Permalänk
Medlem

Borttagen kylning från southbridge

Hej!

Som rubriken lyder. Gör det något om man "råkat" Öppna radiator från southbridge? "Jag gjorde det av ren nyfikenhet på en MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon som jag fick billigt". Jag såg att det satt någon slags kylpasta på chippet som jag slet av.. Går det bra om man lägger på en egen kylpasta? Eller kommer jag tappa temp stabilitet?

Se bild nedanför på vad jag menar! Mvh

Bild

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Den ska väl tas bort om man ska byta m.2? Köp värmeledande tejp och sätt där.

Visa signatur

🎮 Intel 13900K - RTX 4090 - 32GB 6000Mhz RAM - Samsung 990 PRO 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av frunten:

Den ska väl tas bort om man ska byta m.2? Köp såndär kyltejp och sätt där.

Nej de ska den inte, det sitter två miniskruvar på radiatoren som jag missade, jag skruvade under och tog av hela.. Ja jag gjorde en tabbe där haha.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av frunten:

Den ska väl tas bort om man ska byta m.2? Köp värmeledande tejp och sätt där.

Fasen nu är jag osäker om jag gjorde rätt. Jag har en kvalitetspasta som jag applicerade på chippet, tråkigt nog kan jag inte se temperatur på SB.. Hoppas det räcker med pasta, annars får jag beställa en thermal pad

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Har det kontakt mellan kylblocket och chipset så äre lugnt. Du kan känna med fingret på om det är ljummet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elixyr:

Har det kontakt mellan kylblocket och chipset så äre lugnt. Du kan känna med fingret på om det är ljummet.

Det är sant. "MOS" temperaturen på HWMonitor är väl inte för SouthBridge utom VRM runt om processorn va?

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Det är sant. "MOS" temperaturen på HWMonitor är väl inte för SouthBridge utom VRM runt om processorn va?

Ja det kan nog stämma.

Permalänk
Medlem

Så länge det finns kontakt mellan alla chip o kylfläns som ska kylas så är det lungt.
Oftas brukar det ju sitta en 2-3mm tjock "kylkudde" på många kylflänsar vilket gör att dom kan användas när allt inte är i samma höjd.
Alternativt om fästanordning är mindre exakt/inte kan trycka ner kylflänsen hela vägen/osv.

Tex som det är flera olika chip som kanske är olika tjocka som det är på dom flesta grafikkort då är kylpasta till GPU och "kylkudde" till minne/vrm/etc.

Så om det bara var ett chip som ska kylas och du kylflänsen blir varm så har du troligen kontakt.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Så länge det finns kontakt mellan alla chip o kylfläns som ska kylas så är det lungt.
Oftas brukar det ju sitta en 2-3mm tjock "kylkudde" på många kylflänsar vilket gör att dom kan användas när allt inte är i samma höjd.
Alternativt om fästanordning är mindre exakt/inte kan trycka ner kylflänsen hela vägen/osv.

Tex som det är flera olika chip som kanske är olika tjocka som det är på dom flesta grafikkort då är kylpasta till GPU och "kylkudde" till minne/vrm/etc.

Så om det bara var ett chip som ska kylas och du kylflänsen blir varm så har du troligen kontakt.

Jag minns att det satt en 1mm kudde på, som gick sönder när jag öppnade SB kylflänsen

Alltså jag har försökt nudda "kylplattan" men den känns ljummen, i rumstemperatur, jag har svår åtkomlighet pga GPU som täcker mer än halva plattan. Jag har testat att spela nu i några dagar utan problem, men jag vet inte om de e rätt!

Jag får nog koppla ur GPU och testa på integrerat grafik, kanske blir bättre

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX