Låsta mappar på hårddisk

Permalänk

Låsta mappar på hårddisk

Hej, har ett problem som förhoppningsvis nån kan hjälpa mig med.

har en mekanisk (intern 3TB) hårddisk som hängt med ganska länge, de vill säga några chassibyten, uppgraderingar och nu senast byte från intel till AMD.

hårddisken har fungerat som lager för bilder, filmer osv..
problemet är nu att jag inte kommer åt vissa mappar.. vissa fungerar klockrent dock

första meddelandet jag får är
"Du saknar för tillfället rättighet att använda den här mappen, klicka på fortsätt för att få permanent tillgång till den här mappen"

Klickar fortsätt:
"Du har nekats rättighet att använda den här mappen, Om du vill ha tillgång till den här mappen måste du anända fliken "säkerhet"

klickar på säkerhet
här vet jag inte riktigt vad jag ska göra.. kommer upp att jag måste ha läsbehörighet bland annat.. prövar gå till "avancerat" alternativen å där går det inte att visa aktuell ägare, kan klicka på fortsätt med admin-behörighet men står att jag inte har behörighet..

så jag är lite lost ang hur jag ska gå tillväga..

Visa signatur

CM NR200P | AMD Ryzen5 3600 | 5700 XT | 64GB DDR4 | 1080p@165HZ

Permalänk
Medlem

låter som ACL och rättighets-strul i NTFS - förmodligen för att du använt samma disk till flertal olika datorer och olika windows med olika användare (även om det är samma namn så är det inte samma användare).

Hur man tar över 'ägandeskapet' av filer i windows får du surfa efter - jag som inte orka trassla med sådant hade nog tankat ut alla filerna till annan media/disk med Linux istället - formaterat om den ursprungliga disken och börja lagra filerna där på ny kula med ny fräsch filsystem, och dessutom ha dessa på en ytterligare disk som backup.

.

Permalänk
Medlem

Sitter på MAC:en just nu. Men från minnet säkerhet / avancerat / ta ägarskap eller något i den vägen.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Det är lite bökigt, men du får börja med att ta ägarskap (eng: owner) av katalogen och tvinga ner den rättigheten rekursivt.
Sedan har du rätt att ändra läs och skrivbehörighet.
Tog några screenshots..

Börja med att ta egenskaper på katalogen, välj sedan avancerat.
Sen får du klicka på ändra ägare och "söka" efter ditt loginnamn.

Sedan markerar du kryssrutan för att ersätta ägare för "underbehållare och objekt" vilket betyder undermappar.

Sen får du lägga till rättigheter för ditt eget konto rekursivt.
(Fortfarande under avancerat fliken) Börja med att klicka på Lägg till...
Klicka sedan på Välj ett huvudkonto (sök reda på ditt användarnamn igen)
Markera full behörighet och tryck ok.

Markera sist "Ersätt alla underordnade objekt...." och tryck ok.

Klart.

Permalänk
Skrivet av henkiii:

Det är lite bökigt, men du får börja med att ta ägarskap (eng: owner) av katalogen och tvinga ner den rättigheten rekursivt.
Sedan har du rätt att ändra läs och skrivbehörighet.
Tog några screenshots..

Börja med att ta egenskaper på katalogen, välj sedan avancerat.
Sen får du klicka på ändra ägare och "söka" efter ditt loginnamn.
https://i.imgur.com/WgVwfsH.jpg

Sedan markerar du kryssrutan för att ersätta ägare för "underbehållare och objekt" vilket betyder undermappar.
https://i.imgur.com/wIUCqOH.jpg

Sen får du lägga till rättigheter för ditt eget konto rekursivt.
(Fortfarande under avancerat fliken) Börja med att klicka på Lägg till...
Klicka sedan på Välj ett huvudkonto (sök reda på ditt användarnamn igen)
Markera full behörighet och tryck ok.
https://i.imgur.com/YS6J5hk.jpg

Markera sist "Ersätt alla underordnade objekt...." och tryck ok.
https://i.imgur.com/qJ0XvUa.jpg

Klart.

Grymt! otroligt tacksamt!

tror inte de blev helt rätt hela vägen men kommer åt mapparna i alla fall och kan kopiera innehållet till molnlagring
(foton och filmer på alla 3 barns uppväxt)

åter igen, stort tack!

Visa signatur

CM NR200P | AMD Ryzen5 3600 | 5700 XT | 64GB DDR4 | 1080p@165HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreyas86:

Grymt! otroligt tacksamt!

tror inte de blev helt rätt hela vägen men kommer åt mapparna i alla fall och kan kopiera innehållet till molnlagring
(foton och filmer på alla 3 barns uppväxt)

åter igen, stort tack!

Om du har möjlighet, gör en formatering på disken, då brukar såna där problem försvinna.
Självklart efter att du tagit kopia på allt som du vill behålla.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Vila i frid

Som referens för nästa som söker i ämnet. Starta en Admin-CMD:

takeown /F "C:\IcanNotAccessThis" /A /R /D Y
icacls "C:\IcanNotAccessThis" /grant users:F /C /T
icacls "C:\IcanNotAccessThis" /grant Användare:F /C /T

Dumma Microsoft har försvenskat kommandoradsparametrarna, därav dubbla icacls.

Permalänk
Inaktiv

Jag är lat och använder nåt sånt här, eller har gjort tidigare iaf: https://www.tenforums.com/tutorials/3841-add-take-ownership-c...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Jag är lat och använder nåt sånt här, eller har gjort tidigare iaf: https://www.tenforums.com/tutorials/3841-add-take-ownership-c...

Den där är fantastisk.

Permalänk
Skrivet av FX9:

Om du har möjlighet, gör en formatering på disken, då brukar såna där problem försvinna.
Självklart efter att du tagit kopia på allt som du vill behålla.

ja självklart.. kan fortfarande inte öppna något som jag flyttar till molnet så nåt galet äre fortfarande :/

Visa signatur

CM NR200P | AMD Ryzen5 3600 | 5700 XT | 64GB DDR4 | 1080p@165HZ

Permalänk
Skrivet av anon42512:

Jag är lat och använder nåt sånt här, eller har gjort tidigare iaf: https://www.tenforums.com/tutorials/3841-add-take-ownership-c...

hm, är fortfarande lite strul så kanske får testa
visste inte att de fanns såntdär ens

Visa signatur

CM NR200P | AMD Ryzen5 3600 | 5700 XT | 64GB DDR4 | 1080p@165HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreyas86:

Grymt! otroligt tacksamt!

tror inte de blev helt rätt hela vägen men kommer åt mapparna i alla fall och kan kopiera innehållet till molnlagring
(foton och filmer på alla 3 barns uppväxt)

åter igen, stort tack!

Härligt att det löste sig. Spara det du är rädd om och framförallt sånt som är oersättligt på flera ställen så du slipper hamna i läget att allt hänger på en enda disk nästa gång. Nu har du ju haft flyt att den varit med i flera datorer men det har verkligen varit ett högt spel. Molnet ska väl vara lite tryggare men ta det säkra före det osäkra.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon42512:

Jag är lat och använder nåt sånt här, eller har gjort tidigare iaf: https://www.tenforums.com/tutorials/3841-add-take-ownership-c...

Japp, detta fungerar

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Som referens för nästa som söker i ämnet. Starta en Admin-CMD:

takeown /F "C:\IcanNotAccessThis" /A /R /D Y
icacls "C:\IcanNotAccessThis" /grant users:F /C /T
icacls "C:\IcanNotAccessThis" /grant Användare:F /C /T

Dumma Microsoft har försvenskat kommandoradsparametrarna, därav dubbla icacls.

Man kan ersätta användaren/gruppen med SID (tex S-1-5-32-545 för användare), så blir skriptsnutten funktionell för alla språk med endast en rad.

Men jag tänkte att en pek och klick lösning är lite mer användarvänlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreyas86:

Grymt! otroligt tacksamt!

tror inte de blev helt rätt hela vägen men kommer åt mapparna i alla fall och kan kopiera innehållet till molnlagring
(foton och filmer på alla 3 barns uppväxt)

åter igen, stort tack!

Skönt att det löst sig och rätt beslut att ta en moln kopia av alla bilder!

Någon här på forumet skrev att det finns bara två sorters hårddiskar. De som har gått sönder och de som håller på att gå sönder...

Permalänk
Skrivet av henkiii:

Skönt att det löst sig och rätt beslut att ta en moln kopia av alla bilder!

Någon här på forumet skrev att det finns bara två sorters hårddiskar. De som har gått sönder och de som håller på att gå sönder...

haha, ja de kanske är så
åter igen tusen tack för hjälpen!

Visa signatur

CM NR200P | AMD Ryzen5 3600 | 5700 XT | 64GB DDR4 | 1080p@165HZ

Permalänk
Medlem

God dag, hoppas någon kan hjälpa mig med detta?

Har samma problem som TS men försökt mig på guiden ovan, tyvärr får jag felmeddelanden på massa av bilderna. Bilder på familjen som jag känner jag inte vill bli av med. bifogar vad jag får för felmeddelande så kanske någon vet hur jag tar mig förbi det?

Mvh

Permalänk
Medlem

@sevoloth

Gå in i mappen som felmeddelandet hänvisar till.
Kolla vilka rättigheter du har på mappen och filerna.

Om du inte har rättigheter att ändra behörigheter så behöver du först ta ägandeskap på mapp och filer så att du som ägare får rätt ändra behörigheter på dem.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

@sevoloth

Gå in i mappen som felmeddelandet hänvisar till.
Kolla vilka rättigheter du har på mappen och filerna.

Om du inte har rättigheter att ändra behörigheter så behöver du först ta ägandeskap på mapp och filer så att du som ägare får rätt ändra behörigheter på dem.

Hej, sent svar. Men jag har ändrat behörighet i alla mappar, provat på flertalet filer men får ej ordning på det. Finns det något program man kan använda för att lättare ta ägandeskap av mappar/filer tro? har prövat flera gånger men kommer inte åt någon av bilderna.

Ska tillägga att jag kan bli ägare, men måste gå in på varje mapp, och varje fil och ändra behörighet. Vi pratar tusentals filer / bilder. borde finnas något program som kan ändra detta från huvudmappen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sevoloth:

Ska tillägga att jag kan bli ägare, men måste gå in på varje mapp, och varje fil och ändra behörighet. Vi pratar tusentals filer / bilder. borde finnas något program som kan ändra detta från huvudmappen?

Rättigheter ärvs neråt om du inte avaktivera det.

<Uppladdad bildlänk>
Ställ dig på katalogen som filerna finns i.
Ta properties, går till fliken Security, tryck på Advanced.
Ta Change på Owner, även om ditt namn står där, välj ditt namn igen.
(här brukar jag OK och gå in i på samma ställe igen)
Nästa sak att se till är att ditt namn står i listan med konton på nedre delen, och full permission.
Om inte se till att den gör det.
(om du inte har fulla rättigheter på filer i katalogen när du kollar igen, gå in och gör om ovan med att du tar bort ditt namn och sedan lägger till det).

Detta borde göra dig ägare och ge dig fulla rättigheter på alla filerna.
Det kollar du genom att slumpmässigt ta Properties, och då ska du se ditt namn i rutan för Group or user names. Och när du trycker på ditt namn så ska du ha full control i rutan Permissions foro <ditt namn>

Om du inte lyckas med att få rättigheter på filern/katalogerna så googla så att du hittar antingen YT videor eller någon beskrivning som är mer pedagogisk än min.
För att felsöka på annat innan du fått rätt på rättigheterna ovan är lönlöst med det felmeddelandet.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Det är lite bökigt, men du får börja med att ta ägarskap (eng: owner) av katalogen och tvinga ner den rättigheten rekursivt.
Sedan har du rätt att ändra läs och skrivbehörighet.
Tog några screenshots..

Börja med att ta egenskaper på katalogen, välj sedan avancerat.
Sen får du klicka på ändra ägare och "söka" efter ditt loginnamn.
https://i.imgur.com/WgVwfsH.jpg

Sedan markerar du kryssrutan för att ersätta ägare för "underbehållare och objekt" vilket betyder undermappar.
https://i.imgur.com/wIUCqOH.jpg

Sen får du lägga till rättigheter för ditt eget konto rekursivt.
(Fortfarande under avancerat fliken) Börja med att klicka på Lägg till...
Klicka sedan på Välj ett huvudkonto (sök reda på ditt användarnamn igen)
Markera full behörighet och tryck ok.
https://i.imgur.com/YS6J5hk.jpg

Markera sist "Ersätt alla underordnade objekt...." och tryck ok.
https://i.imgur.com/qJ0XvUa.jpg

Klart.

Detta är forumhjälp på hög nivå! Bilder i paint med röda pilar! Shit vad nice! Ta mig tillbaka till 2006

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem

Laddade ner en app som heter :

TakeOwnershipPro

Tog 3min så var hela mappen upplåsta med alla filer 🙏

Tack alla för svar på frågan ☺️