Snabbtitt: Samsung Galaxy S21 Ultra 5G

Permalänk
Medlem

"sänkt priserna" men ligger fortfarande på över 9 laxar (billigaste modellen, dvs S21). Jovars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

"sänkt priserna" men ligger fortfarande på över 9 laxar (billigaste modellen, dvs S21). Jovars.

Och dessutom får man med inbyggd popup-reklam

Permalänk
Medlem
Skrivet av naikon:

Och dessutom får man med inbyggd popup-reklam
https://i.imgur.com/TaoLZoP.png

Som man kan stänga av.
EDIT: Eller inte alla tyvärr. Har inte dessa problemen på min s10+ så jag tog förgivet att s21an funkade likadant.
Är det så att man skall få upplevelsen som något billig 3djepart app när man öppnar Samsungs egna program blir jag riktigt besviken.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av naikon:

Och dessutom får man med inbyggd popup-reklam
https://i.imgur.com/TaoLZoP.png

Usch vilket mög. Otroligt vidrigt faktiskt. Skämmskudden på! 😁

Permalänk
Lego Master
Skrivet av loevet:

Samsung har inte sagt något om det, men jag misstänker att det till viss del är beroende av AI-beräkningarna i NPU-delen i Exynos 2100/Snapdragon 888 som tar det största prestandamässiga steget framåt jämfört med föregångarna. Samsung skulle dock säkert kunna införa förbättringar, men när den funktionen är ett av säljargumenten för de nya telefonerna minskar sannolikheten för att de ska förbättra äldre telefoner. De har dock introducerat funktionsnytt i äldre telefoner när de funnits ute i de nya telefonerna ett tag, så helt omöjligt är det inte!

Misstänkte nåt sånt. Ohwell.

Skrivet av loevet:

Ja precis, som vi är inne på är det inget nytt för Galaxy S-telefonerna, men många reagerade ändå negativt över att det inte finns i S21-serien. En 3,5 mm-port är i det närmaste utrotningshotad på dagens telefonmarknad. Jag har enbart använt trådlösa hörlurar de senaste åren så för mig är det inte ett problem.

Smaksak antar jag, men för egen del saknar jag inte ytterligare en damm- och fuktingång. Det bär emot att säga det, men om ryktena om en helt portfri iPhone är sanna tycker jag Apple är på rätt väg. Det finns tillräckligt bra teknik för att slippa koppla in nånting i telefonen alls. Med eSIM och rejält minne som man inte behöver expandera, så behöver man inte ha andra hål i telefonen än mic o högtalare.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

Hur bra fungerar Samsung Dex?
Skulle vara intressant med en recension/visning av den funktionaliteten, förstår att det är svårt att klämma in något sådant i en sådan här kortare artikel.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Anders Andersson:

Hur bra fungerar Samsung Dex?
Skulle vara intressant med en recension/visning av den funktionaliteten, förstår att det är svårt att klämma in något sådant i en sådan här kortare artikel.

När jag testade lite tillfälligt på jobbet, så tyckte jag det lirade bra. Men det känns ändå lite gimmick, det ska till väldigt specifika omständigheter för att det ska vara enklare med Dex än att ta med en laptop bara. Jag kan inte se mig använda det som en ersättare för en väldigt enkel laptop, men så kör jag en del vanliga applikationer med, inte bara webbaserat.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av naikon:

Och dessutom får man med inbyggd popup-reklam
https://i.imgur.com/TaoLZoP.png

Jag blev väldigt förvånad, min Samsung-tv från 2015 som aldrig visat reklam i smart-tv-funktionen poppade helt plötsligt upp en S21-reklam, låg där en heldag och gick inte att ta bort.
Dök upp som en bricka för en app.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Bryr mig inte om 100x digital crap zoom men 10x "äkta" zoom är ju faktiskt rätt häftigt. Och användbart.

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Anders Andersson:

Hur bra fungerar Samsung Dex?
Skulle vara intressant med en recension/visning av den funktionaliteten, förstår att det är svårt att klämma in något sådant i en sådan här kortare artikel.

Jag har inte testat det på S21, men när jag testat det med tidigare års S-telefoner (och plattan Tab S6) fungerade det imponerande bra i de appar som stöder det. Moderna Dex-versioner kan blåsa upp gränssnittet även i appar som inte stöder det, men det fungerar inte i alla. Vissa appar fungerar inte alls och vissa får funktions- och gränssnittsbuggar. Men jag skulle definitivt klassa det som en användbar funktion för den som har en skärm tillgänglig och vill komma åt bättre produktivitet.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Bryr mig inte om 100x digital crap zoom men 10x "äkta" zoom är ju faktiskt rätt häftigt. Och användbart.

Det är dock inte 10x ’äkta’ zoom heller. Det är en separat mindre sensor med ett fast 10x objektiv på som mjukvaran byter till när man börjar zooma mycket. Det kan skilja i bildkvalitet och färger en del, men framförallt är det inte samma sensor som huvudsensorn. Huvudsensorn är bättre i mörker och annat.

Men det är tele på riktigt och mycket bättre än ren digital zoom absolut

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Som man kan stänga av.
EDIT: Eller inte alla tyvärr. Har inte dessa problemen på min s10+ så jag tog förgivet att s21an funkade likadant.
Är det så att man skall få upplevelsen som något billig 3djepart app när man öppnar Samsungs egna program blir jag riktigt besviken.

Även om det går att stänga av, så är det själva principen som är vidrig. Köper jag en telefon för nästan tiotusen så utgår jag ifrån att det inte ska finnas inbyggd reklam. Min mamma skulle t.ex inte ha en aning om hur man stänger av reklamen.

Skrivet av UndaC:

Jag blev väldigt förvånad, min Samsung-tv från 2015 som aldrig visat reklam i smart-tv-funktionen poppade helt plötsligt upp en S21-reklam, låg där en heldag och gick inte att ta bort.
Dök upp som en bricka för en app.

Samma för mig, har också en Samsung-TV från ca 2016. Sen dess har det blivit en fullkomlig bojkott av Samsung från min sida.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av naikon:

Även om det går att stänga av, så är det själva principen som är vidrig. Köper jag en telefon för nästan tiotusen så utgår jag ifrån att det inte ska finnas inbyggd reklam. Min mamma skulle t.ex inte ha en aning om hur man stänger av reklamen.

Samma för mig, har också en Samsung-TV från ca 2016. Sen dess har det blivit en fullkomlig bojkott av Samsung från min sida.

Det låter ju faktiskt pissigt. Men dyker reklamen upp även om man inte använder deras smart-tjänster? Jag har min tv (LG förvisso) enbart som display, all media och annat drivs av min Shield.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Det låter ju faktiskt pissigt. Men dyker reklamen upp även om man inte använder deras smart-tjänster? Jag har min tv (LG förvisso) enbart som display, all media och annat drivs av min Shield.

Detta kom upp för mig när jag startade TV:n häromdagen. Menyn kommer automatiskt upp när man startar oavsett om man har en annan källa.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av naikon:

Detta kom upp för mig när jag startade TV:n häromdagen. Menyn kommer automatiskt upp när man startar oavsett om man har en annan källa.

https://i.imgur.com/l8MKH3t.jpg

Så jävla konstig utveckling. Att gratistjänster betalas med reklam får vi nog helt enkelt bara leva med, nånstans måste ju pengarna komma ifrån. Och i många fall kan jag välja att betala för att slippa reklamen, tex. Youtube Premium (förutom inbakat i videor, men det är lätt nog att spola förbi).
Men att med flit baka in reklam i produkter som man, som nämnt, betalar tusentals (ibland tiotusentals) kronor för utan möjlighet att stänga av eller betala bort det där med, är ju bara....jag vet inte ens vilket ord jag ska använda. "Tondövt" kanske? Girigt, äckligt och fullständigt obegripligt.

@Samsung, skulle du vilja vara så snäll och redogöra för hur tankegångarna går internt? Jag fattar att du inte har svar rakt av, men det vore faktiskt trevligt att veta vilka avväganden som görs innan man bestämmer sig för att stoppa in reklam för sina egna och andras produkter i något en kund betalat dyra pengar för. Och varför finns det i vissa fall inte ens en optout?

Hur ska vi kunder agera annorlunda för att motverka den här utvecklingen? Behöver vi vara villiga att köpa dyrare prylar? Skicka arga mail till ledningen? Skandera "ingen reklam i vår mobil!" utanför kontoret? What?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Shudnawz:

Så jävla konstig utveckling. Att gratistjänster betalas med reklam får vi nog helt enkelt bara leva med, nånstans måste ju pengarna komma ifrån. Och i många fall kan jag välja att betala för att slippa reklamen, tex. Youtube Premium (förutom inbakat i videor, men det är lätt nog att spola förbi).
Men att med flit baka in reklam i produkter som man, som nämnt, betalar tusentals (ibland tiotusentals) kronor för utan möjlighet att stänga av eller betala bort det där med, är ju bara....jag vet inte ens vilket ord jag ska använda. "Tondövt" kanske? Girigt, äckligt och fullständigt obegripligt.

@Samsung, skulle du vilja vara så snäll och redogöra för hur tankegångarna går internt? Jag fattar att du inte har svar rakt av, men det vore faktiskt trevligt att veta vilka avväganden som görs innan man bestämmer sig för att stoppa in reklam för sina egna och andras produkter i något en kund betalat dyra pengar för. Och varför finns det i vissa fall inte ens en optout?

Hur ska vi kunder agera annorlunda för att motverka den här utvecklingen? Behöver vi vara villiga att köpa dyrare prylar? Skicka arga mail till ledningen? Skandera "ingen reklam i vår mobil!" utanför kontoret? What?

Jag ställer absolut frågan och återkommer med ett svar!

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk

Är exakt lika irriterad jag också.. Är så grinig över denna smygreklam att jag överväger att byta tv. Vore skillnad om det är rabatterade priser pga ingående reklampelare. Men betalar man för premium så ska man inte behöva få sådant. Ungefär som att Volvo eller Volkswagen börjar trycka upp reklam för bensinmackar i infocenter.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av lindgren_ulf:

Är exakt lika irriterad jag också.. Är så grinig över denna smygreklam att jag överväger att byta tv. Vore skillnad om det är rabatterade priser pga ingående reklampelare. Men betalar man för premium så ska man inte behöva få sådant. Ungefär som att Volvo eller Volkswagen börjar trycka upp reklam för bensinmackar i infocenter.

GE DOM FÖR FAN INGA IDÉER!

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av lindgren_ulf:

Är exakt lika irriterad jag också.. Är så grinig över denna smygreklam att jag överväger att byta tv. Vore skillnad om det är rabatterade priser pga ingående reklampelare. Men betalar man för premium så ska man inte behöva få sådant. Ungefär som att Volvo eller Volkswagen börjar trycka upp reklam för bensinmackar i infocenter.

Skrivet av Shudnawz:

GE DOM FÖR FAN INGA IDÉER!

Det är ingen ny idé. Det är praxis sedan många år tillbaka.

I princip alla apparater som kan visa innehåll på något sätt innebär extrainkomster från innehållsleverantörer till hårdvarutillverkarna.
Allt från den lilla annonsrutan i smart-tv-funktionerna till vilka appar som är förinstallerade eller vilka tjänster som har dedikerade knappar på fjärrkontrollen. Det samma gäller de flesta telefoner, datorer, surfplattor etc.

Om det bara är "extra vinst" för tillverkarna eller om det faktiskt subventionerar varorna för oss kunder tål ju att diskuteras förstås

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Så jävla konstig utveckling. Att gratistjänster betalas med reklam får vi nog helt enkelt bara leva med, nånstans måste ju pengarna komma ifrån. Och i många fall kan jag välja att betala för att slippa reklamen, tex. Youtube Premium (förutom inbakat i videor, men det är lätt nog att spola förbi).
Men att med flit baka in reklam i produkter som man, som nämnt, betalar tusentals (ibland tiotusentals) kronor för utan möjlighet att stänga av eller betala bort det där med, är ju bara....jag vet inte ens vilket ord jag ska använda. "Tondövt" kanske? Girigt, äckligt och fullständigt obegripligt.

@Samsung, skulle du vilja vara så snäll och redogöra för hur tankegångarna går internt? Jag fattar att du inte har svar rakt av, men det vore faktiskt trevligt att veta vilka avväganden som görs innan man bestämmer sig för att stoppa in reklam för sina egna och andras produkter i något en kund betalat dyra pengar för. Och varför finns det i vissa fall inte ens en optout?

Hur ska vi kunder agera annorlunda för att motverka den här utvecklingen? Behöver vi vara villiga att köpa dyrare prylar? Skicka arga mail till ledningen? Skandera "ingen reklam i vår mobil!" utanför kontoret? What?

Skrivet av Samsung:

Jag ställer absolut frågan och återkommer med ett svar!

Håller helt med, det är verkligen att "dubbeldippa" att sälja en dyr produkt till fullt pris och dessutom fylla den med reklam (i vissa fall i efterhand, ännu värre!).

Jag uppskattar @samsung som försöker få svar, men jag tror ju inte att en diskussion om detta med tillverkaren leder någon vart öht.
Det enda som spelar någon roll är hur många enheter som säljs och hur mycket de tjänar per enhet, så budskapet som faktiskt lyssnas på är om man lämnar tillbaka skräpet och får pengarna tillbaka.

Tyvärr så lär de flesta acceptera detta, så det blir förmodligen den nya normen eftersom det är "gratis pengar" som de inte vill lämna på bordet.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Lego Master
Skrivet av evil penguin:

Håller helt med, det är verkligen att "dubbeldippa" att sälja en dyr produkt till fullt pris och dessutom fylla den med reklam (i vissa fall i efterhand, ännu värre!).

Jag uppskattar @samsung som försöker få svar, men jag tror ju inte att en diskussion om detta med tillverkaren leder någon vart öht.
Det enda som spelar någon roll är hur många enheter som säljs och hur mycket de tjänar per enhet, så budskapet som faktiskt lyssnas på är om man lämnar tillbaka skräpet och får pengarna tillbaka.

Tyvärr så lär de flesta acceptera detta, så det blir förmodligen den nya normen eftersom det är "gratis pengar" som de inte vill lämna på bordet.

Well, förhoppningsvis kommer en tillräckligt högljudd minoritet, om inte påverka tillverkarna, kanske tvinga fram en lagstiftningsrunda kring det hela? EU brukar ju gilla sånt.
Nånstans får vi dra en gräns för vad kunder måste "stå ut med" i form av icke-önskat innehåll i produkter de fullt betalat.
Alternativt kan man ha det som en opt-in vid uppstart, så kanske man får nåt gratisspel eller annat värdelöst mög som plåster på såren. Poängen är att kunden måste antingen få möjlighet att bli av med det helt, eller åtminstone få nånting påtagligt för det.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Skrivet av RVX:

16GB ram? Ok... Så overkill för 99% eller nåt va? Vet att det finns dom som hardcoregamear på sina telefoner, marknaden är visst stor i Kina av vad jag förstått? But gees....för typ resten av standardanvändarskaran (kolla sociala konton, banken, youtube, surfa, casual gaming ala candy crush etc etc) så är den här typen av mängd ram vansinnig i min mening och gör inget annat än trissar upp priserna.
Minska minnet och använd Snapdragon i alla era telefoner så kan jag eventuellt överväga Samsung i framtiden,

Själv köpte jag ikke ultran, överprisat som nån skrev vette tusan, 128/8 köpte jag för knappt 4800kr från tele2/Comviq

Tror det blir en hyfsad uppgradering från min op6t McLaren, visst jag går ner från 10 till 8gb ram men va fan, min snittförbrukning ligger på knappt 4gb ändå, var mest ute efter en lur med 120hz och snabb Soc samt oled skärm.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Well, förhoppningsvis kommer en tillräckligt högljudd minoritet, om inte påverka tillverkarna, kanske tvinga fram en lagstiftningsrunda kring det hela? EU brukar ju gilla sånt.
Nånstans får vi dra en gräns för vad kunder måste "stå ut med" i form av icke-önskat innehåll i produkter de fullt betalat.
Alternativt kan man ha det som en opt-in vid uppstart, så kanske man får nåt gratisspel eller annat värdelöst mög som plåster på såren. Poängen är att kunden måste antingen få möjlighet att bli av med det helt, eller åtminstone få nånting påtagligt för det.

Vi får hoppas på det.

Just att kunden "måste" få det ena eller det andra är väl dock just vad tillverkaren ifrågasätter i det här fallet, och mycket tyder väl på att kunden inte måste få någonting.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Lego Master
Skrivet av evil penguin:

Vi får hoppas på det.

Just att kunden "måste" få det ena eller det andra är väl dock just vad tillverkaren ifrågasätter i det här fallet, och mycket tyder väl på att kunden inte måste få någonting.

Jepp.
Sen är det ju ett faktum att folk förväntar sig ett helt annat underhåll av mjukvaran idag, än för 10-15 år sedan. Man ska ha säkerhetsuppdateringar, stöd för nya streamingtjänster och nya appar i allmänhet. Sånt kostar mantimmar att knåpa ihop, och pengarna till en sådan fortlöpande operation måste ju komma nånstans ifrån. Eftersom TV-världen inte riktigt har samma streamlining av OS som mobilsidan, så blir det väldigt mycket punktinsatser för att få äldre modeller på banan, även om halva jobbet är gjort för senaste generationen.

Alltså, det jag försöker säga är att jag delvis förstår tillverkarnas dilemma i att kunderna har högre förväntningar på mjukvarusidan, samtidigt som man inte är villig att köpa en TV som en tjänst. Men som kund är det fullständigt skogstokigt att jag blir påtvingad reklam (som ur privatpersoners perspektiv ofta känns påtvingat, snyltigt och ovälkommet) när jag faktiskt har betalat fullpris för min produkt.

Jag vet inte var medelvägen måste hamna, kanske att det blir praxis att antingen godkänna reklam eller betala engångsbelopp för mjukvaruuppdateringar (bortsett från rena buggfixar)?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Jepp.
Sen är det ju ett faktum att folk förväntar sig ett helt annat underhåll av mjukvaran idag, än för 10-15 år sedan. Man ska ha säkerhetsuppdateringar, stöd för nya streamingtjänster och nya appar i allmänhet. Sånt kostar mantimmar att knåpa ihop, och pengarna till en sådan fortlöpande operation måste ju komma nånstans ifrån. Eftersom TV-världen inte riktigt har samma streamlining av OS som mobilsidan, så blir det väldigt mycket punktinsatser för att få äldre modeller på banan, även om halva jobbet är gjort för senaste generationen.

Alltså, det jag försöker säga är att jag delvis förstår tillverkarnas dilemma i att kunderna har högre förväntningar på mjukvarusidan, samtidigt som man inte är villig att köpa en TV som en tjänst. Men som kund är det fullständigt skogstokigt att jag blir påtvingad reklam (som ur privatpersoners perspektiv ofta känns påtvingat, snyltigt och ovälkommet) när jag faktiskt har betalat fullpris för min produkt.

Jag vet inte var medelvägen måste hamna, kanske att det blir praxis att antingen godkänna reklam eller betala engångsbelopp för mjukvaruuppdateringar (bortsett från rena buggfixar)?

Det är väl just att de ensidigt "omförhandlar" det till att vara "TV-apparat som reklamfinansierad tjänst" på redan sålda apparater som upprör i det fallet.

Men ja, tillverkarna får börja tänka på hela livscykeln, inte enbart att få apparaten såld och sedan "yolo" efter det. Att de åtminstone behöver leverera säkerhetsuppdateringar är ju ingen nyhet direkt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Lego Master
Skrivet av evil penguin:

Det är väl just att de ensidigt "omförhandlar" det till att vara "TV-apparat som reklamfinansierad tjänst" på redan sålda apparater som upprör i det fallet.

Men ja, tillverkarna får börja tänka på hela livscykeln, inte enbart att få apparaten såld och sedan "yolo" efter det. Att de åtminstone behöver leverera säkerhetsuppdateringar är ju ingen nyhet direkt.

Nej, precis. Men att bara höja priset med 25% för att täcka in framtida uppdateringar kommer ju knappast falla kunderna i smaken heller.
Om inte tillverkare och kunder reder ut detta gemensamt (vilket inte är troligt) så får väl nån officiell instans sätta ner foten och stipulera vad som kan antas ingå i köpet nu när hård- och mjukvara är så integrerat i många produkter. Och nu snackar vi ju rätt många branscher som påverkas; TV, mobil, spelkonsol. Men även bilindustrin, till exempel.

Jag försöker rannsaka mig själv och komma på hur jag skulle vilja att det funkade. Det jag kommer tillbaka till hela tiden är att det är jävligt smidigt med månadskostnader där nya funktioner bara ingår. Xbox Game Pass är ju ett exempel, där jag betalar varje månad och får tillgång till flera hundra spel, där nya tillkommer konstant. Netflix på samma sätt.
Men vill jag köpa TV på det viset? Vad är motkravet isåfall? Hur länge ska sådant avtal löpa, och när får jag byta till en nyare TV?
Mobilmarknaden är väl lite på det spåret, Telenor har väl nån mobilbytestjänst har jag för mig? Men det kommer ju från operatörerna, inte tillverkarna.

Jag antar att Samsung och gänget helt enkelt kastar skit på väggen och ser vad som fastnar. Köper kunderna mobiler med reklam i? Köper de dem istället utan reklam till högre pris? Hur långt kan vi dra detta innan vi blir slagna på fingrarna?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Själv köpte jag ikke ultran, överprisat som nån skrev vette tusan, 128/8 köpte jag för knappt 4800kr från tele2/Comviq

Tror det blir en hyfsad uppgradering från min op6t McLaren, visst jag går ner från 10 till 8gb ram men va fan, min snittförbrukning ligger på knappt 4gb ändå, var mest ute efter en lur med 120hz och snabb Soc samt oled skärm.

Är paketet på G? Eller har den tom landat?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Shudnawz:

Så jävla konstig utveckling. Att gratistjänster betalas med reklam får vi nog helt enkelt bara leva med, nånstans måste ju pengarna komma ifrån. Och i många fall kan jag välja att betala för att slippa reklamen, tex. Youtube Premium (förutom inbakat i videor, men det är lätt nog att spola förbi).
Men att med flit baka in reklam i produkter som man, som nämnt, betalar tusentals (ibland tiotusentals) kronor för utan möjlighet att stänga av eller betala bort det där med, är ju bara....jag vet inte ens vilket ord jag ska använda. "Tondövt" kanske? Girigt, äckligt och fullständigt obegripligt.

@Samsung, skulle du vilja vara så snäll och redogöra för hur tankegångarna går internt? Jag fattar att du inte har svar rakt av, men det vore faktiskt trevligt att veta vilka avväganden som görs innan man bestämmer sig för att stoppa in reklam för sina egna och andras produkter i något en kund betalat dyra pengar för. Och varför finns det i vissa fall inte ens en optout?

Hur ska vi kunder agera annorlunda för att motverka den här utvecklingen? Behöver vi vara villiga att köpa dyrare prylar? Skicka arga mail till ledningen? Skandera "ingen reklam i vår mobil!" utanför kontoret? What?

Nu har jag fått lite mer information. Jag undrar dock om pushnotisen som visas upp här i tråden har kommit till en mobil i Norden? Marknadsavdelningen känner inte igen den, men det är ju möjligt om det gått direkt från ett annat kontor. Om någon här har fått den notisen kan ni i så fall återkoppla till mig via PM med exempelvis ett IMEI-nummer så kan vi försöka ta reda på lite mer kring den.

Svaret jag har fått om policyn kring detta är att den typen av notiser som skickas ut härifrån har med en informations-text kring hur aviseringarna stängs av. Det ska alltså vara tydligt att det går att stänga av med ett relativt enkelt handgrepp. Jag har själv inte sett den typen av avisering i den Note 20 Ultra jag använder, men om någon har egen erfarenhet vill jag gärna höra om det!

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Nu har jag fått lite mer information. Jag undrar dock om pushnotisen som visas upp här i tråden har kommit till en mobil i Norden? Marknadsavdelningen känner inte igen den, men det är ju möjligt om det gått direkt från ett annat kontor. Om någon här har fått den notisen kan ni i så fall återkoppla till mig via PM med exempelvis ett IMEI-nummer så kan vi försöka ta reda på lite mer kring den.

Svaret jag har fått om policyn kring detta är att den typen av notiser som skickas ut härifrån har med en informations-text kring hur aviseringarna stängs av. Det ska alltså vara tydligt att det går att stänga av med ett relativt enkelt handgrepp. Jag har själv inte sett den typen av avisering i den Note 20 Ultra jag använder, men om någon har egen erfarenhet vill jag gärna höra om det!

Eloge att du tar dig tid och undersöker!

Bilden tog jag från denna tråden: https://www.reddit.com/r/assholedesign/comments/kyfbn0/not_co...

Det är antagligen från en amerikansk telefon. Men har Samsung skickat ut reklam på min svenska TV är det väl rimligt att anta att det även kommer dyka upp reklam på svenska telefoner.

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Är paketet på G? Eller har den tom landat?

Vet inte, inte hört något än och inte fått ett tracking nummer eller dyl. Inte hat så stor koll på det dock så kan ha missat de. beställde i söndags så tror inte mycket hänt.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti