3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk

Finnas alltid o köpa från scalpers på Tradera för 15-16k Lite för högt premium för min del, Kan betala 10-15% över butikspris men inte 40-50% väntar hellre tills hysterin lagt sig lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Tack Felixark. Ser ut som att det inte blir nått i närtid. Jag hade för mig att de orderboken stängd för allt som, antaget, inte finns i lager.

Ett tips är ett köpa ett rtx 3060 ti eller 3070 eftersom de är i lager ganska ofta och sen skippa 3080 för denna generation och köpa ett 3080 super eller rtx 4080 istället.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Yup.

Jag har beställt ett 3080 med vattenblock från Inet för länge sen och häromdagen fick jag igenom en beställning på ett 3070 från Webhallen.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Yup.

Jag har beställt ett 3080 med vattenblock från Inet för länge sen och häromdagen fick jag igenom en beställning på ett 3070 från Webhallen.

Då borde du avboka ditt 3080 och vänta på 3080 super eller 3080 ti eftersom de lär ju ta några månader för ditt 3080 att komma fram och när du får kortet så är det säkert en vackra kvar till lanseringen av 3080 ti eller super.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Ah. Får se. Lätt att sälja.
Om Super eller Ti-versionerna har mer minne så är jag inte intresserad..

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Felixark:

Då borde du avboka ditt 3080 och vänta på 3080 super eller 3080 ti eftersom de lär ju ta några månader för ditt 3080 att komma fram och när du får kortet så är det säkert en vackra kvar till lanseringen av 3080 ti eller super.

Fast det bygger ju på att de korten finns i någon större mängd vid release. Om det är 4 månaders kö-tid på de också så känns det ju inte så givande. Och start-priserna lär vara högre om inte situationen med nuvarande kort gett med sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Då borde du avboka ditt 3080 och vänta på 3080 super eller 3080 ti eftersom de lär ju ta några månader för ditt 3080 att komma fram och när du får kortet så är det säkert en vackra kvar till lanseringen av 3080 ti eller super.

som man i sin tur får börja om att vänta på igen när/om släpps.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk

Crypto-boomen kommer vara mest troligt i max 6-9månader till, marknaden kommer att floodas av GPUs då. Kommer bli en upprepning av 2017-18.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

som man i sin tur får börja om att vänta på igen när/om släpps.

Ja de är sant men om man inte spelar i 4k så behövs ju inte ett 3080 då kan man lika gärna köpa ett rtx 3070 och sen vänta tills nästa generation kommer.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Japp det duger utmärkt 🙂👍

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dorkchicken:

Crypto-boomen kommer vara mest troligt i max 6-9månader till, marknaden kommer att floodas av GPUs då. Kommer bli en upprepning av 2017-18.

Nja.
Ethereum har säkerligen bildat ny botten runt 700-900 USD och vid den nivån tjänar man fortfarande pengar på allt.
Miners kommer köpa exakt allt säkerligen året ut. Snarare så kanske den utspridda miningen blir dess död då för många människor vill roffa åt sig av kakan.

Därav

Den som vill "göra motstånd" bör delta.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Proshop skriver upp exakt många rtx 30*0 serie kort de har påväg in och hur många ordrar de har på alla kort du kan läsa mer har https://www.proshop.se/RTX-30series-overview

Fan jag önskar att flera sidor kunde vara så transparanta som proshop när de gäller antalet beställningar och förmodligen inkommande osv...

Permalänk
Medlem

Vågar man lägga en beställning på ett 3080 hos proshop? https://www.proshop.se/Grafikkort/GIGABYTE-GeForce-RTX-3080-G...

118 ordrar just nu, 16 kort på väg in till dom...

Vågar man ens hoppas på att få det innan/undern sommaren? Känns sådär att floata 10k utan några riktiga prognoser!

Permalänk
Medlem

Underbart det verkar dyka upp några ventus 3x kort och nu även gigabytes sjukt fula oc kort. Hurra! Det kanske går att få ett kort i år ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av npftd:

Vågar man lägga en beställning på ett 3080 hos proshop? https://www.proshop.se/Grafikkort/GIGABYTE-GeForce-RTX-3080-G...

118 ordrar just nu, 16 kort på väg in till dom...

Vågar man ens hoppas på att få det innan/undern sommaren? Känns sådär att floata 10k utan några riktiga prognoser!

Går det inte att ta det på faktura då, och betala när du får varan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av buse_id10t:

Går det inte att ta det på faktura då, och betala när du får varan?

Det har du rätt i. Tog klarna och la en beställning.. Tråkigt att dom höjt priset och det svider lite att betala dessa summor men vill inte vara dumsnål heller.

Permalänk
Medlem

Jahapp. Det fick bli ett 3070 så länge till vad jag tyckte var ett överpris. 8990:-. Så nu har man lagt 9k + 10k för ett 3080 som jag blev scammad på (betalade förskott, kom en tom kartong). 19k på grafikkort och kommer fortfarande hämta ut mitt 3080 när det kommer. Helt orimligt egentligen

Kan man se köplats på Inet?

Visa signatur

Asus B550-E, Ryzen 5800X, HyperX 16GB 3200MHz, MSI RTX3070 Suprim X

Permalänk
Medlem
Skrivet av abryd:

Jahapp. Det fick bli ett 3070 så länge till vad jag tyckte var ett överpris. 8990:-. Så nu har man lagt 9k + 10k för ett 3080 som jag blev scammad på (betalade förskott, kom en tom kartong). 19k på grafikkort och kommer fortfarande hämta ut mitt 3080 när det kommer. Helt orimligt egentligen

Kan man se köplats på Inet?

Något jag alltid börjat göra efter att detta hände mig för några år sedan är att alltid filmar när jag öppnar paket, så finns bevis om den är skadad eller det är en tom låda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abryd:

Jahapp. Det fick bli ett 3070 så länge till vad jag tyckte var ett överpris. 8990:-. Så nu har man lagt 9k + 10k för ett 3080 som jag blev scammad på (betalade förskott, kom en tom kartong). 19k på grafikkort och kommer fortfarande hämta ut mitt 3080 när det kommer. Helt orimligt egentligen

Kan man se köplats på Inet?

Hämta aldrig ut ett tomt paket från ditt Postombud. Väntar du dig ett paket på cirka 3 kg och det väger ett hekto hade jag inte kvitterat ut det.

Permalänk
Avstängd

Har inte de utgångar jag vill ha annars skulle jag suttit på detta som en räv utanför hönshuset

BERÄKNAD I LAGER IDAG: MSIGaming trio 3080

https://shop.datanova.se/produkter/52422

Permalänk
Medlem
Skrivet av sverre_b:

Något jag alltid börjat göra efter att detta hände mig för några år sedan är att alltid filmar när jag öppnar paket, så finns bevis om den är skadad eller det är en tom låda.

Skrivet av Red Onion:

Hämta aldrig ut ett tomt paket från ditt Postombud. Väntar du dig ett paket på cirka 3 kg och det väger ett hekto hade jag inte kvitterat ut det.

Medför det att kartongen är mindre tom?

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetakniven:

Medför det att kartongen är mindre tom?

Självfallet inte. Men mig veterligen är det enda sättet att kunna bevisa sin egen oskuld vid en juridisk tvist.

Har du aldrig mottagit paketet kan du omöjligtvis ha stulit innehållet, vilket innebär att felet antingen ligger hos säljaren eller postombudet.

Att filma medan man öppnar hjälper inte då du enkelt kan ha öppnat det med omsorg och sedan förslutit det igen. Framförallt om säljaren skickade varan i en begagnad kartong som redan öppnats/förslutits flertalet gånger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Självfallet inte. Men mig veterligen är det enda sättet att kunna bevisa sin egen oskuld vid en juridisk tvist.

Har du aldrig mottagit paketet kan du omöjligtvis ha stulit innehållet, vilket innebär att felet antingen ligger hos säljaren eller postombudet.

Att filma medan man öppnar hjälper inte då du enkelt kan ha öppnat det med omsorg och sedan förslutit det igen. Framförallt om säljaren skickade varan i en begagnad kartong som redan öppnats/förslutits flertalet gånger.

Fast är det en tom kartong framgår det på vikten av försändelsen också. Hur rimligt är det att en person har skickat en vara som väger 2-3kg i ett paket som väger 500g?
Förutsatt att det nu var helt tomt d.v.s.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

vikten stämmer inte alltid på posten, köper och skriver han dessutom ut fraktsedeln hemma så får han skriva in vikten själv som postombuden sen inte brukar kontrollera eller justera.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Självfallet inte. Men mig veterligen är det enda sättet att kunna bevisa sin egen oskuld vid en juridisk tvist.

Har du aldrig mottagit paketet kan du omöjligtvis ha stulit innehållet, vilket innebär att felet antingen ligger hos säljaren eller postombudet.

Att filma medan man öppnar hjälper inte då du enkelt kan ha öppnat det med omsorg och sedan förslutit det igen. Framförallt om säljaren skickade varan i en begagnad kartong som redan öppnats/förslutits flertalet gånger.

Du utgår från att man har använt Blocketpaketet eller liknande tjänst, det är endast då ditt inlägg är relevant. Visst, säljaren kan hävda att den har skickat grafikkortet annars med, men ofta är det ju rötägg som har satt i system att lura folk. Då spelar det ingen roll om du kan bevisa huruvida kartongen var tom.

Mig veterligen har de flesta 30X0-bedrägerier liknande modus operandi. Varan utannonseras på Blocket eller marketplace. Intressenter hör av sig och erbjuder sig köpa varan via Blocketpaketet. Säljaren svarar med att den har en bilaffär som ska utföras under morgondagen varför pengarna behövs omgående. Självklart kan kortet skickas spårbart med Postnord mot förskottsbetalning.

Här drar man som köpare sig ur vid de flesta tillfällen. Men eftersom kortet är det enda som saknas i ens nya PC, och man redan har väntat i några månader, samtidigt som säljaren faktiskt är ganska trevlig och trovärdig, så chansar man.

Noggrann som man är så filmar man när man öppnar upp sitt tomma paket. Till vilken nytta? Att ge råd, i efterhand, som inte är relevanta, till någon som inte efterfrågar dem tycker jag är okänsligt.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

vikten stämmer inte alltid på posten, köper och skriver han dessutom ut fraktsedeln hemma så får han skriva in vikten själv som postombuden sen inte brukar kontrollera eller justera.

Nej men posten i sig väger väl allt, även om det inte står på paketet.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

nej dom är inte jättenoga med det heller tyvärr om det är inrikes.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetakniven:

Du utgår från att man har använt Blocketpaketet eller liknande tjänst, det är endast då ditt inlägg är relevant. Visst, säljaren kan hävda att den har skickat grafikkortet annars med, men ofta är det ju rötägg som har satt i system att lura folk. Då spelar det ingen roll om du kan bevisa huruvida kartongen var tom.

Mig veterligen har de flesta 30X0-bedrägerier liknande modus operandi. Varan utannonseras på Blocket eller marketplace. Intressenter hör av sig och erbjuder sig köpa varan via Blocketpaketet. Säljaren svarar med att den har en bilaffär som ska utföras under morgondagen varför pengarna behövs omgående. Självklart kan kortet skickas spårbart med Postnord mot förskottsbetalning.

Här drar man som köpare sig ur vid de flesta tillfällen. Men eftersom kortet är det enda som saknas i ens nya PC, och man redan har väntat i några månader, samtidigt som säljaren faktiskt är ganska trevlig och trovärdig, så chansar man.

Noggrann som man är så filmar man när man öppnar upp sitt tomma paket. Till vilken nytta? Att ge råd, i efterhand, som inte är relevanta, till någon som inte efterfrågar dem tycker jag är okänsligt.

This.

Att filma när man öppnar paketet hjälper ej, och i detta fall irrelevant då personen i fråga har hundratals liknande anmälningar på sig (en viss person från Öland). Men låt oss återgå till topic!

Visa signatur

Asus B550-E, Ryzen 5800X, HyperX 16GB 3200MHz, MSI RTX3070 Suprim X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brillmongot:

Har inte de utgångar jag vill ha annars skulle jag suttit på detta som en räv utanför hönshuset

BERÄKNAD I LAGER IDAG: MSIGaming trio 3080

https://shop.datanova.se/produkter/52422

Jag har varit i kontakt med dem och de kommer inte att få några kort alls. "tyvärr verkar det som att vi inte kommer att få in några kort överhuvudtaget, det som visades på webben var fjärrlagret dvs leverantörens lager vilket i detta fallet var Exertis Captech och de korten tog slut väldigt fort."

Min beställning är makulerad.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077