EU föreslår dryga böter för Apples konkurrenshämmande butik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

De allra flesta kör på 40% marginal på det de säljer, det du ser ligger på pallar vid kassorna har till ”kampanj-pris” har ännu högre marginal.

Återigen, det är vinstmarginalen netto som är det intresssanta. Om en matbutik omsätter 100 miljoner har de normalt 2-5 miljoner i ren vinst. Om App Store omsätter 100 miljoner har de 80 miljoner i ren vinst.

En matbutik kan alltså sänka sina priser med några få procent innan de börjar gå minus, App Store kan sänka sina avgifter med 80 procent innan de börjar gå minus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Gillar man det inte så kan ju byta till Android, men då tror jag många väljer att köra appstore som den är.

Steam tar också 30%.

Utvecklarna kan ju välja att inte sälja alls i den butiken också.

Det finns en kostnad att byta från Android till ios eller från ios till Android, man måste köpa en ny telefon, dvs tusentals kr.

Där kan man ju jämföra med Steam, där kostnaden är att man måste installera ytterligare ett program (något som dock många verkar tycka är ett jätteproblem...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

30% är inte så farligt, kolla vad matvarubutiker tar, det är betydligt mer

Om man tecknar Spotify som kostar ca 100 kr/månad så får man betala ytterligare 30 kr/månad till Apple dvs 360 kr/år för att de skall tillhandahålla appen i deras butik. Spotify med 158 miljoner betalande användare 2020 och vi gissar att 10% användare tecknar abbonemang via Apple så är det 15,8 miljoner som betalar 360 kr/år vilket ger 5 688 miljoner kronor per år för att tillhandahålla en nedladdningstjänst för Spotify.

Nog för att jag anser att man skall få betalt för sina tjänster men att man tar betalt av externa apputvecklare och sedan konkurrerar med sin egna mjukvara på samma platform då man i princip har 30% rabbat sätter konkurrensen ur spel.

Permalänk
Medlem

Jag skulle hellre se att Apple tillät användarna att själva installera programmen direkt på sina enheter utan att behöva gå till Apples butik eller behöva "jailbreaka" enheten för att uppnå samma sak som nedanstående.

I Android, Windows och POSIX världen är det, tack och lov, fortfarande inga större bekymmer att installera direkt på egen hand. Får hoppas att Google inte dummar sig och blir nr 2 som förbjuder det och folk blir då tvungna att "roota" enheterna för en sådan simpel sak som att installera fritt utan kontoregistrering.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

En trygghet som kostar dig 30% extra. Jag gillar det inte, men vissa tycker såklart det är värt det.
Det är dock helt fel att tvingas använda det. Man kanske skulle tvingas att tillhandahålla apples betalningsmetod som alternativ, men man borde va tillåten att erbjuda andra betalningsmetoder också!

Du tror väl inte på allvar att priserna för konsumenterna kommer minska, om Apple tvingas sänka till 10%.

Priset kommer vara samma,

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Jag skulle hellre se att Apple tillät användarna att själva installera programmen direkt på sina enheter utan att behöva gå till Apples butik eller behöva "jailbreaka" enheten för att uppnå samma sak som nedanstående.

I Android, Windows och POSIX världen är det, tack och lov, fortfarande inga större bekymmer att installera direkt på egen hand. Får hoppas att Google inte dummar sig och blir nr 2 som förbjuder det och folk blir då tvungna att "roota" enheterna för en sådan simpel sak som att installera fritt utan kontoregistrering.

Kommer ju visa sig vad Apple döms till mer än böter.
Finns ju en hel del möjligheter

Att tvingas tillåta appar att ta betalt på andra sätt
Att de inte skall kunna ta betalt för prenumerationstjänster
Att de kommer tvingas sänka deras procentuella avgift
och
Att de kommer tvingas tillåta andra programbutiker (vilket i sig blir samma sak som att tillåta folk installera saker direkt, för vem skall bestämma vilka programbutiker man skall få installera, och har vem som helst rätten att installera vilken programbutik som helst så borde de även ha rätten att installera vad som helst...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Gillar man det inte så kan ju byta till Android, men då tror jag många väljer att köra appstore som den är.

Steam tar också 30%.

Utvecklarna kan ju välja att inte sälja alls i den butiken också.

Hur byter jag till Android på min iPhone?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Gillar man det inte så kan ju byta till Android, men då tror jag många väljer att köra appstore som den är.

Steam tar också 30%.

Utvecklarna kan ju välja att inte sälja alls i den butiken också.

1. Även om utvecklarna givetvis kan välja att inte släppa sin app i butiken så kvarstår fortfarande faktum att App Store har monopol. Precis som med vilket annat monopol som helst, låt oss säga Systembolaget så kan man ju givetvis välja att inte sälja.
2. Det går ju inte byta till Android utan att också behöva köpa en ny mobiltelefon.
3. Jag förstår ju argumentet för att det är enkelt med att enbart ha ett betalningsystem, men i sådant fall så måste den regleras liksom all annan monopolverksamhet. Apple kan exempelvis köra vidare med exakt samma system men med en avgift på exempelvis 5% för att täcka kostnaderna.
4. I fallet med Steam så finns det konkurrerande butiker på samma plattform. Exempelvis Epic Store, Uplay exc.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Skrivet av Dem8n:

Utvecklarna kan ju välja att inte sälja alls i den butiken också.

I praktiken så går vissa produkter och tjänster inte idag utan att ha till både Android och iPhone. Man använder idag mobilen till så mycket och det finns appar till det ena och andra. Ta ett gym som enbart har en App för bokning och annat till Android, vad skulle hända då?
Det enda undantag är minde väldigt personriktad hårdvara, men så fort det blir en lösning som ska användas av flera så bör den stöda båda Android och iPhone. Och på vare sig iPhone eller Android har man något vettigt val.
Gymmet som hänvisar till en Androidapp att installera manuell från ej google store, ja lycka till med att få många användare av denna. Det hjälper ej att de har detaljerade guider som denna för att kopiera en fil, vanligt folk kommer ej fatta hur man gör: https://www.youtube.com/watch?v=zQ-e9SuoWXo

Permalänk
Medlem

Är inte den stora frågan för EU att Apple konkurrerar med sina egna tjänster, Musik och Tv men tar ut en skatt på sina konkurrenter? Om Apple endast tillhandahöll butiken så hade jag jag inte brytt mig så mycket. Tror Apple kommer få betala en hel del här.

Visa signatur

System: Team Red

Permalänk
Medlem

Det är väl ingen som tvingar någon att använda en Apple telefon?

Vill utvecklare inte vara en del i det Apple skapat så behöver dem ju inte det. Det är väldigt smidigt att komma till bordet när maten är färdig när man inte hjälpt till att laga den.

Jag tror f.ö. pengarna är bättre placerade nästan vart som helst än i EU’s svarta hål.

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Själv tycker jag att det är fullt rimligt att Apple tar 30% för vad de gör. Vad kostade det inte för utvecklare att bygga och åskådliggöra program till så många innan vi fick app stores?

Vi kan ju helt klart se att Apples app store har varit bra för utvecklarna, nu kan man ju som ensam person sitta och bygga något och nå ut till massa kunder utan någon större insats.

I fallet Spotify tycker jag det är självklart att de utnyttjar sin monopol situation på IOS, eftersom Apple Music i princip kan ha 30% lägre priser eftersom de inte måste betala App Store. På så sätt kan de stänga ute all konkurrens med lägre priser, vilket inte är rimligt. I andra fall där Apple inte konkurrerar med egna App:ar/Spel är det inte lika självklart.

Permalänk
Skrivet av Runqen:

Det är väl ingen som tvingar någon att använda en Apple telefon?

Vill utvecklare inte vara en del i det Apple skapat så behöver dem ju inte det. Det är väldigt smidigt att komma till bordet när maten är färdig när man inte hjälpt till att laga den.

Jag tror f.ö. pengarna är bättre placerade nästan vart som helst än i EU’s svarta hål.

Om inte det vore för konkurrensverket så hade inte Bill Gate köpt en massa aktier och räddat Apple för att gå i konkurs. https://medium.com/cornertechandmarketing/why-microsoft-saved...
När Steve Jobs pratade om detta så utbuad han blev när han berättade att de fick sälja sin själ och göra Internet Explorer till standardwebbläsaren i MacOS.

Så Apple är ett av de sämre företag att säga att konkurrensverken ej ska granska, då just företaget idag finns för att de just hindrade Microsoft att bli för stora.
*edit*
Microsoft räddningen av Apple store tack vare konkurrensverken finns även flera youtubeklipp om:
https://www.youtube.com/watch?v=H_SXtJf2oz4

I presentationen nämner Steve Jobs att Microsoft skulle lägga Microsoft Office till MacOs. Detta för att att operativsystemet inte skulle klara sig utan detta på den tiden och Bill Gate var så rädd för konkurrensmyndigheterna skulle splittra Microsoft.
Man kan ha olika åsikter om detta, som låt Microsoft bli helt dominerade. Vi behöver ej ha alternativ som Apple.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag gissar att problemet egentligen är Apple's avgifter. Hade avgifterna varit i samma storleksordning som man ändå får betala till andra betalningsleverantörer så hade förmodligen ingen brytt sig. Det känns korkat att vi ska döda systemet som är bra för oss som kunder när det egentligen är appleverantörerna som har ett problem med avgifterna.

Jag är med dig här och har samma tanke kring App Store som enda val, där jag fortfarande i alla mina iOS-enheter har tillgång till alla mina gamla köp av appar och grejer, från när jag skaffade min första iPod Touch år 200nåntinting. En affär har inte gått i kk så jag inte längre kommer åt mina köp gjorda däri, en utvecklare har inte valt att flytta sin app till annan affär så att mina uppdateringar slutar fungera etc. ”It just works.”

Som konsument vill jag ha allt på ett ställe.

Skrivet av Cenorida:

1. Även om utvecklarna givetvis kan välja att inte släppa sin app i butiken så kvarstår fortfarande faktum att App Store har monopol. Precis som med vilket annat monopol som helst, låt oss säga Systembolaget så kan man ju givetvis välja att inte sälja.
2. Det går ju inte byta till Android utan att också behöva köpa en ny mobiltelefon.
3. Jag förstår ju argumentet för att det är enkelt med att enbart ha ett betalningsystem, men i sådant fall så måste den regleras liksom all annan monopolverksamhet. Apple kan exempelvis köra vidare med exakt samma system men med en avgift på exempelvis 5% för att täcka kostnaderna.
4. I fallet med Steam så finns det konkurrerande butiker på samma plattform. Exempelvis Epic Store, Uplay exc.

Det är väl frågan hur man specificerar monopol, på iOS ja, men inte på smartphone-marknaden. Har Sony monopol på Playstation och bör se sin plattform tvingas upp/köra hela klabbet på endast kostnadsbasis, eller är det något i Apples upplägg (marknadsdelar?) som gör att just deras App Store räknas som monopol? Som oinsatt utomstående så ter sig de två likvärdiga, fast kanske Sony inte tvingar Netflix att ta betalningar genom sin lösning.

Din punkt 3 kan jag leva med då det ger nada skillnad för mig som konsument. Låt dem ha någon extra procent som vinst

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag har mycket svårt att se att det slutgiltiga beloppet blir högre, om de ens fälls. Därav besvikelsen.

Ja det blir svårt, eftersom summan som nämns är maxtaket… Och det skiljer sig i källan och artikeln, enligt sweclockers så har Apple fått en nota på denna summa:

” Spotify får medhåll i anmälningen om att Apples regelverk för App Store inte tillåter konkurrens, något som resultera i att Apple får en nota på 27,5 miljarder USD.”

men i routers artikel står det:

” If the case is pursued, the EU could demand concessions and potentially impose a fine of up to 10% of Apple's global turnover - as much as $27 billion, although it rarely levies the maximum penalty.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Som konsument gillar jag att Apples betalningssystem används för alla transaktioner så att jag slipper sprida mina kreditkortsuppgifter mer än nödvändigt.

Nej det är inte någon nackdel att välja EN av lösningarna. Men frågan är varför det måste vara just Apple?

Permalänk
Medlem

Är antagligen en av de ytterst få som ännu köper hellre en fysisk CD än att prenumerera via någon tjänst, men tycker att det är bra om något företag bötfälls om det försöker köra monopol.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

Det är väl frågan hur man specificerar monopol, på iOS ja, men inte på smartphone-marknaden. Har Sony monopol på Playstation och bör se sin plattform tvingas upp/köra hela klabbet på endast kostnadsbasis, eller är det något i Apples upplägg (marknadsdelar?) som gör att just deras App Store räknas som monopol? Som oinsatt utomstående så ter sig de två likvärdiga, fast kanske Sony inte tvingar Netflix att ta betalningar genom sin lösning.

Din punkt 3 kan jag leva med då det ger nada skillnad för mig som konsument. Låt dem ha någon extra procent som vinst

När det gäller konsolerna så finns det ju givetvis ett problem där också, liknande det som finns på Google Play att det är just spelen som tvingas använda det interna betalningssystemet men inte resterande tjänster. För konsolerna så går det delvis komma runt detta genom att köpa fysiska exemplar där den rörliga avgiften är betydligt lägre. För Android så går det komma runt detta genom att ladda ner spelet via en annan appbutik, exempelvis Galaxy Store eller ladda ner via webbläsaren.

Kan instämma med att det fortfarande är problematiskt men kanske inte riktigt lika allvarligt och akut som med Apple som ju med sitt betalningssystem kräver 30% på i princip alla köp som görs via mobilen. För oss på Sweclockers så kanske inte telefonen är så viktig men det finns personer som gör allt på sin telefon idag. Att Apple då ska tjäna 30% på i så gott allt man gör på telefonen tycker jag är djupt problematiskt.

Sen så ska vi inte glömma ytterligare problem. Att Apple konkurrerar med ett flertal tjänster, exempelvis Spotify där man tvingar Spotify att betala 30%. Detta samtidigt som man själva indirekt inte behöver betala något alls och därmed kan hålla ett lägre pris än sina konkurrenter. Kan även tillägga att Apple Music på Android använder sitt egna betalningsystem istället för Googles betalningsystem. Vill man leva som man lär så borde man ju använda Googles betalningssystem för alla prenumerationer som görs där?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Tycker de har gått för långt med att pusha in-app purchases, blocka prenumerationer etc så det är bra att de får en smäll på fingrarna. Gut att beloppen sätts baserat på omsättning, det lär kännas om det blir så, inte någon lam 100.000 euro böter eller dyl.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Exxovion:

Nej det är inte någon nackdel att välja EN av lösningarna. Men frågan är varför det måste vara just Apple?

Problemet är att om man nu inte behöver använda Apples betallösning, varför alls implementera den? Helt plötsligt är det apparna som väljer till mig.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Problemet är att om man nu inte behöver använda Apples betallösning, varför alls implementera den? Helt plötsligt är det apparna som väljer till mig.

Jag kan köpa att Apple behåller sitt monopol såvida avgifterna sänks till en rimlig nivå. Jag tror också att EU skulle kunna acceptera en sådan lösning. Frågan är om Apple är villig att acceptera detta eller om man kanske istället skulle föredra att tillåta alternativa betalningslösningar i utbyte mot att man får behålla sin avgift på 30% och tillämpar en lösning likt Googles där man fortfarande tjänar massa pengar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Tycker de har gått för långt med att pusha in-app purchases, blocka prenumerationer etc så det är bra att de får en smäll på fingrarna. Gut att beloppen sätts baserat på omsättning, det lär kännas om det blir så, inte någon lam 100.000 euro böter eller dyl.

Apple konkurrerar orättvist på sin egen plattform i.e. Applemusic betalar inte 30% skatt medans Spotify och alla andra musikstreamingtjänster som är konkurrenter gör. Blir tufft att försvara i domstol och jag tror Apple kommer få betala en hel del.

Typo
Visa signatur

System: Team Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Jag kan köpa att Apple behåller sitt monopol såvida avgifterna sänks till en rimlig nivå. Jag tror också att EU skulle kunna acceptera en sådan lösning. Frågan är om Apple är villig att acceptera detta eller om man kanske istället skulle föredra att tillåta alternativa betalningslösningar i utbyte mot att man får behålla sin avgift på 30% och tillämpar en lösning likt Googles där man fortfarande tjänar massa pengar.

Vad är en rimlig nivå och vem ska avgöra var den ligger?

I Spotifys fall, som är en prenumeration, så är det 30% första året och därefter 15%. Något som väldigt sällan nämns här.

Permalänk
Skrivet av johanandersson:

Så bra. Apple och alla andra walled gardens är skadliga och bör raseras. Bäst hade det givetvis varit om länder hade framtvingat riktig konkurrens genom att stoppa sammanslagningar och bryta isär dessa konglomerat.

Det är snarare din vision som är skadlig. Se bara på Android hur mycket skadliga virus och skit som sprids genom appar.

Riktigt löjligt att folk är emot Apple. Jag är en av de få som är för Apples system. Hoppas Apple slänger ut Spotify som de gjorde med Epic.

Skrivet av Veni:

Jag skulle hellre se att Apple tillät användarna att själva installera programmen direkt på sina enheter utan att behöva gå till Apples butik eller behöva "jailbreaka" enheten för att uppnå samma sak som nedanstående.

I Android, Windows och POSIX världen är det, tack och lov, fortfarande inga större bekymmer att installera direkt på egen hand. Får hoppas att Google inte dummar sig och blir nr 2 som förbjuder det och folk blir då tvungna att "roota" enheterna för en sådan simpel sak som att installera fritt utan kontoregistrering.

Det är tack vare folk som förordnar rootning och tredjepartsaffärer och inte minst Google att så mycket virus och skadlig kod finns på Android.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det är snarare din vision som är skadlig. Se bara på Android hur mycket skadliga virus och skit som sprids genom appar.

Riktigt löjligt att folk är emot Apple. Jag är en av de få som är för Apples system. Hoppas Apple slänger ut Spotify som de gjorde med Epic.

Det tycker du eftersom du inte insett hur fruktansvärt giriga de är. Men du är inte den enda som villigt blir mjölkad av dem och samtidigt försvarar dem.

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Det är snarare din vision som är skadlig. Se bara på Android hur mycket skadliga virus och skit som sprids genom appar.

Riktigt löjligt att folk är emot Apple. Jag är en av de få som är för Apples system. Hoppas Apple slänger ut Spotify som de gjorde med Epic.

Det är tack vare folk som förordnar rootning och tredjepartsaffärer och inte minst Google att så mycket virus och skadlig kod finns på Android.

Du tillhör knappast inte få. År 1997 då Microsoft räddade Apple från konkurs så var det många som tyckte att vi ej behövde konkurrens. Det räcker så fint med att endast ha Microsoft, troligen hade vi alla idag kört även Microsofttelefoner när de hade kunnat låsa ute andra tillverkare så väl genom att utnyttja sin monopolställning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rågren:

Vad är en rimlig nivå och vem ska avgöra var den ligger?

I Spotifys fall, som är en prenumeration, så är det 30% första året och därefter 15%. Något som väldigt sällan nämns här.

Såvida man väljer att behålla sin monopolsituation så menar jag att man inte ska ha någon rätt att ta ut vinst. I sådana fall blir marginalen rätt enkel att räkna ut i och med att det bara är att ta kostnaden/omsättningen.

Skrivet av Dinkefing:

Det är snarare din vision som är skadlig. Se bara på Android hur mycket skadliga virus och skit som sprids genom appar.

Riktigt löjligt att folk är emot Apple. Jag är en av de få som är för Apples system. Hoppas Apple slänger ut Spotify som de gjorde med Epic.

Det är en myt att Android skulle vara mer utsatt för virus än iOS. Liksom en annan myt att Android-telefoner generellt har betydligt bättre hårdvara.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Riktigt löjligt att folk är emot Apple. Jag är en av de få som är för Apples system. Hoppas Apple slänger ut Spotify som de gjorde med Epic.

Stor chans att apple också förlorar i USA mot Epic.

Apple har länge varit störst och då kunnat sätta regler lite hur de velat, men nu har de verkliga giganterna vaknat och då kommer det bli för apple att göra vad de säger. Annars riskerar de ju att bli utslängda...

Permalänk
Medlem

Att Appstore har fördelar och bra egenskaper är inte vad detta handlar om.
Det är avgifternas storlek som är totalt orimliga. Detta i kombination med att man använder avgifterna som en konkurrensfördel i exempelvis fallet Spotify gör det ännu mer horribelt.

Klarar man inte av att skilja på de två sakerna så är det illa.

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det är snarare din vision som är skadlig. Se bara på Android hur mycket skadliga virus och skit som sprids genom appar.

Riktigt löjligt att folk är emot Apple. Jag är en av de få som är för Apples system. Hoppas Apple slänger ut Spotify som de gjorde med Epic.

Det är tack vare folk som förordnar rootning och tredjepartsaffärer och inte minst Google att så mycket virus och skadlig kod finns på Android.

Jag väljer hellre frihet än att någon skall bestämma åt mig med hänvisning till säkerhet.
Men vi är alla olika .

När man läser i ett inlägg i denna tråd att där finns risk att folk inte kan installera en APK fil på en Android enhet, och om det stämmer, så förstår jag vad Du pekar på. Vissa personer skall kanske helt enkelt ha en Apple produkt.

För mig att installera en APK fil, efter att jag hittat den på nätet i t.ex. telefonen så är det max 4 "klick" i telefonen och sedan så är den installerad och programmet är klart för bruk. Och då behöver man inte ens ha rootat sin telefon.

Jag rootar för att kunna ställa klockan exakt(egen klockserver), styra batteriladdning samt styra vilken trafik(via brandvägg) som får lämna mina Android enheter(vilket är oerhört mycket trots att jag inte vid tillfället använder något program, operativsystemet står för mängderna).

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.