Permalänk
Medlem

Köpråd ny telefon!

Hejsan

Jag behöver köpa en ny mobiltelefon då min nuvarande p20 pro håller på att ge upp!
Eftersom att jag kan absolut noll om telefoner osv, så tänkte jag att någon kunnig här kanske kunde ge mig tips.

Jag vill ju helst inte "byta ner mig" rent prestandamässigt. Men jag är inte heller ute efter en 10 000-kronorslur
Det enda egentliga kravet är att det inte skall vara en Iphone

Det kanske rentav finns något klipp att göra nu i mellandagsrean om jag har tur. Så kom gärna med tips!

//Samuel

Permalänk
Medlem

Denna telefon är jag själv sugen på, grym prestanda till priset.
https://www.webhallen.com/se/product/323495-Realme-X50-Pro-8G...

Visa signatur

Mobo: ASUS ROG Strix B660-F CPU: Core i7 13700K GPU: Zotac GeForce RTX 4080 Trinity OC RAM: Corsair Vengeance DDR5 32GB 6000mhz SSD: Samsung 950 PRO 512GB, Force MP510 960GB, 850 EVO 500GB X2 Case: Meshify 2 Compact TG PSU: Cooler Master V850 Gold Cooler: Arctic Liquid Freezer II 240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steffo792000:

Denna telefon är jag själv sugen på, grym prestanda till priset.
https://www.webhallen.com/se/product/323495-Realme-X50-Pro-8G...

Jag kikade faktiskt på den för en stund sedan. Priset är kanske en smula i överkant pga att det är av ett märke jag aldrig tidigare har hört talas om. Men jag kan somsagt jäkligt lite om telefoner

Permalänk

Brukar rekommendera produkter från Xiaomi! Nu har det gått 1½ år sen deras förra generation kom och jag har dessvärre dålig koll på 10 där. Men 9 var grymt prisvärda. Köpte en T Pro med 128GB för 4490 kronor Mycket bra överlag!

Permalänk
Medlem

Om du orkar skulle jag absolut satsa på att importera en Pixel 4a!
Väldigt mycket telefon för pengarna och Stock Android är alltid bäst.

Länktips:
https://swedroid.se/forum/threads/koeptraden-google-pixel-4a-...

https://www.androidcentral.com/google-pixel-4a-review

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmaerildeRimfrost:

Brukar rekommendera produkter från Xiaomi! Nu har det gått 1½ år sen deras förra generation kom och jag har dessvärre dålig koll på 10 där. Men 9 var grymt prisvärda. Köpte en T Pro med 128GB för 4490 kronor Mycket bra överlag!

Får slänga ett getöga på den

Permalänk
Medlem
Skrivet av sompe:

Priset är kanske en smula i överkant pga att det är av ett märke jag aldrig tidigare har hört talas om.

Realme ingår i BBK Electronics som bland annat har Oppo samt OnePlus. Tror tanken är konkurrera med Xiaomi Redmi, dvs lite billigare lurar som fortfarande andas premium.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Om du orkar skulle jag absolut satsa på att importera en Pixel 4a!
Väldigt mycket telefon för pengarna och Stock Android är alltid bäst.

Länktips:
https://swedroid.se/forum/threads/koeptraden-google-pixel-4a-...

Jag är dock inte överförtjust i Google (trots att Android ägs av Google)

Permalänk
Medlem

Realme 6 eller 7

Äger själv 7, men båda är ganska likvärdiga.

Visa signatur

=)

Permalänk

Kom ihåg att en P20 Pro är en ganska bra kameratelefon, de va väl en av de bättre när P20 Pro va ny. Så använder du kameran mycket, så får man gå upp lite i prisklass oftast. Över 10k ska man ju inte behöva betala såklart, men kamera är något som brukar besparas på billigare telefoner.

Har själv en OnePlus 7 Pro, fungerar bra som kamera den också, men de finns ju bättre. Prestandan i telefonen är jag däremot nöjd med, och batteritiden. Min telefon håller enkelt 1,5 dag, Min sambos nya Samsung S20 5g håller ju knappt en dag.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Själv använder jag Xiaomi Mi 9T Pro, från att alltid använt Samsung tidigare och Apple när det gäller surfplatta.
Riktigt nöjd med min "budget" premium telefon, vet dock inte vad som skiljer i mjukvara kontra Xiaomi.

Visa signatur

Mobo: ASUS ROG Strix B660-F CPU: Core i7 13700K GPU: Zotac GeForce RTX 4080 Trinity OC RAM: Corsair Vengeance DDR5 32GB 6000mhz SSD: Samsung 950 PRO 512GB, Force MP510 960GB, 850 EVO 500GB X2 Case: Meshify 2 Compact TG PSU: Cooler Master V850 Gold Cooler: Arctic Liquid Freezer II 240

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Kom ihåg att en P20 Pro är en ganska bra kameratelefon, de va väl en av de bättre när P20 Pro va ny. Så använder du kameran mycket, så får man gå upp lite i prisklass oftast. Över 10k ska man ju inte behöva betala såklart, men kamera är något som brukar besparas på billigare telefoner.

Har själv en OnePlus 7 Pro, fungerar bra som kamera den också, men de finns ju bättre. Prestandan i telefonen är jag däremot nöjd med, och batteritiden. Min telefon håller enkelt 1,5 dag, Min sambos nya Samsung S20 5g håller ju knappt en dag.

Jag kan dock inte påstå att kameran är överdrivet bra på min mobil. Känns som om att det blivit sämre med tiden🤔

Permalänk
Skrivet av sompe:

Jag kan dock inte påstå att kameran är överdrivet bra på min mobil. Känns som om att det blivit sämre med tiden🤔

Sämre med tiden lär den ju inte bli, de handlar nog bara om inställningar. Eller så jämnför du nyare telefoners kamera mot din gamla.

Men du känner dig själv bättre än någon i denna tråden. Hur viktig är kameran för dig?

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Sämre med tiden lär den ju inte bli, de handlar nog bara om inställningar. Eller så jämnför du nyare telefoners kamera mot din gamla.

Men du känner dig själv bättre än någon i denna tråden. Hur viktig är kameran för dig?

Kan förvisso vara att mjukvaran har får sig en uppdatering

Är Väl kanske inte jätteviktigt med en bra kamera. Men ibland så kan det väl vara kul att kunna ta hyfsade bilder

Permalänk

Kan verkligen rekommendera Realme framför Xiaomi. Känns väldigt mycket mer stock Android och Xiaomi är ju kända för att skjuta in reklam i sitt system. Den här är ju galet prisvärd: https://www.inet.se/produkt/2000608/realme-x3-superzoom-256gb...

Permalänk
Medlem

Köpte Realme x50 pro till grabben från Webhallen. Sjukt mycket telefon för priset. Var lite orolig för färgen men den var riktigt snygg.
Kikade också på X3 superzoom men det blev x50 pro, då den har super amoled skärm, Sd 865, snabbare ram, stereo högtalare, grym snabbladdning och är en lite mindre o smidigare telefon.
X3 har ju 120mhz men då är det ips skärm, kameran kan nog vara något bättre men hittills så tycker jag x50 är helt ok på den punkten. X3 är också 800kr billigare, icke att förglömma.

Permalänk
Viking
Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk

"Det enda egentliga kravet är att det inte skall vara en Iphone"

Gör om och gör rätt!

Permalänk
Viking
Skrivet av AmaerildeRimfrost:

"Det enda egentliga kravet är att det inte skall vara en Iphone"

Gör om och gör rätt!

Vafan, läste nog två gånger och missade det ändå.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Blev efter många om och men en Realme X3. Hoppas att den ska fungera bra för mig

Tack för alla svar! 😊

Permalänk
Medlem

Hur kan Realme x3 vara billigare än x50? Som jag ser det så har X3:an bättre utav det mesta (kamera har jag ginen koll på men den kvittar för min del)
Är någon eller både köpvärda om någon har testat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JasonN:

Hur kan Realme x3 vara billigare än x50? Som jag ser det så har X3:an bättre utav det mesta (kamera har jag ginen koll på men den kvittar för min del)
Är någon eller både köpvärda om någon har testat?

Vad menar du är bättre på X3? 12gb ram och 256gb lagring är bättre, men 12gb ram behövs det? X3 har lpddr4 och x50 har lpddr5... Behöver man mer lagring än 128Gb så är det ju avgjort på den punkten.
120mhz i skärmen känns bortkastat på en LCD skärm. X50 har "bara" 90mhz men då är det en super amoledskärm.
X50 är klar för 5g, om man tycker det spelar någon roll, den har bluetooth 5.1, bättre processor och gpu, Wi-Fi 6, en snabbladdare på 65w(laddar 0 till 100 på ca 35min), stereohögtalare, högre ljusstyrka.
Kameramässigt bör X3 vara något bättre, liksom prismässigt.
Storleksmässigt är X3 större, positivt eller negativt är upp till den enskilde.
X50 har fingeravtrycksläsare i skärmen och X3 på startknappen på sidan. Inte testat X3 men x50 fungerar väldigt bra och snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ojva:

Vad menar du är bättre på X3? 12gb ram och 256gb lagring är bättre, men 12gb ram behövs det? X3 har lpddr4 och x50 har lpddr5... Behöver man mer lagring än 128Gb så är det ju avgjort på den punkten.
120mhz i skärmen känns bortkastat på en LCD skärm. X50 har "bara" 90mhz men då är det en super amoledskärm.
X50 är klar för 5g, om man tycker det spelar någon roll, den har bluetooth 5.1, bättre processor och gpu, Wi-Fi 6, en snabbladdare på 65w(laddar 0 till 100 på ca 35min), stereohögtalare, högre ljusstyrka.
Kameramässigt bör X3 vara något bättre, liksom prismässigt.
Storleksmässigt är X3 större, positivt eller negativt är upp till den enskilde.
X50 har fingeravtrycksläsare i skärmen och X3 på startknappen på sidan. Inte testat X3 men x50 fungerar väldigt bra och snabbt.

Gick mest på processorhastigheten som är bättre på x3, tänkte att det spelade störst roll men där har jag kanske helt fel.
Så som du lägger upp det så är det kanske x50 man borde köpa istället..

Permalänk
Medlem
Skrivet av JasonN:

Gick mest på processorhastigheten som är bättre på x3, tänkte att det spelade störst roll men där har jag kanske helt fel.
Så som du lägger upp det så är det kanske x50 man borde köpa istället..

Det beror ju på, om kameran är det allra viktigaste och det inte gör något att telefonen är större så kan ju X3 vara att föredra.
Jag köpte x50 till grabben(11 år) och då kändes det viktigare att processorn, gpu och skärmen var bättre, samt att den var mindre.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Efter att ha klämt på en del kinamodeller nu i julhelgen skulle jag rekommendera att inte stirra dig blind på specifikationerna. Framförallt kamerorna är inte i närheten av Apple/Samsung/Huawei och är mer jämförbara med några generationer äldre modeller. Märks framförallt så snart det inte är dagsljus. Även skärmarna är sämre med konstig vitbalans (drar ofta mot grönt-blått) och inte lika bra ljussensorer.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Det stämmer nog att kamerorna inte når upp till de allra bästa, men jag tycker x50 har helt ok kamera. När det gäller skärmen så har jag inget att påpeka, tycker den ser riktigt bra ut.
Har inte sett X3 så den kan jag inte uttala mig om, men då det är lcd så är den troligen inte riktigt i samma klass.

JasonN, Du har säkert redan sett de här testerna, men on inte:

X3
https://surfa.se/test-realme-x3-superzoom/

X50
https://m3.idg.se/2.1022/1.742907/realme-x50-pro
https://www.mobil.se/tester/produkttester/test-realme-x50-pro...

Permalänk
Medlem

@ojva
Du har skrivit det tre, fyra gånger nu, så det verkar inte vara ett typo. Så ville bara påpeka att det är i Hz och inte MHz som skärmen uppdateras

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av MarcusHuddinge:

@ojva
Du har skrivit det tre, fyra gånger nu, så det verkar inte vara ett typo. Så ville bara påpeka att det är i Hz och inte MHz som skärmen uppdateras

Helt riktigt, Hertz är ju antalet gånger något inträffar under en sekund. I fallet med uppdateringsfrekvens är det ju exempelvis 90 uppdateringar per sekund. På Megahertz-nivå hade det nog krävts ett rejält batteri!

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Blev en x50 pro efter massa velande 😅

Permalänk
Medlem

Min käre far är också i behov av en ny telefon. Han kikade på en samsung galaxy a51. Men jag läste häromdagen att en galaxy a52 är på ingång. Så jag tänkte att en sådan kanske är ett bättre köp? . Är de tnågon som vet när den släpps och vad en sådan kommer kosta? På ett ungefär