Permalänk
Medlem

Nybörjare på linux

Hej, Jag skaffade Kali linux för typ 1 vecka sen, och är lite intresserad i det och allt man kan göra på linux. Men jag vet inte vart jag ska starta eller vad jag ska börja göra. Det är la till för cyber säkerhet och massa annat. Det jag har gjort är att jag har laddad ner olika program som har med "hacking" att göra. Men det ända jag göra är att följa massa olika tutorials på youtube. Det får jag ingen kunskap av. Något ni kan rekommendera?

Går Dator och nätverksteknik och vi har inte börjar med linux så mycket så skulle vara nice med lite förkunskap

Permalänk
Medlem

Kan du förtydliga lite mer vad du vill lära dig? Power user? Nätverk? Annan sysadmin? Mer principer/under skalet? Programmering? Spelande?

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera att börja med grunderna inom linux innan du ger dig ut med "hacking". Detta kommer göra det lättare att förstå vad du gör. Att göra något utan ett mål burkar oftast inte leda någonstans så jag rekommenderar att du bestämmer dig för att sätta upp en installation av någon form, t.ex en LAMP stack eller dylikt. Jag antar att du använder dig av virtuella maskiner, och då även rekommenderar att leka runt med diskar, LVM och filsystem.

Permalänk

Är det hacking och red teaming som intresserar dig? Kolla in tryhackme.com och hackthebox.eu isåfall. tryhackme är mer nybörjarvänligt då dom har mycket handhållning. Finns även en linux-kurs där som lär dig grunderna, kan vara ett bra ställe att börja på och sen bygga vidare.

Permalänk
Medlem

Kali Linux är inget man börjar med om man vill lära sig Linux. Arch är bra om du vill tvingas göra nästan allt själv och har en väldigt bra wiki.

Annars är väl t.ex. Ubuntu, Manjaro, Mint eller Pop! mer nybörjarvänliga distros.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakjan:

Hej, Jag skaffade Kali linux för typ 1 vecka sen, och är lite intresserad i det och allt man kan göra på linux. Men jag vet inte vart jag ska starta eller vad jag ska börja göra. Det är la till för cyber säkerhet och massa annat. Det jag har gjort är att jag har laddad ner olika program som har med "hacking" att göra. Men det ända jag göra är att följa massa olika tutorials på youtube. Det får jag ingen kunskap av. Något ni kan rekommendera?

Går Dator och nätverksteknik och vi har inte börjar med linux så mycket så skulle vara nice med lite förkunskap

Kommer du från Windows välj Linux Mint....

Visa signatur

Hubbe

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hubbe1:

Kommer du från Windows välj Linux Mint....

Jag kommer ihåg att första gången jag använde Linux så var det antingen Kali eller Mint lol. Jag stannade med Mint XFCE ett tag dock vilket var en väldigt bra distribution, sedan så bytte jag till Ubuntu MATE ett tag. Nu så är jag vid Debian / Arch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakjan:

Hej, Jag skaffade Kali linux för typ 1 vecka sen, och är lite intresserad i det och allt man kan göra på linux. Men jag vet inte vart jag ska starta eller vad jag ska börja göra. Det är la till för cyber säkerhet och massa annat. Det jag har gjort är att jag har laddad ner olika program som har med "hacking" att göra. Men det ända jag göra är att följa massa olika tutorials på youtube. Det får jag ingen kunskap av. Något ni kan rekommendera?

Går Dator och nätverksteknik och vi har inte börjar med linux så mycket så skulle vara nice med lite förkunskap

Kali är ett penetrationstestningsverktyg. Om du inte kan varken Linux eller penetrationstestning så är det ingenting du borde köra. Kör en vanlig distribution och lär dig den istället. Du börjar i fel ände om du vill lära dig hacking. Du måste veta hur saker fungerar innan du kan börja försöka plocka isär dem.