Microsoft Flight Simulator 2020-tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Kommer DLSS att stödjas? Kanske kommer det stöd för det i framtiden?

Tveksamt. Inte ens säkert att det skulle fungera i MSFS.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alphahanne:

Tveksamt. Inte ens säkert att det skulle fungera i MSFS.

Varför skulle det inte fungera? Det funkar ju i allt som renderar grafik och är helt oberoende av någon slags spel-specifik träning nu.
Det kan nog mycket väl komma med DX12 i sommar.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Varför skulle det inte fungera? Det funkar ju i allt som renderar grafik och är helt oberoende av någon slags spel-specifik träning nu.
Det kan nog mycket väl komma med DX12 i sommar.

Kom ihåg att det är ett spel med hela världen som spelfält, dessutom ständigt uppdaterad i realtid (åtminstone delvis) medan ett FPS-spel har en väldigt begränsad andel miljöer med ett fåtal (förhållandevis) texturer. Jag tror många överskattar förmågan i DLSS.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Varför skulle det inte fungera? Det funkar ju i allt som renderar grafik och är helt oberoende av någon slags spel-specifik träning nu.
Det kan nog mycket väl komma med DX12 i sommar.

Högsta prio för utvecklarna nu är att få flight simulator att fungera bra på Xbox series X och S som är RDNA 2 baserade. Att stödja Nvidia-specifika funktioner kommer nog inte prioriteras i närtid.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alphahanne:

Kom ihåg att det är ett spel med hela världen som spelfält, dessutom ständigt uppdaterad i realtid (åtminstone delvis) medan ett FPS-spel har en väldigt begränsad andel miljöer med ett fåtal (förhållandevis) texturer. Jag tror många överskattar förmågan i DLSS.

Men DLSS har väl inte koll på något sånt alls? Den är ju generellt tränad, och träningsdatan är inte ens från spel längre. Jag tror inte den bryr sig om det är ett rum, hela jorden eller hela galaxen som är spelvärld.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Men DLSS har väl inte koll på något sånt alls? Den är ju generellt tränad, och träningsdatan är inte ens från spel längre. Jag tror inte den bryr sig om det är ett rum, hela jorden eller hela galaxen som är spelvärld.

Poängen är att ju mer information den måste behandla desto svårare blir det och dess effekt minskar samt att risken för fel ökar.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Microsoft måste fixa hela processen med att ladda ner spelet. Bedrövligt. Har tagit hela kvällen, fortfarande inte färdig för nu måste jag ladda ner patch också. Fastnar hela tiden på "decompressing fspatch files"

Testar inte utvecklarna i förväg? För många har samma problem tydligen.

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolflakes:

Microsoft måste fixa hela processen med att ladda ner spelet. Bedrövligt. Har tagit hela kvällen, fortfarande inte färdig för nu måste jag ladda ner patch också. Fastnar hela tiden på "decompressing fspatch files"

Testar inte utvecklarna i förväg? För många har samma problem tydligen.

Skumt nå såna probs hade inte jag då jag installerade spelet då jag hade skaffa nvme ssd

Visa signatur

Stationär »AMD RYZEN 5 5600X | MSI MAG B550M Mortar
| PSU Corsair TX 850 80+Bronze | Chassi Jonsbo W2 | 32 Gb ram @ 3200 Mhz | KFA2 RTX 3060 12Gb | Kingston NVME 250 Gb M.2 + WD Blue SN550 NVMe 1TB M.2 | OS Win 11

Netbook | Asus Eee Pc 1000 H |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolflakes:

Microsoft måste fixa hela processen med att ladda ner spelet. Bedrövligt. Har tagit hela kvällen, fortfarande inte färdig för nu måste jag ladda ner patch också. Fastnar hela tiden på "decompressing fspatch files"

Testar inte utvecklarna i förväg? För många har samma problem tydligen.

Du är medveten att den laddar ner 130GB i första installationen. Det tar sin lilla tid även med en snabb uppkoppling.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Du är medveten att den laddar ner 130GB i första installationen. Det tar sin lilla tid även med en snabb uppkoppling.

Nu snackar vi om uppdateringen på 390 MB. Det ska inte ta så lång tid.

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolflakes:

Nu snackar vi om uppdateringen på 390 MB. Det ska inte ta så lång tid.

Lät som du menade hela installationen. Nej, det ska den självklart inte göra. För mig gick det lite långsamt när jag fick UK/Ir-uppdateringen men det var nedladdningen som var seg, troligen för att väldigt många hämtade den samtidigt. Annars har jag inte upplevt att det tagit särskilt lång tid så frågan är om något blivit fel på din installation?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Systemkrasch FS2020

FS2020 kraschar efter en stunds flygande. Dialogruta nedan visas. Inget överklockat. Standardinställning på grafikkortet.
Har kört diverse minnestester och systemfiltester utan anmärkning.

System:
- Moderkort: ROG STRIX X570-E gaming.
- Grafikkort: AMD RADEON RX 5700 XT (ASUS TUF gaming card), minne GDDR6 8 GB.
- Processor: AMD Ryzen 7 2700X Eight-Core Processor 3,7 GHz.
- Kraftaggregat: Fractal design, 10N+860P, 860 watt fully modular power supply.
- RAM-minne: Hyperx Predator, DDR4 3200MHz, 2 X 8 GB.

Se bild "Minnet kunde inte vara written".
<a href='https://www.bildtagg.se/bild/liivpl71mnfh2aj0cclbn36y'>LÄNKTEXT</a>

Varför kraschar FS2020 och vad är åtgärden?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Testa att köra dina RAM minnen i standard hastighet dvs 2133Mhz. Att ditt FS kraschar beror på instabila minnen. Det i sin tur kan ju bero på en massa saker, kör memtest i några vändor, har du minnesfel på någon av RAM minnena så kommer du att se det med hjälp av det programmet.

Permalänk
Hedersmedlem

Mja, jag skulle inte säga att det måste bero på instabila minnen. Någonstans använder den en pekare som är 0 (vilket inte är giltigt) och kraschar, men det finns många möjliga orsaker till att det sker, där instabila minnen bara är en. Det kan handla om programmeringsfel, kompatibilitetsproblem (ffa om man har moddar eller program som på något sätt modifierar spelet i minne, såsom RTSS*), minneskorruption pga instabil hårdvara (främst CPU/RAM) och allt möjligt annat.

* Menar inte att jag tror att detta är problemet (fast kör du det är det värt att testa utan), utan mer för att illustrera principen.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Kan vara någon fil i installationen som är korrupt också. Är spelet installerat via steam så kan det vara en god ide kontrollera integriteten på installationen.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Testa att köra dina RAM minnen i standard hastighet dvs 2133Mhz. Att ditt FS kraschar beror på instabila minnen. Det i sin tur kan ju bero på en massa saker, kör memtest i några vändor, har du minnesfel på någon av RAM minnena så kommer du att se det med hjälp av det programmet.

Tack, det ska jag testa. En gammal gubbe som jag kan inte mycket om datorprestanda. Mina minnen heter DDR4 3200 Mhz, är inte det de minnenas standardhastighet då? Varifrån kommer 2133Mhz?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Kan vara någon fil i installationen som är korrupt också. Är spelet installerat via steam så kan det vara en god ide kontrollera integriteten på installationen.

Jag har kört test av systemfiler. Några fel åtgärdades dock utan förbättring av FS2020.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiwJon:

Jag har kört test av systemfiler. Några fel åtgärdades dock utan förbättring av FS2020.

Provat att stänga av eller kasta ut alla tillägg / addons / extra plan till flygsimulatorn? Om det inte hjälper, prova att göra en ren nyinstallation av flygsimulatorn. Kanske även rensning och ominstallation av grafikdrivrutinerna?

Permalänk
Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackcoffee:

Provat att stänga av eller kasta ut alla tillägg / addons / extra plan till flygsimulatorn? Om det inte hjälper, prova att göra en ren nyinstallation av flygsimulatorn. Kanske även rensning och ominstallation av grafikdrivrutinerna?

Ja det får bli nästa åtgärder. Drog ner frekvensen på minnena till 2133 Mhz. Har inte testat fullt ut än men systemet går i alla fall igång. Testar längre tur i morgon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiwJon:

Jag har kört test av systemfiler. Några fel åtgärdades dock utan förbättring av FS2020.

Menade inte i systemet utan installationen av spelet.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Menade inte i systemet utan installationen av spelet.

Vet du eller någon hur man bäst gör en ominstallation av FS2020 som är köpt via Steam? Ska man manuellt radera alla FS2020-filer och sedan installera om? Känner Steam av det automatiskt när det startar eller går man till någon speciell sida? Vad händer med loggboken, är den lagrad i molnet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiwJon:

Vet du eller någon hur man bäst gör en ominstallation av FS2020 som är köpt via Steam? Ska man manuellt radera alla FS2020-filer och sedan installera om? Känner Steam av det automatiskt när det startar eller går man till någon speciell sida? Vad händer med loggboken, är den lagrad i molnet?

Installera om behöver du knappast göra, på Steam är det ju bättre att köra en verifikations kontroll av spelfilerna, då gås ju hela installationen igenom och är det någon fil som är skadad eller fattas så ersätts ju den/dom filerna. Det går ju säkert mycket fortare än att radera och hämta hem allt igen.

Men får du felmeddelande om att det inte gick att återskapa någon eller några filer så kan man ju misstänka att du har sektor fel på din hårddisk.

När det gäller loggboken så borde den lagras någonstans hos Microsoft, kolla på nätet om svaret på frågan redan är avhandlad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Installera om behöver du knappast göra, på Steam är det ju bättre att köra en verifikations kontroll av spelfilerna, då gås ju hela installationen igenom och är det någon fil som är skadad eller fattas så ersätts ju den/dom filerna. Det går ju säkert mycket fortare än att radera och hämta hem allt igen.

Men får du felmeddelande om att det inte gick att återskapa någon eller några filer så kan man ju misstänka att du har sektor fel på din hårddisk.

När det gäller loggboken så borde den lagras någonstans hos Microsoft, kolla på nätet om svaret på frågan redan är avhandlad.

Okej. Verifikationskontrollen gör jag alltså inom Steam programvara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiwJon:

Okej. Verifikationskontrollen gör jag alltså inom Steam programvara?

Högerklicka på programmet i Steams bibliotek, välj egenskaper, välj lokala filer, klicka på knappen "Verifiera integriteten hos spelfiler" vänta...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Puttefnasket:

Högerklicka på programmet i Steams bibliotek, välj egenskaper, välj lokala filer, klicka på knappen "Verifiera integriteten hos spelfiler" vänta...

Funkar detta på MSFS nu? Har för mig att folk sa att det tog bort allt den laddat ner omkring release åtminstone, eftersom MSFS installer körs "efter" Steam-installen är klar.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Högerklicka på programmet i Steams bibliotek, välj egenskaper, välj lokala filer, klicka på knappen "Verifiera integriteten hos spelfiler" vänta...

Okej, men se nästa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Funkar detta på MSFS nu? Har för mig att folk sa att det tog bort allt den laddat ner omkring release åtminstone, eftersom MSFS installer körs "efter" Steam-installen är klar.

Om det är så vågar jag nog inte köra den verifikationen...

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiwJon:

Om det är så vågar jag nog inte köra den verifikationen...

Nej det var ju illa, jag har ju inte MSFS på steam, min är köpt från Microsoft och andra sidan är ju detta du var ute efter från första början att radera MSFS och installera allt på nytt.