Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

Hade gärna sett vilken utrustning som ingår med EV6 i basutförande för att kunna göra en vettig jämförelse med ID.4, Tesla 3, Enyaq etc. tror denna kommer att bli ganska dyr om man laddar på lite extra utrustning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Följde just premiären på Kia EV6 på Youtube och hemsidan är öppen
https://www.kia.com/se/nya-bilar/ev6/upptack/

https://youtu.be/5V_Fsv0dhHM

Skrivet av Samsung:

Jag såg att Recharge också sammanfattat uppgifterna: https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20210330/o...

2021 blir ett spännande år för elbilar, ska beställa en bil till 2022 så ska göra min research under 2021 och bara mysa

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem

Har säkert avhandlats tidigare i tråden men 128 sidor...

Såg en Renault Zoe för 99.000, 2018, drygt 2.500 mil m batterihyra från renommerad bilhandlare (=garantier)
Tycker det verkar prisvärt och man behöver då inte oroa sig för batterierna när man köper begagnat.
Ny motsvarande verkar kosta inkl batterier +250-300.000. Ska ha den att köra lokalt i Sthlm.

Vad ca kostar batterihyran/mån? Är det något att satsa på? Lönar det sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjb:

Har säkert avhandlats tidigare i tråden men 128 sidor...

Såg en Renault Zoe för 99.000, 2018, drygt 2.500 mil m batterihyra från renommerad bilhandlare (=garantier)
Tycker det verkar prisvärt och man behöver då inte oroa sig för batterierna när man köper begagnat.
Ny motsvarande verkar kosta inkl batterier +250-300.000. Ska ha den att köra lokalt i Sthlm.

Vad ca kostar batterihyran/mån? Är det något att satsa på? Lönar det sig?

Beror på körsträcka och batterikapacitet, men det kostar 1250kr per mån för 41 52 KWh om du vill ha >1750 mil per år (alltså obegränsade mil).

Personligen tror jag det är en bra deal att hyra och att du tar igen kostnaden på lägre värdeminskning.
Ju äldre bilen blir desto mindre lönar det sig dock. Var brytpunkten är vet jag inte, samtidigt kan det vara en extra trygghet när passerat garantin för batteriet.

edit: uppdaterade batterikapaciteten och pris
https://cdn.group.renault.com/ren/se/pdf/prislistor/renault-z...

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjb:

Har säkert avhandlats tidigare i tråden men 128 sidor...

Såg en Renault Zoe för 99.000, 2018, drygt 2.500 mil m batterihyra från renommerad bilhandlare (=garantier)
Tycker det verkar prisvärt och man behöver då inte oroa sig för batterierna när man köper begagnat.
Ny motsvarande verkar kosta inkl batterier +250-300.000. Ska ha den att köra lokalt i Sthlm.

Vad ca kostar batterihyran/mån? Är det något att satsa på? Lönar det sig?

På sidan 2 här har du batterihyran, beroende på batteristorlek och mil per år:

http://helmia.se/wp-content/uploads/2018/03/Helmia_prislista_...

I och med att hoppet är ganska litet i pris mellan 1 500 mil och obegränsat så lönar det sig framför allt om man kör ganska mycket varje år.

Edit: Det går också att köpa loss batteriet när som helst, Renault skriver ner priset med en viss del varje år, jag har för mig att när bilen är 8 år gammal så är batteriet i princip avbetalt.

Permalänk
Medlem

Finns den infon om nedskrivning av batterikostnaden officiellt någonstans? Har fått för mig att det var 60k för 40kWh-batteriet oavsett ålder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

2021 blir ett spännande år för elbilar, ska beställa en bil till 2022 så ska göra min research under 2021 och bara mysa

Håller med, 2021 är det stora lanseringsåret för elbilar med bättre räckvidd och 2022 börjar det bli en tuffare konkurrens med bra erbjudanden (i bästa fall) samt att en del barnsjukdomar har försvunnit. Jag är lite i den situation att jag behöver byta bil under 2021, det optimala had varit 2022. Å andra sidan är situationen så mycket bättre än 2020 så jag klagar inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

2021 blir ett spännande år för elbilar, ska beställa en bil till 2022 så ska göra min research under 2021 och bara mysa

Så är det i stora drag, mycket på gång hos många tillverkare. Någon kommer stå med Svarte Petter om ett par år, både fabrikanter och bilköpare. Jag tror några av de etablerade tillverkarna kommer gå omkull. De kinesiska elbilarna och några amerikanska startups ser förvånansvärt lovande ut.
Bilköpare med Svarte Petter tror jag blir motorstarka dyra ICE-bilar. Värst för riktigt dyra som M5 och liknande.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av joabor:

Håller med, 2021 är det stora lanseringsåret för elbilar med bättre räckvidd och 2022 börjar det bli en tuffare konkurrens med bra erbjudanden (i bästa fall) samt att en del barnsjukdomar har försvunnit. Jag är lite i den situation att jag behöver byta bil under 2021, det optimala had varit 2022. Å andra sidan är situationen så mycket bättre än 2020 så jag klagar inte.

Det verkar som att planen är att Kia EV6 och Ioniq 5 ska rulla ut under hösten. Det har ju varit ganska tyst kring Berlinfabriken och Model Y, men jag tror inte att det är otänkbart att den också börjar landa på svenska vägar mot hösten. I alla fall om kretsbristen inte ställer till det ytterligare för biltillverkarna.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheddar_bob5:

Blir galen på allt funderande på laddbox..... Har redan skrivit i denna tråd om detta en gång vilket slutade i att jag ändrade från Garo till Chargeamps Halo... och nu funderar jag på Easee genom Tibber....

Vad säger ni andra? Vad ska man ha? Varför?! Priset blir den samma inkl lastbalansering, dvs cirka 11k. En sak jag inte gillar med Tibber är att man ska ansluta delen för lastbalansering själv (Watty) och jag är lite allergisk mot att binda upp mig på att deras tjänster fungerar till 100% istället för att ha en old-school mekanisk funktion som det bli med Halon.

Hjälp!

Hej! Jag skaffade Easee med Watty via en lokal elfirma för några veckor sedan. Betalade allt som allt ca 10300 för installation, Easee, Watty och 7-meter typ-2 kabel (efter 50%-avdraget). Bedömer det som en ganska normal installation - borra hål i yttervägg, dra kabel 7-8 meter, sätta upp och koppla in Wattyn och i mitt fall även sätta upp ett vanligt eluttag bredvid Wattyn.

Jag trodde faktiskt att det skedde någon form av direktkommunikation mellan Wattyn och Easee-boxen eftersom jag inbillar mig att huvudsäkringen går tämligen omgående om man drar på t.ex. spisen samtidigt som boxen laddar bilen med max effekt. Men det kanske är tillräckligt låg latency mellan Watty -> Tibber -> Easee Cloud -> Easee för att det skall fungera. Har hittills bara laddat min laddhybrid på 16A (huset har 20A huvudsäkring), men har inte löst ut någon säkring än. Har sett några gånger i Tibber-appen hur fasen som används för att ladda bilen varit uppe på 19.8 A så det är mycket möjligt att det fungerar.

Dock en bra observation att man förmodligen sitter i knät på både Tibber och Easee's molntjänster.

Som mjukvarunörd tycker jag mycket om Tibber och Easee då båda företagens API:er går att komma åt som privatperson för att styra boxen eller hålla koll på hur mycket ström huset förbrukar som helhet.

Permalänk
Medlem

Batterihyra till en ZOE kan ju inte löna sig den med minst sträck får du betala nästan 9000:- om året för hyra av batteriet och den dyraste varianten nästan 15000:- om året hur dyrt är batteriet till en ZOE om det nu behöver bytas? är ju garanti i 8år på det eller 160000km kör man 2000mil om året så måste man ta det obegränsade och har då på 8 år betalat nästan 120000:- i hyra är batteriet så dyrt?

Tror dom kommit på en bra idé att tjäna massor med pengar på.

Körsträcka (km/år) ≤ 7500 10000 12500 15000 17500 Obegränsad
Månadshyra 749 kr 849 kr 949 kr 1049 kr 1149 kr 1249 kr

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Batterihyra till en ZOE kan ju inte löna sig den med minst sträck får du betala nästan 9000:- om året för hyra av batteriet och den dyraste varianten nästan 15000:- om året hur dyrt är batteriet till en ZOE om det nu behöver bytas? är ju garanti i 8år på det eller 160000km kör man 2000mil om året så måste man ta det obegränsade och har då på 8 år betalat nästan 120000:- i hyra är batteriet så dyrt?

Tror dom kommit på en bra idé att tjäna massor med pengar på.

Körsträcka (km/år) ≤ 7500 10000 12500 15000 17500 Obegränsad
Månadshyra 749 kr 849 kr 949 kr 1049 kr 1149 kr 1249 kr

Om du läser resten av prislistan framgår att prisskillnaden med och utan batterihyra är 85 tkr. Ska man göra en jämförbar kalkyl så får man förstås lägga på en finansieringskostnad på dessa 85 tkr också. Sedan kan man förstås skruva kalkylen åt olika håll, men jag betvivlar att en Zoe i snitt rullar 2000 mil per år, allra minst konstant i åtta år.

Permalänk
Medlem

Bjørn Nyland fick ur 449km@90km/h med ID4. Riktigt lovande

https://www.youtube.com/watch?v=QOwDEjelgFE

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Bjørn Nyland fick ur 449km@90km/h med ID4. Riktigt lovande

https://www.youtube.com/watch?v=QOwDEjelgFE

Ganska snygg i svart tycker jag. Var lite orolig att det bara skulle vara en stor formlös klump...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lupson:

Hej! Jag skaffade Easee med Watty via en lokal elfirma för några veckor sedan. Betalade allt som allt ca 10300 för installation, Easee, Watty och 7-meter typ-2 kabel (efter 50%-avdraget). Bedömer det som en ganska normal installation - borra hål i yttervägg, dra kabel 7-8 meter, sätta upp och koppla in Wattyn och i mitt fall även sätta upp ett vanligt eluttag bredvid Wattyn.

Jag trodde faktiskt att det skedde någon form av direktkommunikation mellan Wattyn och Easee-boxen eftersom jag inbillar mig att huvudsäkringen går tämligen omgående om man drar på t.ex. spisen samtidigt som boxen laddar bilen med max effekt. Men det kanske är tillräckligt låg latency mellan Watty -> Tibber -> Easee Cloud -> Easee för att det skall fungera. Har hittills bara laddat min laddhybrid på 16A (huset har 20A huvudsäkring), men har inte löst ut någon säkring än. Har sett några gånger i Tibber-appen hur fasen som används för att ladda bilen varit uppe på 19.8 A så det är mycket möjligt att det fungerar.

Dock en bra observation att man förmodligen sitter i knät på både Tibber och Easee's molntjänster.

Som mjukvarunörd tycker jag mycket om Tibber och Easee då båda företagens API:er går att komma åt som privatperson för att styra boxen eller hålla koll på hur mycket ström huset förbrukar som helhet.

Ja, Tibbers tjänster känns ju väldigt lovande och jag gillar tanken på att Easee-boxen kan mata ut 22kW (mer framtidssäkert).

Nu är mitt hus avsäkrat med 3x20A och för att få ut mer än 11kW krävs 3x32A och att ändra det och kostnaderna som kommer med det är inte försvarbara helt enkelt.

Jag vet faktiskt inte om Watty styrs med APIer eller mekanik men jag inbillar mig, givet hur den är kopplad, att det sker helt digitalt - på gott och ont så klart.

Nej, jag kör nog på Halon, vilken har högre IP-klassning, integrerad kabel och är inte beroende av externa tjänster för att fungera fullt ut.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Bjørn Nyland fick ur 449km@90km/h med ID4. Riktigt lovande

https://www.youtube.com/watch?v=QOwDEjelgFE

Lovande! Snyggt med svart. 🤘

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Medlem

Hämtar ut min kia e-niro idag. Känner mig som ett barn på julafton. Min första nya bil.
Som en snart 42 åring så känner jag mig sen på den bollen.

Permalänk
Medlem

Riktigt snygg demo av Teslas Beta-FSD. Tyvärr lär det ju dröja innan den blir godkänd i Europa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Batterihyra till en ZOE kan ju inte löna sig den med minst sträck får du betala nästan 9000:- om året för hyra av batteriet och den dyraste varianten nästan 15000:- om året hur dyrt är batteriet till en ZOE om det nu behöver bytas? är ju garanti i 8år på det eller 160000km kör man 2000mil om året så måste man ta det obegränsade och har då på 8 år betalat nästan 120000:- i hyra är batteriet så dyrt?

Tror dom kommit på en bra idé att tjäna massor med pengar på.

Körsträcka (km/år) ≤ 7500 10000 12500 15000 17500 Obegränsad
Månadshyra 749 kr 849 kr 949 kr 1049 kr 1149 kr 1249 kr

Vid närmare eftertanke har du nog rätt.

Hittade någon statistik tidigare som sa att Zoe hade tappat 2/3 av värdet på 6000 mil. Men det är inte jämförbart då den bilen med dagens mått mätt har låg batterikapacitet och därför inte är så attraktiv.
Om man kör 1500 mil om året och bilen om 4 år har tappat 2/3 så lönar det sig att hyra, men en så stor värdeminskning är osannolik i framtiden.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Hämtar ut min kia e-niro idag. Känner mig som ett barn på julafton. Min första nya bil.
Som en snart 42 åring så känner jag mig sen på den bollen.

Grattis!

Som 47-åring så har jag inte kommit dit än. Men snart någon gång så...

Permalänk

Mercedes avskaffar härmed begreppet "räckviddsångest".

Nya Mercedes EQS får 770km räckvidd. Ladda upp batteriet till 80% tar bara 20 minuter. Skaplig prestanda för en stor lyxsedan också 0-100 accelererar den på 4,5 sekunder, toppfarten anges till 200km/h.

Mercedes EQS har även rekordlågt cD på 0,20, ingen annan personbil avsedd för fem har så lågt värde.

Finns ingen anledning till fossilbil längre, de är härmed uträknade ur ekvationen och blir en parantes i historien.

Reddit

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Anonymous FTW:

Mercedes avskaffar härmed begreppet "räckviddsångest".

Nya Mercedes EQS får 770km räckvidd. Ladda upp batteriet till 80% tar bara 20 minuter. Skaplig prestanda för en stor lyxsedan också 0-100 accelererar den på 4,5 sekunder, toppfarten anges till 200km/h.

Mercedes EQS har även rekordlågt cD på 0,20, ingen annan personbil avsedd för fem har så lågt värde.

Finns ingen anledning till fossilbil längre, de är härmed uträknade ur ekvationen och blir en parantes i historien.

Reddit

Kanske för de som har en miljon eller två att lägga på en bil...

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Kanske för de som har en miljon eller två att lägga på en bil...

Snarare två om man ska ha lite utrustning... EQS lär vara väldigt trevlig men även om jag tänker mig en Model S igen som nästa bil så kommer den nog vara för dyr för mig. Men sen är jag kanske inte i målgruppen heller, jag får en majoritet av min inkomst från lön, inte kapital.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Kanske för de som har en miljon eller två att lägga på en bil...

En miljon och därunder ligger flera elbilar på idag så det är inget som sticker ut tyvärr. Fattiga har dock aldrig kunnat köpa det bästa så det är inget unikt för just elbilar.

Mercedes filosofi har dock alltid varit att deras lyxsedan S-klasse får den senaste dyraste tekniken före alla andra Mercedes, sen vartefter tekniken blir billigare så vandrar den ner i modellserien.

Vill man följa bilinnovationer och bilteknik genom historien så är Mercedes S-klasse rätt bil att följa, fick t.ex ABS bromsar 1981. dubbelglas som kom i Tesla Model 3 nu fick Mercedes S-klasse redan 1991, samma år fick de självstängande dörrar, electronic stability programme (ESP) fick den 1995.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Mercedes avskaffar härmed begreppet "räckviddsångest".

Nya Mercedes EQS får 770km räckvidd. Ladda upp batteriet till 80% tar bara 20 minuter. Skaplig prestanda för en stor lyxsedan också 0-100 accelererar den på 4,5 sekunder, toppfarten anges till 200km/h.

Mercedes EQS har även rekordlågt cD på 0,20, ingen annan personbil avsedd för fem har så lågt värde.

Finns ingen anledning till fossilbil längre, de är härmed uträknade ur ekvationen och blir en parantes i historien.

Reddit

Verkar bli en otroligt imponerande bil ja. Men med ett pris på närmare 2 mkr kommer fossilbilar fortsätta vara ett nödvändigt ont. En majoritet av befolkningen kommer inte ens få provköra en skulle jag gissa.
Har kört 70 mil på en tank nu och har 36 kvar säger den vilket känns rimligt, brukar ta mig lite över 100 mil på en tank.

Elbilar börjar dock närma sig en acceptabel kombination för mig så det kanske blir ett byte för mig snart.

Permalänk
Skrivet av Gainsgoblin:

Verkar bli en otroligt imponerande bil ja. Men med ett pris på närmare 2 mkr kommer fossilbilar fortsätta vara ett nödvändigt ont. En majoritet av befolkningen kommer inte ens få provköra en skulle jag gissa.
Har kört 70 mil på en tank nu och har 36 kvar säger den vilket känns rimligt, brukar ta mig lite över 100 mil på en tank.

Elbilar börjar dock närma sig en acceptabel kombination för mig så det kanske blir ett byte för mig snart.

Absolut en imponerande elbil.

InsideEV skriver att den är effektivare än Tesla Model S, enligt dem drar Mercedes EQS 14.03 kWh per 100 km. och Model S Long Range 15.67 kWh/100 km. För nått år sedan så påstod någon att Tesla låg tio år före konkurrenterna, tio år har nog aldrig gått så snabbt någonsin i världshistorien. Kanske även att Teslas aktiekurs är liite uppblåst.

InsideEV

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

Jag tror vi kommer anpassa oss till den lägre räckvidden på elbilar lite som vi vant oss vid det på våra smartphones jämfört med dom gamla "dumma" telefonerna.
Mkt handlar ju om vana.

Ska bli intressant att se när man får över bil och mc-entusiaster som älskar fossilbränsle till el, fast frågan är om man ska bry sig om den lilla skaran (där jag är medlem).

Permalänk
Medlem

Räckvidden är ju ett problem som försvinner ju snabbare laddning som kommer och ju fler laddstationer som kommer.
Nackdelen är ju att utbyggnaden av laddstationer är väldigt fokuserad på Stockholm och neråt i landet, här uppe är dom väldigt sällsynta och 50 kW laddare är snabbaste jag sett som är icke tesla. Då blir man tvingad till en god buffert då ladda efter vägen tar alldeles för lång tid. Undantaget är väl om man inte värderar sin tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Absolut en imponerande elbil.

InsideEV skriver att den är effektivare än Tesla Model S, enligt dem drar Mercedes EQS 14.03 kWh per 100 km. och Model S Long Range 15.67 kWh/100 km. För nått år sedan så påstod någon att Tesla låg tio år före konkurrenterna, tio år har nog aldrig gått så snabbt någonsin i världshistorien. Kanske även att Teslas aktiekurs är liite uppblåst.

InsideEV

Den artikeln jämför ju dock den framtida EQS mot förra generationens Model S, det blir ju ganska skevt speciellt eftersom den nya generationens Model S kommer börja levereras innan EQS. Förra generationens S var ju i många områden just 10 år gammal för att det var ju från den tiden bottenplattan och andra stora delar var ifrån.

Ingen utanför Tesla vet batteristorleken och därmed effektiviteten för den nya Model som lanserats nu. Men bara av att kolla CdA formeln för luftmotståndet så har den minskat med ca 13% enligt Teslas Cd på 0,208 som de sagt att nya S får. Deras nya fälgar skall dessutom göra en del och förbättringar vad gäller värme/ac systemet, batteriet och motorer en del. Så antingen kommer de höja räckvidden när de faktiskt testat de nya bilarna enligt regelverken eller så kör de med en mindre batteristorlek än förut, effektiviteten kommer oavsett vara bättre än förra generationens.

Det sagt är det ju fortfarande väldigt tufft att Mercedes lyckats göra en så effektiv bil så snabbt och jag har nog aldrig trott att Tesla ligger 10 år före konkurrenterna, detta visar ju att de kan vara med och fightas.

Sen undrar jag personligen när de andra biltillverkarna ska följa med Tesla och skaffa lite moderna infotainmentsystem. Är väl Polestar och Volvo som börjat med Android Automotive men Audi, BMW, Mercedes verkar alla fast i klumpiga. Försökte sälja in en E-Tron GT för frun och hon kände som jag att gå till Audis system skulle vara som att gå från smartphone till dumbphone. Det är där jag känner att Tesla ligger före mest faktiskt.

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Den artikeln jämför ju dock den framtida EQS mot förra generationens Model S, det blir ju ganska skevt speciellt eftersom den nya generationens Model S kommer börja levereras innan EQS. Förra generationens S var ju i många områden just 10 år gammal för att det var ju från den tiden bottenplattan och andra stora delar var ifrån.

Ingen utanför Tesla vet batteristorleken och därmed effektiviteten för den nya Model som lanserats nu. Men bara av att kolla CdA formeln för luftmotståndet så har den minskat med ca 13% enligt Teslas Cd på 0,208 som de sagt att nya S får. Deras nya fälgar skall dessutom göra en del och förbättringar vad gäller värme/ac systemet, batteriet och motorer en del. Så antingen kommer de höja räckvidden när de faktiskt testat de nya bilarna enligt regelverken eller så kör de med en mindre batteristorlek än förut, effektiviteten kommer oavsett vara bättre än förra generationens.

Det sagt är det ju fortfarande väldigt tufft att Mercedes lyckats göra en så effektiv bil så snabbt och jag har nog aldrig trott att Tesla ligger 10 år före konkurrenterna, detta visar ju att de kan vara med och fightas.

Sen undrar jag personligen när de andra biltillverkarna ska följa med Tesla och skaffa lite moderna infotainmentsystem. Är väl Polestar och Volvo som börjat med Android Automotive men Audi, BMW, Mercedes verkar alla fast i klumpiga. Försökte sälja in en E-Tron GT för frun och hon kände som jag att gå till Audis system skulle vara som att gå från smartphone till dumbphone. Det är där jag känner att Tesla ligger före mest faktiskt.

Framtiden är 12 dagar fram, då har EQS premiär. Hur ska InsideEV kunna jämföra med något de inte vet något om. De måste väl ändå gör en jämförelse mot något de känner till.

Så du menar att det du kallar "nya Tesla Model S" har ny bottenplatta? Så de har gjort en ny bottenplatta men bilen i övrigt ser nästan likadan ut utvändigt, måste vara första gången i världshistorien man bygger en ny bottenplatta men man behåller den gamla karossen, brukar snarare vara så att man gör förändringar på karossen på gamla bottenplattan. en ny bottenplatta brukar kosta några miljarder att utveckla.

Vissa tycker att Polestar ligger för Tesla tack vara infountamentet från Google, vilken tillverkare som helst kan lägga in Googles system, det skulle Google bara bli glada för. Ligger fördelen för Tesla på den sköra tråden då förstår jag ännu mindre dagens aktiekurs.

Visa signatur

NO MAAM