Playstation 5 Nätaggregats Buzzz (Coil Whine)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chess_Norris:

Denna video dök upp idag där han använder silikon för att få dämpa coil whine Did I fix the Coil Whine?

Haha, sådant ingrepp tror jag ingen gör där hemma, han bytte till och med ut kapacitorer.

Skrivet av Chess_Norris:

Någon som testat med o-ringar? PS5 Noisy Fan Fix

Jag har testat med o-ringar, gjorde ingen skillnad. Lägg inte ner någon tid på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Nehe, säger du det så.

Men det säger väl sig självt att en vara kan anses som defekt även om dess grundegenskap kvarstår?

Bilar brukar vara populära jämförelser. Tänker du att det är acceptabelt att en ny bil tjuter när den kör, eller kanske att den tappar färg?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Viking
Skrivet av Shakermaker:

Bilar brukar vara populära jämförelser. Tänker du att det är acceptabelt att en ny bil tjuter när den kör, eller kanske att den tappar färg?

Nej, absolut inte. Men det är samtidigt en väldigt dålig jämförelse. Coil whine är något som är svårt att undvika. Oavsett om du köper en ASUS Strix kylare till ett grafikkort (t.ex 3090 Strix för över 20k) som har väldigt bra kvalité på komponenterna så finns det en stor risk att du får coil whine.
Det finns inte så mycket att göra åt saken.

Gissningsvis står det ingenstans att konsolen ska vara fri från spoltjut, vilket betyder att den inte behöver räknas som att den är defekt.

Men återförsäljare kan såklart vara schysta och ta tillbaka alla konsoler med coil whine, men jag ser inte att det skulle vara så troligt.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Nej, absolut inte. Men det är samtidigt en väldigt dålig jämförelse. Coil whine är något som är svårt att undvika. Oavsett om du köper en ASUS Strix kylare till ett grafikkort (t.ex 3090 Strix för över 20k) som har väldigt bra kvalité på komponenterna så finns det en stor risk att du får coil whine.
Det finns inte så mycket att göra åt saken.

Gissningsvis står det ingenstans att konsolen ska vara fri från spoltjut, vilket betyder att den inte behöver räknas som att den är defekt.

Men återförsäljare kan såklart vara schysta och ta tillbaka alla konsoler med coil whine, men jag ser inte att det skulle vara så troligt.

Ett grafikkort som låter kan väl dock bero på andra komponenter?

Här är det ju en färdig produkt som normalt inte låter öberdrivet. Dessutom beskrev ju personen som hade problemet det som något värre än "spoltjut", som jag uppfattar det.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chess_Norris:

Denna video dök upp idag där han använder silikon för att få dämpa coil whine Did I fix the Coil Whine?

Mer än så, han byter ut de surrande kondensatorerna, de nya är klart tystare och sen lägger han till silikon så det blir ännu mindre surr.

Permalänk
Medlem

Coolt att han ändå lyckades fixa det!
Kikade lite på elfa och andra liknande sidor, har ännu inte hittat nån kondensator med samma specifikationer och storlek som den han plockade ur nätagget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chess_Norris:

Spelade in en videosnutt som jag ska skicka till Sony supporten. Ungefär 4-5 sekunder in så startar jag ett spel och då hör man det surrande ljudet. Observera att jag har mikrofonen inställd på rätt hög inspelningsvolym för att det ska bli tydligare. https://youtu.be/2NZy9-MAE4o

Skrivet av dopeey:

Nu när jag ringde Sony så sa kundtjänst att de känner till att flera fått tillbaka sin konsol med samma problem - vilket låter sjukt?
De bad mig öppna chassit och kolla efter det här ”klistermärket”. Annars ringa tillbaka igen.

Hur blir det för er nu när ni fått tillbaka konsolerna utan att Sony avhjälpt problemet. Kommer ni få skicka in på nytt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lucifr:

Hur blir det för er nu när ni fått tillbaka konsolerna utan att Sony avhjälpt problemet. Kommer ni få skicka in på nytt?

Laddade precis upp ett klipp till Sony. Så väntar på svar. Jag vill bara bli av med det där hummande ufo-ljudet. Om jag så blir utan konsol fram till nästa släpp får det va så. Återkommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lucifr:

Hur blir det för er nu när ni fått tillbaka konsolerna utan att Sony avhjälpt problemet. Kommer ni få skicka in på nytt?

Fick svar från Sony att de var fullt normalt att fläkten skulle låta så och de kommer inte ta emot den igen.

Valde istället att sälja min och avvaktar nu tills Sony fixar problemet. Läste precis följande på Reddit.

"This is a result of an uncentered and faulty Nidec fan. Sony cannot fix that by software (lol).
Open the case plate and watch the fan, you can see it with your bare eyes. I have looked into a few ps5. ALL(!) first batch nidec ps5 have faulty fans (a sony employee whisle blowed that). All Delta fans are fine and really run dead silent.
The caused vibration of course also raises the noise of any normally inaudible coil whine.
Sony is hard at work letting threads like this delete. I am surprised it is still up."

PS5 Loud and Choppy Fan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chess_Norris:

Fick svar från Sony att de var fullt normalt att fläkten skulle låta så och de kommer inte ta emot den igen.

Valde istället att sälja min och avvaktar nu tills Sony fixar problemet. Läste precis följande på Reddit.

"This is a result of an uncentered and faulty Nidec fan. Sony cannot fix that by software (lol).
Open the case plate and watch the fan, you can see it with your bare eyes. I have looked into a few ps5. ALL(!) first batch nidec ps5 have faulty fans (a sony employee whisle blowed that). All Delta fans are fine and really run dead silent.
The caused vibration of course also raises the noise of any normally inaudible coil whine.
Sony is hard at work letting threads like this delete. I am surprised it is still up."

PS5 Loud and Choppy Fan

Oj. Oskönt. Fick du den såld för inköpspris? Lutar väl åt samma för mig då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dopeey:

Oj. Oskönt. Fick du den såld för inköpspris? Lutar väl åt samma för mig då.

Jo, jag sålde den för inköpspris. De flesta människor kanske inte bryr sig om ljudet, men bara för att Sony tycker att det är normalt så har jag svårt att acceptera den förklaringen. Det finns ju uppenbart helt tysta PS5 konsoler och jag hoppas att kommande utgåvor levereras med den tysta fläktvarianten. Tillsvidare njuter jag av min knäpptysta XsX

Permalänk
Medlem

Jag har också ljudet, gör mig inte så mycket men för er som stör er det är väl bara stå ut ett tag och sen köpa en ny fläkt? Det lär inte dröja länge innan det kommer tredjepartsfläktar med tanke på hur lätta dom är på att byta.
Jag kommer byta min när det erbjuds ett alternativ i alla fall, tills dess får den stå och låta lite

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Jag har också ljudet, gör mig inte så mycket men för er som stör er det är väl bara stå ut ett tag och sen köpa en ny fläkt? Det lär inte dröja länge innan det kommer tredjepartsfläktar med tanke på hur lätta dom är på att byta.
Jag kommer byta min när det erbjuds ett alternativ i alla fall, tills dess får den stå och låta lite

Tyvärr är det nätdelen som är källan till "buzzandet/coil whine". Fläktljudet (nidec) kan jag tåla.
Såhär låter min PS5:a när jag har spelet Valhalla igång https://streamable.com/rb5nn7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lucifr:

Tyvärr är det nätdelen som är källan till "buzzandet/coil whine". Fläktljudet (nidec) kan jag tåla.
Såhär låter min PS5:a när jag har spelet Valhalla igång https://streamable.com/rb5nn7

Ja men det har jag nog lite också, ska ta och lyssna närmare ikväll och försöka spela in något också. Återkommer, så kanske du kan jämföra lite i alla fall

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk

Alltså, mitt ps5 som jag fick köpa i elgigantens utlottning#1, undrar om det var en nyare batch från sony än den ni som har problem fick? Jag anstränger mig för att höra men hör varken fläkten eller coilwhine. Får ibland känna så den inte är för varm för tror att något är galet, men den är ju dessutom "sval" när jag spelar Demons Souls.

Fa-an vad tur jag verkar haft.
En notis är att den ligger ner med dess fot, i tv möbeln , med 2 cm fritt till "väggarna" och "taket". Det kanske döljer lite ljud.

Visa signatur

PSN: Boosing

Permalänk
Medlem

Till er med UFO-ljud:

Jag tyckte mig också uppleva detta ljud. Jag tog av sidopanelerna och skruvade loss de fyra skruvarna för fläktassemblyn (en DELTA-modell). Därefter placerade jag dämpande ringar mellan metallplåten för fläktassemblyn och fläktgallret samt fläktassemblyn och konsollen. Så totalt 8st små dämpbitar (klippte från en Noctua Chromax-gummibit).

Ljuden reducerades med ca 90% och jag kan inte längre höra det. Så jag skulle påstå att UFO-ljudet till stor del kommer från resonans i chassit av fläktassemblyn.

Visa signatur

Sakura gaming: Ryzen 5 5600X, 16GB 3600MHz CL16, RTX 3080, X570 Aorus Elite, 1TB MP600, NH-D15 Chromax, H510, Varmilo VA88M Sakura
Arbetshäst: Macbook Pro 14" M2 Max
Golden oldies: ThinkPad 600, ThinkPad T400, ThinkPad T400s x2, iMac 27" 2010 & 2017, Mac Pro 2010, Mac mini 2011 & 2021, Mac Pro 2012, Macbook Air 13" 2013, Macbook Pro Retina 15" 2013, 2017 & 2019

Permalänk
Medlem

Efter tjat på Sony bytte dom ut min enhet. Den nya är mycket tystare, men brummar fortfarande. Hörs dock inte genom tv-ljudet nu så är lite osäker på om jag ska lämna tillbaka den hos elgiganten eller nöja mig med denna.

Permalänk
Medlem

Nu är äntligen min påväg tillbaka från elgiganten. Återkommer om de fixat felet !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maddoxswe:

Nu är äntligen min påväg tillbaka från elgiganten. Återkommer om de fixat felet !

Hoppas de löser sig. Vet själv hur sjukt irriterande det kan vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maddoxswe:

Nu är äntligen min påväg tillbaka från elgiganten. Återkommer om de fixat felet !

Hoppas det ordnat sig! Jag sålde min konsol.

Permalänk
Medlem

Tycker mitt coil whine blivit värre med tiden... spelar control nu och det är något märkligt ljud som inte finns i andra spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chess_Norris:

Hoppas de löser sig. Vet själv hur sjukt irriterande det kan vara.

Galet irriterande faktiskt. Är det inte löst så säljer jag nog konsolen och väntar på att de släpper en utan coil whine.. får la gå över till xbox series x sålänge fast det tar emot

Permalänk
Medlem
Skrivet av dopeey:

Hoppas det ordnat sig! Jag sålde min konsol.

Jag gör detsamma om det inte blivit bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Tycker mitt coil whine blivit värre med tiden... spelar control nu och det är något märkligt ljud som inte finns i andra spel.

Jag har alltså drastiskt minskat ljudet genom att centrera maskinen mer i tv möbeln. Hade den mer till höger sett framifrån pga insug till höger och ut i bak plus vänster.

Men det måste skapat någon form av rundgång på ljudet. Nu låter den klart bättre.

Går jag riktigt nära hör man allt coil whine.

Permalänk

Hämtade ut min på Elgiganten idag.
Har varit inlämnad pga missljud från fläkten, UFO-ljudet.

Låter precis likadant.
Samma serienummer, samt Nidec-fläkten fortfarande. Antingen har de inte gjort något alls, eller så har de satt dit en ny Nidec-fläkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBKEeyore:

Hämtade ut min på Elgiganten idag.
Har varit inlämnad pga missljud från fläkten, UFO-ljudet.

Låter precis likadant.
Samma serienummer, samt Nidec-fläkten fortfarande. Antingen har de inte gjort något alls, eller så har de satt dit en ny Nidec-fläkt.

Så tröttsamt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBKEeyore:

Hämtade ut min på Elgiganten idag.
Har varit inlämnad pga missljud från fläkten, UFO-ljudet.

Låter precis likadant.
Samma serienummer, samt Nidec-fläkten fortfarande. Antingen har de inte gjort något alls, eller så har de satt dit en ny Nidec-fläkt.

Attans!

Hoppas de fixat min, hade inte fläktproblem utan coil whine

Permalänk
Medlem

Har hämtat ut min nu, håller på att installera uppdatering av os. Den är knäpptyst hittills iaf. Ska testa control med RT på för att se hur det är med coil whine.

Edit: den är knäpptyst !!! De har fixat coil whine. Så jäkla skönt!

Permalänk
Medlem

Är det värt att lämna tillbaka den på öppet köp för coilwhine? Å sen vänta på att de kanske fixar produktionen några månader senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maddoxswe:

Har hämtat ut min nu, håller på att installera uppdatering av os. Den är knäpptyst hittills iaf. Ska testa control med RT på för att se hur det är med coil whine.

Edit: den är knäpptyst !!! De har fixat coil whine. Så jäkla skönt!

Låter det inte ens om du har öronen typ 10-20 cm från konsollen?