Ubuntu 20.04 LTS - Vad ska jag göra för att få den riktigt snabb?

Permalänk

Ubuntu 20.04 LTS - Vad ska jag göra för att få den riktigt snabb?

Ubuntu 20.04 LTS har stöd enda till 2030, dvs 10 år från sin start. Detta är mycket.
Jag vill då köra Ubuntu 20.04 LTS på grund utav sitt långa stöd.
Men Ubuntu 20.04 LTS är för fet och krävande för min dator från 2008. Just nu kör jag Lubuntu 18.04 LTS med LXDE och Lubuntu 20.04 LTS har bara stöd till 2025 samt att Lubutu 20.04 LTS är fetare och mer krävande än Lubuntu 18.04 LTS.

Så då är det lika bra att jag jobbar på att banta ned en linux distrubtion.
Jag måste använda dessa deb-baserade operativsystem då jag är van med dom och att dom har sjukt enormt stöd från företag.

Så vad ska jag avinstallera och installera efter jag har installerat klart Ubuntu 20.04 LTS för att få den riktigt snabb?

Permalänk
Medlem

Det som kan uppfattas som slött kan vara X och fönstersystem.
Välj i så fall något som är mindre och snabbare ex. XFCE.

Permalänk
Medlem

Testat Linux lite? https://www.wikiwand.com/en/Linux_Lite
Svårt dock i praktiken använda en 13 år gammal dator idag. Duger till experiment och lek kan vara kul. 😀️

Permalänk
Medlem

Vad gör du med datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

Testat Linux lite? https://www.wikiwand.com/en/Linux_Lite
Svårt dock i praktiken använda en 13 år gammal dator idag. Duger till experiment och lek kan vara kul. 😀️

Som sagt, om den funkar bra eller inte beror lite på innehållet.
Är maskinen slö får man balansera det med vad den är avsedd för och inte vänta sig för mycket.
Men finns det minne mer än 4Gb och någorlunda grafikkort kan den duga att surfa på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heretic16:

Ubuntu 20.04 LTS har stöd enda till 2030, dvs 10 år från sin start. Detta är mycket.
Jag vill då köra Ubuntu 20.04 LTS på grund utav sitt långa stöd.
Men Ubuntu 20.04 LTS är för fet och krävande för min dator från 2008. Just nu kör jag Lubuntu 18.04 LTS med LXDE och Lubuntu 20.04 LTS har bara stöd till 2025 samt att Lubutu 20.04 LTS är fetare och mer krävande än Lubuntu 18.04 LTS.

Så då är det lika bra att jag jobbar på att banta ned en linux distrubtion.
Jag måste använda dessa deb-baserade operativsystem då jag är van med dom och att dom har sjukt enormt stöd från företag.

Så vad ska jag avinstallera och installera efter jag har installerat klart Ubuntu 20.04 LTS för att få den riktigt snabb?

Varför vill du köra skrivbordsversionen av ubuntu 20.04 i 10 år? Har du inte tänkt att uppdatera ditt os till en nyare version på 10 år?
Är din dator redan nu så gammal att den är från 2008 så tror jag knappast den kommer hänga med 10 år till. Är det den här datorn du sitter och utvecklar dina vaadinprogram på? Då kan jag förstå att det går långsamt.
Personligen skulle jag ta och köpa/spara till en ny dator. Ekvationen går inte riktigt ihop här tyvärr.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av heretic16:

Ubuntu 20.04 LTS har stöd enda till 2030, dvs 10 år från sin start. Detta är mycket.
Jag vill då köra Ubuntu 20.04 LTS på grund utav sitt långa stöd.
Men Ubuntu 20.04 LTS är för fet och krävande för min dator från 2008. Just nu kör jag Lubuntu 18.04 LTS med LXDE och Lubuntu 20.04 LTS har bara stöd till 2025 samt att Lubutu 20.04 LTS är fetare och mer krävande än Lubuntu 18.04 LTS.

Så då är det lika bra att jag jobbar på att banta ned en linux distrubtion.
Jag måste använda dessa deb-baserade operativsystem då jag är van med dom och att dom har sjukt enormt stöd från företag.

Så vad ska jag avinstallera och installera efter jag har installerat klart Ubuntu 20.04 LTS för att få den riktigt snabb?

Berätta för vad du har för dator? CPU, Ram, Hdd?

En dator från 2008 borde klara det galant med Ubuntu 20.04 LTS. Fluxbox är en lättvikts fönsterhanterare om du vill optimera lite.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag undrar vad det är för dator och funktion du vill ha om datorn idag har svårt att dra runt skrivbordet och du jagar ett os som ska stödjas i 10 år till ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Du har nog fått det där om bakfoten

Ubuntu 20.04 har full support i 5år precis som Lubuntu.
Utefter dessa 5år så finns en extended security support som kräver att du registrerar dig hos Ubuntu, kostar dock inget för privatpersoner men är framtaget för företag och organisationer som framförallt kör Ubuntu server.
Du kommer sitta med en lastgammal kärna och gamla paket.

Så tänker du inte registrera dig för utökad support (sker inte automatiskt) så kör vidare med Lubuntu.

Permalänk
Medlem

Förutsatt att din hårdvara stöds så rekommenderar jag dig att istället installera Debian med till exempel XFCE. Du får inte de nyaste versionerna men stabilt, snabbt och med moderna säkerhetspatchar. Om hårdvaran inte stöds så kan du installera en nyare kernel med Backports, men det introducerar en risk för instabilitet.

Debian är inte LTS på samma sätt som Ubuntu, men kommer ungefär med 2-3 års mellanrum och nästa version (11) är på gång nu. Jag har kört den i en VM ett tag utan några stabilitetsproblem hittills.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

Testat Linux lite? https://www.wikiwand.com/en/Linux_Lite
Svårt dock i praktiken använda en 13 år gammal dator idag. Duger till experiment och lek kan vara kul. 😀️

En PC håller mycket längre om man väljer/bygger rätt från början och sedan tar hand om den samt undviker uppdateringar som inte tillför något mer än ett högre versionsnummer och på köpet lyckas sänka prestandan.

Arbetsdatorn jag har under bordet är köpt år 2009 och laptopen som jag skriver på lanserades år 2012. Bägge fungerar tipp topp. Tror inte att arbetsdatorn kommer att behövas ändras/bytas ut när den fyller 13 år.

Datorn till min CNC fräs är ifrån år 2003(pensionerades som arbetsdator år 2009 och blev CNC dator år 2013) och fungerade perfekt när den kördes förra månaden för att borra några kretskort.

Med ovanstående som underlag så vill jag påstå att det är inte åldern som är problemet, utan vad som finns innanför chassit och personen bakom tangentbordet. Att allt idag verkar vara slit och släng efter några få år beror på att folk inte bygger upp sin kunskap och således får man fler slit och släng prylar där man inte ens själv kan enkelt byta ut ett batteri och där tillverkarna nu har blivit gemene privatpersons egen IT-avdelning eftersom allt uppdaterar sig själv med modeordet "säkerhet" som egentligen inte garanterar alls någon säkerhet.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

En PC håller mycket längre om man väljer/bygger rätt från början och sedan tar hand om den samt undviker uppdateringar som inte tillför något mer än ett högre versionsnummer och på köpet lyckas sänka prestandan.

Arbetsdatorn jag har under bordet är köpt år 2009 och laptopen som jag skriver på lanserades år 2012. Bägge fungerar tipp topp. Tror inte att arbetsdatorn kommer att behövas ändras/bytas ut när den fyller 13 år.

Datorn till min CNC fräs är ifrån år 2003(pensionerades som arbetsdator år 2009 och blev CNC dator år 2013) och fungerade perfekt när den kördes förra månaden för att borra några kretskort.

Med ovanstående som underlag så vill jag påstå att det är inte åldern som är problemet, utan vad som finns innanför chassit och personen bakom tangentbordet. Att allt idag verkar vara slit och släng efter några få år beror på att folk inte bygger upp sin kunskap och således får man fler slit och släng prylar där man inte ens själv kan enkelt byta ut ett batteri och där tillverkarna nu har blivit gemene privatpersons egen IT-avdelning eftersom allt uppdaterar sig själv med modeordet "säkerhet" som egentligen inte garanterar alls någon säkerhet.

Om datorn bara agerar manöverpanel till en enhet kan den givetvis skalas bort från internet/nätverket helt och därmed inte heller få uppdateringar. Se bara till att ha backup om hårdvaran börjar strula.

Men att sitta och cherrypicka uppdateringar på en dator man använder mer aktivt till olika saker tycker jag verkar riskabelt och onödigt krångligt.
Man vill ju ha ungefär samma ålder av alla patchar för att ligga i det läget där stabiliteten är någolunda testad och verifierat.