Permalänk
Medlem

Överklocka 5600x

Tjena

Jag har fått tag i en 5600x som jag kör med 16Gb DDR4 3600mhz 16CL
samt en MSI Tomahawk MAG B550.

CPUn kyls med en D15

Jag är sugen på bumpa upp den lite. Men så har jag i princip aldrig klockat en AMD. Senast var när Athlon X2 var populär och jag minns inte alls vad man skulle göra.

Så jag undrar om det kan vara värt att köra med MSI's inbyggda OC för CPU?

Eller om man ska köra manuellt och vad jag ska göra isåfall?

Permalänk
Medlem

Beror lite vad man ska göra.
Du har CTR 2.0, ett verktyg som jag sett ge lite mer multicore och får ner tempen.
Sen har du PBO i bios som ger boost på single core framför allt, jag bara satte på och kör 100MHz + just nu. PBO ökar temp rätt mycket och därför används Curve optimiser (CO) tillsammans för att få ner spänningen och då tempen vilket också hjälper med att få cpun att boosta ännu högre.

Jag har inte lekt med mer än bara PBO för jag har inte uppdaterat mitt bios till något med AGESA 1.2.0.0 än men PBO+CO verkar ge bäst resultat...dock är det inte jättemycket skillnad.
Inte som gamla sandy bridge som gick + 1GHz på alla kärnor för en fet boost. Moderna CPUer använder redan boost metoder från fabrik och det vi gör med PBO och CO är att tuna gränserna något.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14