PLEX 4K laggar/buffrar

Permalänk

PLEX 4K laggar/buffrar

Hejsan jag försöker köra få igång att streamer 4k med PLEX media server på min PC för att sedan kunna streamea till min PS5. Har följt alla rekomenderade inställningar på youtube, men lik förbannat buffrar/laggar det när jag spelar upp filmen i google chrome och cpu slår i taket på 100% och sen börjar det laggar var 10e sekund (för att se om jag ens kan spela upp filmen där fel fritt), Tittar jag i aktvitetshanterare står det "transcode 92%" .

MEN när jag spelar upp filmen vanligt med VLC flyter filmen hur bra som helst och cpu ligger på MAX 50% ,. Vad har jag missat??

Min spec:

I5 4670K
GTX 970
8GB GDDR3 RAM
Filmen på en 7200rpm disk.
AC 24 1080P 144hz

EDIT: Löste det genom att använda använda ett program som heter "universal media server". Gick att streama via min smart tv och det flyter på perfekt även med HDR.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Din CPU är för klen för att transcoda 4k material.

Testa stäng av transcoding i plex servern. Beroende på vart din media spelas upp stödjer många mediaspelare/tv apparater formaten, men långt ifrån alla. Observera att om du lägger på undertext, kör någon avvikande ljudformat så kommer servern transcoda detta oavsett.

Så i ditt fall är det antingen en bättre CPU eller komplettera med någon ordentlig mediaspelare som har stöd för de flesta formaten så att du slipper transcoding.

Permalänk
Skrivet av oztin:

Din CPU är för klen för att transcoda 4k material.

Testa stäng av transcoding i plex servern. Beroende på vart din media spelas upp stödjer många mediaspelare/tv apparater formaten, men långt ifrån alla. Observera att om du lägger på undertext, kör någon avvikande ljudformat så kommer servern transcoda detta oavsett.

Så i ditt fall är det antingen en bättre CPU eller komplettera med någon ordentlig mediaspelare som har stöd för de flesta formaten så att du slipper transcoding.

Okej, jag förstår. Har läste om att det finns ett betal alt. för plex och hardware transcodig, kan det hjälpa mig? eller kommer PCn fortfarande vara för klen?

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Okej, jag förstår. Har läste om att det finns ett betal alt. för plex och hardware transcodig, kan det hjälpa mig? eller kommer PCn fortfarande vara för klen?

Du kan säkert få lite prestanda om du har Plex Pass då du då kan använda hevc.

Permalänk
Medlem

Finns inte plex-app till PS5?

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Försök köra direct-play så långt det går.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Förstår jag dig rätt att du använder Google Chrome på din PS5? Det finns ingen Plex-app i din PS5 eller TV? Som sagt så stäng av transcoding, det verkar som att den inte skickar filmen direkt utan omvandlar den först. I värsta fall kan du transcoda i förväg, tror man kan göra det i Plex men du kan googla dig fram till hur man gör det med bl.a. ffmpeg. Tror det oftast bara är ljud som är problemet, men Plex väljer att transcodea videon då också. Baserar detta på mina erfarenheter, kan vara ute och cykla.

Permalänk
Skrivet av Kalasis:

Du kan säkert få lite prestanda om du har Plex Pass då du då kan använda hevc.

okej!

Skrivet av lord_dubbdäck:

Finns inte plex-app till PS5?

Jo , har testat köra PLEX appen där igenom, men laggar lika mycket som när jag försökt testa på min PC först om det öht går kolla genom plex.

Skrivet av Haptic:

Försök köra direct-play så långt det går.

Hur gör man det?

Skrivet av Saddl3r:

Förstår jag dig rätt att du använder Google Chrome på din PS5? Det finns ingen Plex-app i din PS5 eller TV? Som sagt så stäng av transcoding, det verkar som att den inte skickar filmen direkt utan omvandlar den först. I värsta fall kan du transcoda i förväg, tror man kan göra det i Plex men du kan googla dig fram till hur man gör det med bl.a. ffmpeg. Tror det oftast bara är ljud som är problemet, men Plex väljer att transcodea videon då också. Baserar detta på mina erfarenheter, kan vara ute och cykla.

Nej jag test kör plex genom chrome på min PC för att testköra, Men laggar/buffrar konstant där (så lär inte lagga mindre på PS5). När jag stängt av transcoding får jag fel meddelande "din server har inte tillräcklig kraft för streama". Ska kolla upp det där med ljud du sa om det går ändra vilket ljud som ska streams.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Det handlar om att träffa rätt format på allt så att mottagaren bara behöver ta emot filen och visa den. På så sätt är det i stort sett bara överföringshastigheten som påverkar. Jag strömmar 4k från min snart 10 år gamla nas direkt till plex på tvn som inte är någon toppmodell. Och då pratar vi inte 5Gb "4k" filmer utan 40Gb i vissa fall.
SRT är det text-format som fungerar utan transcode, men prova utan först. Ljudmässigt köra jag med receiver som klarar det mesta så tvn bara skickar vidare ljudet. Bilden vet jag att Dolby Vision är lite problem med men HDR i övrigt brukar inte vara några problem.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Citat:

The first rule of 4k is
Don’t bother transcoding 4k
TLDR; buy a Shield PRO > 4K/atmos receiver > 4K tv

https://forums.plex.tv/t/info-plex-4k-transcoding-and-you-aka...

Skaffa hårdvara för att spela upp 4k native helt enkelt, tex. nvidia shield pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatsNilsson:

https://forums.plex.tv/t/info-plex-4k-transcoding-and-you-aka...

Skaffa hårdvara för att spela upp 4k native helt enkelt, tex. nvidia shield pro.

Jag kör tub versionen och det fungerar galant! Rekommenderat inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

okej!

Jo , har testat köra PLEX appen där igenom, men laggar lika mycket som när jag försökt testa på min PC först om det öht går kolla genom plex.

Hur gör man det?

Nej jag test kör plex genom chrome på min PC för att testköra, Men laggar/buffrar konstant där (så lär inte lagga mindre på PS5). När jag stängt av transcoding får jag fel meddelande "din server har inte tillräcklig kraft för streama". Ska kolla upp det där med ljud du sa om det går ändra vilket ljud som ska streams.

https://support.plex.tv/articles/200250387-streaming-media-di...

och som en annan nämnde: Transcoda inte 4k. och om du måste, så se till att göra det hårdvaruaccelererat.

https://forums.plex.tv/t/info-plex-4k-transcoding-and-you-aka...
The first rule of 4k is
Don’t bother transcoding 4k
The second rule of 4k is
DON’T bother transcoding 4k
The third rule of 4k is
If you cannot direct play 4k, then perhaps you should not even be collecting 4k.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Jag tror plex inte har uppdaterats for ps5. Den skall kunna annars kunna spela 4k och HEVC. Problemet ligger vid klienten, den klarar inte av 4k HEVC och da tvingas servern transkoda. Att kopa plex pass kommer inte hjalpa dig eftersom varken 4670k eller gtx970 stodjer HEVC decode. Losning: Anvand en klient som kan spela 4k HEVC directplay sa att servern inte behover jobba hart. (Ursakta, sitter pa jobbet med engelskt tangentbord, utlands svenning)

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk

Tack för alla svar, jag förstår nu vart problemet ligger!

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2