Värmetålig tejp/silikon för att skydda grillock - vad välja?

Permalänk
Medlem

Värmetålig tejp/silikon för att skydda grillock - vad välja?

Hej alla!
Vänder mig hit för jag vet inte var annars jag ska vända mig

Ska köpa en (dyr) grill som har en stålställning där man kan lägga locket när man behöver båda händerna. Smart, men stål mot ett grillock riskerar att repa själva locket. Letar efter något gummiaktigt eller tyg som jag kan linda några varv på ett par ställen på stålställningen så att locket inte ligger direkt mot stålställningen.

Har ni några tips på en lösning här?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laban80:

Hej alla!
Vänder mig hit för jag vet inte var annars jag ska vända mig

Ska köpa en (dyr) grill som har en stålställning där man kan lägga locket när man behöver båda händerna. Smart, men stål mot ett grillock riskerar att repa själva locket. Letar efter något gummiaktigt eller tyg som jag kan linda några varv på ett par ställen på stålställningen så att locket inte ligger direkt mot stålställningen.

Har ni några tips på en lösning här?

https://img.bygghemma.se/pimages/brikettgrill-weber-performer-premium-gbs__4b0849e8-42e7-43ab-b918-cf744dbc4009.jpg?auto=format,compress&w=673&h=673&dpr=1&q=40

Denna kanske kan vara något.
https://www.biltema.se/hem/inredning/brastillbehor/glasfiberp...

Har liknande runt dörrarna på min kamin men mina är original så inte från Biltema men säkerligen samma funktion. Denna typ av prylar törs inte Biltema tumma på med kvalitén skulle jag säga.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog satsa på silikonslang med innerdiameter matchande staget för locket. Skär upp ett snitt längs slangen och trä över den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Denna kanske kan vara något.
https://www.biltema.se/hem/inredning/brastillbehor/glasfiberp...

Har liknande runt dörrarna på min kamin men mina är original så inte från Biltema men säkerligen samma funktion. Denna typ av prylar törs inte Biltema tumma på med kvalitén skulle jag säga.

Ja, det ser mjukt och bra ut. Måste bara kunna fästa det på något sätt. Metallband eller liknande går bort pga reprisken.

Skrivet av p.lindblom:

Jag skulle nog satsa på silikonslang med innerdiameter matchande staget för locket. Skär upp ett snitt längs slangen och trä över den.

Smart, googlade men var svårt att hitta så smala men det borde finnas så får leta mer. Tack!

Permalänk
Medlem

Är det en performer som på bilden så var jag orolig över samma sak, men efter 10 år finns fortfarande inga repor på locket.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Är det en performer som på bilden så var jag orolig över samma sak, men efter 10 år finns fortfarande inga repor på locket.

Ja precis det är det. Den i butik hade mycket svaga repmärken så jag tänker att om den har fått det som inte används så kommer det bli skavmärken på sikt. Kul att höra att det gått bra, kommer nog ändå försöka hitta något diskret att sätta bara för att ha hängslen och livrem

Tack, ja det där skulle kunna funka. Bara inte buntbanden i metall repar istället

Permalänk
Medlem

Går ställningen/bygeln att ta loss? Isf är det väl bara lossa den, trä på värmeveständig silikonslang och skruva tillbaks..

Permalänk
Medlem

Weber... Det håller nog ändå

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Går ställningen/bygeln att ta loss? Isf är det väl bara lossa den, trä på värmeveständig silikonslang och skruva tillbaks..

Ja, kollade och det verkar den göra faktiskt. Ställningen är ju ganska tunn dock. har Googlat men hittar ingen värmebeständig silikonslang, får leta noggrannare, eller har du några tips var man kan hitta det?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Laban80:

Ja, kollade och det verkar den göra faktiskt. Ställningen är ju ganska tunn dock. har Googlat men hittar ingen värmebeständig silikonslang, får leta noggrannare, eller har du några tips var man kan hitta det?

Jag googlade lite och hittade nån som klarade 260 grader, vet inte hur varmt locket kan bli?

Permalänk
Medlem

Ja men den ser ju kanon ut! Tack för tipset!

Skrivet av Linus:

Jag googlade lite och hittade nån som klarade 260 grader, vet inte hur varmt locket kan bli?

Den ovan klarar 200 grader så länka gärna den du hittade. Också osäker på hur varmt locket blir, men det är ju väldigt korta stunder som locket kommer ligga mot slangen och kanske är det också så att kanten på locket är varmare än mitt på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laban80:

Ja men den ser ju kanon ut! Tack för tipset!

Den ovan klarar 200 grader så länka gärna den du hittade. Också osäker på hur varmt locket blir, men det är ju väldigt korta stunder som locket kommer ligga mot slangen och kanske är det också så att kanten på locket är varmare än mitt på.

"Under kortare tid klarar denna slang 1000°C" borde ju räcka

https://www.overtake.se/webshop/varmeskydd/varmeskyddslang-si...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laban80:

Ja precis det är det. Den i butik hade mycket svaga repmärken så jag tänker att om den har fått det som inte används så kommer det bli skavmärken på sikt. Kul att höra att det gått bra, kommer nog ändå försöka hitta något diskret att sätta bara för att ha hängslen och livrem

Brukar snarare vara tvärtom med demo-ex i butikerna, de är inte ordentligt ihopsatta och folk svingar vilt med dem
Men absolut, vill du vara säker så förstärk.

Om det är samma på de nya som gamla så sitter den med muttrar genom grillbaljan, du kommer få montera den själv.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Permalänk
Medlem

Aldrig riktigt förstått "vulkaniserande" Hittar inget om hur denna (och dess klister) står emot värme dock, kanske den gör by default när det är silikon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laban80:

Aldrig riktigt förstått "vulkaniserande" Hittar inget om hur denna (och dess klister) står emot värme dock, kanske den gör by default när det är silikon?

Tittar du på förpackningen klarar den 260 grader.

Man brukar linda tejpen runt lätt sträckt.
Efter ett dag vulkar den ihop.

Permalänk
Medlem

På specen står det "PORSLINSEMALJERAT LOCK OCH BALJA".
Nu är jag för lat för att kolla upp hårdhet på sån emalj, men nog är den hårdare än stål?
Varför annars bry sig om att lägga den på ett lock som väl garanterat redan är stål?
Din silikonslang kommer skydda den där kinesiumbygeln från locket!
OBS: Är ej... materialingenjör..?

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem

En sak jag tänker på här är ju att lock mot ställning glider rätt lätt. Sätter du silikonslang får du ju ett hög friktion mot locket och det glider vare sig in eller ut lika smidigt. Har du otur får du ju en tillfällig obalans i grillen och det kan ju bli otrevligt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Tittar du på förpackningen klarar den 260 grader.

Man brukar linda tejpen runt lätt sträckt.
Efter ett dag vulkar den ihop.

Läste på sidan men missade förpackningen. Låter lovande, behövs bara ett tunt lager så det här kan funka

Skrivet av jonasc:

På specen står det "PORSLINSEMALJERAT LOCK OCH BALJA".
Nu är jag för lat för att kolla upp hårdhet på sån emalj, men nog är den hårdare än stål?
Varför annars bry sig om att lägga den på ett lock som väl garanterat redan är stål?
Din silikonslang kommer skydda den där kinesiumbygeln från locket!
OBS: Är ej... materialingenjör..?

Ja det lär vara ganska tuff, men små mikrorepor kommer det eventuellt att bli och det syns ju på svart väldigt bra också. SLipper jag repa metallbygeln så är ju det bara en bonus

Skrivet av Napoleongl:

En sak jag tänker på här är ju att lock mot ställning glider rätt lätt. Sätter du silikonslang får du ju ett hög friktion mot locket och det glider vare sig in eller ut lika smidigt. Har du otur får du ju en tillfällig obalans i grillen och det kan ju bli otrevligt...

Det finns så mycket utrymme att locket inte måste ligga emot slangen/tejpen när man lägger det åt sidan, det är mer att locket vilar mot det när man släpper. Förstår hur du tänker men tror inte att det ska vara något problem. Ska bygga ihop den i helgen och testa