Samsung Odyssey G9 – allmän diskussion

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem

se där ja. Har dom löst alla fel på g9an med den nya så köper jag direkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blub:

se där ja. Har dom löst alla fel på g9an med den nya så köper jag direkt

samma

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att vi får se den med en köpknapp och på samma webbsida ännu på ett tag

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem

Vet vi något om den nya G9an (som verkar få samma namn märkligt nog) ännu, dvs inte bara så rykten och pressreleaser utan lite mer om när den kommer finnas att köpa, vad som faktiskt blivit bättre och kanske även pris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Vet vi något om den nya G9an (som verkar få samma namn märkligt nog) ännu, dvs inte bara så rykten och pressreleaser utan lite mer om när den kommer finnas att köpa, vad som faktiskt blivit bättre och kanske även pris?

Inte mer än detta:

https://www.pcgamer.com/samsungs-massive-odyssey-g9-gaming-mo...

Permalänk
Medlem

Jo, men det där känns mest som den vanliga pressreleasen från Samsung med de vanliga förbättringarna, som sedan visar sig vara lite mindre fantastiska när väl produkten når marknaden. Nej, jag är inte bitter

Permalänk
Medlem

Ska hämta min G9 idag.

Såg något om att den släppte i kanten.

Har ni som har den upplevt detta?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

Vet inte hur relevant det är för G9 men Samsungs 2021 Mini-LED TV apparater sågas rätt friskt här för saker som inte känns helt optimala för PC bruk, främst då betraktningsvinklar. I bästa fall kan väl krökningen motverka det hela lite på G9an, annars känns det inte så lovande...

https://www.youtube.com/watch?v=cG_alkREmuo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Ska hämta min G9 idag.

Såg något om att den släppte i kanten.

Har ni som har den upplevt detta?

Jag tror att Samsung fixade det när dom gjorde en recall på skärmen så de som finns i lager nu bör knappast ha problemet. Kan väl vara värt kolla tillverkningsdatumet annars.

Permalänk
Medlem

Undrar över kabeldragning.

I manualen ser kablarna ut att komma från stativfästet.
Sedan ska man dra dem vi fästet.

Fast det är ju inte där man kopplar in dem.

Vad är det jag inte fattar?

Edit: fattade nu 😀

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

Har kopplat in skärmen men har inget ljud. Någon som känner igen detta?

Undrar också hur man aktiverar PiP. Jag vet att man kan slå på det i menyn men får bara att man kan ha olika källor.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Larsp777:

Har kopplat in skärmen men har inget ljud. Någon som känner igen detta?

Undrar också hur man aktiverar PiP. Jag vet att man kan slå på det i menyn men får bara att man kan ha olika källor.

Vilka källor har du inkopplade förutom datorn?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Vilka källor har du inkopplade förutom datorn?

Löste ljudproblemet då min högtalare inte var valda. Antar att det inte finns några inbyggda högtalare?

Däremot förstår jag ej hur jag kan aktivera picture in picture. Ska man kunna ha två applikationer öppna då på samma dator?

Dessutom för försvinner program när jag öppnar dem. Som när man har två skärmar och man inte inser att en app öppnats på den andra skärmen.

Edit: Löste problemet med försvunna program. Hade HDMI inkopplad från skärmen så den trodde det fanns en skärm till.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

Finns det spel som visar mer av spelytan och inte bara skalar upp?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Finns det spel som visar mer av spelytan och inte bara skalar upp?

Borderlands 3, CoD:MW, CoD:BOCW, BeamNG.Drive, Assetto Corsa, Dirt Rally 2.0, Cyberpunk 2077, Destiny 2, Outriders och Forza Horizon 3 är de jag kommer på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 9inety9ine:

Borderlands 3, CoD:MW, CoD:BOCW, BeamNG.Drive, Assetto Corsa, Dirt Rally 2.0, Cyberpunk 2077, Destiny 2, Outriders och Forza Horizon 3 är de jag kommer på.

Ska kolla en del, tack!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Finns det spel som visar mer av spelytan och inte bara skalar upp?

Jag har inte kört ett enda spel där det bara skalas upp, så länge det går att välja rätt upplösning i spelet så blir det rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Jag har inte kört ett enda spel där det bara skalas upp, så länge det går att välja rätt upplösning i spelet så blir det rätt.

Håller med, det enda spel som har bråkat för mig är Project Cars 2, annars så skalar det upp fint. Vissa cut scenes i lite äldre spel skalas upp lite korkat dock men det är ju ett mindre problem.

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragnet:

Håller med, det enda spel som har bråkat för mig är Project Cars 2, annars så skalar det upp fint. Vissa cut scenes i lite äldre spel skalas upp lite korkat dock men det är ju ett mindre problem.

Jag kanske uttryckte mig fel (eller inte).

Det jag menade var om man får en större FOV med skärmen. Eftersom det man väl kallar aspekt ratio blir större borde det väl märkas?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Jag kanske uttryckte mig fel (eller inte).

Det jag menade var om man får en större FOV med skärmen. Eftersom det man väl kallar aspekt ratio blir större borde det väl märkas?

O ja, det märks. FOV är klart större men vissa spel hanterar det OK och andra jättebra. YMMV.
Bil- och flygspel kommer till sin rätt här. FPS vet jag inte (har inga längre) men borde vara en fördel. Men jag kört Obduction med G9 och det var väldigt bra.

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem

PBP är väl Picture by Picture. Som jag förstår det är det att man kan ha två olika datorer på skärmen.

Vad gör PiP (Picture in Picture). Kan man ha två olika program igång eller vad är tanken?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

PBP är väl Picture by Picture. Som jag förstår det är det att man kan ha två olika datorer på skärmen.

Vad gör PiP (Picture in Picture). Kan man ha två olika program igång eller vad är tanken?

PiP är för att datorn som skärmen är inkopplad i ska hantera det som två stycken 27" bredvid varandra som jag förstår det. Onödig funktion när det finns PowerToys med fancyzones, då är det superenkelt att dela in skärmen i olika arbetsytor. Jag kör den med 2 lite mindre på sidan och en stor i mitten, på så sätt har jag chat/mail på sidorna och uppgiften jag gör i mitten.

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Medlem

Jag har gått och dreglat över den här skärmen under en längre tid nu.
Det som fått mig att hålla mig lugn är alla rapporter om barnsjukdomar och problem med RTX 3000 serien samt RX 6000 serien med DSC och de högsta uppdateringsfrekvenserna.

Så hur lyder domen, är denna skärm rumsren att köpa för ett RTX 3080 eller RX 6900 XT.
Jag vill använda den främst för allmänt kontorsarbete med PiP och gaming på minst 144 Hz och kommer växla mellan PiP och Gaming läge rätt frekvent.

Går det bra att använda PiP medan man spelar och vad blir det då för begränsningar, jag har för mig att jag läst att man inte kan använda vare sig Freesync eller G-sync i PiP läget?

Är extremt nyfiken att höra från er med erfarenheter av denna skärm.

Jag vill definitivt inte hålla på och strula med vardagsproblem som att den inte vaknar upp från strömsparläge eller flimrar etc.

EDIT:
Nu står jag i kön på webhallen för att hämta mitt exemplar men jag är ändå nyfiken på era erfarenheter. 😂

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem
Skrivet av blagi:

PiP är för att datorn som skärmen är inkopplad i ska hantera det som två stycken 27" bredvid varandra som jag förstår det. Onödig funktion när det finns PowerToys med fancyzones, då är det superenkelt att dela in skärmen i olika arbetsytor. Jag kör den med 2 lite mindre på sidan och en stor i mitten, på så sätt har jag chat/mail på sidorna och uppgiften jag gör i mitten.

Låter ändå konstigt. Det finns ett program som följer med som gör samma som powertoys. Fanns på DVD:n.

Trodde mer att det var att man kan ha två program öppna bredvid varandra. Som t.ex. ett spel och youtube.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

Vad krävs för grafikkort för att utnyttja skärmen fullt ut? Har idag 1080Ti:

Det ska väl komma 3080Ti?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Vad krävs för grafikkort för att utnyttja skärmen fullt ut? Har idag 1080Ti:

Det ska väl komma 3080Ti?

Du kommer enbart kunna köra skärmen i 120 Hz om du kör med 1080 ti. Du måste upp i 2x serien för att kunna nyttja hela skärmens Hz intervall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GETSOME:

Du kommer enbart kunna köra skärmen i 120 Hz om du kör med 1080 ti. Du måste upp i 2x serien för att kunna nyttja hela skärmens Hz intervall.

Vad har du för kort?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

Det finns ju en USB som är typ fyrkantig i ena sidan.

Vad ska man ha den till, är det för att ladda enheter med?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

lite mer info om den uppdaterade G9an. 2048 FALD zoner låter lite mer lovande än dom 10 som finns nu

Den som lever får se helt enkelt, till sommaren dyker den upp, typ 2 månader fram i tiden

https://global.techradar.com/sv-se/news/nasta-generation-av-s...