Vart köper man bäst domännamn och webhosting? Någon som har tips? Fallgropar?

Permalänk

Vart köper man bäst domännamn och webhosting? Någon som har tips? Fallgropar?

Jag har googlat en del och hittat en massa olika ställen som kan registrera domännamn för mig.

Jag skall köpa ett .no domännamn (norge) och önskar en relativt enkel webfunktion till det.

Det skall inte vara något avancerat, och jag är mest rädd för att välja fel leverantör och "låsa in mig" i något dumt.

- Är det möjligt att flytta sitt domännamn till en annan leverantör om man inte önskar förnya det hos samma leverantör efter ett år?

- Är det något man direkt skall passa sig för, eller någon leverantör man skall undgå?

- Äger man domnännamnet eller blir det företaget som hostar som äger det?

Jag är mycket tacksam för tips från er som kan detta.

//GF

Permalänk

Jag har kikat på dessa:

https://uk.godaddy.com/
9:- första året, 89:- förnyelse

https://www.one.com/no/pakker-priser
99:-/år och 189:- för förnyelse, antar att "förnyelse" är en årlig avgift?

https://www.loopia.no/webhotell/
89:-/år och 89:- förnyelse

Finns det något mer som är billigare att förnya?
Finns det någon som har en överlägset bra / billig webskapar plattform?

//GF

Permalänk
Medlem

MissGroup som bland annat köpte upp FS-Data höjer jag ett varningens finger för efter rapporter om att de omvandlade inaktiva gratiskonton för intet ont anande människorna till dyra betalkonton och senare hotade med inkasso om de inte betalade.

Loopia är också värd att se upp med, detta då du i princip bara kan köpa och ha ett domännamn hos dem. Vill du sen använda det också, då åker du på en högre årlig avgift.

Mest knusselfria tjänsten jag känner till är faktiskt OVH.ie. Billiga är de och det är mycket som ingår.

När det gäller webbspace så är Loopia mycket dyrare än OVH.

Permalänk
Skrivet av Balconette:

Mest knusselfria tjänsten jag känner till är faktiskt OVH.ie. Billiga är de och det är mycket som ingår.

Fick denna felkod hos dem:
The top level domain (TLD) you entered is not supported.

Permalänk
Skrivet av Balconette:

Loopia är också värd att se upp med, detta då du i princip bara kan köpa och ha ett domännamn hos dem. Vill du sen använda det också, då åker du på en högre årlig avgift.

Så om jag reggar hos Loopia så kan jag inte peka domänet på vilken server jag vill?

Jag tänkte mig (har aldrig ägt en domän) att man kan peka domänen på en annan domän eller eventuellt på en IP adress?

I bästa fall skulle man kunna peka domänen på en IP som automatiskt uppdaterade sig om man inte har statisk IP, kanske genom ett script på något sätt i servern, men det kanske är för mycket önskat.

//GF

Permalänk
Medlem

Jag har haft loopia tidigare, men blev trött på deras prishöjningar och att man behövde betala för att kunna administrera DNS.
Kör nu mera med one.com, har funkat problemfritt och deras support är bra. Dock så har de ju också höjt priserna någon gång senaste året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dust79:

Jag har haft loopia tidigare, men blev trött på deras prishöjningar och att man behövde betala för att kunna administrera DNS.
Kör nu mera med one.com, har funkat problemfritt och deras support är bra. Dock så har de ju också höjt priserna någon gång senaste året.

När du säger det, så minns jag att de höjde priserna och att det var svårt att komma därifrån. Avgift efter avgift ville de ha. Men är en nöjd och sitter kvar så fungerar det bra.

Intressant det du säger att ovh inte hade .no. De har ju jättemånga olika däribland .se och .nu men ja, inte .no

När det gäller Loopia, nej du kan inte peka domänen dit du vill. Det är det du får betala extra för.

Permalänk
Medlem

Misshosting har 4.9 på trustpilot vilket jag tycker bör anses som ganska bra. Utmärkt står det där till och med.

Permalänk
Skrivet av Balconette:

När det gäller Loopia, nej du kan inte peka domänen dit du vill. Det är det du får betala extra för.

Får man det hos exempelvis one?

Vad är det för extra avgift, är den lägre än de extra 100:- som one kostar?

Det är minst sagt en del "finstilt" att ta ställning till här. Fan för en branch till luringar, som gör något så svårt av något som borde vara så enkelt.

Redan 89:- är ju ganska dyrt för att "parkera" ett domännamn..

//GF

Permalänk
Medlem
Skrivet av goodfidelity:

Jag har kikat på dessa:

https://uk.godaddy.com/
9:- första året, 89:- förnyelse

https://www.one.com/no/pakker-priser
99:-/år och 189:- för förnyelse, antar att "förnyelse" är en årlig avgift?

https://www.loopia.no/webhotell/
89:-/år och 89:- förnyelse

Finns det något mer som är billigare att förnya?
Finns det någon som har en överlägset bra / billig webskapar plattform?

//GF

Vet inte om jag kollar på fel priser men får helt andra siffror än dom du skriver. Dom flesta är XXkr/mån med bindingstid i ett år, därefter förnyas bindningstiden (förmodligen automatiskt och i ett helt år) med det ett nytt pris på YYkr/mån.

Exempel för Loopia: 49kr/mån i första året och därefter 99kr/mån.

För One.com hittar jag inget för 99kr, men det för 189kr efter förnyelse kostar 69kr/mån första året och därefter 189kr/mån.

Permalänk
Medlem

https://hittawebbhotellet.se en bra sida där det står ganska mycket om vad alla erbjuder.
Vill du komma billigt undan rekommenderar jag inleed.se om det gäller ett företag och har pengar rekommenderar jag oderland.se

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Meto:

https://hittawebbhotellet.se en bra sida där det står ganska mycket om vad alla erbjuder.
Vill du komma billigt undan rekommenderar jag inleed.se om det gäller ett företag och har pengar rekommenderar jag oderland.se

inleed.se visar 1699 kr per år för .no domäner vilket var det som TS var ute efter. Känns väldigt dyrt?

Permalänk
Inaktiv

Jag kör domänerna på oderland.se, det fungerar fint. De har webhosting å sådant också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av goodfidelity:

Jag har googlat en del och hittat en massa olika ställen som kan registrera domännamn för mig.

Jag skall köpa ett .no domännamn (norge) och önskar en relativt enkel webfunktion till det.

Det skall inte vara något avancerat, och jag är mest rädd för att välja fel leverantör och "låsa in mig" i något dumt.

- Är det möjligt att flytta sitt domännamn till en annan leverantör om man inte önskar förnya det hos samma leverantör efter ett år?

- Är det något man direkt skall passa sig för, eller någon leverantör man skall undgå?

- Äger man domnännamnet eller blir det företaget som hostar som äger det?

Jag är mycket tacksam för tips från er som kan detta.

//GF

Hoppas att du är boende i Norge med norskt födelsenummer och en fast adress i Norge.
Annars kommer det bli väldigt svårt att köpa en .no domän.
Det är ganska strikta krav på vem som får registrera en .no domän, företaget jag är anställd på har kontor över hela Europa och Norge och det är enbart där vi har strul med domänregistreringar.
Vårt kontor i Sverige har ansvaret för alla webbplatser och ska underhålla dessa.

Visa signatur

//Dixon

Permalänk

Märkligt att det kostade 1699:- på ett ställe och 9:- på andra.

Det är säkert något lureri med att de registrerar sig själva som ägare på andra ställen.

Jag har norskt personnummer och adress här, men inget AB. Vet inte om man får ha .no som privatperson men det borde man få?

/GF

Permalänk
Skrivet av dust79:

Jag har haft loopia tidigare, men blev trött på deras prishöjningar och att man behövde betala för att kunna administrera DNS.
Kör nu mera med one.com, har funkat problemfritt och deras support är bra. Dock så har de ju också höjt priserna någon gång senaste året.

En fråga här, kan man använda domänet "som man vill" med one.com?

Alltså peka det på valfritt ställe? (det som andra inte alltid tillåter)

//GF

Permalänk
Medlem

Jag har satt upp subdomäner och pekat till diverse ipn med one.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dixon:

Hoppas att du är boende i Norge med norskt födelsenummer och en fast adress i Norge.
Annars kommer det bli väldigt svårt att köpa en .no domän.
Det är ganska strikta krav på vem som får registrera en .no domän, företaget jag är anställd på har kontor över hela Europa och Norge och det är enbart där vi har strul med domänregistreringar.
Vårt kontor i Sverige har ansvaret för alla webbplatser och ska underhålla dessa.

Ah, det förklarar nog varför det inte finns .no på flera ställen.

När det gäller one.com så tror jag att det går att peka dit en vill. Vi körde visserligen på deras webbhosting då med en domän men jag har ett minne att jag kunde gå in i DNS-inställningarna och ändra saker. Jag kan inte svara om det går att hantera en domän utan webbhotell men det kanske någon annan kan svara på?

Permalänk

Om de förklarar saken såhär:

"Du får kontrollpanel for enkel administrasjon, feilsøkingsverktøy for DNS og domenestatus, URL-viderekobling, samt tilkobling til tredjeparts-nettsider. Epost og hosting tilbys som et tilleggsvalg. Du får også gratis support på tlf og chat, 8-17 mand-fred."

Kan jag då peka på valfri IP om jag väljer denna leverantör?
https://www.webhuset.no/finn-domene#faq

Finns det något annat de kan göra för att "lura" en, förutom att man inte får peka domänet hur man vill?
Exempelvis ta ut skyhöga avgifter om man vill "flytta" domänet, eller att de skriver domänet på sig själva och "hyr ut det" till mig?

//GF

Permalänk
Skrivet av Dixon:

Hoppas att du är boende i Norge med norskt födelsenummer och en fast adress i Norge.
Annars kommer det bli väldigt svårt att köpa en .no domän.
Det är ganska strikta krav på vem som får registrera en .no domän, företaget jag är anställd på har kontor över hela Europa och Norge och det är enbart där vi har strul med domänregistreringar.
Vårt kontor i Sverige har ansvaret för alla webbplatser och ska underhålla dessa.

Får verkligen privatpersoner registrera .no-domännamn? Jag trodde att det bara var norska företag som kunde göra detta. Norska filialer till utländska bolag verkar också kunna registrera domännamn. Amazon.no står på "AMAZON INT'L NORSK AVDELING AV UTENLANDSK FORETAK". Har Amazon bildat en norsk filial enbart för domännamnet eller används filialen även till något annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av goodfidelity:

Om de förklarar saken såhär:

"Du får kontrollpanel for enkel administrasjon, feilsøkingsverktøy for DNS og domenestatus, URL-viderekobling, samt tilkobling til tredjeparts-nettsider. Epost og hosting tilbys som et tilleggsvalg. Du får også gratis support på tlf og chat, 8-17 mand-fred."

Kan jag då peka på valfri IP om jag väljer denna leverantör?
https://www.webhuset.no/finn-domene#faq

Finns det något annat de kan göra för att "lura" en, förutom att man inte får peka domänet hur man vill?
Exempelvis ta ut skyhöga avgifter om man vill "flytta" domänet, eller att de skriver domänet på sig själva och "hyr ut det" till mig?

//GF

Det är kloka frågor du ställer, det gäller att förutse så mycket som möjligt så du vet vad du får men det är svårt eftersom de hittar på hakar och klausuler en inte kunnat föreställa sig ibland.

Under Finn domene på webhuset.no läser jag

Citat:

Full DNS-kontroll

DNS-innstillingene lar deg peke
domenenavnet hvor du vil. Endringene trer i kraft på under 10 minutter.

Så de verkar inte ha någon hake för att få använda tjänsten.

Jag får intrycket av att det kostar 120 kr om året, men hittar inte någon domänförflyttningskostnad. Du kanske får skriva till dem och fråga.

Eftersom de vill att du fyller i dokument gällande din domän så antar jag att det är för att du kommer stå på den.

Vill du vara säker, så hör antingen med dem direkt eller så hoppas vi att någon som redan hyr där kan svara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Får verkligen privatpersoner registrera .no-domännamn? Jag trodde att det bara var norska företag som kunde göra detta. Norska filialer till utländska bolag verkar också kunna registrera domännamn. Amazon.no står på "AMAZON INT'L NORSK AVDELING AV UTENLANDSK FORETAK". Har Amazon bildat en norsk filial enbart för domännamnet eller används filialen även till något annat?

Ja

https://pid.norid.no/personid/lookup

Permalänk
Medlem

Anledningen till att no-domäner är så dyra hos t.ex. svenska domänåterförsäljare är att de agerar mellanhand, dvs. de har antingen ett bolag i Norge själva eller så har de något avtal med ett vilket gör att de kan teckna en norsk domän åt dig.
Som svensk privatperson bosatt i Sverige får du alltså inte teckna en .no, och det är tjänsten de tillhandahåller som faktiskt kostar pengar.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk

Ser ut som om dessa två fyller följande kriterier:

https://www.proisp.no/ 109:- EX MOMS registrering och årlig avgift
Domänen kan pekas på annan IP
Ägarbyte kostar inte pengar
Jag står registrerad som ägare
En gratis sida
(AVGIFT FÖR ATT PEKA PÅ URL!)

https://webhuset.no/. 7:- registrering, 119:- /året EX moms
Domänen kan pekas på annan IP ELLER URL
Ägarbyte kostar inte pengar
Jag står registrerad som ägare
Ingen gratis sida

Hur viktigt är det att kunna peka på en URL istället för en IP? Borde inte det vara ganska grundläggande att kunna peka på en URL?

Priset var väldigt likt (årliga avgiften som är viktig för mig, en hundring i registrering spelar ingen roll)

Så nu handlar det om:
1. Gratis sida men ingen URL pekning
eller
2. Ingen gratis sida men URL pekning och marginellt högre årsavgift.

Vad väljer man? Är det något mer man skall tänka på?

//GF

Permalänk
Medlem
Skrivet av goodfidelity:

Ser ut som om dessa två fyller följande kriterier:

https://www.proisp.no/ 109:- EX MOMS registrering och årlig avgift
Domänen kan pekas på annan IP
Ägarbyte kostar inte pengar
Jag står registrerad som ägare
En gratis sida
(AVGIFT FÖR ATT PEKA PÅ URL!)

https://webhuset.no/. 7:- registrering, 119:- /året EX moms
Domänen kan pekas på annan IP ELLER URL
Ägarbyte kostar inte pengar
Jag står registrerad som ägare
Ingen gratis sida

Hur viktigt är det att kunna peka på en URL istället för en IP? Borde inte det vara ganska grundläggande att kunna peka på en URL?

Priset var väldigt likt (årliga avgiften som är viktig för mig, en hundring i registrering spelar ingen roll)

Så nu handlar det om:
1. Gratis sida men ingen URL pekning
eller
2. Ingen gratis sida men URL pekning och marginellt högre årsavgift.

Vad väljer man? Är det något mer man skall tänka på?

//GF

Antar det är CNAME-posten som skiljer. CNAME vill du använda om du har många alias, till exempel ftp.a.no, www.a.no, smtp.a.no och alla ligger på samma server www.a.no. Då kan du peka om subdomänerna till www och sedan bara skifta IP på www när du behöver ändra. Om du har få poster så kan du skriva in IPn på alla poster.

Skulle nog säga att CNAME är inget du måste ha. Skulle du få behov av det i framtiden och de inte tillhandahåller det så går det att byta registrar och det ska inte vara något problem eftersom du äger domänen.

Vill du komma riktigt billigt undan ska du sätta upp en egen webserver istället för att gå på deras shared hosting (om det nu inte medföljer). Alternativt kan du köpa dig en superbillig VPS á 50 kr om året om du vill att sidan ska vara online även när du inte är det så att säga.

Permalänk

Ok, det låter vettigt. Tror inte jag sätter upp en egen server som det är nu, men det kanske är aktuellt att hyra en serverplats senare.

Webhotellen tycker jag är ganska dyra. Redan 50:-/mån är ganska mycket när man inte skall driva näringsverksamhet där.

Förr i tiden kunde man få webbhosting gratis på massor av ställen, vissa hade reklam och andra inte. Men det är ju 20 år sedan och nu använder väl alla facebook, twitter, instagram och bloggar på det sättet man i gamla dagar använde en egen hemsida.

Jag har reggat nu och det föll på PROISP för att de var billigare på årsavgiften och har en "gratissida" på webhost som man kan ha. Endast EN sida då.

Och det var gratis att flytta till/från hos dessa operatörer, så det skall inte vara ett problem. Nu hade jag frågestund med supporten hos dessa, men man vet ju inte hur mycket de ljuger i supporten. Kan alltid vara så också, så även om man specifikt har frågat om en sak behöver det inte vara så. Och har man det inte på mail kommer man ingenstans med det..

Jag litar pr. automatik INTE på denna typ av företag, upplever att det ALLTID skall ljugas och tricksas med priser och tilläggsavgifter eller märkliga regler i det finstilta.

//GF

Permalänk
Medlem

Jo precis. Var inte länge sedan de kostade runt tian i månaden.

Letade runt lite bland VPSer och den lämpligaste/billigaste jag hittade verkar vara denna: https://hosting.gullo.me/order/config/index/little-vz/?group_...

För cirka en hundralapp om året.

Där får du både en egen IPv4 och eget IPv6-block.

Jag kollade efter billigare, då det finns IPv4-NAT servrar som går att öppna webbsidor med domännamn på alternativt använda IPv6-tunnel mot Cloudflare för att nå ut på IPv4, men de flesta som är bra är för tillfället slutsålda.

Du får i regel ett färdiginstallerat operativsystem att leka med, att sedan lägga till den webbserver och databasserver du vill ha är inte jättesvårt, men något du behöver ta tag i om du väljer en egen server.

Det känns märkligt att du kan få så mycket mer server om du betalar lite pengar för VPS än om du betalar en hundring i månaden för webbspace hos en stor aktör. Allt som har med "hemsidor" har blivit så snårigt och dyrt sista åren.

Permalänk

För att gå viare i denna tråd.

Om man nu vill ha sin domän pekandes på sin e-post. Hur gör man då?

Det verkar som om ett viktigt kriterie i min analys har fallit ut här, dvs. att peka domänet på sin e-post. Det ser ut som om jag måste välja att köpa till deras e-post tjänster för att detta skall fungera?

Måste jag betala för webhotell då eller kan jag på något sätt peka på mitt gmail konto?
(förstår inte inställningarna så bra på gmail, men jag vill ju ha typ kontakt@mindomän.no

Fint om jag kan peka direkt på gmail, men jag antar att någon vill tjäna pengar därmellan, det håller kanske inte med att äga sitt eget domän?

//GF

EDIT:
Om man skall ha en enkel hemsida och e-post kanske denna leverantör är billigare / bättre:
https://www.one.com/no/#PlansAndPrices

Ser ut som om det kostar 180:-/år + 90:- årlig registreringsavgift / förnyelse. Totalt 270:- / år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av goodfidelity:

För att gå viare i denna tråd.

Om man nu vill ha sin domän pekandes på sin e-post. Hur gör man då?

Det verkar som om ett viktigt kriterie i min analys har fallit ut här, dvs. att peka domänet på sin e-post. Det ser ut som om jag måste välja att köpa till deras e-post tjänster för att detta skall fungera?

Måste jag betala för webhotell då eller kan jag på något sätt peka på mitt gmail konto?
(förstår inte inställningarna så bra på gmail, men jag vill ju ha typ kontakt@mindomän.no

Fint om jag kan peka direkt på gmail, men jag antar att någon vill tjäna pengar därmellan, det håller kanske inte med att äga sitt eget domän?

//GF

För att kunna använda e-mail med din domän behöver du en mottagande mailserver som accepterar/skickar din mail, och MX-poster i din domän. MX-posten pekar du mot mailservern. Kan du inte lägga upp MX-poster i din domän då är du låst till deras egen mailtjänst.

Jag är inte helt insatt på det här med Gmail och egen domän, det kanske någon annan kan förtydliga, eventuellt kan du köpa till en prenumeration där domän ingår. Än bättre är det då att köpa in mailtjänster med egen domän hos tredjepart i Europa. Bland annat har Startmail, Protonmail och Tutanota såna tjänster men de kostar en slant varje år. Ett plus med de tre är att de är integritetssäkrade.

Det finns dock en anledning till att mail kostar idag, antingen i integritet eller pengar. Det är dels för att det är svårt att bygga en fullt fungerande mailserver, det måste jag säga låter enklare än det är, dels så är det jättesvårt om inte på gränsen till omöjligt att skaffa sin mailserver ett gott rykte. Det är därför de flesta småaktörer som Spraymail och Passagen slagit igen, de dödades av konkurrensen som är jättehård. Eftersom de flesta sitter med Gmail eller Hotmail idag så måste du spela efter deras regler, annars kommer ditt mail bli dödat direkt det kommer till deras servrar, till och med innan de når mottagarens spambox. Det har i stort sett bara tjänster med anställt folk som rattar mailtjänsten kontinuerligt möjlighet till.

En annan sak som går att göra är "vidarebefordring" av mail. Det innebär att du har en tjänst där du tar emot inkommande mail på din domän och vidarebefordrar det till en annan mail som du har. Detta förfarande är dock ogiltigt enligt DMARC-standarden så det rekommenderar jag inte för annat bruk än test eller småskalig användning. Dessutom kan du inte använda detta för att skicka mail från din domän.

Kom på en sak att lägga till
Permalänk
Medlem

Jag har kört med Loopia för mina domännamn i säkert tio års tid, jag har ingen egentlig koll på hur de ligger till prismässigt, men det har varit helt krångelfritt, så jag har aldrig sett någon anledning att lämna dem.