3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem

Uppenbart att denna grabb försöker blåsa någon! RTX 3080 FE för 9500 kr på Blocket, första bilden snodd från en gammal Tradera annons, andra bilden snodd från ett 5 månader gammalt reddit inlägg! Nästan löjligt hur lite tid grabben lagt ner på det, kamera kvaliten och underlagen matchar inte ens... Och priset är ju bara det en röd flaga lol

In och rapportera innan någon blir blåst! https://www.blocket.se/annons/skane/rtx_3080_founders_edition...

Bild 1: https://www.tradera.com/item/341372/434252739/nvidia-rtx-3080...
Bild 2: https://www.reddit.com/r/bapcsalesaustralia/comments/j7uijx/r...

Finns ju även en mycket liten chans att han är helt out of the loop när det kommer till priset och att bilderna bara är där för att visa hur den ska se ut, och att han inte egentligen vill att folk ska tro att det är hans bilder. Men har väldigt svårt att tro det /:

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Skrivet av Peak0001:

Jag börjar också få upp förhoppningen! Jag har inte fått något mail, men när jag kollade noggrant i Beställningar står det samma "...... transporteras till Webhallen butik. Beräknat leveransdatum är Söndag 2021-03-21."
Skulle ju vara ljuvligt! Beställde också TUF OC 21/9 vid 13-tiden. Gul ruta.

Nice!
Jag har inte fått mejl, men det kommer kanske när kortet anlänt till butiken?

Visa signatur

Fractal Design Meshify C Vit |ASUS TUF Gaming Z490-PLUS (WI-FI) | i7 10700k |ASUS GeFroce RTX 3080 TUF OC
|32 Gb HyperX Fury | Corsair RM750X V2 / 750W / 80+ Gold | Ducky One 2 Mecha Mini [MX Silent Red] | Logitech Pro Wireless |

Permalänk
Medlem

Nu är äntligen väntan över!
Fick hem mitt Asus 3080 tuf OC idag, beställde från Komplett 2020.12.03.
Vill tacka för allt snack och användbar information från forumet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

Uppenbart att denna grabb försöker blåsa någon! RTX 3080 FE för 9500 kr på Blocket, första bilden snodd från en gammal Tradera annons, andra bilden snodd från ett 5 månader gammalt reddit inlägg! Nästan löjligt hur lite tid grabben lagt ner på det, kamera kvaliten och underlagen matchar inte ens... Och priset är ju bara det en röd flaga lol

In och rapportera innan någon blir blåst! https://www.blocket.se/annons/skane/rtx_3080_founders_edition...

Bild 1: https://www.tradera.com/item/341372/434252739/nvidia-rtx-3080...
Bild 2: https://www.reddit.com/r/bapcsalesaustralia/comments/j7uijx/r...

Finns ju även en mycket liten chans att han är helt out of the loop när det kommer till priset och att bilderna bara är där för att visa hur den ska se ut, och att han inte egentligen vill att folk ska tro att det är hans bilder. Men har väldigt svårt att tro det /:

tror du länkade fel annons?

borde vara den här?

https://www.tradera.com/item/341372/454999713/-kop-nu-rtx-308...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Vilket klockslag beställde du? Jag fick grön bock förra veckan som byttes till gul bock igen efter nån timme.

Beställningsdatumet står som 2020-09-22 10:22.

Du har alltså inte fått ditt kort än? Står fortfarande grön bock för mig, men det kan säkert ändras.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriksson850:

Nepp länkade rätt annons. Bild 1 på blocket annonsen (som nu är borttagen) matchar den tradera annons jag länkade ovan. Den du länkade matchade dock bild 2 på blocket annonsen, vilket ursprungligen kommer från detta reddit inlägg.
https://www.reddit.com/r/bapcsalesaustralia/comments/j7uijx/r...

Så försöker StyleofSweden också att blåsa? Sett att han har haft uppe jävlig många annonser, så det verkar konstigt? Eller använder han bara nån random bild för att visa vad det är för kort? Men då borde han ju även vara tydlig med detta i beskrivningen!

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

Nepp länkade rätt annons. Bild 1 på blocket annonsen (som nu är borttagen) matchar den tradera annons jag länkade ovan. Den du länkade matchade dock bild 2 på blocket annonsen, vilket ursprungligen kommer från detta reddit inlägg.
https://www.reddit.com/r/bapcsalesaustralia/comments/j7uijx/r...

Så försöker StyleofSweden också att blåsa? Sett att han har haft uppe jävlig många annonser, så det verkar konstigt? Eller använder han bara nån random bild för att visa vad det är för kort? Men då borde han ju även vara tydlig med detta i beskrivningen!

aa sorry.
Style of sweden använder ju samma bild som du länkade i reddit-tråden. Eller är det ett stock-photo?

Permalänk
Webhallen
Skrivet av BodyElectric:

Beställt 21/9 vid 10-tiden.
Har inte sett sett någon grön bock, bara den gula rutan.
Men det står ".... transporteras till en Webhallen-butik. Beräknat leveransdatum är Måndag 2021-03-22" i fältet ovanför.

Det går efter shablon-dagar därav söndag, men tror du bör förvänta dig grön bock tidigast måndag då alla som beställt 10.00-10.59 den 21a har kort på g till butik

Nu tag jag helg!

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem

Någon som kommer ihåg när beställningar av första vågen stoppades på Webhallen?
Har för mig att jag skulle beställa runt 25/9, men då hade man bara ”meddela mig” fick då vänta in 15/10. Nu verkar ju en del från 21/9 börjat få sina kort. När ingen ger en information så får man leka detektiv själv. Om dom bara kunde fortsätta med uppdateringen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GBGTias:

Någon som kommer ihåg när beställningar av första vågen stoppades på Webhallen?
Har för mig att jag skulle beställa runt 25/9, men då hade man bara ”meddela mig” fick då vänta in 15/10. Nu verkar ju en del från 21/9 börjat få sina kort. När ingen ger en information så får man leka detektiv själv. Om dom bara kunde fortsätta med uppdateringen!

Gäller 3080 TUF OC

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått hem mitt 3080 Suprim X. Endast chassit som saknas för bygget. Lycka till alla!

Visa signatur

Phanteks Eclipse P500A D RGB | ASUS ROG Strix B550-F GAMING (WI-FI) | AMD Ryzen 7 5800X | MSI GeForce RTX 3080 SUPRIM X | G.Skill 16GB 2x8GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z | NZXT Kraken X73 360mm | Corsair Force MP400 2TB | Corsair RM1000x 1000W | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165 Hz

Permalänk
Webhallen
Skrivet av GBGTias:

Någon som kommer ihåg när beställningar av första vågen stoppades på Webhallen?
Har för mig att jag skulle beställa runt 25/9, men då hade man bara ”meddela mig” fick då vänta in 15/10. Nu verkar ju en del från 21/9 börjat få sina kort. När ingen ger en information så får man leka detektiv själv. Om dom bara kunde fortsätta med uppdateringen!

Ok en sista innan helg på riktigt,

22 stoppade vi order in, 15 okt öppnades det igen.

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriksson850:

aa sorry.
Style of sweden använder ju samma bild som du länkade i reddit-tråden. Eller är det ett stock-photo?

Tror ej det är ett stock-photo då det vore konstigt att göra ett reddit inlägg med att man fått tag i ett 3080, och sen använda ett stock-photo för att visa det hehe. Kanske ska rapportera till Tradera?

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Ok en sista innan helg på riktigt,

22 stoppade vi order in, 15 okt öppnades det igen.

/Patrik

Tack så mycket för infon, då närmar det sig min tur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burain:

Det verkar ju som det finns mycket färre av non-OC varianten rent generellt. Se exempelvis https://www.proshop.se/RTX-30series-overview . Det finns de som beställde dag 1 som ännu inte fått något non-OC kort. Jämför med OC varianten. Där är datumet 28.09.2020.

Eftersom du beställt i oktober tror jag att det är kört att du får tag på ett non-OC inom närmaste halvår (oavsett återförsäljare).

ASUS har väl så rakt ut det går tidigare sagt att för norden prioriteras OC så det är den som gäller om man vill ha nåt, non OC inte alls om ens överhuvudtaget och detta baserat på vad som har säljs och inte säljs sen tidigare och stenhårt hålls detta nu i bristtider när prioriteringar måste göras utöver det vanliga och ändå ha "nöjda" kunder då tex UK får sina nonOC (inte OC dom "inte" vill ha) och norden sina OC som dom "vill ha", grovt generaliserat givetvis men baserat på hur försäljningen varit historiskt i resp. region.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Beställningsdatumet står som 2020-09-22 10:22.

Du har alltså inte fått ditt kort än? Står fortfarande grön bock för mig, men det kan säkert ändras.

Har inte fått kortet ännu,hade dock non-oc versionen och är i första halvtimmen av beställningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Har inte fått kortet ännu,hade dock non-oc versionen och är i första halvtimmen av beställningar

Grön bock?

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Nu vet man inte hur många, sammanlagt som beställt Non oc / oc

Om vi tänker oss scenario:
Norden har 45 000 non oc beställts
& 15 000 oc beställda.
varför skulle man då få för sig att göra mindre Non oc kort när det är den som har flest köpare som väntar?

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falck1N:

Nu vet man inte hur många, sammanlagt som beställt Non oc / oc

Om vi tänker oss scenario:
Norden har 45 000 non oc beställts
& 15 000 oc beställda.
varför skulle man då få för sig att göra mindre Non oc kort när det är den som har flest köpare som väntar?

Jag vet! Man gör Strix oc av alla gpuer istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falck1N:

Nu vet man inte hur många, sammanlagt som beställt Non oc / oc

Om vi tänker oss scenario:
Norden har 45 000 non oc beställts
& 15 000 oc beställda.
varför skulle man då få för sig att göra mindre Non oc kort när det är den som har flest köpare som väntar?

Var fick du siffrorna ifrån? Tagna från luften?

Ett mer konkret exempel på siffror från en svens återförsäljare där man kan få en hyfsad bild av förhållandet:

non-OC, 284 bokningar:
https://www.webhallen.com/se/product/323980-ASUS-TUF-GeForce-...

OC, 828 bokningar:
https://www.webhallen.com/se/product/324062-ASUS-TUF-GeForce-...

Strix OC, 457 bokningar (som referens):
https://www.webhallen.com/se/product/324099-ASUS-ROG-STRIX-Ge...

Så om man vill jobba igenom backlogen av beställningar så tillverkar man flest TUF OC. I alla fall om webhallens siffror är en god indikator.
Om du har en bättre indikator för läget i Sverige får du gärna referera till den.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Youjimbo:

Så om man vill jobba igenom backlogen av beställningar så tillverkar man flest TUF OC. I alla fall om webhallens siffror är en god indikator.
Om du har en bättre indikator för läget i Sverige får du gärna referera till den.

https://www.proshop.se/RTX-30series-overview

Dom flesta sidor/artiklar/youtube videos jag sett snackar om att det är non-OC som är det som är mest beställt faktiskt.

Permalänk
Medlem

Fick hem mitt 3080 tuf oc igår som beställdes 24/11 när komplett erbjöd de som beställt non oc tidigt att få köpa oc till det pris som det var i början. Avbeställde mitt non oc som hade förväntat datum 3:e juni.

Sålde mitt 2080ti när jag i september gjorde beställningen av non oc-kortet så jag har varit utan kort i ett halvår...men den som väntar på nåt gott

Permalänk
Medlem
Skrivet av sekips:

https://www.proshop.se/RTX-30series-overview

Dom flesta sidor/artiklar/youtube videos jag sett snackar om att det är non-OC som är det som är mest beställt faktiskt.

Helt ointressant då det är Proshop och inte en butik som endast agerar i Sverige. Hur vet du andelen beställda kort i Sverige för dessa?
Som nämnts tidigare brukar Sverige vara en marknad som tenderar att dra åt OC-kort medan t.ex. Storbritannien drar åt non-OC.

Var försiktig med källor.
Av denna anledningen passar webhalldn betydligt bättre då de är en aktör som agerar i Sverige och bara Sverige där 100% av siffrorna representerar vår marknad.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Youjimbo:

Helt ointressant då det är Proshop och inte en butik som endast agerar i Sverige. Hur vet du andelen beställda kort i Sverige för dessa?
Som nämnts tidigare brukar Sverige vara en marknad som tenderar att dra åt OC-kort medan t.ex. Storbritannien drar åt non-OC.

Var försiktig med källor.
Av denna anledningen passar webhalldn betydligt bättre då de är en aktör som agerar i Sverige och bara Sverige där 100% av siffrorna representerar vår marknad.

Vet inte om man kan dra någon slutsats av någon av era källor, det var ganska tidigt känt att det var problem med tillgången på non OC, något som troligtvis bidragit till en större andel bokningar av oc. Hur mycket större är svårt att gissa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Youjimbo:

Helt ointressant då det är Proshop och inte en butik som endast agerar i Sverige. Hur vet du andelen beställda kort i Sverige för dessa?
Som nämnts tidigare brukar Sverige vara en marknad som tenderar att dra åt OC-kort medan t.ex. Storbritannien drar åt non-OC.

Var försiktig med källor.
Av denna anledningen passar webhalldn betydligt bättre då de är en aktör som agerar i Sverige och bara Sverige där 100% av siffrorna representerar vår marknad.

Så hur är dina källor bättre? Vart är din källa på att det är mera OC kort sålda i sverige kontra storbritannien?

Du skjuter ju från höften minst lika mycket du...

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriksson850:

Vet inte om man kan dra någon slutsats av någon av era källor, det var ganska tidigt känt att det var problem med tillgången på non OC, något som troligtvis bidragit till en större andel bokningar av oc. Hur mycket större är svårt att gissa.

Absolut! Jag hade absolut föredragit non-OC (ska ändå undervolta), men fick ändra mig till ett OC när jag såg vartåt det barkade. Så man ska nog passa sig för att se liggande läge som en preferens. Mer en konsekvens av att OCs helt enkelt produceras i raskare takt och konsumenterna vänjer sig vid det. Marginal för Nvidia och partners genereras som en konsekvens!

Visa signatur

Cooler Master MasterBox NR200P | Asus ROG Strix Z490-I Gaming | Intel Core i7 10700K | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro DDR4 3200MHz 32GB | Samsung 970 EVO Plus Series 1TB | Be Quiet! Pure Rock 2 Black | Corsair SF750 Platinum | LG UltraGear 34GN850 | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Ruskigt löjligt med dennna indelning mellan OC/non-OC kort imo. Det är ju samma kort, blir som en chansning när man beställer om man får något kort eller ej om man råkar chansa fel.

Har ett non-oc TUF som klockar riktigt bra för övrigt, fick det rätt snabbt efter beställnig från amazon.se

Permalänk
Skrivet av forza78:

Fick hem mitt 3080 tuf oc igår som beställdes 24/11 när komplett erbjöd de som beställt non oc tidigt att få köpa oc till det pris som det var i början. Avbeställde mitt non oc som hade förväntat datum 3:e juni.

Sålde mitt 2080ti när jag i september gjorde beställningen av non oc-kortet så jag har varit utan kort i ett halvår...men den som väntar på nåt gott

Rätt intressant/märkligt ändå att Komplett ligger 2 månader före t.ex. Inet/Webbhallen på den modellen när det kommer till leverans i relation till beställningsdatum.

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThunderboltDrgn:

Rätt intressant/märkligt ändå att Komplett ligger 2 månader före t.ex. Inet/Webbhallen på den modellen när det kommer till leverans i relation till beställningsdatum.

Komplett är mycket större vad gäller omsättning än både inet och webhallen, antagligen därför också prioriterade av asus

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Har inte fått kortet ännu,hade dock non-oc versionen och är i första halvtimmen av beställningar

Aha, ok. Står fortfarande grön bock för mig.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q