Metro Exodus PC Enhanced Version kräver ray tracing-hårdvara

Permalänk
Medlem

Det som störde mig mest, det lilla jag spelat detta, är inte grafiken, utan att man är stum... NPCer frågar saker och man bara står och glor...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xdrive:

Det som störde mig mest, det lilla jag spelat detta, är inte grafiken, utan att man är stum... NPCer frågar saker och man bara står och glor...

Känns som att man har lite problem med att interagera med andra människor, misstänker en diagnos...=)

Permalänk
Medlem

Det här var roligt, när de skriver "We have built an all-new Fully Ray Traced Lighting Pipeline" bör det innebära prestandaförbättringar överlag.

Jag tycker inte man ska bli förvånad över att det är gratis till Metro Exodus. Det här är något de arbetar med för att använda i deras framtida spel, och vad bättre då än att implementera och testa det i deras redan befintliga fullskaliga spel? Som man då kan ge gratis till de som redan äger spelet. Både goodwill och teknisk feedback i ett paket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Låter som att dom har ett samarbete med Nvidia, som gör att man måste ha ett RTX kort för att ens kunna spela spelet.

Detta fick jag intrycket av när jag läste det.

Fast 6800 är väl inte ett RTX-kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SockerfriKetchup:

Nvidia kom inte på RT-tekniken, de var bara snabba nog att bli dess fanbärare..

Raytracing har funnits i årtionden.
Men på den tiden det tog timmar eller kanske t.o.m. dagar att rendera en enda bild så var det så klart inte användbart för spel eller andra realtidsapplikationer.

Det Nvidia gjorde var att lansera RTX 2000 serien i en tid där man kan få Frames Per Second istället för seconds per frame.

Permalänk
Medlem

Lär komma ett fulhack som gör att det funkar i 5 fps på korta utan RT

Vad är så spännande med DLSS 2.0? Läser det här o var.
Det ger sämre bild och mer fps. Vad är så spännande med det?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Raytracing har funnits i årtionden.
Men på den tiden det tog timmar eller kanske t.o.m. dagar att rendera en enda bild så var det så klart inte användbart för spel eller andra realtidsapplikationer.

Det Nvidia gjorde var att lansera RTX 2000 serien i en tid där man kan få Frames Per Second istället för seconds per frame.

Ja den kommer man ihåg. Raytracing i Bryce på en Amiga 25 år sedan gjorde man inte under en kaffekopp.
Kanske 2 och toalettbesök

Det kanske var MacOS förresten haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Det ger sämre bild och mer fps. Vad är så spännande med det?

Det ger dubbel FPS utan kvalitetsförlust vilket är rätt nice skulle jag säga.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bopp:

Det här var roligt, när de skriver "We have built an all-new Fully Ray Traced Lighting Pipeline" bör det innebära prestandaförbättringar överlag.

Jag tycker inte man ska bli förvånad över att det är gratis till Metro Exodus. Det här är något de arbetar med för att använda i deras framtida spel, och vad bättre då än att implementera och testa det i deras redan befintliga fullskaliga spel? Som man då kan ge gratis till de som redan äger spelet. Både goodwill och teknisk feedback i ett paket.

Precis så, i fortsättningen är författaren bakom Metro inte intresserad av böcker utan kommer bli mer fokus på främst spel istället. 4A Games håller uppenbart redan på med en ny titel.

Skrivet av SCORPIUS:

Lär komma ett fulhack som gör att det funkar i 5 fps på korta utan RT

Vad är så spännande med DLSS 2.0? Läser det här o var.
Det ger sämre bild och mer fps. Vad är så spännande med det?

Det är DLSS som räddar Nvidias kort prestandamässigt när man aktiverar RT. Man fuskar med bilden för att få ut mer prestanda mer mer eller mindre bra resultat.

Permalänk
Medlem

@Icetec "Det ger dubbel FPS utan kvalitetsförlust vilket är rätt nice skulle jag säga."

@anon5930 "Det är DLSS som räddar Nvidias kort prestandamässigt när man aktiverar RT. Man fuskar med bilden för att få ut mer prestanda mer mer eller mindre bra resultat."

Jo men precis, jag vet vad det gör. och bilden blir inte "utan kvalitetsförlust"
Det är kul o bra med mer fps när det behövs. Men vad är så spännande med det?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Det ger dubbel FPS utan kvalitetsförlust vilket är rätt nice skulle jag säga.

En sanning med modifikation iofs...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Det ger dubbel FPS utan kvalitetsförlust vilket är rätt nice skulle jag säga.

Visserligen är kvaliten från DLSS faktiskt otroligt god, men att påstå att ingen kvalitetsförlust sker är att fara med osanning.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Visserligen är kvaliten från DLSS faktiskt otroligt god, men att påstå att ingen kvalitetsförlust sker är att fara med osanning.

Ok, får lägga in ett "i praktiken" mellan där då. Att säga att man inte förstår poängen är ju bara att göra sig dum däremot, förlusten i bildkvalitet är försumbar och ökningen i prestanda är otrolig.

Permalänk
Medlem

Perfekt då jag inte hunnit spela det än. Hoppas våren 2021 håller för PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Alla spel optimeras för en viss hårdvara och vissa vill tydligen vara före sin tid/generation? Det är väl ett marknadsföringstrick sig att locka med vacker grafik där dagens hårdvara knappt räcker till? Men är det spelbart? Hur många frames blir det?

Om det är ett marknadsföringstrick så är i alla fall jag såld.

Jag önskar att AAA-spel vågade sätta prestandakrav som dagens datorer inte klarar av. Allra helst ska kraven för ”ultra” inte ens kunna nås med nästa generations komponenter.

Självklart förutsatt att man kan skruva ner inställningarna såpass att dagens hårdvara klarar av det.

Men men, det är inte alla som tycker som mig. Om ett någon släpper ett spel där ultrainställningarna knappt går att använda med dagens hårdvara så ska det genast börja skrikas om hur dåligt optimerat det är. ”Jag kan inte ens spela på ultra med min 3090 waaaah”.

Skrivet av SCORPIUS:

Jo men precis, jag vet vad det gör. och bilden blir inte "utan kvalitetsförlust"
Det är kul o bra med mer fps när det behövs. Men vad är så spännande med det?

Finns olika lägen för dlss, vissa spel kallar de för performance och quality. Skillnaden är, om jag förstått det rätt, från vilken upplösning uppskalningen ger. Kör man 1440 så kanske det med performance menas att man skalar upp från 720 och quality skalas upp från 1080.

Båda ger förstås en försämrad bild men kör man qualityinställningen är den förlusten knappt märkbar, man måste mer eller mindre stanna upp och granska bilden för att kunna peka försämringarna. Finns säkert något exempel på när skillnaden är stor men det har i alla fall inte jag råkat ut för.

Kör man performance däremot ser till och med jag en försämrad bild. Å andra sidan är alternativet att dra ner inställningarna överlag vilket även det ger en försämrad bild.

Jag har en 2080 super men jag är betydligt mer pepp på dlss än raytracing

Permalänk
Medlem
Skrivet av bopp:

Det här var roligt, när de skriver "We have built an all-new Fully Ray Traced Lighting Pipeline" bör det innebära prestandaförbättringar överlag.

Jag tycker inte man ska bli förvånad över att det är gratis till Metro Exodus. Det här är något de arbetar med för att använda i deras framtida spel, och vad bättre då än att implementera och testa det i deras redan befintliga fullskaliga spel? Som man då kan ge gratis till de som redan äger spelet. Både goodwill och teknisk feedback i ett paket.

Vilket är extremt smart. Fler utvecklare borde göra såhär så kanske man får mer funktionella och optimerade spel i framtiden.

Permalänk
Medlem

Vågar man gissa att Nvidia kanske bidragit med lite pengar till utvecklingen?

Med en försvinnande liten del på RT-kapabel hårdvara i acceptabel prestanda så vill de nog börja skapa anledningar att peka på för att säga till folk "jo, titta. Man måste visst ha ray tracing".

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Vågar man gissa att Nvidia kanske bidragit med lite pengar till utvecklingen?

Med en försvinnande liten del på RT-kapabel hårdvara i acceptabel prestanda så vill de nog börja skapa anledningar att peka på för att säga till folk "jo, titta. Man måste visst ha ray tracing".

Garanterat Nvidia sponsrat! De lär ju inte jobba gratis samt nischa sig till begränsad hårdvara frivilligt!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Trevligt med någon som vågar satsa på pc formatet & inte anpassa efter konsoleländet. Även om även de stackarna får sig en liten uppdatering.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk

Läst och läst, men kanske missat - när släpps uppdateringen, och vart?

Permalänk

Trevligt, det ska garanterat testas när det släpps! Metro Exodus är i min mening en riktigt bra single player äventyrsskjutare med lagom mycket fokus på story och som innehåller flera bra och egna karaktärer. Kanske orkar man spela igenom hela igen och satsa på att nå det "bra" slutet på storyn.

Permalänk
Medlem

Så det här har ju att göra med att man släpper PS5 / XBox Series verisionerna.... som man ändå liksom "passar på" att släppa en Enhanced PC edition som man ändå kan låta någon programmerare sitta och knåpa på vid sidan av utan att det kostar extra resurser. sen ge den gratis för att få lite goodwill (dvs få tillbaka den där goodwillen man tappade på ett års Epic-exklusivitet). och det är ju nice

för Exodus i sig var ju igen så där gudomlig upplevelse att det behöver en uppgradering redan efter två år - det var ju inte ens det bästa Metro-spelet

Permalänk
Medlem

Finns på Steam för 13,59 EUR i ytterligare ett dygn.
Går även att köpa bundle med Sam's Story och The Two Colonels för 19,49 EUR.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Jag som precis blev klar med Exodus i veckan... Kommer installera och prova hur som haver!