Regler kring annonsering av bristvaror på SweClockers Marknad

Permalänk
Inaktiv

Någon på redaktionen som inte lyckades få tag på ett grafikkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caoz:

Inte för att vara den, men du sprider ju verkligen positivitet till skillnad mot bittra själarna

Det är en skillnad på en seriös debatt och häxjakt i annonstrådar.. Inte för att vara den men ditt totalt nödvändiga inflik bidrar lika så till en positiv stämning! Försöker i alla fall göra någon nytta här när sentimentalitet och symbolik tar över logiskt beslutsfattande. Som sagt med detta ber man alla dessa potentiella säljare av bristvara att sälja någon annanstans. Som någon ovanför mig skrev, scalpers säljer hellre på Tradera och Blocket ändå då dem får 500-1500kr mer, nu ber man också Sweclockare att sälja någon annanstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borggren4:

Det är en skillnad på en seriös debatt och häxjakt i annonstrådar.. Inte för att vara den men ditt totalt nödvändiga inflik bidrar lika så till en positiv stämning! Försöker i alla fall göra någon nytta här när sentimentalitet och symbolik tar över logiskt beslutsfattande. Som sagt med detta ber man alla dessa potentiella säljare av bristvara att sälja någon annanstans. Som någon ovanför mig skrev, scalpers säljer hellre på Tradera och Blocket ändå då dem får 500-1500kr mer, nu ber man också Sweclockare att sälja någon annanstans.

Frågan jag ställer mig, är man en normal sweclockare om man sitter och kränger flertalet av de listande produkterna per månad? När övriga communityn knappt kan få tag i någon av produkterna, ens åt sig själv.

Visa signatur

EVGA 3080 FTW3 ULTRA | x570 Strix F-gaming | 5800x3D | 16 GB Ballistix 3200 Mhz c16 | Noctua DH-15 | EVGA G2 750 | Fractal Design R5
Acer 27" Predator XB271HU 165 Hz G-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av norzma:

Frågan jag ställer mig, är man en normal sweclockare om man sitter och kränger flertalet av de listande produkterna per månad? När övriga communityn knappt kan få tag i någon av produkterna, ens åt sig själv.

Jag instämmer att det uppenbarligen finns scalpers som säljer också men detta slår ju mot alla som vill sälja bristvara inte bara scalpers. Sen tjänar scalpers ingenting på att sälja här istället för Tradera/Blocket då de tjänar mer där, för t.ex. 3060Ti mellan 500-1500kr mer. Så hur tvistat det än låter gör scalpers oss en tjänst genom att välja Sweclockers över Tradera/Blocket. Som jag ser det måste man motverka problemet vid roten än att Sweclockers ska försöka agera på egen hand. Det är upp till techbolagen och återförsäljarna att hitta en lösning för scalping.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borggren4:

Det är en skillnad på en seriös debatt och häxjakt i annonstrådar.. Inte för att vara den men ditt totalt nödvändiga inflik bidrar lika så till en positiv stämning! Försöker i alla fall göra någon nytta här när sentimentalitet och symbolik tar över logiskt beslutsfattande. Som sagt med detta ber man alla dessa potentiella säljare av bristvara att sälja någon annanstans. Som någon ovanför mig skrev, scalpers säljer hellre på Tradera och Blocket ändå då dem får 500-1500kr mer, nu ber man också Sweclockare att sälja någon annanstans.

Jag håller helt med dig gällande häxjakt på annonstrådar och dessa regler gör det förhoppningsvis tydligare för båda parter. Ville bara göra dig medveten om att dina inlägg, hur än konstruktiv du försökte vara, framstod som bittra. Precis det du anklagade din motpart för att vara.

Sen är det en stor uppgift du har framför dig, om du ska övertala ett helt forum att din logik är den korrekta vägen att gå. Forskning tyder på att känslor påverkar vår logiska beslutsfattning. (Blancette & Richards, 2004). Det betyder att även att din logik kan vara påverkad av dina känslor.

Blanchette I, Richards A. Reasoning About Emotional and Neutral Materials: Is Logic Affected by Emotion? Psychological Science. 2004;15(11):745-752. doi:10.1111/j.0956-7976.2004.00751.x

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

De onödiga inläggen och drama i säljtrådarna håller jag helt med om är (var) helt meningslöst. Anmäla annonsen och föra diskussionen vidare i relevanta trådar är ju det rimliga. Gå vidare behöver man ju inte göra, men diskussionen bör föras på ett sansat sätt via rätt kanaler.

Jag delar uppenbarligen inte samma uppfattning. Säljer man ett enda kort som har använts och är utanför tiden för öppet köp där budgivningen drar iväg är man givetvis inte en scalper. Det tillåter ju de här reglerna också. Går med andra ord fint att sälja till marknadspris. Säljer man däremot oöppnade kort gång på gång med uppenbar intention att göra vinst på det är man en scalper och hindras nu av de här reglerna. Såg ett flertal exempel på det i marknaden.

Du har uppenbarligen en betydligt mer pragmatisk inställning än vad jag har till det. Jag tycker helt enkelt inte att det hör hemma på Sweclockers, även om scalpers gonna scalp på andra håll ändå.

Tycker att det är bra att Swec sätter en definition på när gränsen går för scalping. Jag satt ett tag på en oöppnad AMD 5600X och efter att ha hamnat i ekonomiska trångmål så kunde jag inte bygga klart datorn jag tänkte utan funderade då på att sälja den. Jag kände dock att jag ville inte vara en scalper eller bidra till det felfungerande systemet så jag sålde den aldrig. Med utformningen av de nya reglerna så hade jag kanske gjort ett försök och lagt upp den här till strax under listpris. Synd att reglerna inte kom tidigare bara.

Nu har visserligen processorn fått användas på annat håll men jag vill ändå lyfta att dessa regler snarare öppnar möjligheter än stänger dörrar. För mig är det viktigt att kunna känna att en gjort en affär utan att ha gjort något dåligt som människa. Tumme upp till redaktionen för initiativet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caoz:

Jag håller helt med dig gällande häxjakt på annonstrådar och dessa regler gör det förhoppningsvis tydligare för båda parter. Ville bara göra dig medveten om att dina inlägg, hur än konstruktiv du försökte vara, framstod som bittra. Precis det du anklagade din motpart för att vara.

Sen är det en stor uppgift du har framför dig, om du ska övertala ett helt forum att din logik är den korrekta vägen att gå. Forskning tyder på att känslor påverkar vår logiska beslutsfattning. (Blancette & Richards, 2004). Det betyder att även att din logik kan vara påverkad av dina känslor.

Blanchette I, Richards A. Reasoning About Emotional and Neutral Materials: Is Logic Affected by Emotion? Psychological Science. 2004;15(11):745-752. doi:10.1111/j.0956-7976.2004.00751.x

Kan hända att det tolkades så. Säkert är jag påverkad av sentimentalitet i min logik också eftersom jag själv blev drabbad av häxjakt här, förmodligen uppfattades mitt agg mot bittra personer som lägger sig i saker och ting som inte angår dem (haha sorry kan inte låta bli) och det är väl någon form av bitterhet mot bitterhet. Mitt enda egentliga motiv i denna diskussion är att utbudet av bristvara ska förbli högt då jag nyligen fått en förkärlek att handla här istället för Tradera/Blocket som antingen är för dyrt eller kryllar med scammers.

Men anser du att min logik brister? Tror du att utbudet och priset av bristvaror minskar som jag tror och att säljare av dessa varor skräms iväg. I så fall finns det tillräckligt med motiv för att rättfärdiga beslutet? Åter igen, vem är det man försöker tillfredsställa? Som jag skrev tidigare, hur tvistat det än låter gör scalpers Sweclockers marknaden en tjänst eftersom de tjänar mindre här än på Blocket/Tradera, och jag är pragmatisk, så logiskt borde man inte vilja skrämma bort dem så vi får jaga kort på Blocket/Tradera för 500-3000kr mer beroende på kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BertilBesvärjaren:

Sitter redan på ett 3080, 5900x och PS5. Kunde ha haft ett extra 3080 och ett extra PS5 men avbeställde för att näste man i kön skulle få sitt kort/konsol. Tycker SweClockers ska få sköta sin marknad själva på sättet som moderatorer och medlemmar tycker det ska skötas, om man bara kollar på upvotes så verkar majoriteten vara för att förbjuda scalping. Men skönt att du verkar vara demokratisk och full av empati, inte bara bölar för att saker inte blir som du vill. Du kan ju fundera på vem som egentligen är ett barn.

Jag var troligtvis bland de första i Sverige med att hämta ut ett ROG Strix 3080 OC som en privatperson och troligtvis bland de första med PS5 och jag bölar inte öht. Även jag har gett bort reservationer på kort för att hjälpa folk här och även avbokat en PS5 på Amazon för så lite som 4.200kr istället för att sälja dyrare.

Detta drabbar inte mig på något sätt mer än att utbudet minskar vilket jag tycker är tråkigt.

Jag tycker bara det är sjukligt att begränsa en säker och stabil marknadsplats där man kan köpa av personer med goda omdömen och har en referenstråd m.m och nu istället måste ut på en osäker marknad (blocket, marketplace) bara för att några barn och avundsjuka dårar inte klarar av att se en säljes annons utan att gå i taket då priset är (enligt dem) för högt.

Det existerar knappt någon scalping på marknaden här. Det är på de flesta annonser jag sett budgivning som trissar upp priserna.

De riktiga problemen är alla som håller på med crypto. Sweclockers har t.o.m. en hel forumsida där medlemmar diskuterar setups och grafikkort. Man gör ingenting åt det som är det stora problemet men genomför en tandlös åtgärd som tar bort en stabil marknad för oss som inte bryr oss om priset nämnvärt utan mer vill handla säkert utan krångel.

Sweclockers gör vad de vill med sin marknadsplats men denna åtgärd känns mest bara otroligt flummig och lite fjantig, tyvärr.

Det enda problemet med marknadsplatsen som jag ser det var att man skulle gått hårdare åt de som trollade och saboterade folks annonser med löjliga kommentarer. Lite mer avstängningar där så hade folk förhoppningsvis skärpt till sig. Istället för att ta bort stora urval från marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Jag var troligtvis bland de första i Sverige med att hämta ut ett ROG Strix 3080 OC som en privatperson och troligtvis bland de första med PS5 och jag bölar inte öht.
Detta drabbar inte mig på något sätt mer än att utbudet minskar.

Jag tycker bara det är sjukligt att begränsa en säker och stabil marknadsplats där man kan köpa av personer med goda omdömen och nu istället måste ut på en osäker marknad (blocket, marketplace) bara för att några barn och avundsjuka dårar inte klarar av att se en säljes annons utan att gå i taket då priset är (enligt dem) för högt.

Det existerar knappt någon scalping på marknaden här. Det är på de flesta annonser jag sett budgivning som trissar upp priserna.

De riktiga problemen är alla som håller på med crypto. Sweclockers har t.o.m. en hel forumsida där medlemmar diskuterar setups och grafikkort. Man gör ingenting åt det som är det stora problemet men gör någon löjlig tandlös åtgärd som tar bort en stabil marknad för oss som inte bryr oss om priset utan mer vill handla säkert.

Instämmer i allt förutom crypto delen. Enligt Nvidia själva stod bara crypto för 2-6% av totala försäljningen i Q4:

Citat:

Nvidia (NVDA) says Ethereum mining activity contributed very little to its Q4 2020 revenue.

Although it lacks “the ability to accurately track or quantify” the end uses of its graphic processing units (GPUs), Nvidia CFO Colette Kress said the company estimates that between $100 million and $300 million – a “relatively small portion” – of Q4 revenue came from Ethereum miners buying GPUs to use in their mining equipment.

Nvidia reported a total of $5 billion in revenue for the Q4, implying mining sales represented 2%-6% of the total.

Det verkliga problemet är brist på halvledare som inte bara drabbar GPU industrin som i sin tur leder till scalping fenomenet. Det ser vi också med PS5 och Xbox Series X. Det folk glömmer av är att korten betalar av sig själva på några månader och det är inget som hindrar en vanlig PC gamer att mina när man inte spelar eller använder datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borggren4:

Instämmer i allt förutom crypto delen. Enligt Nvidia själva stod bara crypto för 2-6% av totala försäljningen i Q4:

Det verkliga problemet är brist på halvledare som inte bara drabbar GPU industrin som i sin tur leder till scalping fenomenet. Det ser vi också med PS5 och Xbox Series X. Det folk glömmer av är att korten betalar av sig själva på några månader och det är inget som hindrar en vanlig PC gamer att mina när man inte spelar eller använder datorn.

Ska bli intressant att se Q1 2021.
2-6% känns som lite och har svårt att se hur de ska ha sådan koll på det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Ska bli intressant att se Q1 2021.
2-6% känns som lite och har svårt att se hur de ska ha sådan koll på det hela.

Tror inte vi ser någon nämnvärd skillnad tills dem släpper CMP serien. Som sagt, PS5 och Xbox Series X har samma problem med scalping och skyhöga priser och dessa går inte att mina crypto på. Trodde jag skulle få min PS5a i Januari, har ännu inte fått den och beställde under release dagen. Gaming är en enorm marknad med enorm efterfrågan på den senaste grafiken och finns det halvledarbrist så är prisstegring och scalping oundvikligt, visst krypto bidrar till prissättning men inte alls så mycket som folk tror, gamers har mycket pengar nu när dem blivit äldre och tjänar pengar, och är villiga att punga ut helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borggren4:

Tror inte vi ser någon nämnvärd skillnad tills dem släpper CMP serien. Som sagt, PS5 och Xbox Series X har samma problem med scalping och skyhöga priser och dessa går inte att mina crypto på. Trodde jag skulle få min PS5a i Januari, har ännu inte fått den och beställde under release dagen. Gaming är en enorm marknad med enorm efterfrågan på den senaste grafiken och finns det halvledarbrist så är prisstegring och scalping oundvikligt, visst krypto bidrar till prissättning men inte alls så mycket som folk tror, gamers har mycket pengar nu när dem blivit äldre och tjänar pengar, och är villiga att punga ut helt enkelt.

Fast PS5 och Xbox X är rätt lätt att få tag på nu. 3080 dock, där snackar vi nästan omöjligt uppdrag för stunden (i alla fall från butik). Förstår vad du menar dock.

Nog om det, Sweclockers gör vad de vill som sagt och sen är det bara rätta sig in i ledet.
Trist tycker vissa, kanon tycker andra och så var det med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Fast PS5 och Xbox X är rätt lätt att få tag på nu. 3080 dock, där snackar vi nästan omöjligt uppdrag för stunden (i alla fall från butik). Förstår vad du menar dock.

Nog om det, Sweclockers gör vad de vill som sagt och sen är det bara rätta sig in i ledet.
Trist tycker vissa, kanon tycker andra och så var det med det.

Mellan 7-8 tusen kostar ett så fortfarande 1-2k över MSRP, den stora skillnaden tror jag är att man har grafikkort i flera år i sin main dator medans PS5 är en hype pryl som man lekt färdigt med när hypen är över. Men visst, miners spelar en viss roll i att omsättningen på GPUer är låg.

Japp, dem får göra som dem vill, önskvärt om man kunde införa en omröstning som avgör men men..

Permalänk
Medlem

Fantastiskt!

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Medlem

Vad händer om en scalper lägger upp annons om att sälja en bristvara men sedan tar emot svar via PM och därmed kan sälja 20 bristvaror på det viset?

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Inaktiv

Marknaden är ju död här. Är man scalper så är man ju dum i h*vudet om man säljer här. Man vill ju vinstmaximera och då är det här inte det rätta forumet. Dock vill jag påpeka att det är miners som köper flertalet kort. På Tradera ser man +10 kort som köpes av en och samma person.

Därför borde man låsa ned diskussionen kring krypto då det är källan till problemet.

Permalänk
Medlem

Snart läst genom alla sidor med kommentarer och något som slår mig är att alla som klagar på detta har inte alla hästar i stallet när det kommer till läsförståelse.
Ingen säger att ni inte får sälja det här (om ni inte sitter på mer än en vara då men då förstår man vad avsikten är, dessutom finns köpes-annonser...)
Om ni sätter ut en vara för inköpspris och marknadens efterfrågan är hög nog kommer budgivning ske och ni kommer få ett överpris, är det verkligen så svårt att förstå? Det står ju för fasen i texten, läs hela texten innan ni börjar gnälla.

Att börja en annons flera tusen över inköpspris sänder en signal som många finner grisig och oönskad i ett community som swec.

De som liknar swec vid blocket och tradera visar bara att de inte förstår vad detta är för sida eg.

Jag förmodar att ni som klagar mest först och främst försöker sälja till samma överpris även till er familj och närmsta vänner med?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Celphish:

Snart läst genom alla sidor med kommentarer och något som slår mig är att alla som klagar på detta har inte alla hästar i stallet när det kommer till läsförståelse.
Ingen säger att ni inte får sälja det här (om ni inte sitter på mer än en vara då men då förstår man vad avsikten är, dessutom finns köpes-annonser...)
Om ni sätter ut en vara för inköpspris och marknadens efterfrågan är hög nog kommer budgivning ske och ni kommer få ett överpris, är det verkligen så svårt att förstå? Det står ju för fasen i texten, läs hela texten innan ni börjar gnälla.

Att börja en annons flera tusen över inköpspris sänder en signal som många finner grisig och oönskad i ett community som swec.

De som liknar swec vid blocket och tradera visar bara att de inte förstår vad detta är för sida eg.

Jag förmodar att ni som klagar mest först och främst försöker sälja till samma överpris även till er familj och närmsta vänner med?

Man kan ju sätta 1kr för ett 3060Ti och sen högstbjudande. disclaimer. Jag säljer till vem jag vill. Hade en polare som skulle sälja sitt 2070 Super här. Sa till honom att ta bort annonsen fort som fan. Sälj på Tradera och du får det du betalade för dryga året sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Man kan ju sätta 1kr för ett 3060Ti och sen högstbjudande. disclaimer. Jag säljer till vem jag vill. Hade en polare som skulle sälja sitt 2070 Super här. Sa till honom att ta bort annonsen fort som fan. Sälj på Tradera och du får det du betalade för dryga året sen.

Jeupp.
Visst, han får säkert mer på tradera etc men budgivningen brukar sticka iväg till helt orimliga nivåer för äldre kort här med så han hade nog fått en hel del här, kanske inte samma som tradera men ja, du förstår nog.
Denna regel gör ingen skillnad för honom är poängen

Permalänk
Medlem

Grymt bra beslut, fuck scalpers!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Bra där!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celphish:

Snart läst genom alla sidor med kommentarer och något som slår mig är att alla som klagar på detta har inte alla hästar i stallet när det kommer till läsförståelse.
Ingen säger att ni inte får sälja det här (om ni inte sitter på mer än en vara då men då förstår man vad avsikten är, dessutom finns köpes-annonser...)
Om ni sätter ut en vara för inköpspris och marknadens efterfrågan är hög nog kommer budgivning ske och ni kommer få ett överpris, är det verkligen så svårt att förstå? Det står ju för fasen i texten, läs hela texten innan ni börjar gnälla.

Att börja en annons flera tusen över inköpspris sänder en signal som många finner grisig och oönskad i ett community som swec.

De som liknar swec vid blocket och tradera visar bara att de inte förstår vad detta är för sida eg.

Jag förmodar att ni som klagar mest först och främst försöker sälja till samma överpris även till er familj och närmsta vänner med?

Ja, tack snälla för att även du tar upp detta!

De som gnäller om att folk är fattiglappar eller att priset är det marknaden är beredd att betala eller massa annat borde ju sitta helt lugnt i båten och lägga ut sina värstingkort för 1kr och budgivning i stället. De kommer ju få betalt så mycket marknaden anser att det är värt!

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Karaff:

Ja, tack snälla för att även du tar upp detta!

De som gnäller om att folk är fattiglappar eller att priset är det marknaden är beredd att betala eller massa annat borde ju sitta helt lugnt i båten och lägga ut sina värstingkort för 1kr och budgivning i stället. De kommer ju få betalt så mycket marknaden anser att det är värt!

Just nu anser ju marknaden på Tradera att ett 3070 är värt runt 9000-10K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borggren4:

Kan hända att det tolkades så. Säkert är jag påverkad av sentimentalitet i min logik också eftersom jag själv blev drabbad av häxjakt här, förmodligen uppfattades mitt agg mot bittra personer som lägger sig i saker och ting som inte angår dem (haha sorry kan inte låta bli) och det är väl någon form av bitterhet mot bitterhet. Mitt enda egentliga motiv i denna diskussion är att utbudet av bristvara ska förbli högt då jag nyligen fått en förkärlek att handla här istället för Tradera/Blocket som antingen är för dyrt eller kryllar med scammers.

Men anser du att min logik brister? Tror du att utbudet och priset av bristvaror minskar som jag tror och att säljare av dessa varor skräms iväg. I så fall finns det tillräckligt med motiv för att rättfärdiga beslutet? Åter igen, vem är det man försöker tillfredsställa? Som jag skrev tidigare, hur tvistat det än låter gör scalpers Sweclockers marknaden en tjänst eftersom de tjänar mindre här än på Blocket/Tradera, och jag är pragmatisk, så logiskt borde man inte vilja skrämma bort dem så vi får jaga kort på Blocket/Tradera för 500-3000kr mer beroende på kort.

Jag försökte säga att även din logik KAN påverkas av dina känslor. Jag sa inte att din logik brister. Stor skillnad.

Jag kan se vart dina argument kommer ifrån och förstår dina farhågor. Däremot är jag inte övertygad att allt är så svart eller vitt som du får det att låta.

Återigen, jag har full respekt för att du inte vill se någonting du gillar bli sämre. Men du behöver också ha respekt för att alla inte delar din åsikt. Man behöver inte vara bitter för att man tycker detta är en bra åtgärd, som exempel.

Permalänk
Medlem

Om jag lägger upp en annons på ett nytt och slutsålt grafikkort för halva listpriset på prisjakt, hur stor tror ni sannolikheten är att ingen av alla fps-hungriga sweclockare kommer lägga bud över butikernas listpriser? Nästan noll skulle jag tro.

Alltså, i praktiken kommer en säljare fortfarande kunna tjäna pengar på att sälja vidare bristvaror MEN Sweclockers har uttryckt att scalping inte är önskvärt. För mig är det ett bra steg att ta och det enda som kan göras om man inte ska stänga hela marknaden.

Permalänk
Medlem

Kan tycka att man borde få sälja en produkt till det priset jag köpt det för att på så sätt komma en annan entusiast till gagn. Jag köpte till exempel ett 6700XT för 6990:- till en polare nu på lansering, men kom sen över ett 3070 i en fyndhörna igår som han ska få köpa istället. Har således ett kort som jag hade tänkt sälja till inköpspris, men nu hindras jag från det då det finns ett helt hypotetiskt listpris på 6500kr från någon helt okänd återförsäljare. Får jag då alltså en varning om jag lägger upp det för det pris jag köpt det för? Förstår inte riktigt poängen med en så hård begränsning, poängen borde väl vara att man inte får gå med vinst och att ett kvitto med pris borde kunna reglera vad jag lägger upp kortet för?

Visa signatur

Följ mig på Youtube Följ Teknikstrul på Youtube
Mina uppgifter för frakt:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av JohanFlodqvist:

Kan tycka att man borde få sälja en produkt till det priset jag köpt det för att på så sätt komma en annan entusiast till gagn. Jag köpte till exempel ett 6700XT för 6990:- till en polare nu på lansering, men kom sen över ett 3070 i en fyndhörna igår som han ska få köpa istället. Har således ett kort som jag hade tänkt sälja till inköpspris, men nu hindras jag från det då det finns ett helt hypotetiskt listpris på 6500kr från någon helt okänd återförsäljare. Får jag då alltså en varning om jag lägger upp det för det pris jag köpt det för? Förstår inte riktigt poängen med en så hård begränsning, poängen borde väl vara att man inte får gå med vinst och att ett kvitto med pris borde kunna reglera vad jag lägger upp kortet för?

Vi kan inte begära in kvitton från alla som ska lägga upp annonser eller verifiera deras äkthet heller.
Därav blir prisjakt vägledande här. Det är publik information som köpare, säljare och vi som driver marknadsplatsen har tillgång till.

Är det perfekt. Nope. Inget med det här är perfekt.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Kan tycka att man borde få sälja en produkt till det priset jag köpt det för att på så sätt komma en annan entusiast till gagn. Jag köpte till exempel ett 6700XT för 6990:- till en polare nu på lansering, men kom sen över ett 3070 i en fyndhörna igår som han ska få köpa istället. Har således ett kort som jag hade tänkt sälja till inköpspris, men nu hindras jag från det då det finns ett helt hypotetiskt listpris på 6500kr från någon helt okänd återförsäljare. Får jag då alltså en varning om jag lägger upp det för det pris jag köpt det för? Förstår inte riktigt poängen med en så hård begränsning, poängen borde väl vara att man inte får gå med vinst och att ett kvitto med pris borde kunna reglera vad jag lägger upp kortet för?

Bara för att någon bjuder 6500kr behöver du inte sälja den för det, vänta till budet gått över det pris du känner för stunden eller strunta i att sälja det helt enkelt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Kan tycka att man borde få sälja en produkt till det priset jag köpt det för att på så sätt komma en annan entusiast till gagn. Jag köpte till exempel ett 6700XT för 6990:- till en polare nu på lansering, men kom sen över ett 3070 i en fyndhörna igår som han ska få köpa istället. Har således ett kort som jag hade tänkt sälja till inköpspris, men nu hindras jag från det då det finns ett helt hypotetiskt listpris på 6500kr från någon helt okänd återförsäljare. Får jag då alltså en varning om jag lägger upp det för det pris jag köpt det för? Förstår inte riktigt poängen med en så hård begränsning, poängen borde väl vara att man inte får gå med vinst och att ett kvitto med pris borde kunna reglera vad jag lägger upp kortet för?

Exakt vad jag försökte förmedla tidigare, tack för ditt utmärkta inlägg.

Jag har ett kort som jag kommer sälja inom kort då jag ska byta till ett vattenkylt kort, jag hade planerat att sälja det här och inte för att tjäna några pengar utan till samma pris som jag gav för det, denna begränsning gör det omöjligt för mig.

Det borde finnas mer utrymme än vad det gavs initialt, detta gynnar inte entusiasterna som hänger på forumet (i min mening).

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Aeig:

Exakt vad jag försökte förmedla tidigare, tack för ditt utmärkta inlägg.

Jag har ett kort som jag kommer sälja inom kort då jag ska byta till ett vattenkylt kort, jag hade planerat att sälja det här och inte för att tjäna några pengar utan till samma pris som jag gav för det, denna begränsning gör det omöjligt för mig.

Det borde finnas mer utrymme än vad det gavs initialt, detta gynnar inte entusiasterna som hänger på forumet (i min mening).

Mvh

Men folk kommer väl att buda på ditt kort? Eller tänker du att det inte kommer finnas folk som vill köpa det?

Jag tror antingen att jag missförstår kritiken eller att ni missförstår reglerna?

Visa signatur

240p är livet