ASRock Z390 Phantom Gaming-ITX/ac + i7 9700K bootar inte

Permalänk
Medlem

ASRock Z390 Phantom Gaming-ITX/ac + i7 9700K bootar inte

Lyckas inte komma till POST ens. Komponenterna snurrar igång i ca 20s för att sedan lägga av. Strax efter gör datorn ett nytt startförsök med samma resultat.
Om CPU:n är den senaste stepping:en behövs BIOS 4.00 enl AsRocks CPU-stödslista annars beter sig datorn just så här har jag förstått. BIOS-stickern på moderkortet visar dock att den ska ha leverats med just 4.00.

Kan tidigare användaren ev ha nedgraderat BIOS av någon anledning eller vad kan det annars vara?

  • Har testat att både byta plats och helt ta bort minnena

  • Kopplat ur GPU resp HDD (i omgångar)

  • Nollsällt CMOS (med den dedicerade reset-knappen)

  • Kopplat ur batteriet helt en längre stund

Har ännu inte

  • Kopplat ur m.2-driven (Samsung 970 EVO Plus)

  • Kopplat ur kylaren (usb-kopplingen för iCUE)

  • Byglat headern för CMOS-batteriet (fast är inte det samma sak som resetknappen gör?)

Jag har slängt ihop en lista med bygget på PCPartPicker som referens.

Permalänk
Medlem

Om du har möjlighet skulle jag testa en annan CPU för att utesluta den som felkälla. Har du köpt allt begagnat i ett paket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lucpel:

Om du har möjlighet skulle jag testa en annan CPU för att utesluta den som felkälla. Har du köpt allt begagnat i ett paket?

Nej, det är lite blandat men det mesta är nytt. CPU:n ville jag inte köpa begaganad så den är sprillans. Mobo:t hade dock precis gått ur produktion till förmån för deras z490-kort så det blev begagnat.

Fick ett tips på ASRocks forum om att BIOS-inställningarna kanske är satta för en väldigt annorlunda CPU och att det i så fall ev skulle kunna räcka med en ordentlig CMOS-reset och hen länkade till detta tips:
http://forum.asrock.com/forum_posts.asp?TID=630

Detta moderkort verkar dock inte ha någon bygel så förstår inte steg tre riktigt. Är inte det precis vad "Clear CMOS"-knappen gör på detta moderkort? (Har f.ö. mätt batteriet som låg på drygt 3V, helt i sin ordning)

Fick faktiskt möjlighet att låna en annan lite äldre 1151-CPU men det visade sig att den inte stöds alls.. (i7-6700K) Ska försöka få tag på någon CPU annan som faktiskt stöds för att iaf kunna utesluta att moderkortet inte är kaputt.

Z390 Phantom Gaming-ITX/ac – CPU Support List

Någon här som möjligen har någon av dessa som ligger och samlar damm i någon byrålåda? Kanske kan man låna en liten, liten, liten mini-stund? Bjuder på bira (alternativt Jolt ) vid tillfälle som tack för besväret? 🙏 🍻

ps.
Mitt ASRock-foruminlägg: http://forum.asrock.com/forum_posts.asp?TID=18438

Permalänk
Medlem

Förstår, cpun bör fungera då kan man tycka. Kolla även kontakterna i cpu-socketen så att ingen är böjd/borta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lucpel:

Förstår, cpun bör fungera då kan man tycka. Kolla även kontakterna i cpu-socketen så att ingen är böjd/borta

Ja, just det. Tanken har slagit mig men har inte riktigt vågat se efter ännu.. 😨😱
Hoppas på de andra lösningarna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av malkus:

Ja, just det. Tanken har slagit mig men har inte riktigt vågat se efter ännu.. 😨😱
Hoppas på de andra lösningarna!

Det behöver inte vara kört bara för det Lätt böjda pins går att böja tillbaka med försiktighet och en väldigt liten pincett

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lucpel:

Det behöver inte vara kört bara för det Lätt böjda pins går att böja tillbaka med försiktighet och en väldigt liten pincett

Huvva..

Har sett Linustechs video när han gör det. Känner att dropparna börjar pärla sig på pannan redan nu, bara jag tänker på det..!
https://www.youtube.com/watch?v=O1H5_FVX9lU

Permalänk
Medlem
Skrivet av malkus:

Huvva..

Har sett Linustechs video när han gör det. Känner att dropparna börjar pärla sig på pannan redan nu, bara jag tänker på det..!
https://www.youtube.com/watch?v=O1H5_FVX9lU

Inspekterade socket:en igår men tyckte inte att jag kunde se några böjda pinnar. Lite, lite (ickeledande) kylpasta hade dock kommit på ett par pins och det skulle ju teoretiskt kunna påverka men inte heller rengöring av dem (med propylenglykol) gjorde saken bättre. Samma problem kvarstår.

Ska kanske ta och plocka isär allt och starta om från scratch.
Men först ska jag testa med ett par andra minnen för att utesluta att (de sprillans nya HyperX) skulle vara defekta.

Permalänk
Medlem

Ser i sin ordning ut. Du kan ju alltid leta efter uppbrända/lossade resistorer på själva brädan. Kan alltid vara fraktskada eller liknande. Sedan skulle jag väl även testa att koppla bort alla komponenter som inte är direkt nödvändiga. Dvs inga hårddiskar och bara en ramsticka i rätt slot

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lucpel:

Ser i sin ordning ut. Du kan ju alltid leta efter uppbrända/lossade resistorer på själva brädan. Kan alltid vara fraktskada eller liknande. Sedan skulle jag väl även testa att koppla bort alla komponenter som inte är direkt nödvändiga. Dvs inga hårddiskar och bara en ramsticka i rätt slot

Jo, den tanken slog mig också när jag såg den här Tradera-annonsen idag:

https://www.tradera.com/item/1000085/457775858/asrock-x570-ph...-

Annars ska jag som sagt plocka isär allt ikväll och köra det så bare bones som möjligt. 🤞

Permalänk
Medlem

Nu har jag testat att köra med minimal montering. Plockade ur alla delar och körde sedan ett test utanför chassit med endast kylare och ett minne. Plus PSU förstås. PLockade t.o.m. bort Wifi-enheten eftersom jag har bytt kortet i den.

Samma resultat. Den snurrar igång men lägger av efter ca 20 s.

Är de där lite lätt bruna kontakterna på socketen tecken på att något skulle kunna vara bränt där eller? Grasping at straws här nu..

Permalänk
Medlem

Det ser lite suspekt ut, däremot skulle det lika gärna kunna vara lodrester. Hur ser det ut på andra sidan brädan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lucpel:

Det ser lite suspekt ut, däremot skulle det lika gärna kunna vara lodrester. Hur ser det ut på andra sidan brädan?

Jag tycker iofs det ser ok ut. Inte kunnat se något uppenbart skumt men jag är å andra sidan bara en aningslös rookie på området..!

Permalänk
Medlem

Problemet löst..! CPU-kabeln var inte ordentligt intryckt i PSU:n.. 🤦‍♂️

Permalänk
Medlem
Skrivet av malkus:

Problemet löst..! CPU-kabeln var inte ordentligt intryckt i PSU:n.. 🤦‍♂️

Det händer även de bästa! Skönt att det inte var något annat mer komplicerat spökfel.

Visa signatur