Intels Raja Koduri antyder hög prestandanivå för spelorienterade Xe-HPG

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Daniel75:

Om mellanklass är 3000kr och 3090 som är toppklass kostar 25000+kr, är inte språnget där lite långt?

För mig är toppklass 3080/6800 och uppåt dvs 12-15000 kr. Mellanklass kanske 3060 till 3070ti t ex dvs runt 7000 till 12000 kr. Instegsklass under 7000kr.

Ja det ärju nästan så det har blivit och det är befängt.

Permalänk
Medlem

Bara jag som blir mer och mer peppad på att gå över till konsol efter varje gpu nyhet? Om det nu gick att få tag i en dvs....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Fps spel med handkontroll ? Nej tack. Men lite enklare spel eller strategispel som inte kräver snabbhet / precision fungerar.

Permalänk
Medlem

Det stora problemet i komponentbristen är pandemin och inte bara på produkrions -och transportsidan. Många sityer hemma och vi ser redan idag att lägenheter, hus mm ökar i värde då folk inte har nån annanstans att stoppa pengarna. Många satsar på nya marknader såsom mining eller gaming i brist på att kunna semestra utomlands vulket medför denna kolossala komponentbristen som ingen kunde förutspå då de flesta ekonomomerna trodde på en eventuell marknadskollaps som istället blev tvärtom. Tysklands biltillverkare fick bittert erfara detta med avbeställda ordrar från halvledartillverkare.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Prestanda är så mycket mer än bara rena FLOPs.

Vi såg ju nyligen att nVidias nya GPU serie är väldigt CPU beroende (kan bero på driver)

Både VLIW5 och GCN var svåra att kräma ur all prestanda ur. I VLIW5 så hängde allt på koden var kompilerad och inlagd som en sekvens som inte fick ändras eller vänta för längre på parallella beroenden.

"Notably, the VLIW architecture brings with it some classic challenges inherent to VLIW designs, namely that of maintaining optimal instruction flow.[9] Additionally, the chip cannot co-issue instructions when one is dependent on the results of the other. Performance of the GPU is highly dependent on the mixture of instructions being used by the application and how well the real-time compiler in the driver can organize said instructions"
https://en.wikipedia.org/wiki/TeraScale_(microarchitecture)

Kollar man på intel så har de inte varit några stjärnor på drivrutiner hittills. Väldigt få spel har optimerats i deras drivers. Hoppas så klart att det blir ändring på det.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Provar gärna om kortet går att köpa men drivrutinerna kommer nog vara rätt värdelösa i början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

Drömmen om ett hel blått bygge lever 😎 kanske inte blir prisvärt eller presterar bra men de retar säkert någon och de kan ju värt en hel del.

Det kan du glömma, Raja Koduri är färgad av sina andra anställningar!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Tråkiga är väl att Intel inte skall bygga dessa chip inhouse som man gör med cpuerna.
Då skulle ju faktiskt det kunna komma ut en del kort från dem.

Permalänk
Inaktiv

Efter att ha provat Iris Xe lite så tror jag inte att Intel kommer totalt skämma ut sig likt deras tidigare grafiklösningar. Mer positivt inställd än innan. Men det är extremt mycket upp till bevis, snack från Intels PR-avdelning har vi hört förr. Den som tror att Intel kommer göra att priserna sjunker har totalt missat att Intel tar så mycket betalt de kan såvida de inte är i totalt underläge. Om dessa tillverkas hos TSMC så slösar man både kisel och produktionskapacitet till produkter folk verkligen vill ha.

Kommer nog aldrig välja Intel före AMD eller Nvidia, men vi får se om några år om de fått ut några riktiga prestandamodeller som faktiskt levererar. Fler aktörer är bra, även om jag hellre sett typ Samsung ge sig in i marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Om mellanklass är 3000kr och 3090 som är toppklass kostar 25000+kr, är inte språnget där lite långt?

För mig är toppklass 3080/6800 och uppåt dvs 12-15000 kr. Mellanklass kanske 3060 till 3070ti t ex dvs runt 7000 till 12000 kr. Instegsklass under 7000kr.

Om detta är den nya verkligheten, och inte endast ett resultat av bristen, så tror jag branschen har stora problem framöver. Ett instegskort måste ner under konsollpris, annars är det endast entusiaster som kommer göra sig besvär, och de kommer bli färre och färre. Lönsamheten i att utveckla och tillverka kommer då gå ner. Ingen normal medelklassfamilj har 10 lax att lägga på ett grafikkort till sin dator när de kan köpa en konsol för 5000:-. Jag byggde en dator åt min 11-åring i höstas (innan bristerna kom igång ordentligt). Han fick ett GTX1650 Super för 2000:- vilket jag tyckte var rimligt. Att gå upp ett steg till 3060 ska ju rimligtvis inte kosta 7000:- då. Är det så, så blir det en PS5 eller xbox isf. Kan bara vara bra att få in en aktör till (som Intel) på den marknaden. Hoppas de skakar om ordentligt!

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Fps spel med handkontroll ? Nej tack. Men lite enklare spel eller strategispel som inte kräver snabbhet / precision fungerar.

Är du i fel tråd?
Strategispel på en gimppad, urk!!! Lol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Om mellanklass är 3000kr och 3090 som är toppklass kostar 25000+kr, är inte språnget där lite långt?

För mig är toppklass 3080/6800 och uppåt dvs 12-15000 kr. Mellanklass kanske 3060 till 3070ti t ex dvs runt 7000 till 12000 kr. Instegsklass under 7000kr.

Okej, det håller jag verkligen inte med om.
Mellanklass för över 7000 kronor är ett väldigt speciellt perspektiv.
Så ser försäljningsstatistiken inte ut.

Från mellanklass till toppklass finns det flera steg.

Att kalla saker under 7000 kronor för instegsklass är liksom helt befängt, allt bättre än integrerad grafik är liksom instegklass...

Permalänk
Medlem

Om du håller med om att ett 3060-3070 är meklanklass, så vilka kort finner du då i instegsklassen ? Jo allt där under.

Eller anser du att 3060 är toppklass ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Grafikdrivrutiner är ju inte direkt något nytt för intel. Är rätt hoppfull med tanke på hur bra intels drivrutiner fungerat i Linux. Fick bäffre prestanda i minecraft med det integrerade i U-varianten av 8000 seriens i7:a jämfört med nvidias mx150.

Jag upplever relativt ofta att man kommer till Intels hemsida och ska ladda hem senaste drivrutinen till någon aktuell hårdvara, och så visar det sig att senaste revisionen är från hösten 2018. Det funkar säkert kanon i skrivbordsanvändning, men när man tittar på gaming så är exempelvis Nvidia proaktiva och oftast väldigt snabba på att släppa en uppdatering (ofta inom några dagar) om en ny stor titel visar sig ha några prestandaproblem på deras grafikkort. Det är inte som att de gör en version av sin drivrutin som sen får hänga kvar i månader eller år.

Utan att ha ägt AMD så verkar de påminna om Intel, med långt mellan uppdateringarna ibland.

Jag har också kört Minecraft på Intel HD Graphics 530. Det gick utmärkt att spela även med en massa moddar, fick nog ca 100 FPS, men det är ett spel som utvecklades för att köras i Java... så kanske inte riktigt relevant för hur AAA-spel kommer fungera.

Permalänk
Medlem

Intel kan skaka om ordentligt i branschen, även om kortet bara skulle bli på instegsnivå. Vettig prissättning och god mjukvara så kommer resten falla på plats. Det finns gott om personer som inte är intresserade av att lägga 4k eller mer på en GPU.

Personligen bryr jag mig mer om mjukvarusidan än prestandan. Min tidigare erfarenhet av Intel-gpuer är att prestandaproblem inte spelar någon roll om du inte ens kan starta programmet.

Är nyfiken på vad resultatet kommer att bli denna gången. Men så flaskhalsen är chiptillverkning lär detta inte göra till eller från på ett tag.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag tänker mig motsvarande GTX1060 som mellanklass.
~3000 kronor.

Du vill betala 3000 för motsvarande 1060 prestanda? Sök professionell hjälp!

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

vad väntar du på?

Skrivet av Vash:

Drömmen om ett hel blått bygge lever 😎 kanske inte blir prisvärt eller presterar bra men de retar säkert någon och de kan ju värt en hel del.

Vad hindrar dig från att köra ett helblått bygge redan nu med en intel cpu? Utan externt grafikort presterar den inte bra (check!) och priset per bildruta lär bli hyfsat högt så den är inte prisvärd heller (check!).

Jag ser det dock som osannolikt att intel skulle ta in nvidias och amds försprång direkt när de försöker göra en highperformance gpu. Isf skulle de ju ha suttit och vaskat episk GPUkompetens i flera år tills de nu fick tummen ur...

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

1060 ? (Den hade launch 2016..) Vi är på ampere nu dvs 30 serie.

"If you're a 1080p gamer and already have GTX 1060, yes it is still a decent GPU Card in the year 2020. But if you're going to purchase a new GPU card there are better cards like 1660 or 2060. Theodore Fracker, Techno Gramps! The 3GB is great for modern games at 720p, and older (pre-2014) games at 1080p."

Dags att kliva ur grottan du bott i Kilroy

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Herr Kantarell:

Prestanda är så mycket mer än bara rena FLOPs.

Vi såg ju nyligen att nVidias nya GPU serie är väldigt CPU beroende (kan bero på driver)

Både VLIW5 och GCN var svåra att kräma ur all prestanda ur. I VLIW5 så hängde allt på koden var kompilerad och inlagd som en sekvens som inte fick ändras eller vänta för längre på parallella beroenden.

"Notably, the VLIW architecture brings with it some classic challenges inherent to VLIW designs, namely that of maintaining optimal instruction flow.[9] Additionally, the chip cannot co-issue instructions when one is dependent on the results of the other. Performance of the GPU is highly dependent on the mixture of instructions being used by the application and how well the real-time compiler in the driver can organize said instructions"
https://en.wikipedia.org/wiki/TeraScale_(microarchitecture)

Helt sant, men av det som kommit ut av Xe så här långt och till mindre del även tidigare "Gen X" GPUer från Intel så har de i många fall presterat bättre än vad deras "FLOPS"-specifikation skvallrat om. Problemet har ju varit att trots det har prestanda legat på en rätt kass nivå jämfört med även de enklaste dGPU från AMD/Nvidia, det p.g.a. att absolut beräkningskraft i Intels kretsar har varit väldigt låg.

Frågetecknet kring Xe är primärt runt grafikprestanda. För GPGPU pekar mycket på att Xe kan ta på sig ledartröjan sett till faktisk prestanda kontra teoretisk FLOPS siffra. Här är huvudproblemet för Intel samma som det AMD aldrig knäck: man måste få ut något som är minst lika bra som CUDA och man måste få många att anamma tekniken.

OneAPI har potential, det har flera tekniska fördelar över CUDA och man har insett att Nvidia har sådan försprång att det är dödfött att lansera något som inte också stödjer Nvidias GPUer. OneAPI har redan stöd för Nvidia GPUer, stöd Intel själva fixat vilket visar att man vågar satsa. Tyvärr saknas stöd för AMD GPUer, då OneAPI är öppen källkod kan AMD själva fixa det alt. så fixar de stöd för SYCL så får de OneAPI stöd "på köpet".

Enda sättet att utmana CUDA är att utnyttja dess egentliga svaghet: det bundet till Nvidia GPUer (fast det kan komma att ändras om/när det kommer en faktiskt utmanare, OpenCL har tyvärr varit ett skämt där).

Skrivet av Herr Kantarell:

Kollar man på intel så har de inte varit några stjärnor på drivrutiner hittills. Väldigt få spel har optimerats i deras drivers. Hoppas så klart att det blir ändring på det.

Det är två väldigt skilda saker. Helt klart finns i princip noll spel som är optimerade för Intel GPU. Varför skulle någon bry sig om deras tidigare GPUer när de ändå är för klena att köra någon lite mer avancerat spel?

Däremot finns det flera saker som pekar på att Intel i alla fall på senare tid är just stjärnor på GPU-drivare. I alla fall om måttstocken är "hur korrekt implementerar man de APIer som GPUn stödjer". Tyvärr är det långt ifrån tillräckligt i spel, moderna spel är stora och komplexa och har därmed en hel drös egna buggar. Dessa buggar kommer vara mer framträdande på system man inte testar mot, så det kommer vara mer strul på Intel GPU då "ingen" testar mot dessa. Enda sättet det kan komma att ändas är om Intel dels får ut GPUer som har prestanda relevant för spel samt man lyckas sälja "tillräckligt" många av dessa "gaming" GPUer att det blir ekonomiskt vettigt för spelföretagen att testa mot dessA GPUer.

Skrivet av Sveklockarn:

Jag upplever relativt ofta att man kommer till Intels hemsida och ska ladda hem senaste drivrutinen till någon aktuell hårdvara, och så visar det sig att senaste revisionen är från hösten 2018. Det funkar säkert kanon i skrivbordsanvändning, men när man tittar på gaming så är exempelvis Nvidia proaktiva och oftast väldigt snabba på att släppa en uppdatering (ofta inom några dagar) om en ny stor titel visar sig ha några prestandaproblem på deras grafikkort. Det är inte som att de gör en version av sin drivrutin som sen får hänga kvar i månader eller år.

Utan att ha ägt AMD så verkar de påminna om Intel, med långt mellan uppdateringarna ibland.

Jag har också kört Minecraft på Intel HD Graphics 530. Det gick utmärkt att spela även med en massa moddar, fick nog ca 100 FPS, men det är ett spel som utvecklades för att köras i Java... så kanske inte riktigt relevant för hur AAA-spel kommer fungera.

Är väl kanske inte så konstigt att det bli få uppdateringar på kretsar för nätverk och liknande. Det händer inte speciellt mycket, grunddesignen i Intels nätverkskort har varit rätt stabil i mer än ett decennium.

Kollar specifikt på deras GPU-drivare vet jag inte hur ofta du vill se uppdateringar. Skulle snarare säga att Intel kanske borde dra ner på frekvensen lite, de har släppt 15 uppdateringar senaste 12 månadersperioden.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag upplever relativt ofta att man kommer till Intels hemsida och ska ladda hem senaste drivrutinen till någon aktuell hårdvara, och så visar det sig att senaste revisionen är från hösten 2018. Det funkar säkert kanon i skrivbordsanvändning, men när man tittar på gaming så är exempelvis Nvidia proaktiva och oftast väldigt snabba på att släppa en uppdatering (ofta inom några dagar) om en ny stor titel visar sig ha några prestandaproblem på deras grafikkort. Det är inte som att de gör en version av sin drivrutin som sen får hänga kvar i månader eller år.

Utan att ha ägt AMD så verkar de påminna om Intel, med långt mellan uppdateringarna ibland.

Jag har också kört Minecraft på Intel HD Graphics 530. Det gick utmärkt att spela även med en massa moddar, fick nog ca 100 FPS, men det är ett spel som utvecklades för att köras i Java... så kanske inte riktigt relevant för hur AAA-spel kommer fungera.

Du tänker inte på oem-drivare nu då? Intel släpper typ nya gpu-drivare en gång i månaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Kollar specifikt på deras GPU-drivare vet jag inte hur ofta du vill se uppdateringar. Skulle snarare säga att Intel kanske borde dra ner på frekvensen lite, de har släppt 15 uppdateringar senaste 12 månadersperioden.

Nu var det ett tag sedan jag installerade Intels grafikdrivrutiner ska sägas, men gamingvärlden är radikalt annorlunda mot att få grejerna att fungera i Excel. Jag hoppas att Intel etablerar en kultur av att ligga i framkant med mjukvaran för gamers.

Det jag var inne på angående Nvidia är egentligen oftast inte några fixar för att drivrutinen är trasig utan snarare prestandaoptimeringar för nya spel. Det är svårt att få en dålig upplevelse i skrivbordsmiljö, medan det finns en uppsjö irriterande grejer som potentiellt kan hända i spel utan att det är några egentliga fel.

Skrivet av sKRUVARN:

Du tänker inte på oem-drivare nu då? Intel släpper typ nya gpu-drivare en gång i månaden.

De gånger jag laddat hem grafikdrivrutiner till Intels iGPUs så upplever jag att det varit så, men det måste ju inte innebära att det är så.

Jag tror dock fortfarande att den aspekten blir helt avgörande för om Intel lyckas, och i dagsläget är det ju knappast några gamingsystem som kört Intel-grafik, så de har enormt mycket att leva upp till här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

OneAPI har potential, det har flera tekniska fördelar över CUDA och man har insett att Nvidia har sådan försprång att det är dödfött att lansera något som inte också stödjer Nvidias GPUer. OneAPI har redan stöd för Nvidia GPUer, stöd Intel själva fixat vilket visar att man vågar satsa. Tyvärr saknas stöd för AMD GPUer, då OneAPI är öppen källkod kan AMD själva fixa det alt. så fixar de stöd för SYCL så får de OneAPI stöd "på köpet".

Det är två väldigt skilda saker. Helt klart finns i princip noll spel som är optimerade för Intel GPU. Varför skulle någon bry sig om deras tidigare GPUer när de ändå är för klena att köra någon lite mer avancerat spel?

Jag har inte tänkt på att OneAPI är öppet. Det vore ju kul om AMD började stödja det.

Har kan du se idag vilka spel som optimerats för intels (antagligen inbyggda GPUer)
https://gameplay.intel.com/

Även mer krävande spel som t.ex. Battlefield 5. (har svårt att tro att det blir en trevlig upplevelse med de nu existerande korten dock.)

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

1060 ? (Den hade launch 2016..) Vi är på ampere nu dvs 30 serie.

"If you're a 1080p gamer and already have GTX 1060, yes it is still a decent GPU Card in the year 2020. But if you're going to purchase a new GPU card there are better cards like 1660 or 2060. Theodore Fracker, Techno Gramps! The 3GB is great for modern games at 720p, and older (pre-2014) games at 1080p."

Dags att kliva ur grottan du bott i Kilroy

Fast 2060 slutade tillverkas och hur länge hänger 1660 Super kvar? Ett tag säkerligen nu när de inte får ut några ampere kort, men efter komponentkrisen bör 3060 (som jag antar är tänkt som ersättare till dessa kort) gå ner till MSRP annars kommer de tappa den stora försäljningen som möjliggör tillverkning och utveckling av kort som 3080 eller 3090 som sedan säljs för 10-25 lax. Volymerna finns i mellanklassen, men bara om vanligt folk har råd med dem, och anser dem vara värda pengarna.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Fast 2060 slutade tillverkas och hur länge hänger 1660 Super kvar? Ett tag säkerligen nu när de inte får ut några ampere kort, men efter komponentkrisen bör 3060 (som jag antar är tänkt som ersättare till dessa kort) gå ner till MSRP annars kommer de tappa den stora försäljningen som möjliggör tillverkning och utveckling av kort som 3080 eller 3090 som sedan säljs för 10-25 lax. Volymerna finns i mellanklassen, men bara om vanligt folk har råd med dem, och anser dem vara värda pengarna.

Tyvärr finns det för många som är villiga att ge hutlösa priser för ett 3060 idag. Därför kommer den nog inte att gå ner i pris på ett bra tag, om ens någonsin...

Permalänk

Känner man Intel rätt är väl hänvisar väl 20x siffran till prestandan på 1 GPU-kärna, och resten är på nivå från 2016 ;P

Visa signatur

Mårar åpå men int på mårona

Permalänk
Medlem

"Grafikchefen testkör Xe-grafik och konstaterar att prestandan är 20 gånger högre än år 2012"

Varför så kryptiska? Varför inte jämföra mot konkurrensen idag. Luktar unket.

Permalänk
Skrivet av dlq84:

"Grafikchefen testkör Xe-grafik och konstaterar att prestandan är 20 gånger högre än år 2012"

Varför så kryptiska? Varför inte jämföra mot konkurrensen idag. Luktar unket.

För att prestandan är inte så bra som man hoppats på, därför drar dom upp 2012 för att demonstrera att: "såhär långt har vi kommit, 20x prstandan sen vi tog tag ordentligt i detta projektet! osvosv"

Det är iaf den jargonen som det brukar vara när saker som detta nämns.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Nu är det ju inte bara att trolla fram en fin hårdvara och tro att resten löser sig, utan det krävs också att Intel ligger i framkant med att utveckla mjukvarorna runt omkring samt patcha sina grafikdrivrutiner i takt med att det kommer nya speltitlar. Nvidias framgångar bygger i hög grad på deras mjukvaruutveckling som legat i framkant under lång tid, och ska bli väldigt intressant att se hur Intel klarar den biten.

Ett kontors- och servermonopol blir en klen tröst om gamers som köpt deras kort inte får en bra upplevelse.

Japp, kollar man på deras grafikmjukvara som ligger inlagd i de flesta arbetslaptops så finns det en lång väg att gå där...

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem

För ett par år sedan tänkte jag att ingen lär köpa intel GPU men i dagens läge lär du sälja aölt de kan tillverka även om de inte är lika bra som AMD och nvidia.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Tar både vad Intel och Raja specifikt påstår med en nypa salt faktiskt.

Till skillnad mot AMD och Nvidia menar du?😋

Dom två mupparna har väl inte yttrat en sann mening de senaste 12 månaderna.