Sous vide(clockers) - tillaga mat i vakuum vid perfekt temperatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Sous Vide är definitivt något jag vill prova...Samtidigt så är jag väldigt tveksam till att tillaga mat i någon form av plastbehållare (i detta fall vakuumförpackning).

Varför? Det är ju inte som att det handlar om väldigt hög värme eller något. Inte ens i närheten av kokande. Borde inte vara någon fara tror jag.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av D3str0yer:

Sous Vide är definitivt något jag vill prova...Samtidigt så är jag väldigt tveksam till att tillaga mat i någon form av plastbehållare (i detta fall vakuumförpackning).

Om man använder livsmedelsgodkända plaster lär det ju inte vara något som släpper i större utsträckning?

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Sous Vide är definitivt något jag vill prova...Samtidigt så är jag väldigt tveksam till att tillaga mat i någon form av plastbehållare (i detta fall vakuumförpackning).

Plasten är ju godkänd för ändamålet.

Låter lite som en vän till mig. Han påtalar varje gång jag nämner sous vide att han minsann inte vill ha kokt kött.
Jag har slutat svara på det överhuvudtaget men i början sa jag åt honom att aldrig äta på restaurang igen då det är vanligt att använda sous vide i den miljön.

Idag blev det ankbröst jag skårat på skinnsidan och brynt på skinnsidan innan det fick bada i sin plastpåse i 57 grader och två timmar. Avslutade med att bryna skinnsidan lite till, några omgångar med gasbrännare och sedan skivade och pepprade/saltade innan servering.

Till er övriga, har ni inte testat ankbröst med er sous vide får ni se till att göra det snarast. Det är 👌

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av jeppe109:

Plasten är ju godkänd för ändamålet.

Låter lite som en vän till mig. Han påtalar varje gång jag nämner sous vide att han minsann inte vill ha kokt kött.
Jag har slutat svara på det överhuvudtaget men i början sa jag åt honom att aldrig äta på restaurang igen då det är vanligt att använda sous vide i den miljön.

Idag blev det ankbröst jag skårat på skinnsidan och brynt på skinnsidan innan det fick bada i sin plastpåse i 57 grader och två timmar. Avslutade med att bryna skinnsidan lite till, några omgångar med gasbrännare och sedan skivade och pepprade/saltade innan servering.

Till er övriga, har ni inte testat ankbröst med er sous vide får ni se till att göra det snarast. Det är 👌

Ja, att kalla Sous vide för kokt blir ju lite missvisande, även om det ju så klart inte blir någon maillardreaktion direkt i påsen. Men han borde ju kunna uppskatta faktumet att det ger sådan total temperaturkontroll.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Varför? Det är ju inte som att det handlar om väldigt hög värme eller något. Inte ens i närheten av kokande. Borde inte vara någon fara tror jag.

Ja, sant, tänkte inte på det

Permalänk
Medlem
Skrivet av lgr:

Fick just se denna annons på Facebook

https://anovaculinary.com/anova-precision-cooker/wifi/?utm_so...

Om någon missade erbjudandet i höstas.

Hade jag inte fått Pro varianten i erbjudandet i höstas så hade jag kikat med på Nano eller annan variant. Räcker till i princip allt och tar mindre plats.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5214548

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lgr:

Fick just se denna annons på Facebook

https://anovaculinary.com/anova-precision-cooker/wifi/?utm_so...

Om någon missade erbjudandet i höstas.

Anova är inte så noga med sin marknadsföring (eller rättare sagt, de har förmodligen en noga uttänkt strategi med vissa tveksamma inslag) utan kör väldigt ofta kampanjer/rea på sina varor. Stavarna säljs ofta för €99/149/229, sen återgår priset till "normalt" och några veckor senare är det dags för en ny kampanj med samma språkbruk, "passa på, tidsbegränsat erbjudande, gäller bara så länge lagret räcker" osv.

€179 för mellanmodellen är inget speciellt, förmodligen kommer de att säljas för €149 ett par gånger innan sommaren. Det fina med BF-erbjudandet var ju att man fick både Pro-staven och den dyrare vakuummaskinen billigare än bara vakuummaskinen, jag tror rabatten var 72%. Det hedrar dem att de faktiskt fullföljde beställningarna och levererade, även om det tog ett tag. Många andra företag hade hävdat felskrivning och annulerat alla ordrar.

Hade jag varit ÅF för Anova hade jag blivit tokig på deras kampanjer stup i kvarten. De flesta tillverkare med direktförsäljning till konsument brukar akta sig för att stöta sig med sina ÅF, t.ex. genom att köra kampanjer samtidigt osv men Anova verkar skita fullständigt i dem.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Anova är inte så noga med sin marknadsföring (eller rättare sagt, de har förmodligen en noga uttänkt strategi med vissa tveksamma inslag) utan kör väldigt ofta kampanjer/rea på sina varor. Stavarna säljs ofta för €99/149/229, sen återgår priset till "normalt" och några veckor senare är det dags för en ny kampanj med samma språkbruk, "passa på, tidsbegränsat erbjudande, gäller bara så länge lagret räcker" osv.

€179 för mellanmodellen är inget speciellt, förmodligen kommer de att säljas för €149 ett par gånger innan sommaren. Det fina med BF-erbjudandet var ju att man fick både Pro-staven och den dyrare vakuummaskinen billigare än bara vakuummaskinen, jag tror rabatten var 72%. Det hedrar dem att de faktiskt fullföljde beställningarna och levererade, även om det tog ett tag. Många andra företag hade hävdat felskrivning och annulerat alla ordrar.

Hade jag varit ÅF för Anova hade jag blivit tokig på deras kampanjer stup i kvarten. De flesta tillverkare med direktförsäljning till konsument brukar akta sig för att stöta sig med sina ÅF, t.ex. genom att köra kampanjer samtidigt osv men Anova verkar skita fullständigt i dem.

Du är inne på rätt spår tror jag. Du får konstant reklam för dem på Facebook om du sökt upp dem för att se om det skrivits något i kommentarerna (mest från de som har fått trasiga produkter och är förbannade på deras kundtjänst som aldrig svarar).

Jag skulle nog inte köpa en 4000kr sous vide någonsin om det inte vore för BF dealen. Köper hellre en på Kjell eller Jula ifall det bär sig av. Nu var jag i behov av en bättre vaccuum maskin och då blev ju Anovadealen ultimat.

Visa signatur

Laptop: Asus UX303ln
Intel Haswell Core i7-4510U CPU / 8 GB DDR3 / 256 GB SSD / 2GB Nvidia 840M

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Anova är inte så noga med sin marknadsföring (eller rättare sagt, de har förmodligen en noga uttänkt strategi med vissa tveksamma inslag) utan kör väldigt ofta kampanjer/rea på sina varor. Stavarna säljs ofta för €99/149/229, sen återgår priset till "normalt" och några veckor senare är det dags för en ny kampanj med samma språkbruk, "passa på, tidsbegränsat erbjudande, gäller bara så länge lagret räcker" osv.

€179 för mellanmodellen är inget speciellt, förmodligen kommer de att säljas för €149 ett par gånger innan sommaren. Det fina med BF-erbjudandet var ju att man fick både Pro-staven och den dyrare vakuummaskinen billigare än bara vakuummaskinen, jag tror rabatten var 72%. Det hedrar dem att de faktiskt fullföljde beställningarna och levererade, även om det tog ett tag. Många andra företag hade hävdat felskrivning och annulerat alla ordrar.

Hade jag varit ÅF för Anova hade jag blivit tokig på deras kampanjer stup i kvarten. De flesta tillverkare med direktförsäljning till konsument brukar akta sig för att stöta sig med sina ÅF, t.ex. genom att köra kampanjer samtidigt osv men Anova verkar skita fullständigt i dem.

Skrivet av Gulsmurf:

Du är inne på rätt spår tror jag. Du får konstant reklam för dem på Facebook om du sökt upp dem för att se om det skrivits något i kommentarerna (mest från de som har fått trasiga produkter och är förbannade på deras kundtjänst som aldrig svarar).

Jag skulle nog inte köpa en 4000kr sous vide någonsin om det inte vore för BF dealen. Köper hellre en på Kjell eller Jula ifall det bär sig av. Nu var jag i behov av en bättre vaccuum maskin och då blev ju Anovadealen ultimat.

Håller med här, fått reklam ända sedan BF angående Anova på facebook.. Inte lyckats få bort det än.
Dock är väl deras "deals" dyrare än ÅF i många fall har som normalpris så det är nog ingen större fara egentligen.

Jag själv tycker nog att Pro-staven var bra men inget krav utan hade nog räckt med billigare. För mig var det samma som Gulsmurf med att vacuum-maskinen var i princip gratis(eller tvärt om, staven på köpet beror på hur man ser). Och den har jag redan haft mer nytta av än jag trodde. Den kommer användas varje gång något ska frysas ned (med slangen kan man vakum-förpacka även vanliga fryspåsar rätt så bra.)

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Det blev lite högrev som söndagsmiddag.
Hade sötpotatispommes, blomkålsmos, en sås gjord på grädde och mixad knaperstekt bacon som och lite sallad till.

Masserade köttet med flingsalt, svartpeppar, rosmarin och en örtkryddblandning
Körde 8 timmar på 58 grader, sen stektes det i grillpannan på full fräs. Har kört lite lägre temp tidigare, men detta funkade väldigt bra. Ska testa att köra ännu längre nästa gång.

Det blev himmelskt och dottern gillade det också
https://i.imgur.com/AXMbuWq.jpg

https://imgur.com/a/rDWXRta

Det där ser verkligen helt fantastiskt ut. Varför vill du testa att köra längre tid?

Permalänk
Avstängd

Är det någon av er som kör med denna? https://anovaculinary.com/anova-precision-cooker/wifi/

Väldigt blandade recensioner på prisjakt, man blir lite förvirrad

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReVco:

Det där ser verkligen helt fantastiskt ut. Varför vill du testa att köra längre tid?

Tack Jouleappen sa att man skulle köra 18 timmar såg det ut som tänker att mer av fettet smälter bort och köttet blir nog mörare. Men det var rätt lagom nu som det var tycker jag.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk

lät en pichana gotta sig 5h i 55c häromdagen
https://imgur.com/MNsCIrz

riktigt smälte i munnen

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600x
32gb ram
Asus Rog Strix B550-e gaming
Asus Rog Strix RTX 2070 oc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lellebror:

lät en pichana gotta sig 5h i 55c häromdagen
https://imgur.com/MNsCIrz

riktigt smälte i munnen

Var köpte du Pichana och för hur mycket(X /KG)?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Var köpte du Pichana och för hur mycket(X /KG)?

Flikar in med att jag hittade denna: https://www.willys.se/produkt/Picanha-Irland-101264065_KG

Permalänk
Medlem
Skrivet av McKonny:

Aha, jag har letat på City Gross, Coop och Maxi men inte lyckats hitta en Picanha. Får ta och kika in på Willys!

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

yes det är på Willys jag har hittat
Har sett på ica också men då som rostbiffslock

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600x
32gb ram
Asus Rog Strix B550-e gaming
Asus Rog Strix RTX 2070 oc

Permalänk
Medlem

Idag fick jag äntligen min Anova Tänkte att mitt första försök ska bli en bit tonfisk, är det någon som gjort det och kan rekommendera temperatur? Hittar så mycket olika på nätet. Här på Anovas egna receptsida finns en exempelbild med resultat vid olika temperaturer och jag inbillar mig att jag skulle gilla den runt 48-50 grader. Tar gärna emot förslag.

Permalänk

Låter era anovor mycket? Testade min idag och den har mycket högfrekvent tjut som är ganska irriterande. Har jag fått ett måndagsex eller låter alla såhär? Spelade in en liten video https://youtu.be/cPdzbdpjBqg

Permalänk
Medlem

Snabb fråga! Kan man låta värmedelen nudda plastbaljan man har tänkt o köra i? Plasten verkar vara lite för flimsig för att hålla anovan helt rakt upp nämligen

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreakaliS:

Låter era anovor mycket? Testade min idag och den har mycket högfrekvent tjut som är ganska irriterande. Har jag fått ett måndagsex eller låter alla såhär? Spelade in en liten video https://youtu.be/cPdzbdpjBqg

Jo, pumpen är inte tyst men jag är inte i samma rum som den och hör inte alls.
Svårt att höra men tror min är lite tystare? Samma high pitch ljud som en fläkt typ.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreakaliS:

Låter era anovor mycket? Testade min idag och den har mycket högfrekvent tjut som är ganska irriterande. Har jag fått ett måndagsex eller låter alla såhär? Spelade in en liten video https://youtu.be/cPdzbdpjBqg

Har samma ljud från mitt ex, men jag tänker jag ställer den inne på toaletten eller nåt där den inte i vägen och man kan stänga dörren.

Testade kyckling igår, 63,5* i ca 1:45h, är nog den bästa kyckling jag lyckats göra själv!

Dock ber jag gärna om tips på kryddblandningar/rubs eller marinader för alla typer av mat.

Visa signatur

|| Ryzen 5900X || Asus Rog B550-f Strix || MSI 6800 XT || Ripjaws V 3600mhz-CL16 (b-die) || NOCTUA NH-U12A || NZXT C850W || WD Black SN750 1tb ||WD Black SN850 1tb || Crucial MX300 525gb || Seagate 3tb 7200rpm || Acer XB271HU || LG 27GL850 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikDah:

Har samma ljud från mitt ex, men jag tänker jag ställer den inne på toaletten eller nåt där den inte i vägen och man kan stänga dörren.

Testade kyckling igår, 63,5* i ca 1:45h, är nog den bästa kyckling jag lyckats göra själv!

Dock ber jag gärna om tips på kryddblandningar/rubs eller marinader för alla typer av mat.

Kött kör jag nästan alltid samma. Oavsett sous vide eller inte.
Rikligt med salt (inte finmalet), svartpeppar och vitlökspulver.

Fisk har jag inte gjort men till torsk blir det nog lite smör, lite salt kanske lite citron/nån ört.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreakaliS:

Låter era anovor mycket? Testade min idag och den har mycket högfrekvent tjut som är ganska irriterande. Har jag fått ett måndagsex eller låter alla såhär? Spelade in en liten video https://youtu.be/cPdzbdpjBqg

Så mycket låter inte min. Men visst den är inte helt ljudlös heller.

Dock har jag märkt att när den nått temperatur så pulsar den av och på med värmeelementet så att lampor som ligger på samma El-grupp ”blinkar” (ökar och minskar i ljusstyrka) i takt. 1800W på en 10A säkring, så det är väl förståeligt - dock irriterande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lellebror:

lät en pichana gotta sig 5h i 55c häromdagen
https://imgur.com/MNsCIrz

riktigt smälte i munnen

Oh vilka minnen du väckte nu. Jag hade en period där jag åt picanha fem dagar i veckan.
Med hjälp av sous vide givetvis 😁

Köpte picanha hos Willys, City Gross och även ICA Maxi i vissa fall. En bra tillagad picanha är himmelskt god och riktigt nära oxfilé för de möraste bitarna.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabman:

Så mycket låter inte min. Men visst den är inte helt ljudlös heller.

Dock har jag märkt att när den nått temperatur så pulsar den av och på med värmeelementet så att lampor som ligger på samma El-grupp ”blinkar” (ökar och minskar i ljusstyrka) i takt. 1800W på en 10A säkring, så det är väl förståeligt - dock irriterande.

Min är också betydligt mera tyst. Men kollade nu och den har vad som ser ut som bubblor under displayen..? Är det bara min som har det..?

Visa signatur

Laptop: Asus UX303ln
Intel Haswell Core i7-4510U CPU / 8 GB DDR3 / 256 GB SSD / 2GB Nvidia 840M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulsmurf:

Min är också betydligt mera tyst. Men kollade nu och den har vad som ser ut som bubblor under displayen..? Är det bara min som har det..?

Glömt ta bort skyddsplasten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av timeus:

Glömt ta bort skyddsplasten?

Haha nä.

Visa signatur

Laptop: Asus UX303ln
Intel Haswell Core i7-4510U CPU / 8 GB DDR3 / 256 GB SSD / 2GB Nvidia 840M

Permalänk
Skrivet av Morphond:

Idag fick jag äntligen min Anova Tänkte att mitt första försök ska bli en bit tonfisk, är det någon som gjort det och kan rekommendera temperatur? Hittar så mycket olika på nätet. Här på Anovas egna receptsida finns en exempelbild med resultat vid olika temperaturer och jag inbillar mig att jag skulle gilla den runt 48-50 grader. Tar gärna emot förslag.

fisk kör jag oavsett om det är torsk, lax eller annat alltid 48c 48min

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600x
32gb ram
Asus Rog Strix B550-e gaming
Asus Rog Strix RTX 2070 oc

Permalänk
Skrivet av jeppe109:

Oh vilka minnen du väckte nu. Jag hade en period där jag åt picanha fem dagar i veckan.
Med hjälp av sous vide givetvis 😁

Köpte picanha hos Willys, City Gross och även ICA Maxi i vissa fall. En bra tillagad picanha är himmelskt god och riktigt nära oxfilé för de mörkaste bitarna.

Jag äter hellre pichana än oxfilé. Gillar den köttigare texturen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600x
32gb ram
Asus Rog Strix B550-e gaming
Asus Rog Strix RTX 2070 oc