Svenskar känner stor oro för spionage via webbkameror

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

[...]

Måste vara sjukt dåliga reportrar isåfall.
Det är ganska lätt att återskapa. Ha telefonen i närheten, och prata om att det vore gott med oboy.
Inom 3 dagar så har du oboy-reklam på youtube.

Men, det är ju det jag säger, det har aldrig hänt mig. Sitter dagligen och diskuterar diverse produktnamn med frun, och jag har många gånger specifikt suttit på soffan och sagt just något i stil med "jäkla gott det hade varit med O'boy och macka med ost". Aldrig har någon produkt vi bara pratat om dykt upp i någon reklam. Läs tråden, Google och Facebook behöver inte lyssna genom din mikrofon när de har tillgång till din metadata. Det är en risk de inte hade tagit, när det är totalt onödvändigt.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZothOmmog:

Vad är dom rädda för att någon hör?

Om någon stod med näsan pressad mot ditt fönster, i din trädgård, hade det säkert varit oacceptabelt för dig oavsett om du satt och läste en bok, eller sög av din hamster. Som @buse_id10t antyder är den frågan inte alls relevant i övervakningssammanhang, och det är alltid lika tråkigt när någon kommer med den.

"Vad har du att dölja?"

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaputnik:

Nej de har de kanske inte men min koppling är att kan bara affären veta va du "vill" ha eller ge dig rätt reklam genom att kolla va du handlar hos bara dom.

Vad kan då inte Google gissa om dig och sätta rätt reklam åt dig. När Google vet så mycket mer än tex Ica om dig.
Dom behöver som många andra säger knappast avlyssna dig för att gissa saker du är intresserad av.

Jo Google kan gissa väldigt mycket baserat på all data de har. Jag kan inte påstå att de är jättebra på att gissa på detaljnivå, men samtidigt ser jag inte det som något större problem, lite mer relevanta annonser är bättre än irrelevanta liksom, där man ser annonser vilket inte är på så många ställen med adblock. Däremot hade det förstås varit ett problem om denna data fanns tillgänglig, med personen identifierad, för exempelvis arbetsgivare, kreditgivare eller myndigheter.

Exemplet med tonårstjejen där Wallmart visste att hon var gravid före hennes föräldrar är ju klassiskt men inte så konstigt om man tänker efter lite. Går jag till apoteket och köper graviditetstest och sen kommer tillbaka och köper typ gravidvitaminer så vet "min apotekare" att jag eller någon närstående är gravid oavsett hur mycket eller lite datainsamling som sker. Det var ju tråkigt för henne att deras marknadsföring outade hennes graviditet, men hade hon använt cash eller sitt egna bankkort istället för hennes föräldrars så hade det inte blivit så. Jag fick ett liknande problem för sådär 18-20 år sedan när jag fick låna min farsas bensinkort för jag hade dåligt med pengar och skulle åka och jobba långt bort eller liknande. Självklart köpte jag cigaretter på det också för jag hade som sagt dåligt med pengar, och tänkte att en femtiolapp hit eller dit inte hade märkts. Men jag visste inte att bensinmacken redovisade alla köp med bensinkort, inte bara summor som med bankkort, så där fick min farsa reda på att jag rökte.

Permalänk
Medlem

Kladdfri tejp?

Någon som har tips på en bra tejp som man kan använda om man vill tejpa över kamera, exempelvis webkamera inbyggd i laptop ?

Om man tycker det är kul att kladda ner /skita ner så funkar det ju med nästan vilken tejp som helst.
Men vill man ha möjlighet att ta bort tejpen. Om man någon gång vill använda kameran utan att varken linsen eller området runt omkring är nerkletat med limrester så verkar det vara desto svårare.

Någon som känner till någon BRA tejp för ändamålet ?

Jag vet att SMC (Sveriges Motorcyklister) hade någon bra tejp någon gång jag var med på kurs.
De kunde friskt tejpa över deltagares instrumenteringar och backspeglar.
Som sedan kunde tas bort utan att lämna rester.
Så de slapp bli strypta efteråt.

Permalänk
Medlem

1. Har ingen webbkamera.
2. Mikrofonen har ett fysiskt av/på-reglage, så det kan bara spelas in när jag aktivt tillåter det.

Vore det inte för de förbannade mötena så skulle jag inte ens ha någon mikrofon, jag köpte en enbart för det.

Men det är ju datorn det. Svårare när det gäller telefonen; att blockera kameran är enkelt men mikrofonen är bökigare - det går att proppa igen alla intagshål, men det blir inte 100%-igt och inte särskilt praktiskt när man väl behöver den. Så det skulle väl vara att man fysiskt tar död på mikrofonen och enbart använder headset (med fysiskt av/på-reglage) vid behov istället.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Det är betydligt högre risk att grannen sitter med kikare och spanar på dig en att nån hackar din webkamera.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GuessWho:

Någon som har tips på en bra tejp som man kan använda om man vill tejpa över kamera, exempelvis webkamera inbyggd i laptop ?

Om man tycker det är kul att kladda ner /skita ner så funkar det ju med nästan vilken tejp som helst.
Men vill man ha möjlighet att ta bort tejpen. Om man någon gång vill använda kameran utan att varken linsen eller området runt omkring är nerkletat med limrester så verkar det vara desto svårare.

Någon som känner till någon BRA tejp för ändamålet ?

Jag vet att SMC (Sveriges Motorcyklister) hade någon bra tejp någon gång jag var med på kurs.
De kunde friskt tejpa över deltagares instrumenteringar och backspeglar.
Som sedan kunde tas bort utan att lämna rester.
Så de slapp bli strypta efteråt.

Köp något skydd istället, så kan du flytta det när/om du behöver kameran. Jag köpte från Elfynd tror jag, typ två för 29 när jag ändå köpte annat där, eller från Kjell: https://www.kjell.com/se/produkter/dator/webbkameror/targus-s...

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Någon som har tips på en bra tejp som man kan använda om man vill tejpa över kamera, exempelvis webkamera inbyggd i laptop ?

Om man tycker det är kul att kladda ner /skita ner så funkar det ju med nästan vilken tejp som helst.
Men vill man ha möjlighet att ta bort tejpen. Om man någon gång vill använda kameran utan att varken linsen eller området runt omkring är nerkletat med limrester så verkar det vara desto svårare.

Någon som känner till någon BRA tejp för ändamålet ?

Jag vet att SMC (Sveriges Motorcyklister) hade någon bra tejp någon gång jag var med på kurs.
De kunde friskt tejpa över deltagares instrumenteringar och backspeglar.
Som sedan kunde tas bort utan att lämna rester.
Så de slapp bli strypta efteråt.

Det finns annars snyggare blockeringslösningar i form av överdragbart täcklock, exempelvis:

https://frontcameracover.com/

Går att hitta lite överallt, finns garanterat i någon svensk butik.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jag kör på Huawei som laptop. Skönt att alltid ha sällskap tänker jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Köp något skydd istället, så kan du flytta det när/om du behöver kameran. Jag köpte från Elfynd tror jag, typ två för 29 när jag ändå köpte annat där, eller från Kjell: https://www.kjell.com/se/produkter/dator/webbkameror/targus-s...

Där står det:
"Designad för att vara extra tunn (1,3 mm) så skärmen på de flesta bärbara datorer kan stängas utan att skyddet är i vägen."

Då borde det fungera även med MacBook Pro ?
Har hört att det kunnat vara problem med att använda tjockare varianter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Men, det är ju det jag säger, det har aldrig hänt mig. Sitter dagligen och diskuterar diverse produktnamn med frun, och jag har många gånger specifikt suttit på soffan och sagt just något i stil med "jäkla gott det hade varit med O'boy och macka med ost". Aldrig har någon produkt vi bara pratat om dykt upp i någon reklam. Läs tråden, Google och Facebook behöver inte lyssna genom din mikrofon när de har tillgång till din metadata. Det är en risk de inte hade tagit, när det är totalt onödvändigt.

Vi har fått det på arbetsdatorer också när vi pratat om diverse saker.
Som gräsklippare var det sist.

Har även skrikit på en bil som nästan körde in i mig och fick då reklam om anger management .
Det kanske är att jag kollar nästan aldrig på vanlig tv utan mest youtube och därför upptäcker jag detta mer.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ch1llone:

Ni måste lösa problemet vid roten.
Prata inte.
Blunda.
Och kommunicera inte med nån.

Och använd aldrig ditt betal-/kreditkort.

Permalänk
Medlem

Jag kör med stationär dator och USB-webbkamera hemma. Pluggar alltid ur kameran när den inte används.

Samtidigt har jag med mig mobilen överallt och den har mikrofon, kamera, sensorer, GPS och ständig uppkoppling så egentligen är det väl skit samma.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Fick mig att tänka på detta klippet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GuessWho:

Där står det:
"Designad för att vara extra tunn (1,3 mm) så skärmen på de flesta bärbara datorer kan stängas utan att skyddet är i vägen."

Då borde det fungera även med MacBook Pro ?
Har hört att det kunnat vara problem med att använda tjockare varianter.

Kanske. De jag köpte var av en annan modell och fungerade inte på en av mina laptops för kanten var liksom böjd precis runt kameran så limmet fastnade inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ja ok, jag tänkte att den var hard wired typ. Dvs om strömförbrukningen ökar till kameran då sitter leden emellan bara. Men bra att veta, får bli att fortsätta att dra ut kabeln.

Det var vanligt att den var det förr i alla fall. Men sen så gjorde apple inte så i sina macbooks och alla slutade lita på lampan.

Permalänk
Medlem

En sak jag har märkt som jag tycker är väldigt intressant: Det brukar vara samma människor som tejpar för sina webcams som också köper kameralarm/videoövervakning till hemmet för ett par hundralappar. Jag vet vilket av det som är otroligt mycket lättare att hacka än det andra, och det är inte webcamen.

Permalänk
Medlem

Det är därför man har ett mekaniskt linsskydd i Lenovo kameran, samt använder gaming headset med fysisk avstängningsknapp till mikrofonen

Om man är orolig, är frågan varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Skulle precis skriva det, folk bör inte oroa sig lika mycket över kameror som mikrofoner.
Vad du säger är mer värt än vad dom ser dig göra.

Mikrofoner BÖR ha en fysisk brytare som bryter fysiskt mikrofonen från resten av kretsen.

Kamera är luriga med för eventuell indikationer så som LED's styrs av mjukvara, så även om kameran inte indikerar på så kan den vara på.

Problemet är att folk ser hotet i denna årdnigen.

Kameror.
Mikrofoner.
Metadata.

Men problemet är egentligen i denna ordnigen.
Metadata.
Mikrofoner.
Kameror.

Pratar man alltid "övervakning" med vanligt folk så blir dom sura och säger, "varför skulle dom kolla vad jag gör via en kamera".
Problemet är att igen nämner en kamera utan bara övervakning, vanligt folk förstår inte hur kraftfullt verktyg metadata är och hur mycket mer det ger än vad folk gör bakom kameran, och microfoner efter det är fortfarande mer värdefullt än kameran, så kameran blir 3:e i detta fallet.

Men så länge folk tror att spionage från företag och staten sker via kameror (dom ser för mycket Hollywood film kanske?) och inte metadata först och i andra han mikrofoner så kommer problemet med att folk är övervakade kvarstå fast dom inte vill inse det.

Har inte kameror inbyggd mikrofon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BjornPj:

Det är därför man har ett mekaniskt linsskydd i Lenovo kameran, samt använder gaming headset med fysisk avstängningsknapp till mikrofonen

Om man är orolig, är frågan varför?

Helt rätt. Kör samma med mekaniskt skydd. Just min Huawei-laptop har lite motsägelsefullt webkameran inbyggd där F5 tangenten hade varit annars. Funkar bra, speciellt om man vill visa upp sin dubbelhaka.

Det händer att knappar man tror är "fysiska" ändå är mjukvarustyrda. Gillar också tanken med fysiska riktiga "reläer" så man är säker att det inte går att avlyssna.

Du har en viktig poäng där, gällande oroligheten.

Dyslexi
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av talonmas:

Ja, jag håller med dig. Ingen har bevisat att de blivit inspelade. Och skulle nån bevisa det? Jösses vilken stämning det skulle bli. Advokater skulle slåss om uppdraget

Tror mer på att det är som ett av de första inläggen i tråden. Allt handlar om metadata! Den är så oerhhört mycket kraftigare än vad folk anar.

Ett exempel från Amazon (som de själva gått ut med för att "skryta" om sin AI):
En kvinna får hem reklam om blöjor fast än hon inte har barn eller är gravid. En månad senare tar hon ett test som visar att hon varit gravid i tre månader. Amazons AI såg helt enkelt på kvinnans surfvanor (tidpunkter) och webbsökningar och jämförde med 1 miljard andra kvinnors vanor. De som matchade hennes var helt enkelt gravida.

Så nä, ingen lyssnar på dig. För de behöver det inte, de vet fan redan ALLT!

Det är klart att de analyserat allt apparaterna sett och hört och dragit slutsatsen att hon borde vara gravid utifrån denna data, Jag har både mikrofon och kamera i sovrumsklockan, går visserligen att koppla ur men då funkar den ju inte lika bra att prata med eller om man tex vill filma med den för videosamtal med Google duo i stället för att den bara visar tiden

Skrivet av GuessWho:

Någon som har tips på en bra tejp som man kan använda om man vill tejpa över kamera, exempelvis webkamera inbyggd i laptop ?

Om man tycker det är kul att kladda ner /skita ner så funkar det ju med nästan vilken tejp som helst.
Men vill man ha möjlighet att ta bort tejpen. Om man någon gång vill använda kameran utan att varken linsen eller området runt omkring är nerkletat med limrester så verkar det vara desto svårare.

Någon som känner till någon BRA tejp för ändamålet ?

Jag vet att SMC (Sveriges Motorcyklister) hade någon bra tejp någon gång jag var med på kurs.
De kunde friskt tejpa över deltagares instrumenteringar och backspeglar.
Som sedan kunde tas bort utan att lämna rester.
Så de slapp bli strypta efteråt.

En kludd häftmassa.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Oroliga över webbkameror, men springer runt med ansiktet mot en frontriktad kamera nästan hela dagarna, på en enhet som är ständigt online och har appar som övervakar allt de gör. Jahapp.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk

Kanske någon kunnig kunde förklara för forumet hur mycket prosessorkraft och därmed energiförbrukning som skulle gå åt för att ha kontinuerlig ordigenkänningsteknologi igång på luren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Någon som har tips på en bra tejp som man kan använda om man vill tejpa över kamera, exempelvis webkamera inbyggd i laptop ?

Om man tycker det är kul att kladda ner /skita ner så funkar det ju med nästan vilken tejp som helst.
Men vill man ha möjlighet att ta bort tejpen. Om man någon gång vill använda kameran utan att varken linsen eller området runt omkring är nerkletat med limrester så verkar det vara desto svårare.

Någon som känner till någon BRA tejp för ändamålet ?

Jag vet att SMC (Sveriges Motorcyklister) hade någon bra tejp någon gång jag var med på kurs.
De kunde friskt tejpa över deltagares instrumenteringar och backspeglar.
Som sedan kunde tas bort utan att lämna rester.
Så de slapp bli strypta efteråt.

Tror folk limmar dit typ dessa billiga kameraskydd på sina laptops:

https://fyndiq.se/produkt/4-pack-skydd-for-kamera-mobil-lapto...

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Det har inget med din kamera eller mick att göra.
Dina föräldrar och/eller syster har sökt bebissaker på Google/Facebook/whatever som vet att ni är vänner.
Kanske dina föräldrar använde ditt wifi eller så är ni kompisar på Facebook.

Det låter sannolikt. Samtidigt som det låter naivt att avskriva möjligheten att din mic kan användas i samma syfte som all annan information som vissa företag samlar in om dig.

Här är en artikel som förvisso inte är särskilt djupgående, men en säkerhetsexpert uppmanar till försiktighet i den:

https://www.theguardian.com/commentisfree/2018/apr/06/phone-c...

Här är en artikel som påstår att 250 appar från 2018 använde ljudupptagning från telefonen, där man lyssnar till bakgrundsljud för att profilera användaren så att bättre marknadsföring kan användas:

https://www.popularmechanics.com/technology/apps/a33448364/ho...

För att balansera de två negativa artiklarna så är här en artikel där Facebook själva (...) hävdar att de inte använder ljudupptagning för att profilera användare:

https://www.thesun.co.uk/tech/8764791/facebook-spying-microph...

Ok, inga av dessa är vetenskapliga artiklar. Det är inte random inlägg på SweC heller iofs

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Då är frågan om den fysiskt bryter micen från resten av kretsen eller om det är en mjukvasuswitch bara för då är poägen licksom mute som dom säger XD

Kalla mig tråkig, men det korrekta uttrycket är "moot point", inte mute.

Permalänk
Inaktiv

Jösses! säger jag bara, finns lixom värre saker i livet att oroa sig för...............................

Permalänk
Skrivet av anon910:

Jösses! säger jag bara, finns lixom värre saker i livet att oroa sig för...............................

De är väl rädda för att ''only fans'' kan titta gratis

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Skrivet av Ford Prefect:

Det låter sannolikt. Samtidigt som det låter naivt att avskriva möjligheten att din mic kan användas i samma syfte som all annan information som vissa företag samlar in om dig.

Här är en artikel som förvisso inte är särskilt djupgående, men en säkerhetsexpert uppmanar till försiktighet i den:

https://www.theguardian.com/commentisfree/2018/apr/06/phone-c...

Här är en artikel som påstår att 250 appar från 2018 använde ljudupptagning från telefonen, där man lyssnar till bakgrundsljud för att profilera användaren så att bättre marknadsföring kan användas:

https://www.popularmechanics.com/technology/apps/a33448364/ho...

För att balansera de två negativa artiklarna så är här en artikel där Facebook själva (...) hävdar att de inte använder ljudupptagning för att profilera användare:

https://www.thesun.co.uk/tech/8764791/facebook-spying-microph...

Ok, inga av dessa är vetenskapliga artiklar. Det är inte random inlägg på SweC heller iofs

Men om ljudet från micke avlyssnas måste apparaten hålla en nätverksanslutning öppen för att skicka det oanalyserade ljudet till "molnet" eller behandla mikrofondatan lokalt.
Jag betvivlar skarpt på att en mobiltelefonapp har kapaciteten att lokalt analysera bakgrundsljud för att filtrera ut generella ord på flera språk och dialekter.
Och hade apparaten hållit en nätverksanslutning öppen för ljuddata hade vi upptäckt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Men om ljudet från micke avlyssnas måste apparaten hålla en nätverksanslutning öppen för att skicka det oanalyserade ljudet till "molnet" eller behandla microfondatan lokalt.
Jag betvivlar skarpt på att en mobiltelefonapp har kapaciteten att lokalt analysera bakgrundsljud för att filtrera ut generella ord på flera språk och dialekter.
Och hade apparaten hållit en nätverksanslutning öppen för ljuddata hade vi upptäckt det.

Låter rimligt, även om röstigenkänningsutvecklingen går ordenligt fort nu med hjälp av AI. Jag gissar att engelska är enkelt nog och det räcker nog med att den klarar av att plocka upp någon procent av nyckelorden om den får lyssna tillräckligt länge.

I artikeln jag länkade så framgår det att det inte var konversationer som var målet med avlyssningen. Det var snarare att lyssna på bakgrundsljud från TV och radio, för att öka förståelsen för personens intressen.

Edit: en till sak, hur mycket data skickar appar som Shazam etc.? Den kan ju upptäcka låtar på någon sekund.

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson