3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle_Eriksson:

Haha dear lord... Aja blir väl inget för min del då! 3090 kostar bara de som resten av allt annat.. retailpris var väl 15-17k? Nu är dem uppe på 25! köpte det hårigaste som fanns med i9 och m.2 värstingar. Datorn startar på 2 sekunder iaf! Sitter på ett 1070 och allt bara laggar, sätter spelen på lägsta så allt ser ut som 8-bitars spel..

Du ser ju min dator i signaturen. Uppstart och programmering funkar finfint. Spelar mest SC2, Heroes 6, Heroes of the Storm, World of Tanks och Elite Dangerous nu. Funkar väl OK.

Gjorde en benchmark i CS:Go i helgen för skojs skull. Även om jag drar ner alla inställningar till minimum och 640x480 är jag GPU-begränsad

Men men. Jag har rätt kul i framförallt Elite och SC2 medan frun kör WoT och är hyfsad nöjd med 35-45fps även om hon skulle vilja ha mer.
690 stendog när vi bytte skärm förra våren. Inte märkt det förrän efter nyår då vi inte hann spela så mycket förra året efter skärmuppgraderingen. Den höjda upplösningen fick kortet att flaska rejält även med vår gamla klockade i7-2700K.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle_Eriksson:

Haha dear lord... Aja blir väl inget för min del då! 3090 kostar bara de som resten av allt annat.. retailpris var väl 15-17k? Nu är dem uppe på 25! köpte det hårigaste som fanns med i9 och m.2 värstingar. Datorn startar på 2 sekunder iaf! Sitter på ett 1070 och allt bara laggar, sätter spelen på lägsta så allt ser ut som 8-bitars spel..

Ta en fundering om hur mycket är er tid och livskvalitet är värd. Är ni beredda att betala 17k för en 3090 om 4-5 månader, då skulle jag fundera ifall jag är bered att betala 1k i månaden för att göra det jag vill idag och inte om 4-5 månader. Annars det som sades innan är ganska vettig, köp ett annat grafikkort medan ni väntar på 3080, och sälj den senare. Det är väldigt lätt att sälja ett grafikkort just nu.

Permalänk
Skrivet av Calle_Eriksson:

Hur gör man ens för att få ett kort idag? Ska man behöva vänta månader? Kommer ju bli 2022 innan man får nånting? Går ju inte att ställa sig i kö eller köpa ett i förväg.. Man får helt enkelt gå miste om alla speltitlar som ser ut som en påse nötter just nu för man inte kan köpa nya grejer

Jag fick tag på ett 3090 på under 2v genom att bara hålla utkik 2-3ggr per dag på webhallen och inet. För en månad sen nu ca. Kanske är värre nu men man ser ju att dom dyker upp under några minuter lite då och då.

Har på det viset också fått tag på en AMD 5900X för en vecka sedan.

Fick min PS5 för en dryg månad sen med. Så lite tur ska man ha.

Permalänk

Beställde ett Gigabyte GeForce RTX 3080 10GB GAMING OC 11 november på Dustin. De lämnar inte ut könummer. Är det någon som beställt ett likadant på något annat ställe som har mer info om köplats sedan beställning eller om ni fått det?

Visa signatur

Abit KD-7 RAID XP1600@1900 256mb DDR3200 4xSeagate 80 21" EIZO F931 och en jävligt snabb FLOPPY

Permalänk
Medlem
Skrivet av firefreak:

Jag fick tag på ett 3090 på under 2v genom att bara hålla utkik 2-3ggr per dag på webhallen och inet. För en månad sen nu ca. Kanske är värre nu men man ser ju att dom dyker upp under några minuter lite då och då.

Har på det viset också fått tag på en AMD 5900X för en vecka sedan.

Fick min PS5 för en dryg månad sen med. Så lite tur ska man ha.

https://www.inet.se/produkt/5411846/gigabyte-geforce-rtx-3090...
Det finns ett 3090 på INET fortfarande för 23,5k i Stockholm.

Permalänk
Skrivet av firefreak:

Jag fick tag på ett 3090 på under 2v genom att bara hålla utkik 2-3ggr per dag på webhallen och inet. För en månad sen nu ca. Kanske är värre nu men man ser ju att dom dyker upp under några minuter lite då och då.

Har på det viset också fått tag på en AMD 5900X för en vecka sedan.

Fick min PS5 för en dryg månad sen med. Så lite tur ska man ha.

Ja men korten är ju så brutalt överprisade att det inte blir kul! Hade dem kostat som de ska runt 15-17 hade man kanske köpt, sen vill man ju kunna välja utan att fundera. Så var det ju när man köpte 1070..
Men men man får vänja sig vid att marknaden är helt snevriden och nöjet med bygga burk är borta.

Fick också PS5an dock på lanseringsdagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firefreak:

Jag fick tag på ett 3090 på under 2v genom att bara hålla utkik 2-3ggr per dag på webhallen och inet. För en månad sen nu ca. Kanske är värre nu men man ser ju att dom dyker upp under några minuter lite då och då.

Har på det viset också fått tag på en AMD 5900X för en vecka sedan.

Fick min PS5 för en dryg månad sen med. Så lite tur ska man ha.

Så är det. Men du vet, en del människor vet inte vad ansträngning är för nått.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Skrivet av Elfsberg:

Så är det. Men du vet, en del människor vet inte vad ansträngning är för nått.

Ansträngt mig i fyra månader utan att lyckas..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle_Eriksson:

Ansträngt mig i fyra månader utan att lyckas..

Nej, gällande 3080 är det mest ett lotteri vad det verkar. Jag sitter på två beställningar från i januari och gudarna vet när de dyker upp. Istället har jag köpt begagnade kort till överpris och hoppas kunna minea in mellanskillnaden.

Det dyker upp mycket 3070 och 3090 istället.
Sitta och vänta på att kunna beställa 3080.. 😂

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Skrivet av Elfsberg:

Nej, gällande 3080 är det mest ett lotteri vad det verkar. Jag sitter på två beställningar från i januari och gudarna vet när de dyker upp. Istället har jag köpt begagnade kort till överpris och hoppas kunna minea in mellanskillnaden.

Det dyker upp mycket 3070 och 3090 istället.
Sitta och vänta på att kunna beställa 3080.. 😂

Haha ja försökt hitta beggade också men det är så absurda priser.. Aja får nöja mig vid tanken att det blir ett ruttet år för gaming 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle_Eriksson:

Haha ja försökt hitta beggade också men det är så absurda priser.. Aja får nöja mig vid tanken att det blir ett ruttet år för gaming 😂

2080 Ti och 3070 vet jag inte jag skulle kalla ruttet..

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

För den desperata finns 6 st Webhallen configs (webhallens egna prebuilds) med rtx 3080 och i9 10900k för 30.000kr via: https://www.webhallen.com/se/product/334490-Webhallen-Config-...

Släpptes idag!

Permalänk
Medlem

Ny uppdatering på 3080 TUF non-OC på Inet. Plats 70...en linjär approximering ger vid handen att man får in 0.3 kort per dag. Så någon gång vid jul kanske jag har mitt kort (som beställdes någon dag efter release).

Visa signatur

Hobbymusiker, fotograf & företagare som gör krocksimuleringar & konsulteri inom bilsäkerhet.
Lenovo Legion 4800H 1650Ti: Musikmakeri, fotomeck & remote desktop-klient
11600k, Z590 & 3080 + Pico 4: VR-burk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamers:

Då är det 2022, alternativet till 3070 är ett något vassare 2080ti begagnat.
Var nåt surr om att hela 2021 produktionen av 3080 var bokad till försäljning.

Ja det verkar inte bättre än att typ alla 3080 som kommer under 2021 kommer gå till förbokningar. Det är nog dock värt att hålla ögonen öppna om det öppnar någon ny bokning eller om några enstaka modeller kanske faktiskt dyker upp till försäljning.

Skrivet av Calle_Eriksson:

Haha dear lord... Aja blir väl inget för min del då! 3090 kostar bara de som resten av allt annat.. retailpris var väl 15-17k? Nu är dem uppe på 25! köpte det hårigaste som fanns med i9 och m.2 värstingar. Datorn startar på 2 sekunder iaf! Sitter på ett 1070 och allt bara laggar, sätter spelen på lägsta så allt ser ut som 8-bitars spel..

Jag hade köpt ett 3070 när det väl dyker upp ett. Beroende på hur marknaden utvecklar sig så kanske du förlorar ett par tusen, men fortsätter det som nu så får du ju tillbaka hela nypriset. Känns ju ändå som att det kan vara värt ett par tusen för några månaders spelande, det hade iaf jag tyckt

Skrivet av firefreak:

Jag fick tag på ett 3090 på under 2v genom att bara hålla utkik 2-3ggr per dag på webhallen och inet. För en månad sen nu ca. Kanske är värre nu men man ser ju att dom dyker upp under några minuter lite då och då.

Har på det viset också fått tag på en AMD 5900X för en vecka sedan.

Fick min PS5 för en dryg månad sen med. Så lite tur ska man ha.

3090 är ju inte någon direkt bristvara i Sverige, det finns någon modell i lager dagligen om än till helt absurda priser.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Skrivet av JohanFlodqvist:

Ja det verkar inte bättre än att typ alla 3080 som kommer under 2021 kommer gå till förbokningar. Det är nog dock värt att hålla ögonen öppna om det öppnar någon ny bokning eller om några enstaka modeller kanske faktiskt dyker upp till försäljning.

Jag hade köpt ett 3070 när det väl dyker upp ett. Beroende på hur marknaden utvecklar sig så kanske du förlorar ett par tusen, men fortsätter det som nu så får du ju tillbaka hela nypriset. Känns ju ändå som att det kan vara värt ett par tusen för några månaders spelande, det hade iaf jag tyckt

3090 är ju inte någon direkt bristvara i Sverige, det finns någon modell i lager dagligen om än till helt absurda priser.

verkar väl mest vara vissa specifika märken ingen vill ha som dyker upp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Romuhousu:

Jag beställde ett ASUS GeForce RTX 3080 10GB GDDR6X TUF GAMING från Elgiganten idag kl 15:12. Fick ett mejl en timme senare om att den blir försenad till 30:e September.

Jag försökte via chatten avbryta ordern då jag insåg att jag beställt icke-OC varianten, samt att jag kände att jag lika gärna kan välja någon annan modell med tanke på förseningen, men då kunde dom tydligen inte längre avbryta ordern eftersom den skickats från deras huvudlager enligt hon jag chattade med..

Verkar tveksamt, men jag får väl väntar och ser vad som händer

Låter väldigt tveksamt, du ska väl kunna avbryta ordern när som helst. Om den var försenad till i september kan den väl inte ha skickats från centrallagret?

Jag hade en order hos elgiganten för inte så länge sedan och den var inga problem att avbryta via chatten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackoudan:

verkar väl mest vara vissa specifika märken ingen vill ha som dyker upp?

Nej det finns ju allt från Asus Strix, MSI UPRIM X, kort med vattenblock, hybridkort, ja typ alla möjliga modeller. Det är bara gå tillbaka i tråden så kommer du se länkar till massa fina kort så gott som dagligen.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

2080 Ti och 3070 vet jag inte jag skulle kalla ruttet..

Fick själv tag på et 2080ti HOF, hade samtidigt ett 3070 gamerock. Blev förvånad hur mycket bättre 2080ti presterade i 4k på cyberpunk. Sålde 3070 2080ti är grym bang for the buck just nu!

Permalänk
Medlem

Var försiktiga på Blocket.... en 3080 annons som jag är 99.9% säker på är bedrägeri förekommer. Bland mycket annat så förekommer annonsbilden på många andra websidor. Anmäld till blocket men vet inte om det är ok att hänga ut här på forumet?

Permalänk
Skrivet av JohanFlodqvist:

Nej det finns ju allt från Asus Strix, MSI UPRIM X, kort med vattenblock, hybridkort, ja typ alla möjliga modeller. Det är bara gå tillbaka i tråden så kommer du se länkar till massa fina kort så gott som dagligen.

har ju en datorrigg beställd, har fått allt utom 3090 eagle oc.. men får inte byta av webhallen för mitt är på introduktionspris... en person föreslog att ja tom skulle nergradera .... wtf... har beställt ett 3090 o ska ha ett. men för priserna gått upp matchar inget mitt kort så är fast i skiten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackoudan:

har ju en datorrigg beställd, har fått allt utom 3090 eagle oc.. men får inte byta av webhallen för mitt är på introduktionspris... en person föreslog att ja tom skulle nergradera .... wtf... har beställt ett 3090 o ska ha ett. men för priserna gått upp matchar inget mitt kort så är fast i skiten.

Då hade du nog bara en jävla otur i valet av kort tyvärr..

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexejrm:

Ta en fundering om hur mycket är er tid och livskvalitet är värd. Är ni beredda att betala 17k för en 3090 om 4-5 månader, då skulle jag fundera ifall jag är bered att betala 1k i månaden för att göra det jag vill idag och inte om 4-5 månader. Annars det som sades innan är ganska vettig, köp ett annat grafikkort medan ni väntar på 3080, och sälj den senare. Det är väldigt lätt att sälja ett grafikkort just nu.

Sålde själv ett per år gammalt 1080TI för 5300:- och köpte ett RTX 3080 här på forumet. Så beroende på vad man har för nuvarande kort att sälja så kan det fortfarande vara värt att uppgradera. Även priserna på dom gamla korten lär sjunka som en sten sen när marknaden har stabiliserat sig.

Skulle dock inte punga ut 25+ för ett 3090 nu...

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baner85:

Sålde själv ett per år gammalt 1080TI för 5300:- och köpte ett RTX 3080 här på forumet. Så beroende på vad man har för nuvarande kort att sälja så kan det fortfarande vara värt att uppgradera. Även priserna på dom gamla korten lär sjunka som en sten sen när marknaden har stabiliserat sig.

Skulle dock inte punga ut 25+ för ett 3090 nu...

Jag hoppas på att få ut en rejäl hacka för mitt 1080ti dagen jag får mitt 3080, åtminstone för att täcka en del av inköpspriset.
Eller om jag väljer att spara mitt 1080ti och sätta in det i en burk med i7 6700 och 32GB-ram jag har ståendes oanvänd och ge till sonen när han fyller 9.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av weenan:

Låter väldigt tveksamt, du ska väl kunna avbryta ordern när som helst. Om den var försenad till i september kan den väl inte ha skickats från centrallagret?

Jag hade en order hos elgiganten för inte så länge sedan och den var inga problem att avbryta via chatten.

Du svarade på en 6 månader gammal post, det löste sig nog

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av murzoo:

Du svarade på en 6 månader gammal post, det löste sig nog

Hahaha whaat... trodde jag läste sista posten men var tydligen på första sidan

Permalänk
Medlem
Skrivet av bogg:

Jag hoppas på att få ut en rejäl hacka för mitt 1080ti dagen jag får mitt 3080, åtminstone för att täcka en del av inköpspriset.
Eller om jag väljer att spara mitt 1080ti och sätta in det i en burk med i7 6700 och 32GB-ram jag har ståendes oanvänd och ge till sonen när han fyller 9.

Jag fick precis tag på ett 6800 XT och har sett att mitt nuvarande 5700 XT pulse OC går för mellan 6 000 och 8 000 på Tradera just nu pga Mining. Perfekt då jag köpte det nytt för 4 395 för ett och ett halvt år sedan

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600x | Radeon RX 6800 XT TUF Gaming OC | Corsair Vengeance LPX 2x8 3000 mhz | ASUS ROG STRIX B450-F GAMING | Intel 665p 1TB | Arctic Liquid Freezer II 240 | NZXT S340 Elite | AOC AGON AG273QCX 27" 144hz | Random EIZO 24" 60hz | Corsair K70 LUX MX-Red | Logitech G502 Hero | Secretlab TITAN

Permalänk
Medlem

NoN Gigabyte GeForce RTX 3080 10GB GAMING OC

Beställde Gigabyte GeForce RTX 3080 10GB GAMING OC 2020-12-11 och får det levererat idag 2021-04-09.

mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaptewn:

Jag fick precis tag på ett 6800 XT och har sett att mitt nuvarande 5700 XT pulse OC går för mellan 6 000 och 8 000 på Tradera just nu pga Mining. Perfekt då jag köpte det nytt för 4 395 för ett och ett halvt år sedan

Sjuuukt. 😂

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeanutPants:

Två fina chanser på 3090 hos proshop.

https://www.proshop.se/Grafikkort/GIGABYTE-GeForce-RTX-3090-G...
GIGABYTE GeForce RTX 3090
22'490 kr - rätt bra pris!
Släpps 14:00 4st.

https://www.proshop.se/Grafikkort/ASUS-GeForce-RTX-3090-TUF-2...
ASUS GeForce RTX 3090 TUF
16'800 kr - GALET pris!!!!
släpps 14:00 04-14, alltså om 5 dagar.

Må snabbaste man vinna!

Blir spännande att se om priset justeras precis innan släpp. Har hänt förr....

Permalänk
Medlem
Skrivet av xprt:

Blir spännande att se om priset justeras precis innan släpp. Har hänt förr....

Garanterat. Det där är gamla priser, kanske är det sen de fick in dem förra gången eller eventuellt delar av orderboken som får dem. Nya bokningar kommer INTE undan så billigt.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077