Behöver jag ens en amp/dac?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon283703:

Överkomplicering 101. Och med all den konverteringen så förlorar man detalj.

Jag håller med. Mycket opraktisk kedja. Signalomvandling är typiskt något man verkligen vill undvika, om möjligt.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av flodgroda:

Tjena SC,

Jag köpte nyligen ett par Beyerdynamic DT770 Pro 250 Ohm. Efter en snabb googling verkade majoriteten av internet påstå att jag skulle behöva en dac/amp för att få bästa möjliga ljudupplevelse. Så jag köpte en Fiio K5 Pro när jag ändå var i farten, men jag märker absolut noll skillnad med lurarna kopplad till den jämfört med direkt i datorn mer än att jag kan spela en aning högre. Är jag döv? (Sitter på ett Asus tuf z370-plus moderkort)

Värt att tillägga också är att jag inte heller märker överdriven skillnad på dessa hörlurar mot mina trådlösa HyperX Cloud flight, så jag misstänker att jag gör något fel?

Mitt tips är 80ohm istället om du inte tänkt köpa hörlurs(dac) eller annat ljudkort.
Visst har du påkostat inbyggt ljudkort med förstärkare som klarar högohmiga hörlurar kör på 250ohm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maximm:

Synd att det är så svårt att få hem saker att jämföra med bara.

Därför jag sörjde förlusten av 4Sound, de hade monitorer på rad ståendes så man kunde provlyssna
De hade även ett torn av hörlurar....
Numera får man åka till Thomann i Tyskland eller om man kan nöja sig med plastlådor, åka till MediaMarkt eller Elgiganten som brukar ha ett par lådor uppställda i varje fall...

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon283703:

HD 560S är vid gränsen av vad drivarna kan gör från fabriken och Dtna är inte designade att operera vi de frekvenserna så du skadar kvalitet.

Källa och mätningar tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Jag håller med. Mycket opraktisk kedja. Signalomvandling är typiskt något man verkligen vill undvika, om möjligt.

Den digitala omvandlingen från transmittern till högtalarna kommer man inte undan då högtalarna inte har några ingångar.

Sen behövs RME ADI-2 DAC för
1) Koppla in SUB
2) Köra EQ
3) Ha en volymratt på skrivbordet istället för den hemska fjärren

Permalänk
Medlem

Du ska betala mycket pengar för bra ljud
250 kr för en bra USB kabel
400 kr för RCA kabel
Mer än 1000 kr för en separat AMP
Då kan du märka skillnaden 😀

Visa signatur

AMD 3900x @4,5 GHZ || Asus ROG 2080 ti OC || Asus ROG x570-f || Samsung 960 500GB || Seagate Firecuda 2TB || Phanteks Enthoo 719 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

... Eftersom en mobiltelefon har begränsade ström- och spänningsresurser i hörlursuttaget måste hörlurarna vara lättare att driva...
... det vanligaste är 32 ohm – men det gör ingenting om hörlurarna har ännu lägre impedans.
Om lurarna har för hög impedans blir resultatet att ljudet är för lågt, ...

Mobilens förstärkare lär vara optimerad för impedanser runt 30 ohm. Som du själv skriver klarar den varken at ge den spänning som krävs för att driva högre resistans (~300 ohm) eller den ström som krävs vid lägre impedans (~3 ohm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

Luktar mycket placebo i denna tråd, egna upplevelser väger mer än vad vetenskapen säger tydligen....

Ljudkvalité är ett intressant begrepp, jag känner mig själv osäker på vad det egentligen betyder eller iallafall vad allmänheten anser att ljudkvalité är.

Frågar man en ljud entusiast så handlar det om att uppnå en ljudbild så som skaparen ämnat. Men hur gör man det egentligen? Min lekmannamässiga uppfattning är att så gott som allt som ljudet går igenom påverkar karaktären, inte minst högtalarelementen.

Sen har vi det där med balans i ljudprofil, vissa vill ha mer bas medan visa vill ha mer tydlighet. Diskant, bas och mellanregister påverkar alla ljudbilden en hel del men det verkar ändå vara allmänt acceptabelt att använda sig av EQ. Då är frågan igen hur ljudkvalité kommer in i bilden? Hur tänkte kompositören att det skulle låta?

Jag har själv kört DT880 och DT990 under något år men tröttnade tillslut på ljudet. DT770 var på tok för platt och tråkigt för min del, de är säkert utmärkta för att skapa musik på men inte till att slölyssna i mitt tycke. Jag tror också att ljudminnet spelar en stor roll, att gilla en annan karaktär krävs tålamod men det kan sluta med att man faktiskt byter karaktär. Inte allt för sällan innebär det också en högre prislapp.

De gånger jag köpt nya lurar så har jag i regel köpt hem 5-6 st för att finna de som passar, oftast går alla utom 2-3 bort direkt på grund av fel ljudprofil.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Ljudkvalité är ett intressant begrepp, jag känner mig själv osäker på vad det egentligen betyder eller iallafall vad allmänheten anser att ljudkvalité är.

Frågar man en ljud entusiast så handlar det om att uppnå en ljudbild så som skaparen ämnat. Men hur gör man det egentligen? Min lekmannamässiga uppfattning är att så gott som allt som ljudet går igenom påverkar karaktären, inte minst högtalarelementen.

Hörde du den om audiofilen som i jakt på det perfekta ljudet till slut sålde sin anläggning och köpte sig ett livstids medlemskap på operan?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DasIch:

Källa och mätningar tack.

https://www.youtube.com/watch?v=QBDkfVMNxRk

8:13 till 9:20

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nbwu:

Har kört med många olika närfältare, renast ljud fick jag ur Yamaha Hs-serien, specifik Hs-8 i kombination med mitt ljudkort.
Hade då även absorbenter bakom mitt huvud för att inte få reflektioner bakifrån (samt behandlat rummet mha. mätning).

Har länge kört med Presounous Eris-E5 som kostar i princip ingenting (3-4k/paret) och vart mycket nöjd, lite lite bas med fin upplösning i övrigt. E5 har visat sig spegla det ljud jag har på jobbet rätt bra så jag kan göra helt ok förinställningar hemma.

Sen, det är det ljud man gillar som är det bästa ljudet!

Yamaha HS uppfattas lätt som att de har klart och rent ljud tack vare att mellanregistret är en aning framträdande. Jag har själv ett par HS-7 och gillar dem men de behöver lite EQ för att bli mer neutrala. Mycket ljud för pengarna också, om man har bra akustik.

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag lagt pengarna på ett dyrare moderkort med inbyggd högre kvalite DAC, typ ESS SABRE eller liknande, har Z370 Aorus Gaming 7 vilket har ESS Sabre 9018 och fungerar i princip lika bra som bästa ljudkorten, (har f.ö jämfört med Creative Sound BlasterX AE-5+ och märkte ingen skillnad). Det roliga är dessutom att Soundblaster ljudkorten använder just ESS Sabre modellerna som DAC. Toppmodellen Sound BlasterX AE-9 som kostar runt 3500kr använder ESS Sabre 9038 vilket är absolut overkill när det kommer till hörlurar då detta chip används i surround förstärkare.

Jag tror dessutom att när det kommer till hörlurar så är det minimala skillnader, det är när man kör 7.1 surround med riktigt kraftiga högtalare de riktigt starka förstärkarna som har 200W per kanal med bästa DAC som skillnaderna märks, (typ Yamaha RX-A3080)

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Det som jag tycker är värt att tänka på med ljud (liksom mycket annat) är ju att det är din uppfattning som räknas. Om du är nöjd med ljudet från den mer praktiska lösningen finns egentligen ingen anledning att försöka tvinga dig själv att hitta fördelar med grejerna du testar nu. Men om du aktivt vill hitta exempelvis mer detaljer i ljudet är det ju självklart bra att fortsätta testa olika grejer.

Jag håller helt med dig på den punkten. Jag tror dock att många jagar och ser om det finns något som låter ännu bättre något som man inte upplevt.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Okej, HD 560S har klen bas och en youtuber fick dåliga resultat när han försökte boosta den. Jag skulle dock fortfarande vilja se mätningar som visar att DT770 får sämre ljud av en vettig EQ, som jag länkade till.

Permalänk
Skrivet av Neon:

Ljudkvalité är ett intressant begrepp, jag känner mig själv osäker på vad det egentligen betyder eller iallafall vad allmänheten anser att ljudkvalité är.

Frågar man en ljud entusiast så handlar det om att uppnå en ljudbild så som skaparen ämnat. Men hur gör man det egentligen? Min lekmannamässiga uppfattning är att så gott som allt som ljudet går igenom påverkar karaktären, inte minst högtalarelementen.

Sen har vi det där med balans i ljudprofil, vissa vill ha med bas medan visa vill ha mer tydlighet. Diskant, bas och mellanregister påverkar alla ljudbilden en hel del men det verkar ändå vara allmänt acceptabelt att använda sig av EQ. Då är frågan igen hur ljudkvalité kommer in i bilden? Hur tänkte kompositören att det skulle låta?

Jag har själv kört DT880 och DT990 under något år men tröttnade tillslut på ljudet. DT770 var på tok för platt och tråkigt för min del, de är säkert utmärkta för att skapa musik på men inte till att slölyssna i mitt tycke. Jag tror också att ljudminnet spelar en stor roll, att gilla en annan karaktär krävs tålamod men det kan sluta med att man faktiskt byter karaktär. Inte allt för sällan innebär det också en högre prislapp.

De gånger jag köpt nya lurar så har jag i regel köpt hem 5-6 st för att finna de som passar, oftast går alla utom 2-3 bort direkt på grund av fel ljudprofil.

Det är för att DT serien är konstruerad att låta mycket bas och fattigt i mellanregistret. Högre upp i Beyer låter det annorlunda när Tesla coilen hjälper. Tesla coil är med andra ord metall biten som sitter i själva elementet som gör att T serien uppfattas som ljus. Metall element har sådan tendes lika så vissa band konstruktioner. De dyra Beyer har mer närvaro däremot är de inte som Sennheiser som är helt raka motsatsen. Där är det mer mellanregister som ligger som fokus. Sedan om det är öppen eller stängd lur har liten påverkan på kvalitet utan handlar mer om hur öronen uppfattar rymden på själva ljudet. Örat uppfattar att stängda är trångt medan öppna låter som det är större i själva ljudet. Det är engetligen det du tänker på utan att man ens märker det hela. Sådan är vi människor uppbyggda.

Resten utav soppan om ohm och vad som är trögt att driva är inget jag beblandar mig in i. Utan det måste man själv bara testa sig fram till. Mesta parten är extern utrustning det som behövs för att få dyra lurar att låta perfekt. Även fast tekniken blir bättre idag har moderkorten i datorer ingen chans. För det har mer än bara att göra ifall kretsen har kräm eller inte, eller om DAC heter Texas Instruments eller något annat.

Permalänk
Medlem

Sound is fun

Skrivet av flodgroda:

Tjena SC,

Jag köpte nyligen ett par Beyerdynamic DT770 Pro 250 Ohm. Efter en snabb googling verkade majoriteten av internet påstå att jag skulle behöva en dac/amp för att få bästa möjliga ljudupplevelse. Så jag köpte en Fiio K5 Pro när jag ändå var i farten, men jag märker absolut noll skillnad med lurarna kopplad till den jämfört med direkt i datorn mer än att jag kan spela en aning högre. Är jag döv? (Sitter på ett Asus tuf z370-plus moderkort)

Värt att tillägga också är att jag inte heller märker överdriven skillnad på dessa hörlurar mot mina trådlösa HyperX Cloud flight, så jag misstänker att jag gör något fel?

Hej Flodgroda,
Jag började skriva en uppsats på ett svar men ångra mig. Du borde köra en Dac/Amp till de hörlurarna. Tungdrivna som tusan.
Fiio K5 Pro har jag haft och skulle inte säga att de gör de hörlurarna rättvisa.

Se denna:

32 ohm vs 250 ohm - Which Headphones Sound Best? - YouTube

Det viktiga med ljud är:
Skit i vad andra säger, gillar du som de låter nu. Kör/Hör på det 😊

Om du vill ha rekommendation på stängda hörlurar kan jag helhjärtat rekommendera:

NEUMANN – NDH 20. Betydligt dyrare, men bland det absolut bästa jag hört i ett par stänga hörlurar. Värda pengarna.

Shure SRH1540 – Dessa är sjukt “döda” men om du är ute efter klinisk ljud finns det inget som klår dessa. Det du spelar är det du hör.

Äger båda.

Vill du veta mer, tveka inte att hojta.

MVH YellowBee

Permalänk
Skrivet av Helllodar:

Personligen hade jag lagt pengarna på ett dyrare moderkort med inbyggd högre kvalite DAC, typ ESS SABRE eller liknande, har Z370 Aorus Gaming 7 vilket har ESS Sabre 9018 och fungerar i princip lika bra som bästa ljudkorten, (har f.ö jämfört med Creative Sound BlasterX AE-5+ och märkte ingen skillnad). Det roliga är dessutom att Soundblaster ljudkorten använder just ESS Sabre modellerna som DAC. Toppmodellen Sound BlasterX AE-9 som kostar runt 3500kr använder ESS Sabre 9038 vilket är absolut overkill när det kommer till hörlurar då detta chip används i surround förstärkare.

Jag tror dessutom att när det kommer till hörlurar så är det minimala skillnader, det är när man kör 7.1 surround med riktigt kraftiga högtalare de riktigt starka förstärkarna som har 200W per kanal med bästa DAC som skillnaderna märks, (typ Yamaha RX-A3080)

En hembioreciver på den nivån har ej 200w konturnerligt. Det kan du bara glömma. De 200w är kanske möjligt under någon milisekund sedan kommer den säga goodbye. Det är en siffra som sätts på ett papper om vad det kan göra i terorin.

DAC chip har noll att göra med om det låter bra eller inte. Utan det är hela kedjan i hur den analoga till digtal krets är uppbyggd. Man måste mäta för att se och studera dess kvalitet. En aktör som producerar hifi. Implementerar hela kedjan med komponeter utav bättre kvalitet än vad som finns i det där soundblaster. Som exempel kan du googla en gammal Rega DAC och se vad som sitter under skalet.
Finns en hel dröss med olika DAC som är bra. Sabre nämns alltid för de är en utav de största på marknaden. Alla de låter också olika. Som sagt inget örat kan höra med en gång utan måste mätas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Ljudkvalité är ett intressant begrepp, jag känner mig själv osäker på vad det egentligen betyder eller iallafall vad allmänheten anser att ljudkvalité är.

Frågar man en ljud entusiast så handlar det om att uppnå en ljudbild så som skaparen ämnat. Men hur gör man det egentligen? Min lekmannamässiga uppfattning är att så gott som allt som ljudet går igenom påverkar karaktären, inte minst högtalarelementen.

Jag skulle snarare säga att det handlar om en så korrekt återgivning som möjligt från inspelningen (som inte nödvändigtvis är samma sak som skaparen ämnat). Annars måste vi ju blanda in någon form av tankeläsning. Det är dock en klar minoritet bland entusiaster som har någon form av objektivt tänk när det kommer till ljud. En överväldigande majoritet av entusiaster kör på ren subjektivitet och inbillning.
Hur man faktiskt åstadkommer korrekt återgivning är förstås en hel vetenskap. Allting påverkar dock inte ljudet på ett hörbart sätt. DAC, förstärkare och kablar är exempel på sånt som är relativt lätta att få helt transparenta.

Citat:

Sen har vi det där med balans i ljudprofil, vissa vill ha med bas medan visa vill ha mer tydlighet. Diskant, bas och mellanregister påverkar alla ljudbilden en hel del men det verkar ändå vara allmänt acceptabelt att använda sig av EQ. Då är frågan igen hur ljudkvalité kommer in i bilden? Hur tänkte kompositören att det skulle låta?

Det är kompromisser för att det är extremt svårt att få en korrekt återgivning mellan 5-20Khz. Sen är det mycket marknadsföring och annat trams där man strävar efter vissa karaktärer och egenskaper för att utmärka sig.
Sean Olive och Co på Harman Kardon har forskat en hel del på vad som uppfattas som korrekt/neutralt och vad folk föredrar (vilket visat sig vara det korrekta/neutrala). Det är också vad tidigare EQ-kurvor är baserade på - alltså att försöka korrigera hörlurarna mot Harman Kardons idealkurva.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DasIch:

Jag skulle snarare säga att det handlar om en så korrekt återgivning som möjligt från inspelningen (som inte nödvändigtvis är samma sak som skaparen ämnat). Annars måste vi ju blanda in någon form av tankeläsning. Det är dock en klar minoritet bland entusiaster som har någon form av objektivt tänk när det kommer till ljud. En överväldigande majoritet av entusiaster kör på ren subjektivitet och inbillning.
Hur man faktiskt åstadkommer korrekt återgivning är förstås en hel vetenskap. Allting påverkar dock inte ljudet på ett hörbart sätt. DAC, förstärkare och kablar är exempel på sånt som är relativt lätta att få helt transparenta.

Det är kompromisser för att det är extremt svårt att få en korrekt återgivning mellan 5-20Khz. Sen är det mycket marknadsföring och annat trams där man strävar efter vissa karaktärer och egenskaper för att utmärka sig.
Sean Olive och Co på Harman Kardon har forskat en hel del på vad som uppfattas som korrekt/neutralt och vad folk föredrar (vilket visat sig vara det korrekta/neutrala). Det är också vad tidigare EQ-kurvor är baserade på - alltså att försöka korrigera hörlurarna mot Harman Kardons idealkurva.

Harman 2018 host host

Permalänk
Avstängd
Skrivet av maximm:

Roliga med XEO 3 är att jag får Digitalt till RME ADI-2 DAC, sen analogt till Dynaudios låda som omvandlar till trådlöst digitalt, skickas till högtalarna som där blir analogt igen.

Digital -> Analog -> Digital -> Analog.

DACADCDAC converter dvs.

Kan jag få köpa din RME ADI-2 DAC seriöst talat?! För du använder den verkligen på ett "felaktigt" sätt. Det är i princip en av de bästa DACsen i hela världen för 1000 € priset så länge du kör ut till hörlurar eller högtalare från den direkt. Och ja, spela endast FLAC, WAVs eller 320 Kbps MP3s!

Att spela som Du gör är att verkligen förstöra ljudpotentialen. I princip komprimerar du ljudet (när du går från analogt till digitalt igen). RME ADI-2 DAC har en av världens bästa hörlursförstärkare till sitt pris. Testa att koppla in direkt i den så kommer du att förstå vad du har gått miste om. Alternativt kontakta mig så köper jag den från dig. Du kan få min Audient iD14 på köpet!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av flodgroda:

Tjena SC,

Jag köpte nyligen ett par Beyerdynamic DT770 Pro 250 Ohm. Efter en snabb googling verkade majoriteten av internet påstå att jag skulle behöva en dac/amp för att få bästa möjliga ljudupplevelse. Så jag köpte en Fiio K5 Pro när jag ändå var i farten, men jag märker absolut noll skillnad med lurarna kopplad till den jämfört med direkt i datorn mer än att jag kan spela en aning högre. Är jag döv? (Sitter på ett Asus tuf z370-plus moderkort)

Värt att tillägga också är att jag inte heller märker överdriven skillnad på dessa hörlurar mot mina trådlösa HyperX Cloud flight, så jag misstänker att jag gör något fel?

Snabb fråga - vad lyssnar du på för musik och från var? Egna filer eller via Spotify?
Om du kör Spotify så se till att du under inställningar väljer högsta kvalitet på stream samt klickar ur Normalize. Normalize förstör tyvärr ljudet rätt mycket från Spotify och det blir en liten skjuts uppåt om man tar bort det läget.

Angående hörlurar så tycker jag nog att det är svårt att hitta riktigt bra levande slutna hörlurar i det segmentet du är ute efter. Det bästa är ju att testa och se vad du själv gillar. Många får ju för sig att audiofiler bara är ute efter exakt återgivning, men en sida av audiofil är njutningen av ljudet - som jag själv anser är absolut viktigast. Själv kör jag en AudioQuest Red DAC till ett par MaxAudio högtalare och Philips Fidelio som mitt allround ljud. Spel, film, YouTube och Spotify. Fungerar grymt för det mesta.
För lite mer seriös lyssning blir det HD6xx och en Pioneer U05 helst med FLAC filer via Foobar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AplAy:

Kan jag få köpa din RME ADI-2 DAC seriöst talat?! För du använder den verkligen på ett "felaktigt" sätt. Det är i princip en av de bästa DACsen i hela världen för 1000 € priset så länge du kör ut till hörlurar eller högtalare från den direkt. Och ja, spela endast FLAC, WAVs eller 320 Kbps MP3s!

Att spela som Du gör är att verkligen förstöra ljudpotentialen. I princip komprimerar du ljudet (när du går från analogt till digitalt igen). RME ADI-2 DAC har en av världens bästa hörlursförstärkare till sitt pris. Testa att koppla in direkt i den så kommer du att förstå vad du har gått miste om. Alternativt kontakta mig så köper jag den från dig. Du kan få min Audient iD14 på köpet!

Förtjänar du det om det är så du uppfattar det så. Men ja han val utav media är fundersamt för det är limiterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon283703:

Harman 2018 host host

Jag tror det blir bättre om du botar hostan med lite vatten och förklarar vad du menar.

Permalänk

Verkar som Fredagsmyset kom tidigt den här veckan.

Är du nöjd med DT lurara. Fine.
Är du inte det är det bara att byta. Fine

Resten kommer bara bli OOOOOOOOOTTTTTTT

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag skulle snarare säga att det handlar om en så korrekt återgivning som möjligt från inspelningen (som inte nödvändigtvis är samma sak som skaparen ämnat). Annars måste vi ju blanda in någon form av tankeläsning. Det är dock en klar minoritet bland entusiaster som har någon form av objektivt tänk när det kommer till ljud. En överväldigande majoritet av entusiaster kör på ren subjektivitet och inbillning.
Hur man faktiskt åstadkommer korrekt återgivning är förstås en hel vetenskap. Allting påverkar dock inte ljudet på ett hörbart sätt. DAC, förstärkare och kablar är exempel på sånt som är relativt lätta att få helt transparenta.

Det är kompromisser för att det är extremt svårt att få en korrekt återgivning mellan 5-20Khz. Sen är det mycket marknadsföring och annat trams där man strävar efter vissa karaktärer och egenskaper för att utmärka sig.
Sean Olive och Co på Harman Kardon har forskat en hel del på vad som uppfattas som korrekt/neutralt och vad folk föredrar (vilket visat sig vara det korrekta/neutrala). Det är också vad tidigare EQ-kurvor är baserade på - alltså att försöka korrigera hörlurarna mot Harman Kardons idealkurva.

Du verkar påläst!

Så vad du säger är att om jag går till en HiFi butik ber dem koppla upp par hötalare till en drös olika förstärkare så kommer jag inte kunna höra någon skillnad alls?

Min bror hade en finare Harman Kardons förstärkare som han var helt imponerad av till början men till slut blev det att ingen av oss egentligen gillade ljudet från den. Placebo? Inte alls omöjligt.

Den förstärkare jag har idag ska kosta 25 000 kr att ersätta, om jag då egentligen bara använder den till film så finns det ingen rimlig anledning att inte välja förstärkaren för 5000 kr istället så länge som den orkar driva högtalarna och såklart stöder de format som behövs?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DasIch:

Jag tror det blir bättre om du botar hostan med lite vatten och förklarar vad du menar.

Harman 2018 är baserat på vad folk vill höra, vilket är 6 DB ÖVER MIDS. Vilket är Beats för Audiophiles, Och presenterar inte ett balanserat ljud. vilket gör det opassande som en standard, Vilket studiomonitorer är

Permalänk
Medlem

Det är grymt personligt dvs vad dina öron biologiskt/fysiskt kan höra så mitt råd är att låna hem grejer och/eller testa någonstans om det går. Personligen är jag säkert halvdöv och märker ingen skillnad när jag testar liknande prylar. Kör på det inyggda grejerna på moderkort samt ett par hörlurar som går att driva lätt. Det enda som jag märker av är mer volym, bättre hörlurar (tills viss del typ, sennheiser låter bättre än earpods typ ) samt källmaterial. Kan tänka mig det kan vara bra med mer kräm om man innan fastnat för ett par lurar som inte går att driva utan det, men rent generellt så ¯\_(ツ)_/¯ för min del.

Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Kan jag få köpa din RME ADI-2 DAC seriöst talat?! För du använder den verkligen på ett "felaktigt" sätt. Det är i princip en av de bästa DACsen i hela världen för 1000 € priset så länge du kör ut till hörlurar eller högtalare från den direkt. Och ja, spela endast FLAC, WAVs eller 320 Kbps MP3s!

Att spela som Du gör är att verkligen förstöra ljudpotentialen. I princip komprimerar du ljudet (när du går från analogt till digitalt igen). RME ADI-2 DAC har en av världens bästa hörlursförstärkare till sitt pris. Testa att koppla in direkt i den så kommer du att förstå vad du har gått miste om. Alternativt kontakta mig så köper jag den från dig. Du kan få min Audient iD14 på köpet!

Skrivet av anon283703:

Förtjänar du det om det är så du uppfattar det så. Men ja han val utav media är fundersamt för det är limiterat.

Till hörlurarna kör jag ju som vanligt, bara till högtalarna jag kör via RME för att få till SUB och EQ samt volpot.

Sen ang Spotify och Tidal så kunde jag inte höra någon skillnad på Spotify eller Tidal Master MQA hifi whatnot, så jag fortsätter med Spotify.

Hör ni andra skillnad på Spotify och Tidals värsting upplösning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av maximm:

Till hörlurarna kör jag ju som vanligt, bara till högtalarna jag kör via RME för att få till SUB och EQ samt volpot.

Sen ang Spotify och Tidal så kunde jag inte höra någon skillnad på Spotify eller Tidal Master MQA hifi whatnot, så jag fortsätter med Spotify.

Hör ni andra skillnad på Spotify och Tidals värsting upplösning?

Beror på vissa av Spotifys låtar har muddig(boostad) bas jämför med Flac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maximm:

Till hörlurarna kör jag ju som vanligt, bara till högtalarna jag kör via RME för att få till SUB och EQ samt volpot.

Sen ang Spotify och Tidal så kunde jag inte höra någon skillnad på Spotify eller Tidal Master MQA hifi whatnot, så jag fortsätter med Spotify.

Hör ni andra skillnad på Spotify och Tidals värsting upplösning?

Absolut inte på all typ av musik. Där jag tycker det är störst skillnad är välinspelad klassisk musik, och då alltså mellan 192/320 kbps och okomprimerad 16/44 (1411 kbps?). Hör ingen skillnad mellan 16/44 och uppåt (24/48, 24/96, 24/192). Med det sagt kan jag premiera att lyssna på högupplösta SACD eftersom det många gånger innebär att man lagt lite mer krut på inspelningen.