Zotac taggar inlägg om brytning av kryptovaluta med #gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av A1200:

Ponzi scheme är inte barnsligt. Lejonparten kommer förlora allt. Tyvärr, de som har minst kommer förlora mest. Circle of life:

https://youtu.be/KBNI5xrTXK0

Time will tell.

Tycker man att bitcoin är en ponzi så får man nog säga samma sak om alla investeringar, de som köper tidigt säljer med vinst till de som hoppar på senare i ädelmetaller, fastigheter och aktier också.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

Visst sticker det i ögonen att miners sitter på väldigt många 3080 och att Zotac taggar "#gamers" på en miningrigg. Jag tror dock att miners är större benägna att hitta discordservrar och göra algoritmer/bottar som köper upp korten som väl kommer in.

Men ja, man tycker väl att tillverkarna kunde försöka "sprida korten" lite mer. Hade det varit för två år sedan hade de inte haft en enda miner som kund.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om det här är off topic eller inte men jag tycker faktiskt att nästkommande versioner av grafikkort Nvidia och AMD gör så bör de inte ha med prestandatester från spel i sin presentation, utan istället visa hur bra de är i mining. Nyhetssajter och folk inom gaming sprider gratis PR åt dessa företag genom att prata om deras produkter. De behöver knappast ens ha en budget för reklam. Sedan så skiter de gamers rakt i ansiktet och prioriterar miners för att tjäna en extra slant som de kan lägga jämte deras miljarder i vinster. Käns inte som de har någon heder alls. Tycker gott man kan ha vilken ton man vill när man skriver om dessa saker. Kanske är det folk här som håller på med mining som riktar kritik till hur man utformar sina artiklar, vad vet jag...

Sedan finns det även snikna privatpersoner som rider på denna vågen som säljer sina gamla gtx1060 för mer än vad de kostade nya. Det finns inte en chans att jag kommer köpa ett nytt grafikkort förrän det återgår till det normala.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk

Att ta illa vid sig över text skriven till eller om tredjepart är inte bara fånigt. Det är slöseri med energi.
Längtar tills solen slukar vår planet och alla spår av vår ynklighet med den.
Rösta S!

Permalänk
Medlem

För egen del är det tråkigt med högre priser. Sen förstår jag om folk vill hålla på med mining då det tydligen är lönsamt.

Permalänk
Skrivet av DerpMcDerp:

Har lämnat djungelvrålen bakom mig.

https://lakritsroten.se/svenskjavlar?gclid=CjwKCAiAmrOBBhA0Ei...

Rekommenderas varmt om du gillar riktigt salt lakrits! OCH HÖR OCH HÄPNA - DE FINNS I LAGER!!1!1

Jag älskar lakrits, detta gottis ska nog jag testa.

Tack för tipset!

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Jösses vilket generellt påstående. Eftersom en tag kan innehålla valfri text är det ju som att säga:
"Jag tycker nog man är för känslig om man blir upprörd över vad någon skriver"

Det är säkert en standardtagg de använder.
De säljer gaming hårdvara.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Folk har rätt att bli kränkta.
Folk har inte rätt att inte bli kränkta.

Jag ser det mer som en skyldighet mot mig själv att inte vara så lättkränkt, då kan jag fokusera på annat och må bra istället.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Tycker man att bitcoin är en ponzi så får man nog säga samma sak om alla investeringar, de som köper tidigt säljer med vinst till de som hoppar på senare i ädelmetaller, fastigheter och aktier också.

Utan ädelmetaller hade du inte kunnat skriva den här kommentaren. Utan fastigheter hade du inte överlevt i nuvarande kylan. Aktier är tänkta som investering i ett företags framtida produktion. För Bit "coin" gäller greather fool idea:

"Dollars bidding on MSFT stock set the value of that stock. If dollars are frantically bidding on MSFT (high velocity), the stock skyrockets. If dollars stop bidding for MSFT all at once (low velocity), the price falls to zero. This is true for everything in the world except gold."

Byt ut MSFT stock mot Bit "coin". Noll (0) är fråga om när inte om. ☝️

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Jag ser det mer som en skyldighet mot mig själv att inte vara så lättkränkt, då kan jag fokusera på annat och må bra istället.

Inget egentligt fel i att säga att man "inte gillar något".
Problemet kommer när man säger att man "inte gillar något, ta bort/förbjud det."

Case and point i denna tråden. Inget fel med att säga att man inte gillar artikeln pga. hur den är skriven.
Problemet kommer när man tungt insinuerar att skribenten inte borde få skriva mer eftersom man inte gillar artikeln.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av A1200:

Utan ädelmetaller hade du inte kunnat skriva den här kommentaren. Utan fastigheter hade du inte överlevt i nuvarande kylan. Aktier är tänkta som investering i ett företags framtida produktion. För Bit "coin" gäller greather fool idea:

"Dollars bidding on MSFT stock set the value of that stock. If dollars are frantically bidding on MSFT (high velocity), the stock skyrockets. If dollars stop bidding for MSFT all at once (low velocity), the price falls to zero. This is true for everything in the world except gold."

Byt ut MSFT stock mot Bit "coin". Noll (0) är fråga om när inte om. ☝️

Du har nog inte förstått definitionen på ponzi scheme isf. Helt ok om du inte tror på bitcoin och föredrar andra investeringar, men vi har en fri marknad där folk i mycket större utsträckning dras till en digital tillgång med begränsat antal för tillfället.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av StaffSergeant:

Att ta illa vid sig över text skriven till eller om tredjepart är inte bara fånigt. Det är slöseri med energi.
Längtar tills solen slukar vår planet och alla spår av vår ynklighet med den.
Rösta S!

S som i Solen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Inget egentligt fel i att säga att man "inte gillar något".
Problemet kommer när man säger att man "inte gillar något, ta bort/förbjud det."

Case and point i denna tråden. Inget fel med att säga att man inte gillar artikeln pga. hur den är skriven.
Problemet kommer när man tungt insinuerar att skribenten inte borde få skriva mer eftersom man inte gillar artikeln.

För mig handlar det väl om att försöka att inte ta saker så himla personligt.

Ett exempel. Ibland ser jag folk här på forumet skriva saker som "Produkt-X / Protokoll-Y / Mjukvara-Z är en jävla cancer". Personligen tycker jag det är ett respektlöst sätt att uttrycka sig (jag har själv haft rätt elak cancer, vilket inte var speciellt roligt och inget jag vill påminnas om) men jag ser det som en skyldighet mot mig själv att inte bli kränkt, inte klaga, inte ta det personligt utan istället bara gå vidare.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

För de som är lite sura över kryptofolkets GPU köp.
Trösta er med att det fortfarande finns gott om folk som försöker sälja kort från förra krypto-boomen

Äh, inget svårt att sälja av mining kort, precis som allt annat gäller det bara att inte sätta fantasipriser. Hänt några gånger i köp och sälj forumet att någon la upp en annons med 10-15st RX580 (före nuvarande mining boomen såklart), dom gick snabbt så länge priset var bra, 700kr eller nått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

Nja, problemet hade förmodligen varit betydligt mindre om det fanns speciella produkter för just mining. Säg t.ex. att den speciella utrustningen hade varit 20% bättre än att använda ett vanligt grafikkort och 30% bättre vad gäller energiförbrukning. Då är det plötsligt inte lika intressant att använda vanliga datorer och grafikkort. I grund och botten är det bara ren ekonomi, payoff kalkyler och liknande.

Funnits kort direkt riktade till minners, utan bildutgångar osv. Finns det problem dock, minnets säljer gärna av gamla kort till gamers, köper minern ett mining kort förlorat man den fördelen. Vilket kan vara ganska viktigt, skulle ethereum krascha, alla 3080 de köpt kan nu säljas till gamers för säg 5-6000 kr och de får tillbaka 50-75% av sin insats.

Hade de haft miningkort...

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Funnits kort direkt riktade till minners, utan bildutgångar osv. Finns det problem dock, minnets säljer gärna av gamla kort till gamers, köper minern ett mining kort förlorat man den fördelen. Vilket kan vara ganska viktigt, skulle ethereum krascha, alla 3080 de köpt kan nu säljas till gamers för säg 5-6000 kr och de får tillbaka 50-75% av sin insats.

Hade de haft miningkort...

Japp, köpte ett billigt 1050 Ti för ca 800 kr innan 30-serien började komma ut, för att få HW transcoding i Plex på min Ryzen-baserade hemmaserver. Killen jag köpte från hade 6 stycken kvar från en mining-rigg han hade avvecklat.

Visa signatur

Smurf

Permalänk

"Huruvida dessa bolagsrepresentanter haft goda intentioner eller sina huvuden tillfälligt monterade i kroppsöppningar där naturligt ljus inte förekommer"

Hade väntat mej snäppet högra nivå av en skribent på SweClockers. Erat jobb är att förmedla nyheter. Jag vet inte vad det där är för något.

Permalänk
Skrivet av DevilsDad:

S som i Solen?

Näe, som i Satanistiskt initiativ.

Permalänk
Medlem

Sedan är det här nog en väldigt opopulär åsiikt, men jag förstår inte varför hårdvaru-tillverkarna får så mycket skit för att se säljer till miners?.
De säljer väl till kunder som betalar för deras grafikkort?
Ska de börja fråga ut kunderna vad de ska använda produkterna till för att sedan neka om man inte tänker spela minecraft med rtx påslaget?

Sedan finns det ju faktiskt beräkningskort både ifrån Nvidia och AMD som borde vara bättre för mining, men antar att de kostar så pass mycket mer att det är mer lönsamt att använda vanliga gpu:er.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Sedan är det här nog en väldigt opopulär åsiikt, men jag förstår inte varför hårdvaru-tillverkarna får så mycket skit för att se säljer till miners?.
De säljer väl till kunder som betalar för deras grafikkort?
Ska de börja fråga ut kunderna vad de ska använda produkterna till för att sedan neka om man inte tänker spela minecraft med rtx påslaget?

Sedan finns det ju faktiskt beräkningskort både ifrån Nvidia och AMD som borde vara bättre för mining, men antar att de kostar så pass mycket mer att det är mer lönsamt att använda vanliga gpu:er.

Har du bekymrat dig alls med att läsa artikeln?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Har du bekymrat dig alls med att läsa artikeln?

Ja, så jag kan rekommendera dig att läsa den också. (och hade du invändningar på något av det jag skrivit , så hade det varit mer passande att skriva isåfall vad du menar, istället för att svara sådär

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

"This Tweet is unavailable."

Undrar varför...

Permalänk
Medlem

Kul artikel, och Zotac har verkligen ingen som helst känsla för takt och ton. Får de sälja till vilka de vill? Självklart. Problemet ligger i risken att sabotera sitt rykte och i slutändan förlora kunder, kort- eller långsiktigt.

Å andra sidan gör väl inte Zotac så värst bra grafikkort, sällan jag sett någon särskilt positiv recension vad jag kan minnas, så miners är kanske deras huvudsakliga målgrupp.

Skrivet av UndaC:

För egen del tycker jag att vi gott kan kosta på att lätta upp stämningen ibland. Så länge det inte sker i nyheter och artiklar som är på ”liv och död”.

Absolut. Fortsätt med det. Mycket hellre lite färg än enbart svartvitt institutionstråk. Jag skrattade gott.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Kul artikel, och Zotac har verkligen ingen som helst känsla för takt och ton. Får de sälja till vilka de vill? Självklart. Problemet ligger i risken att sabotera sitt rykte och i slutändan förlora kunder, kort- eller långsiktigt.

Å andra sidan gör väl inte Zotac så värst bra grafikkort, sällan jag sett någon särskilt positiv recension vad jag kan minnas, så miners är kanske deras huvudsakliga målgrupp.

Absolut. Fortsätt med det. Mycket hellre lite färg än enbart svartvitt institutionstråk. Jag skrattade gott.

Nu gör väll zotac inte grafikkort öht iofs

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Skrivet av IceMan(FZ):

Hur man blir rik 2021. Tillverka något som finns så folk kan köpa.
Tips.

Hur man kan bli rik vilket år som helst: Ta betalt och leverera inget. 100% vinst!!!!

Visa signatur

Min data är bättre än din data.

Permalänk

Lite offtopic men kan någon svara på hur länge det tar innan korten betalat sig själva + strömkostnad? Känns märkligt att privatpersoner ids hålla på med seriösare mining. Nu med bristen på grafikkort så lär de väl kunna sälja de vidare när de är nöjda, men det känns inte som att du kan göra dig förmögen på det här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BertilBesvärjaren:

Lite offtopic men kan någon svara på hur länge det tar innan korten betalat sig själva + strömkostnad? Känns märkligt att privatpersoner ids hålla på med seriösare mining. Nu med bristen på grafikkort så lär de väl kunna sälja de vidare när de är nöjda, men det känns inte som att du kan göra dig förmögen på det här?

Har man tillgång till gratis ström, eller har direktverkande el så...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Tycker nog man är för känslig om man blir upprörd över hur en bild är taggad.

Det är en form av "upprördhet by proxy". Taggarna påverkar vilka som kommer att se inlägget, och i det här fallet är det inte svårt att gissa sig till att inlägget kommer ses av många "gamers" som redan tidigare är sura för att de inte fått tag på nya grafikkort. Detta borde även den som skrev inlägget och satte dit taggarna ha insett.

Skrivet av anon5930:

Miners är ofta kapitalstarka, de köper oavsett pris om de måste. ...

Skrivet av DennisOlof:

Nja, problemet hade förmodligen varit betydligt mindre om det fanns speciella produkter för just mining. ... I grund och botten är det bara ren ekonomi, payoff kalkyler och liknande.

Miners har ofta kapital att investera, ja, men det är en fråga om att också få tillbaka satsat kapital. Ingen miner köper ett grafikkort om det tar över ett år att få tillbaka insatsen om värdet på valutan och elkostnaden hålls konstant. De köper absolut inte "oavsett pris", för då skulle de även köpa alla "professionella" grafikkort i prisklassen >30 kkr. Nu verkar ju även RTX 3090 vara iskallt för miners.
I den ekonomiska kalkylen ligger även restvärdet när man slutar använda kortet. Det är en bidragande orsak till att just grafikkort för spel är efterfrågade, eftersom deras andrahandsvärde är relativt högt. Det finns speciella nätaggregat för miners, som kan leverera hög uteffekt och har många PCIe-kontakter. Däremot är det bara en kostnad att utveckla speciella beräkningskort: Det blir en merkostnad för utvecklingsbiten och noll andrahandsvärde. För att skapa en marknad måste nypriset ligga lägre än värdeminskningen för motsvarande spelkort, och ingen utvecklare vill investera mer resurser på att ta fram ett likvärdigt kort som ska säljas till halva priset.

Skrivet av BertilBesvärjaren:

Lite offtopic men kan någon svara på hur länge det tar innan korten betalat sig själva + strömkostnad? ...

Min killgissning är att det handlar om en eller ett fåtal månader, särskilt med dagens extremt höga värdering av valutorna.

Permalänk
Skrivet av Olle P:

Det är en form av "upprördhet by proxy". Taggarna påverkar vilka som kommer att se inlägget, och i det här fallet är det inte svårt att gissa sig till att inlägget kommer ses av många "gamers" som redan tidigare är sura för att de inte fått tag på nya grafikkort. Detta borde även den som skrev inlägget och satte dit taggarna ha insett.

Miners har ofta kapital att investera, ja, men det är en fråga om att också få tillbaka satsat kapital. Ingen miner köper ett grafikkort om det tar över ett år att få tillbaka insatsen om värdet på valutan och elkostnaden hålls konstant. De köper absolut inte "oavsett pris", för då skulle de även köpa alla "professionella" grafikkort i prisklassen >30 kkr. Nu verkar ju även RTX 3090 vara iskallt för miners.
I den ekonomiska kalkylen ligger även restvärdet när man slutar använda kortet. Det är en bidragande orsak till att just grafikkort för spel är efterfrågade, eftersom deras andrahandsvärde är relativt högt. Det finns speciella nätaggregat för miners, som kan leverera hög uteffekt och har många PCIe-kontakter. Däremot är det bara en kostnad att utveckla speciella beräkningskort: Det blir en merkostnad för utvecklingsbiten och noll andrahandsvärde. För att skapa en marknad måste nypriset ligga lägre än värdeminskningen för motsvarande spelkort, och ingen utvecklare vill investera mer resurser på att ta fram ett likvärdigt kort som ska säljas till halva priset.

Min killgissning är att det handlar om en eller ett fåtal månader, särskilt med dagens extremt höga värdering av valutorna.

Verkar ta 4-5 månader just nu för att betala kortet. Crypto hoppar ju upp och ner rätt mycket också så jag antar att det kommer ta längre om man räknar med ett tapp i värde. Förstår att det kan vara lönsamt om man har en stor rigg och billig ström men det känns som det blir för lite pengar för att hålla på med för en vanlig svensson med fyra kort. Men det är klart du behöver väl inte bry dig så mycket när det väl rullar på. Om du sen säljer alla kort till överpris när de fått tugga i ett halvår kanske du gjort dig 50k på fyra kort, är väl inte fy skam antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Ja, så jag kan rekommendera dig att läsa den också. (och hade du invändningar på något av det jag skrivit , så hade det varit mer passande att skriva isåfall vad du menar, istället för att svara sådär

Artikeln handlar inte om att det säljs kort till miners. Den handlar om att de visar upp en mining-rigg med 10 av deras grafikkort och taggar #gamers #gaming.