Bra antivirus som inte är bloatad, och inte intresserad av något mer än lokalt och för det som skrivs på disken,

Permalänk
Medlem

Bra antivirus som inte är bloatad, och inte intresserad av något mer än lokalt och för det som skrivs på disken,

En gång i världen var Norton en hygglig produkt innan den bloatade ner sig, efter det så gällde Nod 32, snabb och slim och tills nu har jag kört Avira enklaste utgåvan där man med lite jobb kunde få på endast Real Time skyddet.

Tyvärr så åker nu allt möjligt in i min lågprisprodukt som jag inte bett om, och efter försökt lösa det nu i ett par dagar så litar jag inte alls längre på produkten, tyvärr shoppat längre lic. för ett antal enheter, men sådant är livet Avira är tyvärr inget för mig längre.

Så frågan är finns det något slimmat hyggligt för en gamer att installera nuförtiden eller har allt extra skräp som i alla fall jag är helt ointresserad av.

Visa signatur

Om jag råkar dö i någon FPS beror det uteslutande på problem utom min kontroll, för det kan absolut inte bero på mig ;)

Permalänk
Medlem

Det enda du borde behöva är redan inbyggt i Windows 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Det enda du borde behöva är redan inbyggt i Windows 10.

Tack för svar, men det är till min gaming win 7 ultimate.

Visa signatur

Om jag råkar dö i någon FPS beror det uteslutande på problem utom min kontroll, för det kan absolut inte bero på mig ;)

Permalänk
Medlem

Jag använder mig av Bitdefender och gjort det i ett par år nu. Aldrig upplevt som att den lagt sig i och ätit prestanda och överlag duktig på att fråga om man vill lägga till undantag och dylikt om ett spel kräver det men det brukar vara sällan. Inga direkta problem heller av typen "testa att stänga av AV".

Bitdefender Total Security, upp till 5 enheter. Mellan 250-350kr brukar jag betala. Varierar för de kör alltid med olika kampanjer. Är det inte Black Friday så är det specialare för att ditt AV snart går ut osv.

Min farsa har också kört med Bitdefender i några år nu och också nöjd och mellan oss har vi gått igenom de flesta stora namnen. Men överlag upplever jag dock att det mesta funkar väldigt bra. Inte som för 15 år sedan då det var en chansning vilket AV slukar 15% av prestandan denna månad.

Permalänk
Medlem

https://www.microsoft.com/sv-se/download/details.aspx?id=5201

MS Security Essentials, för Win 7 onwards

Visa signatur

http://www.kindredspirits.nu - skön goth utan förbehåll

Permalänk
Medlem
Skrivet av cb99:

Tack för svar, men det är till min gaming win 7 ultimate.

Om du oroar dig för virus bör du uppdatera till Windows 10 då W7 inte får uppdateringar längre.

Permalänk
Medlem

@psilobe, pandemon,
Tack.

Skrivet av CymbalCrasher:

Om du oroar dig för virus bör du uppdatera till Windows 10 då W7 inte får uppdateringar längre.

Beror på vad man pysslar med, inget större fan av w10, kommer väl någon gång åka in av tvång på en burk med tiden, men är inte där ännu.

Visa signatur

Om jag råkar dö i någon FPS beror det uteslutande på problem utom min kontroll, för det kan absolut inte bero på mig ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Om du oroar dig för virus bör du uppdatera till Windows 10 då W7 inte får uppdateringar längre.

Microsoft Security Essentials uppdateras fortfarande.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Microsoft Security Essentials uppdateras fortfarande.

Och underliggande säkerhetsbrister i OS'et?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cb99:

@psilobe, pandemon,
Tack.

Beror på vad man pysslar med, inget större fan av w10, kommer väl någon gång åka in av tvång på en burk med tiden, men är inte där ännu.

Om det är gränssnittet som stör, så finns ju t.ex. "Start10" som jag kör i mina burkar.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Och underliggande säkerhetsbrister i OS'et?

Skrivet av orginallinus:

Om det är gränssnittet som stör, så finns ju t.ex. "Start10" som jag kör i mina burkar.

Tack för tipset.
---

Tack men nej tack, kul att ni är nöjda.
När det väl kommer en w10 burk in här blir det just en ensam en av nöd och på eget nätverk, i övrigt blir det mer linux, men än så länge kan jag köra vad jag behöver utan w10.
Har "hygglig koll" efter strax 30år i branschen så klarar mig en stund till, win8.1 pro laglig lic. för ett par/tre hundringar kör till 2023

Om någon annan har mer förslag så tas de tacksamt emot.

---

Edit in,
@Dr.Mabuse
Tack för infon.

Visa signatur

Om jag råkar dö i någon FPS beror det uteslutande på problem utom min kontroll, för det kan absolut inte bero på mig ;)

Permalänk
Medlem

Bitdefender

Hej
Jag kör Win 7 Ultimat med Bitdefender total security, fungerar hur bra som hellst, bra priser just nu..
https://www.bitdefender.se/media/html/consumer/new/new-year-2...

Visa signatur

Hubbe

Permalänk
Medlem

Jag tycker Fsecure är riktigt bra, men kanske bättre att inte ladda ner random saker istället

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk

Jag använde länge Webroot Secure Anywhere. Fungerade utmärkt. Slutade för några år sedan i samband med att Windows inbyggda blev lika bra som alla 3e parts.

https://www.webroot.com/au/en/home/products/wsa-installer-dow...

Var dock ett bra tag sedan, kolla några tester så att det fortfarande står sig.

Permalänk
Inaktiv

Tycker Windows 10 är de bästa som kommit sedan Windows 95 och 98 tiden.

Jag kör med inbyggda i Windows 10 samt Malwarebytes som dödar massor varje dag framförallt då man surfar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cb99:

Om någon annan har mer förslag så tas de tacksamt emot.

Kör Spyware Search and Destroy (gjort sen win 7) för att immunisera och städa upp botar och dylikt (Malwarebytes tar några andra osv...) , vet att de har antivirus i paid versionen (baserat på Bitdefender).

https://www.safer-networking.org/

Kanske något att kika på?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubbe1:

Hej
Jag kör Win 7 Ultimat med Bitdefender total security, fungerar hur bra som hellst, bra priser just nu..
https://www.bitdefender.se/media/html/consumer/new/new-year-2...

+
Jag har kikat nu lite på denna efter frislagen, ser lovande ut och har skickat ett par frågor till dem, men kanske du vet svaret?
1) Kör den scan på filer i "molnet" eller lokalt?
2) Kan man slå av allt utom real time protection?

Skrivet av Herr Kantarell:

Jag tycker Fsecure är riktigt bra, men kanske bättre att inte ladda ner random saker istället

+
Ska kika på den.

Skrivet av karlsson8899:

Jag använde länge Webroot Secure Anywhere. Fungerade utmärkt. Slutade för några år sedan i samband med att Windows inbyggda blev lika bra som alla 3e parts.

https://www.webroot.com/au/en/home/products/wsa-installer-dow...

Var dock ett bra tag sedan, kolla några tester så att det fortfarande står sig.

+
Ska kika på den.

Skrivet av orginallinus:

Kör Spyware Search and Destroy (gjort sen win 7) för att immunisera och städa upp botar och dylikt (Malwarebytes tar några andra osv...) , vet att de har antivirus i paid versionen (baserat på Bitdefender).

https://www.safer-networking.org/

Kanske något att kika på?

+
Ska kika på den.

Visa signatur

Om jag råkar dö i någon FPS beror det uteslutande på problem utom min kontroll, för det kan absolut inte bero på mig ;)

Permalänk
Medlem

Först,
Tack till alla som svarat i tråden!
---

Fick ett rätt raskt lovande svar från Bitdefender support på mina frågor,

Citat:

Thank you for reaching out to us.

Regarding your first question, each Bitdefender module can be configured individually. As such, you can enable/disable them as you please.
As for the second, Bitdefender does not use cloud-based scan.

Hope that helps Ted, please feel free to contact us again if you have further questions.
Have a great day ahead!

Best Regards,

Kikat lite mera nu i kväll enligt förslagen, och hittat mycket gott om bland annat Bitdefender som ser ut att vara något för mig, shoppar en 3lic. och provar lite och några till om det fungerar fint.
Verkar slim, och hittar "elände" bra som det ser ut.

En av de positiva artiklarna jag kollat,
https://www.pcgamer.com/best-anti-virus/

Visa signatur

Om jag råkar dö i någon FPS beror det uteslutande på problem utom min kontroll, för det kan absolut inte bero på mig ;)

Permalänk
Medlem

Kört med Bitdefender ett tag, men blir rätt less när jag sätter upp den för minsta möjliga ingrepp, så vid någon senare uppdatering så har saker jag slagit av slagits på igen, hänt några ggr. nu frågat support tidigare och fått svar men inte varför de envisas med att aktivera inställningar jag valt att slå av.

Skulle helst ha något där jag får bestämma själv över produkten jag betalt för.

Visa signatur

Om jag råkar dö i någon FPS beror det uteslutande på problem utom min kontroll, för det kan absolut inte bero på mig ;)