Permalänk
Medlem

Hur gör ni när ni undervoltar, justerar ni in Power limits först och sedan Curve Optimizer eller börjar ni med Curve Optimizer och sedan justerar power limits?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av weenan:

Hur gör ni när ni undervoltar, justerar ni in Power limits först och sedan Curve Optimizer eller börjar ni med Curve Optimizer och sedan justerar power limits?

Bra fråga.

Jag har låtit bli att experimentera då ens nya kylare + låda kyler ner cpun effektivt och varit toknöjd.
Inte haft några problem, inga systemkrascher eller liknande. Error log är helt blankt.

Så tänker man här liksom, det som inte är sönder, varför fixa?

Visa signatur

Be quiet! Pure Base 500dx | Seasonic FOCUS GX 750W | TUF Gaming b550-Plus Wifi | Rysarn 5800x | Dark rock 4 | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident | Rx Vega 56 Nitro+ | Kioxia Exceria Plus 500GB/Kingston A2000 500GB | AOC C27G1 144hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoboKopp:

Bra fråga.

Jag har låtit bli att experimentera då ens nya kylare + låda kyler ner cpun effektivt och varit toknöjd.
Inte haft några problem, inga systemkrascher eller liknande. Error log är helt blankt.

Så tänker man här liksom, det som inte är sönder, varför fixa?

Ja så kan man också göra

Jag är lite lagd åt andra hållet och gillar att mixtra, förbättra, optimera. Gäller det mesta, vill alltid förbättra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av weenan:

Ja så kan man också göra

Jag är lite lagd åt andra hållet och gillar att mixtra, förbättra, optimera. Gäller det mesta, vill alltid förbättra.

Heh, då är du i rätt forum

Visa signatur

Be quiet! Pure Base 500dx | Seasonic FOCUS GX 750W | TUF Gaming b550-Plus Wifi | Rysarn 5800x | Dark rock 4 | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident | Rx Vega 56 Nitro+ | Kioxia Exceria Plus 500GB/Kingston A2000 500GB | AOC C27G1 144hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av weenan:

Hur gör ni när ni undervoltar, justerar ni in Power limits först och sedan Curve Optimizer eller börjar ni med Curve Optimizer och sedan justerar power limits?

Jag har enbart använt mig av pbo och co. Jag benchade dock inte innan jag gjorde detta så jag vet inte hur mycket jag har vunnit. Men jag lyckades sätta -25 och -30 på nästan alla cores, det var en som inte vill gå lägre än -20. Vet inte om det är vanligt, -30 verkade vara minsta man kunde ställa in. Har en 5900x.

Visa signatur

Clevo P170EM: i7 3610QM - 8GB RAM - Nvidia GeForce GTX 680M - Plextor M3 Pro 128 GB SSD, 750 GB 7200 RPM - IC Diamond 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av ocr123:

Jag har enbart använt mig av pbo och co. Jag benchade dock inte innan jag gjorde detta så jag vet inte hur mycket jag har vunnit. Men jag lyckades sätta -25 och -30 på nästan alla cores, det var en som inte vill gå lägre än -20. Vet inte om det är vanligt, -30 verkade vara minsta man kunde ställa in. Har en 5900x.

Jag började med att ställa kurvan och sedan power limits och boosten men skulle vara intressant o veta om det gjort någon skillnad om man börjat med power limits och sedan kurvan.

Permalänk
Medlem

Nu plingade det till i postnord-appen

Ryzen 5900x
Beställd 1/4 kl 20:31 på NetonNet
Paket påväg.

Permalänk
Skrivet av GBGTias:

Nu plingade det till i postnord-appen

Ryzen 5900x
Beställd 1/4 kl 20:31 på NetonNet
Paket påväg.

Samma här!
Ryzen 5900x
Beställd 4/4 på NetonNet

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify 2 | CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | Kylning: Arctic Liquid Freezer II 360 RGB | GPU: RTX 4090 24GB AORUS MASTER | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz | Mobo: Gigabyte X570 AORUS MASTER | PSU: Corsair RM850X 850W v2 | SSD: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | MONITOR 1: Alienware AW3423DW | MONITOR 2: Asus PG278Q

Permalänk
Medlem

Även jag fick en notifiering om att min beställning är skickad.

Ryzen 5900x
Beställd 29/3, kl18:15 NetonNet

Permalänk
Medlem

Min 5900x från Komplett dök upp igår! Så nu är allt byggt, men inte lekt mer än så än.. 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burain:

Jag förstår att leveranstider kan vara svåra att uppskatta, men varför gör ni då så att det ser ut på er hemsida som att om man beställer en 5950x nu så får man den 3:e maj? Varför står det att 25 st exemplar förväntas vara i lager 3:e maj? Som jag förstår det är det ni anger fullkomligt orimligt.

Fick min 5600X på Inet efter drygt 1 månad. Beställde 23 Februari.

Permalänk
Medlem

En AMD 5900X dök upp hos mig den 1:a maj också av alla dagar. Väldigt trevligt, nu kan man börja bygga nya systemet! Ska bli spännande om man märker skillnad med dubbelt antal kärnor, dubbla antalet trådar + lite högre IPC.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Min 5900x ska komma imorgon, från amd.com. Det kommer då ha gått 13 dagar från inköpsdatum. Verkar som att det trillar in i högre volymer hos svenska återförsäljare nu. Var nog ett misstag att köpa direkt från dem, hade jag haft kvar bokning hos svenska återförsäljare kanske jag hade haft den redan idag.

Ryser bara av tanken av att behöva reklamera denna. Lär väl ta någon månad innan man får tillbaka den, minst.

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker det är väldigt intressant att @webhallen inte kunnat ge någon ny info på mer än en månad kring 5900x även fast de bevisligen skickat ut ett antal till några lyckligt lottade? #surgubbesomväntarpåsinprocessor

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Torska:

Bara jag som tycker det är väldigt intressant att @webhallen inte kunnat ge någon ny info på mer än en månad kring 5900x även fast de bevisligen skickat ut ett antal till några lyckligt lottade? #surgubbesomväntarpåsinprocessor

Det beror nog på att dom ej gillar #surgubbesomväntarpåsinprocessor

Visa signatur

Be quiet! Pure Base 500dx | Seasonic FOCUS GX 750W | TUF Gaming b550-Plus Wifi | Rysarn 5800x | Dark rock 4 | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident | Rx Vega 56 Nitro+ | Kioxia Exceria Plus 500GB/Kingston A2000 500GB | AOC C27G1 144hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoboKopp:

Det beror nog på att dom ej gillar #surgubbesomväntarpåsinprocessor

Om man hade gett vettig info inom rimliga tidsramar så hade nog de flesta #surgubbarna varit nöjda och förstått problematiken kring hårdvara 2021.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Torska:

Om man hade gett vettig info inom rimliga tidsramar så hade nog de flesta #surgubbarna varit nöjda och förstått problematiken kring hårdvara 2021.

Heh ja..

I andra avseenden skulle man ses som medelålders kränkt vit man.
Man tager vad man haver, allt annat är inte i sin ordning... ..

Visa signatur

Be quiet! Pure Base 500dx | Seasonic FOCUS GX 750W | TUF Gaming b550-Plus Wifi | Rysarn 5800x | Dark rock 4 | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident | Rx Vega 56 Nitro+ | Kioxia Exceria Plus 500GB/Kingston A2000 500GB | AOC C27G1 144hz |

Permalänk
Skrivet av vIKz3080:

Oj har AMD släppt en ny processor 🥰

Ops 5800x ska det vara. Tackar...
Men på "cpu-rumors" talas det iaf om en 5850x....

Permalänk
Webhallen
Skrivet av Torska:

Bara jag som tycker det är väldigt intressant att @webhallen inte kunnat ge någon ny info på mer än en månad kring 5900x även fast de bevisligen skickat ut ett antal till några lyckligt lottade? #surgubbesomväntarpåsinprocessor

Hej!

Jag vet inte om det bara är du som tycker att det är intressant, men eftersom jag tycker om dig så svarar jag endast dig hursom
Det är inte så mycket som har hänt förrän i slutet av förra månaden. Då fick vi in en liiiiiten liten batch. Som så klart skickas ut i den ordning som det är beställt.

Likt RTX korten så får vi sporadiska leveranser med skiftande mängd. Vi vet inte förrän väldigt tätt inpå när de ramlar in. Tyvärr.
Önskar att det vore annorlunda men det har varit ett förjä**igt år för komponenter och kommer antagligen fortsätta på den banan ett tag.

// Staffan

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem

@webhallen Tack för ditt svar Staffan! Det som är väl intressant för oss i kön är hur många som blev lyckliga på en månad, hur ser de ut nu, samt att vi kan alla se att runt om i Europa verkar nu olika aktörer få 5900x i lager utan kö.

Permalänk

Jag antar att webhallen nog inte får leveranser i proportion till sitt kundunderlag varför deras kö kanske går litet segare.

Hoppas på lite avbeställningar av folk som fått sina 5900x på annat håll kanske lättar på trycket 🙂

Permalänk
Medlem

Jag var lyckligt lottad nog att få hämta ut min 5900X från webhallen idag. Beställd 23 jan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lz.:

Jag var lyckligt lottad nog att få hämta ut min 5900X från webhallen idag. Beställd 23 jan.

Hmm, jag beställde 2021-01-18 från Webhallen men min order är inte redo...

Permalänk
Webhallen
Skrivet av Torska:

Bara jag som tycker det är väldigt intressant att @webhallen inte kunnat ge någon ny info på mer än en månad kring 5900x även fast de bevisligen skickat ut ett antal till några lyckligt lottade? #surgubbesomväntarpåsinprocessor

Sorry! har dragit ut på tiden på tok för länge men har nu uppdaterat tabellen just 5900X har vart extra jobbig att underhålla då enormt många valde i samband med CPU att även boka ett RTX 3K kort och då blir det skevt om man räknar med alla som har tilldelning men inte hämtar ut sin order då den ej är komplett, så har nu manuellt gått igenom och hittat vem exakt som är plats nr1 och räknat därifrån i kötabellen

5950X tabellen valde jag att fimpa helt då den kön inte är längre än april numera

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem

Gick från en 5900X som gav WHEA-errors i tid och otid till en 5950X.
Sjukt stor skillnad.

5900X låg runt 85C under full load och smög ibland upp till 90C. Höll en boost på runt 4200 Mhz på alla kärnor, och var ibland och nosade på 4800 Mhz på någon enstaka.

5950X ligger på 68.6 C som mest och runt 50C under load annars och boostar 4500 Mhz på alla kärnor och 5050 Mhz på några enstaka.

Båda med samma kylare/past (Noctua NH-D15 och Noctua pasta)

Då ska det väl tilläggas att min 5900X var från release och 5950'n inhandlades igår som är från en mycket nyare batch.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Gick från en 5900X som gav WHEA-errors i tid och otid till en 5950X.
Sjukt stor skillnad.

5900X låg runt 85C under full load och smög ibland upp till 90C. Höll en boost på runt 4200 Mhz på alla kärnor, och var ibland och nosade på 4800 Mhz på någon enstaka.

5950X ligger på 68.6 C som mest och runt 50C under load annars och boostar 4500 Mhz på alla kärnor och 5050 Mhz på några enstaka.

Båda med samma kylare/past (Noctua NH-D15 och Noctua pasta)

Då ska det väl tilläggas att min 5900X var från release och 5950'n inhandlades igår som är från en mycket nyare batch.

Låter som att din 5900X vart defekt. Min ger inga whea errors. Och med lite CO så boostar minst 6kärnor till 5ghz+. Att en 5900X går varmare är antagligen helt sant. En 5800X går ju varmast. De verkar som att 5800X pressas mest till sitt tak, 5900X pressas också hårt, samtidigt som en 5950X säkert begränsas mera av strömbudgeten kanske?

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Min 5950X har legat som högst runt +65-70c och då körde jag COD Black Ops - Cold War i 4K och med nästan allt på högsta. I efterhand så skulle jag nog valt en rymligare låda för min kompis med lite mer luft i sitt case ligger några grader under med exakt samma setup (förutom PSU).

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | AMD Ryzen 9 5950X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3090 24GB Gaming OC | 32gb Corsair Dominator 3600mhz CL16 | Samsung 980 Pro x2 | Corsair AX1600i | Corsair H150i Elite Capellix LCD | Corsair iCUE 5000d RGB

Permalänk
Medlem

Jag byggde ihop min dator i måndags (5900x på B550). Har mest suttit och optimerat den hittills.
Jag har kommit till -25 på samtliga cores under Curve optimizer. Använder auto på PPT, TDC, EDC och allt annat, använder ingen OC.

När jag kör CPUIDs stresstest eller tex Cinebench så kommer jag som mest upp till 58c på CPU. Mina fläktar på min 360AIO går då på ca 900rpm och hela datorn är i princip ljudlös. Jag är så nöjd med mitt system!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GBGTias:

Jag byggde ihop min dator i måndags (5900x på B550). Har mest suttit och optimerat den hittills.
Jag har kommit till -25 på samtliga cores under Curve optimizer. Använder auto på PPT, TDC, EDC och allt annat, använder ingen OC.

När jag kör CPUIDs stresstest eller tex Cinebench så kommer jag som mest upp till 58c på CPU. Mina fläktar på min 360AIO går då på ca 900rpm och hela datorn är i princip ljudlös. Jag är så nöjd med mitt system!

Jag kan tänka mig att alla senare exemplaren fungerar bättre pga förfinad tillverkningsprocess. 58C låter som en dröm på 5900X

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Jag kan tänka mig att alla senare exemplaren fungerar bättre pga förfinad tillverkningsprocess. 58C låter som en dröm på 5900X

Hej!
Det tror jag med, dom har väl bättre yield nu jämfört med i början med.