Permalänk
Medlem

Nf7-s & Sata

Tjena!

Gick och köpte mig en disk idag. Tänkte att jag skulle använda mig av SATA-funktionen på mitt NF7-S genom att köra en ATA-disk i SATA mha ATA->SATA-konvertern som jag fick med moderkortet. När jag kommer till SATA BIOS så kan jag inte komma in i det. Jag trycker på "F4" eller "CTRL+S" som det står, men det slutar med att den tillslut hoppar vidare med inga hdds funna. Jag vet att disken är OK för jag kan köra den som vanligt i Primary slave jumprad som Slave. Har formatterat den och lagt till och från filer från den. När jag testade den som SATA hade jag den jumprad som Master, precis som instruktionerna säger. Har nån råkat ut för något liknande? Disken är en WD1200JB med 8MB cache.

/E

Visa signatur

Nån liten HP-desktop, ASUS EeePC 1215N, Mac Mini, Macbook C2D

Permalänk
Medlem

Har du ändrat boot-sekvensen i BIOS?

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Behöver jag det om jag inte ska boota från SATA-disken?

Visa signatur

Nån liten HP-desktop, ASUS EeePC 1215N, Mac Mini, Macbook C2D

Permalänk
Medlem

Nepp den skall initiera den ändå.
Men du har inte gjort ngn go tabbe o missat strömmen till konvertern?
Samt att den står som Master när du prövar igen

Visa signatur

" Ingen kommer ihåg en fegis "

Permalänk
Medlem

Fick hjälp på ABits forum. Tydligen ska man inte ha jumpern i över huvud taget om man ska använda en WD av min modell. Funkar finfint nu!

/E

Visa signatur

Nån liten HP-desktop, ASUS EeePC 1215N, Mac Mini, Macbook C2D

Permalänk
Medlem

jag har en exakt likadan hdd som du Elros, men jag har min full med saker(data), kan jag bara koppla in den med SATA-konvertern eller måste man formatera hdd'n ? Vill ju inte förlora alla mina saker...

EDIT: Jag kör min som vanlig ATA-100 hdd nu alltså, vill köra den som SATA...

Visa signatur

| Opteron 146 | DFI NF4 Ultra-D | OCZ EL Platinum Rev.2 2x512MB |
| C3D X800GTO 16p
| 640GB HDD | Chieftec CA-01B-B-SL | Antec TruePower 380W |
| H2O-kyld: | Maze4 CPU | Maze4 GPU | Hydor L20 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Norbius
jag har en exakt likadan hdd som du Elros, men jag har min full med saker(data), kan jag bara koppla in den med SATA-konvertern eller måste man formatera hdd'n ? Vill ju inte förlora alla mina saker...

EDIT: Jag kör min som vanlig ATA-100 hdd nu alltså, vill köra den som SATA...

Bara att koppla in men aktivera sata kontrollern i bios först och sen in i windows och installera drivrutinerna och sen kopplar du disken till sata kontrollern.

Permalänk
Medlem

Ok tack, ska testa detta nu Märker man nån prestandaslillnad mellan IDE-100 och SATA? Eller det ät väll klart att man gör, men hur mycket på ett ungefär?

Visa signatur

| Opteron 146 | DFI NF4 Ultra-D | OCZ EL Platinum Rev.2 2x512MB |
| C3D X800GTO 16p
| 640GB HDD | Chieftec CA-01B-B-SL | Antec TruePower 380W |
| H2O-kyld: | Maze4 CPU | Maze4 GPU | Hydor L20 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av janne
Bara att koppla in men aktivera sata kontrollern i bios först och sen in i windows och installera drivrutinerna och sen kopplar du disken till sata kontrollern.

Hmmm...Gäller detta även om man tänkt boota från disken?
Och har jag förstått rätt:

1. Aktivera i biosen
2. Aktivera/installera i Windows.
3. Byta disken/koppla in till SATA konverten.
4. Ändra boot device i biosen.

Så borde systemet boota som vanligt, eller?

Visa signatur

AMD-XPm 2500+@3600+(Ba)@204*12 = 2459MHz|Egenbyggt vatten + 240 rad|1.93Vc|2*256 TMWB 11,2,2,2|2.8Vddr|AN7|sb-kyld,nb-zalman+60mm,MosFet flensar+40 mm|Ti4K2 @320/615|Prime95 stabilt 24/7! Tysssst.....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Topworker
Hmmm...Gäller detta även om man tänkt boota från disken?
Och har jag förstått rätt:

1. Aktivera i biosen
2. Aktivera/installera i Windows.
3. Byta disken/koppla in till SATA konverten.
4. Ändra boot device i biosen.

Så borde systemet boota som vanligt, eller?

Det är så man skall göra om man bootar från disken annars behövs det inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elros
Fick hjälp på ABits forum. Tydligen ska man inte ha jumpern i över huvud taget om man ska använda en WD av min modell. Funkar finfint nu!

/E

PRECIS! Testade det ja också utan att konsultera någon först..blev hyffsad nöjd när det fungerade sen!

Visa signatur

Intel Core i5 3570k @ 4.2 / ASRock Z77E-ITX / Sapphire 7950 OC @ 1150/6200 / A-Data 8GB 1600MHz / Kingston V300 120GB + WD 3 TB / Noctua NH-L12 / Bitfenix Prodigy / bq! E9-CM 480W / LG IPS236V / Ett fan av tysta datorer.