Permalänk

Switch istället för router?

Hej
Har ownit som isp.
De har en fast router installerad.

Har haft en edgerouter x som jag fått hjälp av ownit att brygga till.
Men nu har min edgerouter gett upp.

Jag undrar om jag istället för ny edgerouter kan köpa en switch?
https://www.webhallen.com/se/product/261966-Ubiquiti-UniFi-US...

För att slippa allt krångel med bryggan. Och bara koppla in mina saker i switchen.

Jag vill kunna ha poe för mina Accesspunkter.
Koppla in tre datorer och tv.

Är det smart att skita i egen router?

Kan jag i switch styra nätet, föräldrakontroll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjarterkung:

Men nu har min edgerouter gett upp.

Sorry om det är offtopic; men på vilket sätt har den gett upp?

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Tänker du att de ska brygga tillbaka deras router?

Annars är det ingen bra idé med tanke på att du kopplar dina enheter direkt ut på internet och blir svårt för dem att prata tillsammans. Vidare vet jag inte hur många IP-adresser Ownit tilldelar varje hushåll.

Jag föreslår att du köper en router, kör du unify ap's så så fortsätt inom den familjen.

Permalänk
Medlem

Det går alldeles utmärkt.
Jag har mina Unifi AP kopplade via PoE switchar och Telias Fast router.
Kör med deras router för att slippa krångla med IPTV.

Du får ju de "finesser" som finns i Ownit routern, om de inte finns vad du vill ha i den så får du skaffa en egen.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hjarterkung:

Jag vill kunna ha poe för mina Accesspunkter.
Koppla in tre datorer och tv.

Är det smart att skita i egen router?

Kan jag i switch styra nätet, föräldrakontroll?

Du behöver minst 4 IP adresser från din operatör.
Nej det är inte smart, det är mest dumt även om det skulle gå.
Nej en switch ger ingen föräldrakontroll.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om du tar bort bryggan och använder ownits router som router så kan du koppla in en switch efter det för att få fler portar. Däremot så får du nöja dig med de finesser ownit routern har.

Visa signatur

3900X, RX 6700 XT, 32gb RGB RAM.

Permalänk
Protectera AB

Om du har kvar din Edgerouter konfig hade jag köpt en ny och laddat om konfigen, enklare blir det väl inte? Knappt billigare heller.

Visa signatur

protectera.se