Permalänk
Snusfri

Om jag vaccinerar mig så blir det med Sputnik 5.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Om jag vaccinerar mig så blir det med Sputnik 5.

Har du lust att utveckla varför? Annars så antecknar intresseklubben.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Dahle86:

Har du lust att utveckla varför? Annars så antecknar intresseklubben.

För att det är det enda vaccinet jag någorlunda litar på.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Exempel:

Påstå att någon läser att "män är längre än kvinnor".

Om samma person sedan ser att ett kvinna är längre än en man, vad kan det betyda om påståendet?

Det betyder att det var underförstått att det var en generalisering, att kvinnors längd normalfördelar sig kring ett lägre värde än männens.

Ett framgångsrikt klädföretag skulle sen t.ex. kunna använda den datan i sin strategi och anpassa hur många plagg av olika storlekar de syr upp till män respektive kvinnor.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

För att det är det enda vaccinet jag någorlunda litar på.

... troll?

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

För att det är det enda vaccinet jag någorlunda litar på.

Nu börjar vi komma någonstans.

Varför är det det enda vaccin du någorlunda litar på?

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Jag tror det var EU som stoppade det och EU bestämmer över hur många doser vi ska få helt och hållet. Lövet har själv sagt att vi som är så små inte kan köpa in vaccin snabbare vid sidan av EU:s avtal. Israel har tydligen inte kunnat göra det de gjort i så fall.

Moderna hade väl problem i sin produktion men det kan vara något jag blandat ihop från fler håll. Vi väntar också på att EU ska godkänna Sputnik, har inte hört så mycket om det mer än att det tycks ha sämre skydd än andra. I vårt land så är Ryssar alltid de onda och USA alltid de goda så vi lär nog inte få testa några sprutor från Sputnik.

Du får det att låta som att EU godtyckligt bestämmer hur många doser vi ska få. Om det är så du menar så är det fel. Vi har inom EU en överenskommelse där vaccin i princip fördelas efter befolkningsmängd, dvs Sverige får typ 2,25% av doserna som kommer (inte helt korrekt, men typ).

Lövens kommentar får du ta i sammanhanget där den sas. Israel var väldigt tidigt ute, satsade allt på ett kort och gjorde en deal med Pfizer; Israel betalar bäst och ger Pfizer tillgång till data. Israel kunder lika gärna stått där med skägget i brevlådan om Pfizer inte fått fram sitt vaccin eller inte kunnat leverera. Inom EU och i andra länder har man tecknat kontrakt med flera vaccintillverkare. USA har nog lyckats bäst som knutit upp både Pfizer och Moderna såpass att USA kan har lätt att välja bort AZ och J&J. I andra länder är det inte ett lika lätt val.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Aftonbladet hade en ganska intressant artikel om varför rapporteringen gällande Astra Zeneca-vaccinets biverkningar sticker ut.

Framför allt denna biten;

Citat:

Men vad gäller antalet inrapporterade dödsfall till Läkemedelsverket efter vaccinering har flest personer dött efter Pfizers vaccin.

Av de totalt 882 000 som fått Pfizers vaccin i Sverige har 145 personer avlidit.

Motsvarande för Astra Zeneca är 298 000 vaccinerade och 7 dödsfall, för Moderna 127 000 vaccinerade och 9 dödsfall.

Allt över 0 dödsfall är så klart inte godkänt under normala omständigheter (vilket detta tyvärr inte är), samtidigt så känns det som att riskerna med Astras vaccin är överdrivna, f.a. jämfört med övriga nuvarande vaccin på marknaden.

I slutändan tar jag tar vilket vaccin jag än får (lär dock inte bli förrän tidigast till sommaren, är 33 och ingår inte i någon riskgrupp), och tycker att dom nuvarande "vaccinhopparna" som med kort varsel låter bli sprutan när dom får beskedet att det är "vaccin X" och därmed leder till att många doser behöver kasseras borde skämmas.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Om jag vaccinerar mig så blir det med Sputnik 5.

Всяк кули́к своё боло́то хва́лит

Beslut baserat på känsla eller fakta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

tycker att dom nuvarande "vaccinhopparna" som med kort varsel låter bli sprutan när dom får beskedet att det är "vaccin X" och därmed leder till att många doser behöver kasseras borde skämmas.

För det första tror jag inte att några doser kasseras på grund av det. Det finns ju enorma mängder personer att vaccinera, och de håller ju dagar till veckor i kylskåp.

Sen skulle man enkelt kunna slippa just det problemet helt genom att på förhand tala om vilket vaccin som används just där och då. Så kan man göra valet innan man kommer dit.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hurtigbullen:

Du får det att låta som att EU godtyckligt bestämmer hur många doser vi ska få. Om det är så du menar så är det fel. Vi har inom EU en överenskommelse där vaccin i princip fördelas efter befolkningsmängd, dvs Sverige får typ 2,25% av doserna som kommer (inte helt korrekt, men typ).

Lövens kommentar får du ta i sammanhanget där den sas. Israel var väldigt tidigt ute, satsade allt på ett kort och gjorde en deal med Pfizer; Israel betalar bäst och ger Pfizer tillgång till data. Israel kunder lika gärna stått där med skägget i brevlådan om Pfizer inte fått fram sitt vaccin eller inte kunnat leverera. Inom EU och i andra länder har man tecknat kontrakt med flera vaccintillverkare. USA har nog lyckats bäst som knutit upp både Pfizer och Moderna såpass att USA kan har lätt att välja bort AZ och J&J. I andra länder är det inte ett lika lätt val.

Sa inte att utdelningen av vaccin sker godtyckligt utan som du skriver så får vi en viss mängd efter befolkning.
Om vi säger att EU sagt ett pris på 50 kr per dos på deras upphandling, om Sverige då sagt att vi köper detta men samtidigt är vi beredda att betala 100 kr per dos som vi får utöver detta från EU. Tror du då inte vaccintillverkaren levererat mer vaccin till Sverige?
Alla företag är ute efter pengar och vill sälja sin produkt så dyrt som möjligt så varför skulle de inte leverera dessa vid sidan av? Vaccintillverkarna är inte jesus och gladligen ger bort sina vaccin gratis utan de vill ha del av kakan och jag tycker absolut de ska ha det.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyklonen:

För det första tror jag inte att några doser kasseras på grund av det. Det finns ju enorma mängder personer att vaccinera, och de håller ju dagar till veckor i kylskåp.

Sen skulle man enkelt kunna slippa just det problemet helt genom att på förhand tala om vilket vaccin som används just där och då. Så kan man göra valet innan man kommer dit.

Var väl senast i veckan det skrevs om att 1900 doser kastats pga att personer inte kommit eller att de helt enkelt inte funnits någon att vaccinera. Går tydligen inte att spara en öppnad ampull.

Då Astravaccinet endast används till personer över 65 år så känns det som liten chans att man ska få detta i armen, iallafall för mig som är under 50 år.

Tittar man sen också på vilken mängd som Astra levererar och Pfizer levererar så är det stor fördel för Pfizer.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Aftonbladet hade en ganska intressant artikel om varför rapporteringen gällande Astra Zeneca-vaccinets biverkningar sticker ut.

Framför allt denna biten;
Allt över 0 dödsfall är så klart inte godkänt under normala omständigheter (vilket detta tyvärr inte är), samtidigt så känns det som att riskerna med Astras vaccin är överdrivna, f.a. jämfört med övriga nuvarande vaccin på marknaden.

Det är väl ganska uppenbart varför Pfizer har flest dödsfall? Det var ju det första som godkändes, d.v.s. det som de riktigt gamla och sjuka på ålderdomshem (prio 1) fått. Så klart att några av dessa som fick vaccinet i januari-februari hunnit avlida av andra orsaker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Var väl senast i veckan det skrevs om att 1900 doser kastats pga att personer inte kommit eller att de helt enkelt inte funnits någon att vaccinera. Går tydligen inte att spara en öppnad ampull.

Då Astravaccinet endast används till personer över 65 år så känns det som liten chans att man ska få detta i armen, iallafall för mig som är under 50 år.

Tittar man sen också på vilken mängd som Astra levererar och Pfizer levererar så är det stor fördel för Pfizer.

Jo, just nu ja. Men för mig lär det väl bli aktuellt med erbjudande om första dos i september eller oktober, gissningsvis. Då har man nog tyst återinfört Astras och Janssens vacciner för alla, för att man har köpt in dem för miljarder och inte vill låta dem vara oanvända. Så jag lär hamna i just den situationen att jag måste gå till vaccinationsplatsen och först där se vad som erbjuds. Är det då Astras eller Janssens så kommer jag att vända på klacken.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Sa inte att utdelningen av vaccin sker godtyckligt utan som du skriver så får vi en viss mängd efter befolkning.

Då misstolkade jag dig.

Skrivet av Stefflo:

Om vi säger att EU sagt ett pris på 50 kr per dos på deras upphandling, om Sverige då sagt att vi köper detta men samtidigt är vi beredda att betala 100 kr per dos som vi får utöver detta från EU. Tror du då inte vaccintillverkaren levererat mer vaccin till Sverige?
Alla företag är ute efter pengar och vill sälja sin produkt så dyrt som möjligt så varför skulle de inte leverera dessa vid sidan av? Vaccintillverkarna är inte jesus och gladligen ger bort sina vaccin gratis utan de vill ha del av kakan och jag tycker absolut de ska ha det.

Fast det förutsätter att företaget inte redan sålt bort produktionen som kan levereras inom den tidsram vi vill. Om vi är beredda att betala 100 kr per dos vid en beställning doser medan USA är beredd att betala 50 kr per dos och beställa 50 miljoner doser, vilken deal tror du vaccintillverkaren föredrar? Om man var tidigt ute kunde man göra en deal som Israel, men senare är det betydligt svårare.

Fast givetvis kan vi köpa in mer av Pfizer vid sidan om EU, men jag tvivlar på att vi kommer få våra leveranser före EU med mindre än att Pfizer återigen utökar sin produktionskapacitet.

Som kuriosa kan nämnas att Israel betalar närmare 400 kr per dos (https://www.timesofisrael.com/israel-said-to-be-paying-averag...).

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jo, just nu ja. Men för mig lär det väl bli aktuellt med erbjudande om första dos i september eller oktober, gissningsvis. Då har man nog tyst återinfört Astras och Janssens vacciner för alla, för att man har köpt in dem för miljarder och inte vill låta dem vara oanvända. Så jag lär hamna i just den situationen att jag måste gå till vaccinationsplatsen och först där se vad som erbjuds. Är det då Astras eller Janssens så kommer jag att vända på klacken.

Nu överdriver du. Vi har köpt typ 10 miljoner doser AZ och betalt typ 25 kr per dos, eller nånstans i den häraden. Jämfört med vad pandemin kostar i övrigt är dessa kostnader en piss i Nilen.

Ock när du väl erbjuds vaccin så vet vi mer om dessa bieffekter, så varför oroa sig innan det är dags? Det kan vara så att man kan identifiera riskgruppen och därmed kan man undvika att ge vaccinet till dessa.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jo, just nu ja. Men för mig lär det väl bli aktuellt med erbjudande om första dos i september eller oktober, gissningsvis. Då har man nog tyst återinfört Astras och Janssens vacciner för alla, för att man har köpt in dem för miljarder och inte vill låta dem vara oanvända. Så jag lär hamna i just den situationen att jag måste gå till vaccinationsplatsen och först där se vad som erbjuds. Är det då Astras eller Janssens så kommer jag att vända på klacken.

Eftersom vi pratar om ett framtida scenario så kanske vi ska vänta och se utvecklingen av saker innan man bestämmer sig för vilka vaccin man ska ta och inte.

Du har redan nu bestämt dig för att du vägrar två vaccin-sorter, trots att kunskapsläget om 4 månader kommer vara oändligt mycket bättre än just nu. Vidare har du bestämt dig för att du vägrar vaccinering i mässhallar, för det är dåligt, utan att du har sett hur det kommer se ut och hur väl det kommer fungera.

Till sist har du också bestämt dig för att man kommer kuppa in AZ och J&J utan att berätta det, som att befolkningen och medierna inte skulle märka något.

Näe, ta ett chill-pill och se hur saker utvecklar sig innan du har så bestämda uppfattningar om saker och ting!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Ock när du väl erbjuds vaccin så vet vi mer om dessa bieffekter, så varför oroa sig innan det är dags? Det kan vara så att man kan identifiera riskgruppen och därmed kan man undvika att ge vaccinet till dessa.

Vi vet redan nu att de kan ge dessa biverkningar. Det kommer inte att upphöra om ett halvår. Så jag kommer inte att ta Astras eller Janssens. Men jag är fullkomligt övertygad om att de kommer att återinföras för alla åldrar, helt enkelt för att man vill nå full vaccinering så snabbt som möjligt, och med flera miljoner doser från Astra och Janssen kommer det att locka mer än att "kasta" dem för att de inte är säkra nog.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Vi vet redan nu att de kan ge dessa biverkningar. Det kommer inte att upphöra om ett halvår. Så jag kommer inte att ta Astras eller Janssens. Men jag är fullkomligt övertygad om att de kommer att återinföras för alla åldrar, helt enkelt för att man vill nå full vaccinering så snabbt som möjligt, och med flera miljoner doser från Astra och Janssen kommer det att locka mer än att "kasta" dem för att de inte är säkra nog.

Läste du vad jag skrev? Om vi kan identifiera vilka som riskerar att få biverkningarna så kan dessa personer undvikas. Det kan till och med vara så att vi kommer fram till att detta inte alls var biverkningar av vaccinet. Vi kommer veta mer senare.

För övrigt så verkar du redan bestämt dig för vad som är sant, så vi kan lika gärna släppa detta.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Läste du vad jag skrev? Om vi kan identifiera vilka som riskerar att få biverkningarna så kan dessa personer undvikas. Det kan till och med vara så att vi kommer fram till att detta inte alls var biverkningar av vaccinet. Vi kommer veta mer senare.

Jag tror säkert att man kommer att hitta markörer som kan hittas genom blodprov och analys, men du tror väl inte på allvar att man kommer att kunna genomföra en sån masstestning bara för att se vilka som riskerar att drabbas? Det är också så att ingen diagnostik är hundraprocentig, så tänk om man fått svaret att man inte är i riskgruppen, men att man trots det är det...

För mig har det ingen betydelse vad som kommer fram senare. Risken finns, och den är för stor för mig personligen. Andra får göra andra val, det lägger jag mig inte i.

Om det betyder att jag får vänta 3-6 månader extra på att bli vaccinerad så är det helt ok för min del.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag tror säkert att man kommer att hitta markörer som kan hittas genom blodprov och analys, men du tror väl inte på allvar att man kommer att kunna genomföra en sån masstestning bara för att se vilka som riskerar att drabbas? Det är också så att ingen diagnostik är hundraprocentig, så tänk om man fått svaret att man inte är i riskgruppen, men att man trots det är det...

För mig har det ingen betydelse vad som kommer fram senare. Risken finns, och den är för stor för mig personligen. Andra får göra andra val, det lägger jag mig inte i.

Om det betyder att jag får vänta 3-6 månader extra på att bli vaccinerad så är det helt ok för min del.

Snällt av dig att låta oss andra ta risken så du slipper vaccinera dig så du slipper riskera att bli sjuk i Corona.

Sen vågar jag satsa 1000 kronor (inte på riktigt såklart) på att du aldrig kommer vaccinera dig för du kommer alltid komma med ursäkter.

Skrivit det innan men skriver igen. Det är ok att vara orolig men säg det och ta tag i det istället för att gå omkring och låtsas ha koll på allt. Prata med vården/psykolog(pro tio!) och berätta vad det handlar om så kan de hjälpa till.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cyklonen:

Vi vet redan nu att de kan ge dessa biverkningar. Det kommer inte att upphöra om ett halvår. Så jag kommer inte att ta Astras eller Janssens. Men jag är fullkomligt övertygad om att de kommer att återinföras för alla åldrar, helt enkelt för att man vill nå full vaccinering så snabbt som möjligt, och med flera miljoner doser från Astra och Janssen kommer det att locka mer än att "kasta" dem för att de inte är säkra nog.

Vi vet att du inte vill ta Astras eller Janssens, du har upprepat det som en trasig grammofonskiva i inlägg efter inlägg. Vi kanske kan släppa det nu så tråden slipper handla om ditt ego.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag tror säkert att man kommer att hitta markörer som kan hittas genom blodprov och analys, men du tror väl inte på allvar att man kommer att kunna genomföra en sån masstestning bara för att se vilka som riskerar att drabbas? Det är också så att ingen diagnostik är hundraprocentig, så tänk om man fått svaret att man inte är i riskgruppen, men att man trots det är det...

För mig har det ingen betydelse vad som kommer fram senare. Risken finns, och den är för stor för mig personligen. Andra får göra andra val, det lägger jag mig inte i.

Om det betyder att jag får vänta 3-6 månader extra på att bli vaccinerad så är det helt ok för min del.

Vad som kommer fram senare vet vi inte, men troligtvis kommer vi veta mer. Jag delar inte din riskbedömning, men givetvis har du rätt att välja.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Jag har en bekant, kring 70, som inte vill ha AZ vaccinet, men som bokar tider och sen vänder på klacken om dom har "fel" vaccin. Det har han gjort två gånger nu. Jag har inte riktigt bestämt mig för vad jag tycker om det, men när jag hörde det så var min första tanke att det är rätt egotrippat av honom, han tar ju en tid som någon annan kunde nyttjat till att faktiskt bli vaccinerad.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Jag blir väldigt upprörd över att de stoppar vaccin bara för att en väldigt väldigt liten andel uppvisat stora biverkningar. Det är ju bra mycket farligare att få covid så det är ju enkel matematik att vaccinera med dem, det är som att förbjuda operationer som räddar liv för att det är en på miljonen att man dör av den. Hur resonerar de egentligen? Rationellt är det iaf inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Jag har en bekant, kring 70, som inte vill ha AZ vaccinet, men som bokar tider och sen vänder på klacken om dom har "fel" vaccin. Det har han gjort två gånger nu. Jag har inte riktigt bestämt mig för vad jag tycker om det, men när jag hörde det så var min första tanke att det är rätt egotrippat av honom, han tar ju en tid som någon annan kunde nyttjat till att faktiskt bli vaccinerad.

Och genom att informera i förväg om vilket som används slipper man sånt. Men det görs inte, och då får det bli så. Lösningen är enkel.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jag blir väldigt upprörd över att de stoppar vaccin bara för att en väldigt väldigt liten andel uppvisat stora biverkningar. Det är ju bra mycket farligare att få covid så det är ju enkel matematik att vaccinera med dem, det är som att förbjuda operationer som räddar liv för att det är en på miljonen att man dör av den. Hur resonerar de egentligen? Rationellt är det iaf inte.

Nja, man får nyansera det lite med att de som fått allvarliga biverkningar är personer som sannolikt inte hade fått allvarlig corona. Så det är inte fullt så svart-vitt som du vill få det till.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jag blir väldigt upprörd över att de stoppar vaccin bara för att en väldigt väldigt liten andel uppvisat stora biverkningar. Det är ju bra mycket farligare att få covid så det är ju enkel matematik att vaccinera med dem, det är som att förbjuda operationer som räddar liv för att det är en på miljonen att man dör av den. Hur resonerar de egentligen? Rationellt är det iaf inte.

Om man utgår från att alla kommer att smittas, så håller ditt resonemang, men så är det inte. Många kan skydda sig, och då blir riskförhållandet ett helt annat.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Lättnader ska presenteras för vaccinerade:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/39GMGL/nya-bud-vantas-fo...

Det borde även gälla oss som haft det, varför skulle en syntetiskt skapad immunrespons vara bättre än en naturligt skapad?

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Lättnader ska presenteras för vaccinerade:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/39GMGL/nya-bud-vantas-fo...

Det borde även gälla oss som haft det, varför skulle en syntetiskt skapad immunrespons vara bättre än en naturligt skapad?

Därför att dosen från vaccin är enhetlig och responsen mer förutsägbar.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S