyra utan elektriskt sunda konstruktioner, det innebär inte att det allra billigaste brukar vara bäst men det är sällan dyrkabel gör nått positivt för ljudet heller.
Det går att se kabeln som en del av filtret och simulera och/eller optimera med den i kedjan som vilken annan komponent som helst, det vettigaste är att optimerar filtret för att användas med en kabel med "billiga egenskaper"

Aktiva högtalare med inbyggda förstärkare innebär väldigt många möjligheter till optimering, det är synd att inte allt nytt är gjort på det sättet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av mrqaffe:

När man lärt sig lite ellära börjar man tillämpa den, det gör att man slipper spendera pengar på ormolja, man bör ha bra kablar men de behöver inte vara svindyra utan elektriskt sunda konstruktioner, det innebär inte att det allra billigaste brukar vara bäst men det är sällan dyrkabel gör nått positivt för ljudet heller.
Det går att se kabeln som en del av filtret och simulera och/eller optimera med den i kedjan som vilken annan komponent som helst, det vettigaste är att optimerar filtret för att användas med en kabel med "billiga egenskaper"

Aktiva högtalare med inbyggda förstärkare innebär väldigt många möjligheter till optimering, det är synd att inte allt nytt är gjort på det sättet.

För egen del använder jag EKK och sitter nöjd, med vetskap om att det inte påverkar signalen. Synd att den är så styv, bara.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Samsung:

För egen del använder jag EKK och sitter nöjd, med vetskap om att det inte påverkar signalen. Synd att den är så styv, bara.

Ja flätad EKK är bland det vettigaste man kan använda sett till de elektriska egenskaperna och har du lätta högtalare kan du bocka kabeln "rätt" och ha den som stativ

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Om vi utgår från start vad är din budget.

40 är nog smärtgränsen, tänkte runt 10 först men sen läste jag lite tester och gränsen smög sig uppåt. Kommer jag undan runt 25 som aktiva kef ls50 kostar är jag väl nöjd förutsatt att ljudet är top.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Nackdelen med aktiva grejer är ju att det är svårare att byta ut bara en komponent. Med ett delat system kanske du konstaterar att högtalarna inte längre passar dig, men att du vill behålla förstärkaren. Dock är det ju smidigt med aktiva grejer, så det är både fördelar och nackdelar.

Men den aktiva KEF borde ju ha en optimal förstärkare inbyggd som man inte är intresserad av att byta ut? Om Appen/connectgrejerna blir utdaterade så kan man väl senare koppla även den aktiva KEF till en, kanske nästa generation, NAIM?

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av cracko:

40 är nog smärtgränsen, tänkte runt 10 först men sen läste jag lite tester och gränsen smög sig uppåt. Kommer jag undan runt 25 som aktiva kef ls50 kostar är jag väl nöjd förutsatt att ljudet är top.

Det kan vara en god idé att titta på lite grundläggande akustikåtgärder också. En tjock matta på golvet, undvika kala väggar, ta reda på om högtalarna vill ha väggstöd eller fri placering, för att ta några exempel. Akustiken glöms ofta bort och då hamnar många i en spiral att försöka investera sig ur problem som skulle vara lätta att åtgärda.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Det kan vara en god idé att titta på lite grundläggande akustikåtgärder också. En tjock matta på golvet, undvika kala väggar, ta reda på om högtalarna vill ha väggstöd eller fri placering, för att ta några exempel. Akustiken glöms ofta bort och då hamnar många i en spiral att försöka investera sig ur problem som skulle vara lätta att åtgärda.

Bra tips tack! Tror KEF har ”originalstativ” till högtalarna som går på typ 4-5k eller något sådant. Antar att jag kan hitta billigare eller gör stativen något märkbart för ljudet?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av cracko:

gör stativen något märkbart för ljudet?

De kan fixera högtalarna på en bra plats, hur du gör det spelar mindre roll så originalstativ är inget måste utan det viktiga är att högtalarna placeras rätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av cracko:

40 är nog smärtgränsen, tänkte runt 10 först men sen läste jag lite tester och gränsen smög sig uppåt. Kommer jag undan runt 25 som aktiva kef ls50 kostar är jag väl nöjd förutsatt att ljudet är top.

Den är bra.

Tänke ifall du istället vågar dig på KEF R3. Ligger runt samma pris som LS50M om man vågar pruta ner de till 15k. Det är senaste geration R serie där KEF har get högtalarna en ny utevckling i basen. De har gett baselementet ett styvt papper ihop med metallen och ny utblås pipa och ersatt med senaste tangerine. Det är namnet på det som sitter ytters på diskanten. Ej hört eftersom det varit pandemi under en längre tid. Äger gamla R100 serien och de är en utav de bästa små högtalare som fanns när de lanserades.

Primare A25 om du vågar gå lite över smärtgränsen. Den ligger på runt 27k beroende på utförande och KEF R3 som är större än LS50 Meta ligger på runt 17k. Som sagt om du får ner priset på högtalarna borde du kunna få de för runt 15k. Primare är klass D teknik så de klarar av att leverera kraft till högtalare. KEF passar bra med klass D

Moon Neo 240i , de är lite samma stil som Naim. Låga specifikationer. bra byggt och driver det mesta

Vill du ha streaming rekommenderar jag en Marantz NA6006 ihop med valfritt effektsteg som till exempel Bladeius Frej eller om du har råd T+A AMP 8. T+A är ett utav de bästa tyska märken du kan hitta, AMP 8 är deras billigaste med ynka 80w. Den är byggd med ren kvalitet under skalet. Eller du kanske vill ha något billigt kraftigt slutsteg som Rotel eller Parasound.

Jag har Marantz streamern och den är väldigt bra för priset, den kan streama i princip allt. Har min även ansluten till tv med optisk. Den har variable ingång, det gör att den kan agera försteg. Därav rekeommenderar jag en sådan om du vill ta det spåret.

Jag hade hellre köp passiva högtalare. Det är min åsikt. Du får välja själv. Aktiva högtalare är inte heller dåligt. Jag lämnar övrig diskussion åt andra. Finns många olika val med pass ok budget som du har till godo. Det viktigaste är att du själv blir nöjd.

Permalänk
Skrivet av cracko:

Bra tips tack! Tror KEF har ”originalstativ” till högtalarna som går på typ 4-5k eller något sådant. Antar att jag kan hitta billigare eller gör stativen något märkbart för ljudet?

Du behöver ej orginalstativ. Köp precis det som passar din smak. Det viktigaste är att placera de rätt i rummet. Om du går för de aktiva kan du laborera med den medförljande appen till högtalarna. Tips är att sätta de rakt fram. Ej vinkla in som många gör med andra märken. Minst 20cm från bakvägg. Det som gör att jag säger rakt fram är på grund utav de har stor spridning vilket medför till att du får den klassiska triangeln. Har mina på en tv bänk med soundcare tassar under. Är en kompromiss i mitt rum. Det viktiga är att de står stabilt. Även fast det är designade för att se fina ut så väger de mer än vad man tror.
Ett kallt rum är dåligt, hellre tavlor och tjocka mattor och gardiner runt, det hjälper. Behöver ej vara dyra absrobenter om man inte har det behovet. Hellre skapa fina tavlor med egna bilder, det är så mycket finare och ger mer ro än att sätta upp något tråkigt på väggen. Allt hjälper.

Permalänk
Medlem

Finns en tråd om Naim på Min Hembio, väldigt billigt byggda.

Nait 5i http://i.imgur.com/7yuBQ.jpg

Flatcap https://i.imgur.com/5S5OqXq.jpg

Flatcap XS https://i.imgur.com/cTrHgFn.jpg

HDX

https://i.imgur.com/4An0Ixu.jpg

https://i.imgur.com/su8R2nJ.jpg

Man betalar för märket.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Den är bra.

Tänke ifall du istället vågar dig på KEF R3. Ligger runt samma pris som LS50M om man vågar pruta ner de till 15k. Det är senaste geration R serie där KEF har get högtalarna en ny utevckling i basen. De har gett baselementet ett styvt papper ihop med metallen och ny utblås pipa och ersatt med senaste tangerine. Det är namnet på det som sitter ytters på diskanten. Ej hört eftersom det varit pandemi under en längre tid. Äger gamla R100 serien och de är en utav de bästa små högtalare som fanns när de lanserades.

Primare A25 om du vågar gå lite över smärtgränsen. Den ligger på runt 27k beroende på utförande och KEF R3 som är större än LS50 Meta ligger på runt 17k. Som sagt om du får ner priset på högtalarna borde du kunna få de för runt 15k. Primare är klass D teknik så de klarar av att leverera kraft till högtalare. KEF passar bra med klass D

Moon Neo 240i , de är lite samma stil som Naim. Låga specifikationer. bra byggt och driver det mesta

Vill du ha streaming rekommenderar jag en Marantz NA6006 ihop med valfritt effektsteg som till exempel Bladeius Frej eller om du har råd T+A AMP 8. T+A är ett utav de bästa tyska märken du kan hitta, AMP 8 är deras billigaste med ynka 80w. Den är byggd med ren kvalitet under skalet. Eller du kanske vill ha något billigt kraftigt slutsteg som Rotel eller Parasound.

Jag har Marantz streamern och den är väldigt bra för priset, den kan streama i princip allt. Har min även ansluten till tv med optisk. Den har variable ingång, det gör att den kan agera försteg. Därav rekeommenderar jag en sådan om du vill ta det spåret.

Jag hade hellre köp passiva högtalare. Det är min åsikt. Du får välja själv. Aktiva högtalare är inte heller dåligt. Jag lämnar övrig diskussion åt andra. Finns många olika val med pass ok budget som du har till godo. Det viktigaste är att du själv blir nöjd.

Tack, ska kolla igenom alla förslag ikväll. Hoppas jag landar i att jag inte vill stretcha budgeten mera..

Permalänk
Medlem

Det finns några Hegel förstärkare på blocket. Mycket förstärkare för pengarna.

Permalänk
Medlem

Är själv novis inom HiFi, men efter att ha läst recensioner, på forum och provlyssnat diverse högtalare, aktiva och passiva så blev jag tillslut riktigt nöjd med min enklare anläggning.

Vad jag tror ha lärt mig är att:

En mindre högtalare klarar normalt inte att återge en stor del av musiken korrekt då de lägre frekvenserna ej spelas.
Desto större lyssningsrum desto större högtalare och mer effekt krävs.
Inga högtalare är neutrala, utan alla har mer eller mindre sitt eget ljud.
Mycket gällande ljudprodukter verkar vara som skrivits innan mer eller mindre "bro science" och Snake oil.
Det går faktiskt att höra skillnad på olika streamningstjänsters ljudkvalitet, avslutade mitt Spotify till förmån för Tidal(finns fler för högupplöst musik), faktiskt större skillnad än vad jag själv trodde.
Tänk till på vilka anslutningar du behöver och vill använda dig av, ex bluetooth är inte tillräckligt för högre kvalitet.

Provlyssna och lycka till.

Permalänk
Skrivet av cracko:

Men den aktiva KEF borde ju ha en optimal förstärkare inbyggd som man inte är intresserad av att byta ut? Om Appen/connectgrejerna blir utdaterade så kan man väl senare koppla även den aktiva KEF till en, kanske nästa generation, NAIM?

Vill du ha hjälp bara send ett PM. Lättare.

Permalänk
Skrivet av cracko:

40 är nog smärtgränsen, tänkte runt 10 först men sen läste jag lite tester och gränsen smög sig uppåt. Kommer jag undan runt 25 som aktiva kef ls50 kostar är jag väl nöjd förutsatt att ljudet är top.

Kan väl passa på att nämna att Buchardt A500 kostar 40.000, och är en aktiv trådlös lösning likt KEF LS50W II.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlockNoir:

Kan väl passa på att nämna att Buchardt A500 kostar 40.000, och är en aktiv trådlös lösning likt KEF LS50W II.

Det verkar vara feta pjäser. Normalt ratar jag allt som inte är Ino Audio (eller Guru Audio) men en polares Buchardt är ju rätt så nice.

Nejjjj jag trodde ju det var golvaren med DSP..

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Det verkar vara feta pjäser. Normalt ratar jag allt som inte är Ino Audio (eller Guru Audio) men en polares Buchardt är ju rätt så nice.

Nejjjj jag trodde ju det var golvaren med DSP..

A700 är som är golvare med DSP under ~200hz. Ännu högre prislapp dok.

Just nu är väl Elac DBR62 (Stativhögtalare som kan stå lite närmare väggen) och en bra SUB (med eller utan DSP) beroende på om förstärkaren har det. Ett riktigt prisvärt alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlockNoir:

Kan väl passa på att nämna att Buchardt A500 kostar 40.000, och är en aktiv trådlös lösning likt KEF LS50W II.

Fan den skulle jag inte sett, erbjudande nu också https://www.buchardtaudio.com/products/a500-white-bundle . Även om det är inom "smärtgränsen" så kanske de inte är värda 10-12k över KEF LS50W II. Får fundera lite.

Permalänk
Medlem

https://arendalsound.eu/tech-specs-1723-s-speakers/#1723-BOOK...
Bookshelf-högtalare med lite knuff i, kan vara värt att titta på iaf.

Vill du ha en enkel lösning som både kan plocka TV och även Google Home/chromecast så finns denna:
https://www.hembiobutiken.se/produkter/forstarkare/stereofors...
Går då även komplettera med trådlös subwoofer eller trådlösa bakre högtalare om man vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Fan den skulle jag inte sett, erbjudande nu också https://www.buchardtaudio.com/products/a500-white-bundle . Även om det är inom "smärtgränsen" så kanske de inte är värda 10-12k över KEF LS50W II. Får fundera lite.

Vill du verkligen ha LS50 med 5.25" utan bas-stöd? För där försvinner den prisskillnaden snabbt.

Permalänk
Skrivet av cracko:

Fan den skulle jag inte sett, erbjudande nu också https://www.buchardtaudio.com/products/a500-white-bundle . Även om det är inom "smärtgränsen" så kanske de inte är värda 10-12k över KEF LS50W II. Får fundera lite.

Vill du ha bästa aktiva högtalare utifrån enbart ljud så är det Genelec du skall se på. Problemet med vissa aktiva är att man måste ha extra försteg/DAC/streamer

Permalänk
Medlem
Skrivet av TijY:

Vill du verkligen ha LS50 med 5.25" utan bas-stöd? För där försvinner den prisskillnaden snabbt.

Måste lyssna först men kanske? Men antagligen är de dyrare A500 bättre, speciellt om man lyssnar på låg volym vilket jag kommer göra. Alltid små barn hemma så hög volym blir sällan. Förstår att bas är viktigare om man lyssnar på låg volym.

Buchardt verkar dock vara ett mindre företag och det skulle kännas bättre att köpa aktiv utrustning som har tillhörande app etc från en större tillverkare. Tror mjukvaruproblem löses snabbare av större företag.

Fanns det en ny naim uniti som nyss släppts hade jag kanske gått på sådan med passiva högtalare. Nu rör jag tankarna mot att ta hem både Buchardt A500 och LS50W II, ta en vecka ledigt och lyssna för att bestämma mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Jag har stereoprylar (två anläggningar) till ett samlat värde av över 180 000 kr och har med tiden lärt mig att det mesta i handeln gör de flesta utan ett präglat specialintresse alldeles utmärkt nöjda.

En av de mest prisvärda förstärkarna jag stött på är BRIK amp som ett tag såldes på kjell.com för typ 800 pix.

Skrivet av cracko:

40 är nog smärtgränsen, tänkte runt 10 först men sen läste jag lite tester och gränsen smög sig uppåt. Kommer jag undan runt 25 som aktiva kef ls50 kostar är jag väl nöjd förutsatt att ljudet är top.

Skrivet av Osueco:

Är själv novis inom HiFi, men efter att ha läst recensioner, på forum och provlyssnat diverse högtalare, aktiva och passiva så blev jag tillslut riktigt nöjd med min enklare anläggning.

Vad jag tror ha lärt mig är att:

En mindre högtalare klarar normalt inte att återge en stor del av musiken korrekt då de lägre frekvenserna ej spelas.
Desto större lyssningsrum desto större högtalare och mer effekt krävs.
Inga högtalare är neutrala, utan alla har mer eller mindre sitt eget ljud.
Mycket gällande ljudprodukter verkar vara som skrivits innan mer eller mindre "bro science" och Snake oil.
Det går faktiskt att höra skillnad på olika streamningstjänsters ljudkvalitet, avslutade mitt Spotify till förmån för Tidal(finns fler för högupplöst musik), faktiskt större skillnad än vad jag själv trodde.
Tänk till på vilka anslutningar du behöver och vill använda dig av, ex bluetooth är inte tillräckligt för högre kvalitet.

Provlyssna och lycka till.

Jag citerar ovanstående eftersom det är kloka inlägg i diskussionen.

Som relativt ny ägare av mitt första ”riktiga hifi-system” och novis inom ämnet kan jag likt många andra bara rekommendera dig att provlyssna. Fortfarande långt under din budget på 40 000...

Jag tar mig friheten att gissa att du har rätt gott om pengar jämfört med en vanlig knegare och i det här fallet går efter devisen att betala dyrt och bara ångra dig en gång.

* Det jag har lärt mig är att jag kan höra kvalitetsskillnader mellan högtalare för 3000 kr och högtalare för 7000 kr när jag har dem bredvid varandra. Hur mycket av skillnaden jag kommer att märka/sakna när jag inte längre kan jämföra direkt är inte alls lika stor.

* Som novis är jag inte alls lika ljuskänslig som en entusiast med år av erfarenhet.

* Det finns en tydlig sjunkande marginalnytta i takt med att priset går upp. Till det tycks det som att dyra produkter bör paras med dyra produkter, då ett ljudsystem inte är bättre än sin svagaste länk.

* Till ovanstående hör att ljudkälla (cd, Spotify, Tidal) gör större skillnad än dyrare system även om du utgår från relativt billiga högtalare och förstärkare. Med andra ord: För att höra skillnad mellan bättre och sämre högtalare krävs en bra ljudkälla.

* Börja hellre med billigare system och lägg extra pengar på att anpassa rummet än att bränna alla pengarna på ett dyrt system.

* Testa så att du väljer de högtalare som passar bäst i ditt rum snarare än de som låter bäst i butiken. (Hur långt från väggen behöver de stå, hör långt ifrån varandra, vilken vinkel behöver de och så vidare.)

* Anpassa storleken på högtalarna efter rummet. För stora högtalare i ett litet rum kan bli lika dåligt som för små i ett stort. Relativt sett dyrare mindre högtalare kan fylla ”större” rum också, så det är inte alltid så att större är bättre. Med mindre högtalarelement blir basen också mindre, vilket kan kompenseras med subbas (men återigen handlar det om rumsstorlek).

TlDr: I och med att du, liksom jag är novis rekommenderar jag att du börjar med att provlyssna antingen från maxbudget och nedåt eller från billigare och jobbar dig uppåt, till du hittar ett prisvärt system som passar dina unika omständigheter.

Råkade trycka på skicka innan jag var färdig...
Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Måste lyssna först men kanske? Men antagligen är de dyrare A500 bättre, speciellt om man lyssnar på låg volym vilket jag kommer göra. Alltid små barn hemma så hög volym blir sällan. Förstår att bas är viktigare om man lyssnar på låg volym.

Buchardt verkar dock vara ett mindre företag och det skulle kännas bättre att köpa aktiv utrustning som har tillhörande app etc från en större tillverkare. Tror mjukvaruproblem löses snabbare av större företag.

Fanns det en ny naim uniti som nyss släppts hade jag kanske gått på sådan med passiva högtalare. Nu rör jag tankarna mot att ta hem både Buchardt A500 och LS50W II, ta en vecka ledigt och lyssna för att bestämma mig.

Trådlösa delen som A500 och appstyrningen är en färdig lösning från en större koncern. (samma företag som äger SB-Acoustics, elementen i högtalarna)
Kommer fler högtalare med samma system inom kort.

Har du tänkt streama Spotify är NAIM unity, riktigt overkill om du frågar mig. Men jag hade aldrig köpt något i den prisklassen själv.
Högtalare och akustik ger mest välljud för pengarna.

Permalänk
Skrivet av TijY:

Trådlösa delen som A500 och appstyrningen är en färdig lösning från en större koncern. (samma företag som äger SB-Acoustics, elementen i högtalarna)
Kommer fler högtalare med samma system inom kort.

Har du tänkt streama Spotify är NAIM unity, riktigt overkill om du frågar mig. Men jag hade aldrig köpt något i den prisklassen själv.
Högtalare och akustik ger mest välljud för pengarna.

Streaming delen är riktigt topp hos NAIM om man kör egen musik. Jag hade själv tänkt mig deras NDX. Hittade den billiga Marantz. Marantz med HEOS fungerar guld för man kan casta flac filer via telefonen genom wifi, kör separat app när jag lirar musik. Om man vill hålla på med streaming på hög nivå är det Aurender som gäller. De spelar på en helt annan nivå. Sjukt dyra, otroliga maskiner. Har nya högtalare höst upp på min lista. Vet ej vilka.

Permalänk
Medlem

Har bara skummat tråden men sett bra råd från @mrqaffe. Källan är ju relativt viktig, i alla fall upp till en viss nivå. Kör du aktiva högtalare slipper du bli pålurad dyra högtalarkablar men lägger alla ägg i en korg. En "streamer" vet jag inget om men det låter som ormolja om något. Viktigaste efter källan är ju helt klart högtalaren, där kan man få mer upp till ganska höga summor, frågan är om det är någon poäng med komprimerat ljud.