Fredagsfokus 14: Småtester

Permalänk
Medlem

Ja håller med mitt fall blir fånigt men se mitt senaste inlägg. Även bra högtalare borde göra ganska mycket för upplevelsen även med inbyggt ljud eller använd hörlurar. Fanns anledning att man inhandlade creative ljudkort förr i tiden

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Ljudkort för 20k betyder extremt seriös hobbyproduktion. (om du nu inte räknar in övrig utrustning i den summan)

nope rme ufx ca 20k PC sen ett UA apollo x8p (mac) sen diverse mic preamps guitarförstärkare basstärkare midikeyboard & massa plugins
nörd e man men detta har ju inget med att få ljud i dator för spelande att göra. Skulle själv säga en gammal förstärkare &hifi högtalare e ett underskattat komplement till en pc & upplevelsen.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Visst ljudkvalité på moderkort är en bra grej att skriva om men det är otänkbart att jämföra dem med studioprylar. Jämförelsen blir fånig. Visst kan man skriva om sådant, men det kräver en person som har ljup kunskap och erfarenhet av audioteknik och Sweclockers är fel sida för det. Ljud kan de gärna skriva om, men det blir ju av naturen mer för vanliga dödliga som funderar på om en DAC för 1200kr är värt det eller inte för deras hörlurar för <1000kr. En passus är att moderkorten har helt klart blivit bättre (jämför Rampage VI med t tex ett MSI från 15 år sedan) ... men som sagt, jämförelsen blir bara fånig.

(Jo jag vet att många här har häftiga lurar och högtalaranläggningar men skulle jag gissa gissar jag att majoriteten av läsarna inte har det)

tror att det dessutom är bara dummt med studioprylar för dataspelande förutom bra ljud så tappar man alla effekter dsp för att simulera miljö osv så det inbyggda ljudet eller tilläggskort eller dac (e även det överkurs för de flesta), inbyggt ljud & hörlurar borde vara det mest ekonomiska eller som jag skrev förut koppla till en gammal stero & högtalare

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Skulle vilja se tester där ni kollar om det faktiskt är skillnad på att spela på tex en 120hz skärm jämfört med en 240hz. Man ser pr material som visar att man har en fördel men har man det i praktiken?

Samma sak med hörlurar, har man faktiskt en fördel med lurar för 2-3K jämfört med någon för tex 800kr?

Finns förmodligen flera tester där ni kollar upp saker i praktiken och jämför med vad som sägs. En annan är att jämföra en 1ms skärm med en som kanske har 8ms I responstid. Finns såklart den där klassiska alien i ett rymdskepp test som visar skillnaden men hur det faktiskt ser ut i en verklig miljö inte kliniska tester.

Permalänk
Medlem

Småtesta mera!
Riktigt kul att kolla på!

Permalänk
Medlem

Hade gärna sett test med ny GPU i typ 3060TI-kaliber tillsammans med en ny och några äldre CPUs från olika generationer. "Hur länge håller en CPU". Vet inte hur långt tillbaka som är rimligt att gå i prestanda/kompatibilitet. Men 3060TI med core 2 duo, vad får jag för FPS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothxx:

Hade gärna sett test med ny GPU i typ 3060TI-kaliber tillsammans med en ny och några äldre CPUs från olika generationer. "Hur länge håller en CPU". Vet inte hur långt tillbaka som är rimligt att gå i prestanda/kompatibilitet. Men 3060TI med core 2 duo, vad får jag för FPS?

Sandy Bridge ought to be enough for anybody....

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Skulle vilja se tester där ni kollar om det faktiskt är skillnad på att spela på tex en 120hz skärm jämfört med en 240hz. Man ser pr material som visar att man har en fördel men har man det i praktiken?

Samma sak med hörlurar, har man faktiskt en fördel med lurar för 2-3K jämfört med någon för tex 800kr?

Finns förmodligen flera tester där ni kollar upp saker i praktiken och jämför med vad som sägs. En annan är att jämföra en 1ms skärm med en som kanske har 8ms I responstid. Finns såklart den där klassiska alien i ett rymdskepp test som visar skillnaden men hur det faktiskt ser ut i en verklig miljö inte kliniska tester.

Om du missat så finns det tester från LTT på det. Fast du kanske är ute efter fler tester för att bekräfta deras test? TL:DW är ja, det är skillnad och du blir bättre i t.ex fps spel med högre Hz.

https://youtu.be/tV8P6T5tTYs
https://www.youtube.com/watch?v=OX31kZbAXsA

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Inaktiv

En nybörjarguide till att mine:a krypto när man inte spelar med sitt grafikkort.

Permalänk

Detta har ju varit uppe tidigare, så varför inte göra ett litet Linuxtest? Det behöver inte vara så utförligt, utan det räcker med en snabbkoll på installation, allmänt hur det (kan) se och etc.

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Tänker du subjektivt lyssnande eller mer att vi mäter outputs osv?

Skulle ju kunna ta med något om delay också, eller det kanske skulle passa bättre som en separat idé?

som tex
https://www.youtube.com/watch?v=JTuZvRF-OgE

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

kanske gå igenom lite nyttiga program som är bra att använda för att fixa till i datorn (gå igenom lätt hur man använder programen för nya användare).
är ju återkommande att man får förklara hur man använder diverse bra att ha program.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Något slags test mellan kontroll på konsol och PC. Finns det någon skillnad? Finns vissa som än idag hävdar att det ska finnas någon slags fördel med kontroll på konsol utan att visa på specifika fördelar, då det ska vara särskilt anpassat el liknande.

Tänker mig primärt Xbox-kontroll då den är mest standard men ev andra är nog kanske också rimliga.

Har också hört att integrerad grafik ska ge bättre latenser vilket sägs förbättra Windowsanvändningen i hur snabbt det känns, rent logiskt är integrerad närmare vilket teoretiskt sett ger lägre latens. Samtidigt känns det som att även fast det stämmer är det så minimalt att ingen människa skulle märka av det.

Permalänk

Detta kanske inte är ett regelrätt test, men hade vart intressant med en artikel där ni i redaktionen går igenom lite vad ni använder för hårdvara och mjukvara privat.
Tänker lite "What´s on my phone" stuket som många stora Youtube-kanaler rullar ut ibland.
Men kanske kombinera med favoritprylar i hemmet/jobbet eller liknande.
Hade vart intressant att se vad ni som arbetar på en tekniksajt själva använder privat, finns säkert en del bra tips samt skämskuddar (skomakarens barn etc) som hade vart kul att ta del av.

Permalänk
Medlem

Undersök eventuell skillnad på temperatur och prestanda för NVMe-diskar (räcker med 1-2 diskar) med och utan kylfläns/thermal tape. Hur mycket hjälper kylfläns/thermal tape egentligen (om något)?
Vid vilken temperatur börjar prestandan påverkas?

Permalänk
Medlem

Skulle vilja se mer av följande:
* Långtidslagring
* Övervakning (okända, och kända konsument och business)
* Kontrollerkort (raid array, sata, m.m)
* Nätverksswitchar och nätverkskort för konsument som överstiger 1gbit. (exempelvis 2,5-10gbit kort/switchar)

Visa signatur

Jag gillar hårdvara.
Jag gillar spel.
Jag gillar teknik.

Permalänk
Medlem

Skulle vara kul att se lite blindtester av typen "när märker vi skillnaden", detta både vid spelande/streaming och arbete i mera professionella applikationer. Exempelvis 6/8/10/12 kärnor, 8/16/32gb ram, sata/nvme3.0/nvme4.0 SSDs, 30/60/120/240Hz osv. Frågeställningar skulle kunna vara var era subjektiva gränser är för att ni ska märka någon som helst skillnad och var er smärtgräns går för vad ni skulle kunna använda dagligen både för jobb och nöje. Detta skulle jag personligen tycka var ett kul komplement till alla bra benchmarks med siffror.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Meathim:

Jag är svag för sånt som involverar saker som inte kostar skjortan, så jag hade gärna sett saker som rör budgetdatorer. Vilka spel kan man realistiskt spela på billiga laptops med Intel IGP t ex? Och då menar jag budget-realistiskt, alltså inte 60fps utan snarare 30 eller 40fps. Men det krävs rätt person för det, de flesta som är vana att spela på höga upplösningar, inställningar och FPS tappar känslan för vad som är spelbart och inte när man har en extremt tajt budget. Det är inget fel eller konstigt med det, men det gör det svårt att skriva artiklar om det.

Denna Youtuber gör något liknande, riktigt sevärt: https://www.youtube.com/channel/UCYcVUqtQ0Bjl_h9qyWu969Q

Halkade in efter hans välkända Horizon: Zero Dawn 72p video lades ut, stor variation på vad som testas. Allmänt utdaterad hårdvara. GTA V med ett 9800 GT var ganska imponerande exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Skulle vara kul att se lite blindtester av typen "när märker vi skillnaden", detta både vid spelande/streaming och arbete i mera professionella applikationer. Exempelvis 6/8/10/12 kärnor, 8/16/32gb ram, sata/nvme3.0/nvme4.0 SSDs, 30/60/120/240Hz osv. Frågeställningar skulle kunna vara var era subjektiva gränser är för att ni ska märka någon som helst skillnad och var er smärtgräns går för vad ni skulle kunna använda dagligen både för jobb och nöje. Detta skulle jag personligen tycka var ett kul komplement till alla bra benchmarks med siffror.

Kasta in latenser, DLSS, in-house-stream vs native...

Finns mycket kul på detta tema!

Permalänk
Medlem

@JonasT @UndaC vart köper man hyllorna ni har bakom er i studion?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

@JonasT @UndaC vart köper man hyllorna ni har bakom er i studion?

Finns överallt, string heter de:
https://tibergsmobler.se/forvaring/string-system/string-pocke...

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Cerb:

@JonasT @UndaC vart köper man hyllorna ni har bakom er i studion?

Som @medbor skrev är det ett hyllsystem från String. De har ett ganska omfattande sortiment av olika gavlar/hyllplan, så skulle rekommendera att använda deras konfigurator och leka runt lite.

Permalänk
Medlem

Jag upplever det som ni tänker er pyssla med inte är SweClocker, skulle istället önska fler kunskapshöjande artiklar/guider med tips&tricks vad gäller både mjukt och hårt - inte robotdammsugare o.dyl! Ett bra exempel bland många bra som jag direkt kommer att tänka på är JonasT:s "Guide: Sänkt spänning på Geforce RTX-serien för ett svalare och effektsnålare grafikkort". Detta är säkert mer krävande, men tror det skulle leda till engagerande diskussioner och många intressanta kommentarer, mycken debatt mao. Tror även tips att tips om inställningar i BIOS, Spel etc skulle upskattas.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av NutCracker:

Jag upplever det som ni tänker er pyssla med inte är SweClocker, skulle istället önska fler kunskapshöjande artiklar/guider med tips&tricks vad gäller både mjukt och hårt - inte robotdammsugare o.dyl! Ett bra exempel bland många bra som jag direkt kommer att tänka på är JonasT:s "Guide: Sänkt spänning på Geforce RTX-serien för ett svalare och effektsnålare grafikkort". Detta är säkert mer krävande, men tror det skulle leda till engagerande diskussioner och många intressanta kommentarer, mycken debatt mao. Tror även tips att tips om inställningar i BIOS, Spel etc skulle upskattas.

Det är sådana tips vi är ute efter. Och ju mer konkreta desto bättre.
Specifika spel, scenarion, produkter etc

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Avstängd

Något som var en grej för väldigt längesen var att modda in Air Duct till CPU. Vette tusan vad som hände med det, men det bara försvann. Är det inte något som påverkar tempraturer längre i dagens välbyggda chassin? Om det påverkar, kanske man kan få lite tips på hur man gör, för jag gjorde det aldrig när jag var liten.

I övrigt. Man läser ofta om att GPU tillverkare är väldigt slarviga med installationen av sin GPU kylning nu för tiden. Man kan se fasansfulla bilder upplagda på reddit mm. Så, modda GPU kylning. VRAM Heat Sinks mm. Är det något man bör koncentrera sig på att köpa och byta ut i dagens tider? Spelar det någon roll vilken tejp eller thermal pads man använder i så fall? Om det är aluminium eller koppar på de små heatsinksen? Kanske ni kan testa lite sånt och se hur det ligger till egentligen, och ge tips. Om jag ska våga mig på att modda dagens extremdyra GPUer så behöver jag mer trovärdiga tips och guider först, och er tror jag på. För det känns ju fel att köra med en kass installation om tillverkaren slarvat.

Visa signatur

LG OLED65CX6LA | Samsung 840 EVO 1TB SSD | Samsung 840 Pro 256GB SSD | Eizo Foris FS2333 | Cougar 200K DE