Valves spelklient Steam stäms av Humble Bundles grundare

Permalänk
Medlem

Men det är ju fortfarande utgivarens val, ingen tvingar dom att sälja på Steam. Dom kan ju välja att enbart sälja på Epic, alternativt sälja på flertalet plattformar samtidigt.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandir:

Att ha massor av olika spel klienter som Origin, Battle.net med flera är riktigt jobbigt helst med tanke på att desto mera spel du köper på varje plattform destå svårare blir det att vet på vilket plattform du har spelen.

Du bör ta en titt på GOG – då behöver du iaf inte komma ihåg i vilken launcher du har spelen. Det ultimata skulle självfallet vara om allt fanns från en launcher native, men då har du ett monopol inom PC-spelsbranschen istället vilket förmodligen skulle missgynna dig som konsument och försvåra för mindre utvecklare.

Skrivet av Gandir:

Sedan nej företagen har heller inte rätten att ta en viss procent av förtjänsten du gör på att sälja spelet vidare för de äger inte spelet utan du gör. De kan däremot starta en tjänst där de köper spelet av dig för att du lättare skall bli av med det och där dem själva säljer det vidare med egen vinst.

Det finns väl inget som stoppar Steam från att reglera/förhindra detta genom det avtal de har med spelutvecklare? Så länge det är något båda parter kommer överens om och detta ingår i deras avtal, känns det för mig (som relativt oinsatt inom området) som att det absolut inte bör vara några problem.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dosshell:

Inte helt rättvis va? Att den som har monopol och~ 50% påslag kräver att det inte får säljas billigare.

Steam har inte monopol, de har dominans. En jävla skillnad.

Skrivet av superapan:

Att ICA inte tillåter att Arla säljer sin mjölk på Konsum för ett lägre pris tycker du är fullt rimligt? Jag tror inte konkurrensmyndigheterna håller med.

Du får hitta ett bättre exempel än det där.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Testpilot

Jag tycker hela denna debatten kring Steam är föga konstig ärligt talat och jag finner det fullt rimligt hur Steam väljer att hantera sin butik i nästan alla aspekter. Det är inte som Apple med sitt stängda ekosystem som i huvud taget som inte tillåter en att ens installera andra butiker. Till och med Google tillåter dig att installera "3rd party"-butiker om du inte vill gå genom Google Play – Precis som att EGS, EA Desktop eller GOG får existera på PC-sidan och ger användaren valet vart spelen ska köpas.

Att man inte får ha rea eller lägre pris på annat håll ser jag som fullt rimligt.
Kollar man på nästan vilken annan marknad som helst kan man tydligt se att priserna är nästan densamma oavsett butik, och är det billigare är det oftast på bekostnad av marginaler från butiken i fråga, inte tillverkaren. Såg ett exempel på mjölk ovan tidigare: Arla säljer sin mjölk för ett fast pris oavsett om det är COOP, ICA eller CityGross – Sedan kan grossister likt ICA eventuellt få rabatter för att de köper in så förbannat mycket mjölk och därmed sänka priset någon krona. Med andra ord väldigt likt hur Steam sänker sin del av kakan för stora utgivare efter att dom säljer över en viss mängd.

Du har även flest antal reor på Steam mig veterligen av någon digital affär – Winter sale, spring sale, golden week, easter sale (säkert missat någon) bara nu på 'vår-sidan'. Dessa reor är frivilliga att delta i för utvecklare/utgivare och väljer man att delta ger det även möjligheten att sänka priserna på andra affärer i samband med.

Steam tillhandahåller dessutom ett godtyckligt antal nycklar för utvecklare att sälja på andra marknader, nycklar som egentligen bara är en ren kostnad för Valve då dom inte tjänar ett öre på dessa direkt men som ändå ger spelaren just access till spelet genom Steam i fråga.

Sedan är Steam mer än bara en affär också. Du har en massa verktyg för moddning, integration med community och diverse hubbar, för att inte nämna rating system. Allt detta och mer därtill lyser med sin frånvaro från merparten – om inte alla – konkurrerande butiker i någon form. GOG är nog den butiken som kommer närmast i funktionalitet och dessutom erbjuder ett extra mervärde genom att vara DRM-fritt.

Där jag inte ställer mig på Valves/Steams sida är hur dom väljer att fördela sina intäkter, som kan läses nedan:

Skrivet av DHead:

Valves provision på 30% ligger på ockernivå i detta sammanhang.

Problemet för egen del med Valves system är att det "straffar" indie-utvecklare.

30% är grund-standarden för alla som vill sälja på Steam, men säljer man spel med stor omsättning får man 'rabatter'.
"For all sales between $10 million and $50 million, the split goes to 25 percent. And for every sale after the initial $50 million, Steam will take just a 20 percent cut."

Jag skulle vilja se en omvänd modell här som baserar sig mer på X-antalet kopior sålda, där små utvecklare med lägre omsättning får möjlighet att tjäna mer pengar och säljer man över ett visst antal får man betala för den ökade trafiken av nedladdning mm. som tillkommer för Valve.

Det skulle kunna se ut som något likt detta:
<50 000: 5-8% cut.
50 000 – 100 000: 10-12% cut.
100 000 – 500 000: 12-15% cut.
500 000 – 1 miljon+: 15-20% cut.

Det skulle fortfarande vara lägre än dagens 25-30% även för stora utgivare, samtidigt som det underlättar för indie-scenen att växa. Jag tycker även att Steam borde återinföra Greenlight-systemet för icke etablerade utvecklare, detta skulle fort sålla bort "skitspel" och "cashgrabs" alá assetflips eller PingPong Ultimate 7.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Mitt mest spelade spel kommer ifrån humble bundle. 5000 timmar + nu enligt steam. Det köpte jag 2013. Det är en tid då jag minns humble bundle som bra. De hade galet billiga paket. Jag minns EA bundle som man kunde köpa för 1 dollar. Det är så jag minns humble bundle. Riktigt billiga spelpaket och det var spännande att gå in på sidan och kika vad som skulle bli nästa bundle. Så känner jag inte längre inför humble bundle. Men de kanske har fortsatt släppa lika spännande bundles sedan dess? Eller har de satsat mer på att bli en egen liten spelbutik?

Off topic, men du kan ju inte säga att du spelat ett spel 5000 timmar utan att säga vilket! Man blir ju nyfiken! Vad har jag missat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Att ICA inte tillåter att Arla säljer sin mjölk på Konsum för ett lägre pris tycker du är fullt rimligt? Jag tror inte konkurrensmyndigheterna håller med.

Eller är det redan så det fungerar? Konsum har väl aldrig sålt billigare Arlamjölk än ICA?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Det finns väl inget som stoppar Steam från att reglera/förhindra detta genom det avtal de har med spelutvecklare? Så länge det är något båda parter kommer överens om och detta ingår i deras avtal, känns det för mig (som relativt oinsatt inom området) som att det absolut inte bör vara några problem.

Lagen säger att du har rätten och du kan inte avtala bort lagen, Steam har blivit fällda i Frankrike för att de stoppa vidare försäljning och det är baserat på EU lagar i den dommen.
Tyvärr har inte lagen vunnit laga kraft ännu eftersom Steam såklart i stället för att annama sina skydligheter väljer att överklaga. Men som vanligt tar fall som detta väldigt lång tid, och de överklagade för två år sedan. Men de kommer ju såklart att förlora i slutändan och bli tuvngen att öppna upp för försäljning.

Spelar ingen roll vad steam och utvecklarna avtalar i det fallet.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Elektron:

Men de kanske har fortsatt släppa lika spännande bundles sedan dess? Eller har de satsat mer på att bli en egen liten spelbutik?

Det har kommit en och annan bra bundle sedan 2013, helt klart.
Men har inte sett något i stil med EA's stora bundle (första och enda?). Oftast är det 'hit-klassiker' som kommer tillbaka, men då är det för att spelen i fråga har en myriad av DLC's, så man får typ grundspelet samt ett gäng av deras äldre DLC's. Med andra ord lockprodukter från utgivaren.

Dom satsar mer på sin egen spelbutik parallellt med deras månatliga "Humble Monthly Subscription" mer än något annat, och man kan se en tydligt övergående trend för detta sedan IGN köpte upp Humble Bundle 2017. Runt 2019 blev deras 'Monthly' mer skräp för varje månad som kom och gick också.

Det absolut sämsta som hänt relativt nyligen är att man inte kan skänka mer än tror det är 20% till välgörenhet. Dom där staplarna man kunde justera ger alltid minst 80-90% delat mellan HumbleBundle och utgivaren numera. Detta är något som fick mig att inte ens kolla deras sida längre.

EDIT:
Okej, man kan inte ens justera staplarna vart pengarna ska gå i huvud taget längre haha...
Blir aldrig mer en HumbleBundle från min sida.

Utdrag från deras pågående VEGAS BUNDLE
"See where your money goes"

  • MAGIX - €12.64 (utgivaren)

  • Stop AAPI Hate - €1.26 (bistånd)

  • Humble Tip - €11.36 (HumbleBundle)

Skrivet av anon14781:

Har Humble bundle börjat sälja dålig och skyller på andra? Ska dom inte stämma EA och Epic samtidigt då?

Man stämmer Valve för att dom sitter på 75%+ marknadsandel. "Enkla pengar" då det är trendigt att stämma monopol just nu och alla "lagkraftare" i västvärlden sitter och utreder en massa större bolag – Man har säkert ruvat på detta länge, men valt att slå till nu när Apple vs EPIC och Apple vs EU med fler är igång.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Steam har inte monopol, de har dominans. En jävla skillnad.

Citat:

I stämningsansökan anses Valve ha närmast monopol på digital spelförsäljning, där inga stora aktörer kunnat bryta sig in på marknaden.

Nästan monopol, det är inte alls någon stor skillnad och totalt omoraliskt och avskyvärt beteende från Valve.

Visa signatur

citera!

Permalänk
Medlem

Känner att det varit lite förvirrat i tråden. Kan någon svara svart på vitt om valves krav på prismatchning gäller steam nycklar specifikt eller spelet i stort?

Om de kräver prismatchning på steam nycklar känner jag att det är rimligt.

Om de kräver prismatchning på alla ställen där spelet säljs utan någon integration med steam så känns det som ett konkurrensbrott.

Förr så vet jag att t.ex. kerbal space program hade att man kunde köpa steam version med integration eller inte steam version där steam versionen var några dollar dyrare. Det var dock typ 2013-14 nån gång.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sienar:

Off topic, men du kan ju inte säga att du spelat ett spel 5000 timmar utan att säga vilket! Man blir ju nyfiken! Vad har jag missat?

Här har du det

Permalänk
Medlem

Tack!

Shit, längesen. Grymt spel!

Permalänk
Medlem

Den här typen av inlåsning är ett otyg, men knappast uppseendeväckande. Jämför med exempelvis musikbranschen där bolagen kräver exklusiv rätt på distributionen för att åta sig att sälja andras produkter.

Skrivet av HoboCop:

... Men vill man prompt hålla på med DRM och portaler / Launchers så blir det betydligt mer merarbete. Eller missuppfattar jag vad du menar med svårt?

DRM behöver inte vara så mycket merarbete. Kan skötas med hårdvara (exempelvis USB-dongle) i stället.
Det som syftas mest på är nog i alla fall marknadsföringsbiten, även om jag själv inte nyttjar Steams community annat än till att hitta vägledning för att komma vidare om jag kört fast i ett spel.

Skrivet av DHead:

Valves provision på 30% ligger på ockernivå i detta sammanhang.

Gränsfall till ocker, beroende på hur man räknar.
* Jag vet att för ca 20 år sedan låg priset för tillverkning, distribution och försäljning av fysisk media på 40-50% av kundpris om en oberoende utvecklare ville nyttja ett större förlags säljkanal. Då ingick inte kopieringsskydd i tjänsten.
* Steams kostnad för digital distribution är betydligt lägre, så de borde kunna ta lägre provision. Jag vet inte om de tar extra betalt för DRM, men jag tror att det ingår i priset även om spelutvecklaren väljer att inte nyttja tjänsten.

Permalänk
Medlem

Åh buhu, "vi har ingen egen platform vi tror på och klagar på den som finns tillgänglig". Använd den inte då? Så enkelt är det. Ge dem inte mer pengar och de kommer ändra sina sätt. Att stämma dem låter ju bara löjligt. Tycker i detta fallet det är konstigt då speciellt Humble Bundles business-koncept bygger på att nyttja andra platformar och de tycker inte deras är bra nog i detta scenario, ta det då med dem? Men att stämma dem låter ju löjligt.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Kogster:

Känner att det varit lite förvirrat i tråden. Kan någon svara svart på vitt om valves krav på prismatchning gäller steam nycklar specifikt eller spelet i stort?

Steam har en del krav för att sälja på deras plattform:
Om spelet släpps på t.ex. Epic Game Store först måste det släppas på Steam inom 6 månader också, annars får dom inte sälja spelet på Steam, någonsin (detta gjordes (delvis) för att kontra EGS-exklusiva titlar).

Säljer du ett spel på Steam måste det vara minst samma pris där som genom någon annan butik. Vet dock inte hur utgivare som Ubisoft kringgår detta då dom ibland kör reor genom sin egna tjänst (Uplay) som är betydligt lägre än Steam vid samma tidpunkt. Antar att det finns undantag för reor eller något i Steams avtal? Sedan vet jag att vissa utgivare lägger den extra kostnaden Valve tar kontra EGS (30 vs 12 procent) på slutkund, men igen vet jag inte hur dom kringgår Steams avtal för att få igenom det så.

Skrivet av Olle P:

Jag vet inte om de tar extra betalt för DRM, men jag tror att det ingår i priset även om spelutvecklaren väljer att inte nyttja tjänsten.

Mycket riktigt ingår allt Steam har att erbjuda när du säljer genom dem. Allt från VAC om du bygger ett spel på SOURCE, till DRM och allehanda andra funktioner.

Och detta är poängen många missar (till synes en hel del folk även här på SweClockers):
Steam är inte bara en affär!
Det är DRM, anti-cheat, community hub (forum, moddning, publicerings-blog mm) samt support-plattform för en utgivare. Steams andel kan jag anse vara fullt rimlig om man kollar på vad de erbjuder kontra konkurrenterna, och enda gången jag ser dem behöva sänka sin del av kakan avsevärt är om andra butiker börja erbjuda allt ovannämnda också.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av wibbe44:

Att Steam står där de gör idag kommer ju efter många års arbete. De var ute på marknaden redan 2003.
Att Humble Bundle startar 7 år senare och börjar gråta för att de ligger efter känns ganska orimligt? De får ju likt Steam jobba långsiktigt och hitta sin lösning så länge de inte kör Epics bojkottsmodell som får spelare att känna sig tvingade att byta plattform.
Det skall alltid vara fritt val, både som spelare och utgivare liksom det är fritt att köpa en Playstation eller Xbox.

All cred till att Valve var tidigt ute med digital försäljning, och de körde schysst i början (har själv ett 2003 konto). Men så fort good old gaming startade så gick Valve över till fulspel. Tänk Intels tidigare fulspel mot AMD. Detta har gynnat Valve och gett dom en monopol situation som idag är näst intill omöjlig att bryta.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Du har även flest antal reor på Steam mig veterligen av någon digital affär... Dessa reor är frivilliga att delta i för utvecklare/utgivare...

Steam har nog flest antal namngivna reor.
Kolla vilken affär som helst, när som helst, och se om de har rea på någon produkt. Du kommer nog att hitta minst en produkt på rea!

Skrivet av Yatagarasu:

"See where your money goes"

  • MAGIX - €12.64 (utgivaren)

  • Stop AAPI Hate - €1.26 (bistånd)

  • Humble Tip - €11.36 (HumbleBundle)

Intressant att HumbleBundle ger utgivaren ~50% av säljpriset när de klagar på att Steam bara ger 70%...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dosshell:

Nästan monopol, det är inte alls någon stor skillnad och totalt omoraliskt och avskyvärt beteende från Valve.

Vad exakt är det omoraliska och avskyvärda i att vara den största digitala distributionskanalen för just PC spel? Det är som att grina över att PC spel är beroende av just DirectX, som är f.ö. proprietär kod.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

Microsoft/Xbox, Playstation, Apple tar 30%, Humble 30-50% ? Väldigt lite gnäll på dom, alla ska gnälla på Steam som dessutom har den klockrent bästa plattformen av alla.
Sen tycker jag också dom borde kunna sänka till 20% iaf, lär dra in satans massa pengar ändå.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Intressant att HumbleBundle ger utgivaren ~50% av säljpriset när de klagar på att Steam bara ger 70%...

WHaaaaat!? Förr kunde man åtminstone bestämma hur de olika beloppen skulle fördelas

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Ja det stämmer, utgivaren får inte sälja spelet för 499kr på epic och för 699kr på steam enligt steams avtal.

Detta verkar dock variera per utgivare. Exempelvis sålde Sony både HZD och Death Stranding till lägre priser på release på EGS än på Steam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Steam har nog flest antal namngivna reor.
Kolla vilken affär som helst, när som helst, och se om de har rea på någon produkt. Du kommer nog att hitta minst en produkt på rea!

Det är lustigt att folk är så lurade och vilseledda så de inte kan genomskåda hur digitala butiker fungerar.

Det är klart att de kan ha rea om priset alltid relateras till releasepriset år efter år, så fungerar väl ingen annan marknad...

Permalänk
Medlem
Skrivet av madz9007:

Detta verkar dock variera per utgivare. Exempelvis sålde Sony både HZD och Death Stranding till lägre priser på release på EGS än på Steam.

Steam har inte stöd för SEK. Länderna med EUR hos Epic hade samma pris som på Steam. Det svenska priset hos Epic var mycket lägre, HZD kostade som du säger 299kr.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Det är enbart att sälja Steam-nycklar (vilka har 0% i provision!) till ett lägre pris utan att även planera att göra så på Steam också som ej är tillåtet.

https://partner.steamgames.com/doc/features/keys

Om något företag vill sälja för halva priset på Epic Games Store så får de göra det bäst de vill. Fast det gör de ju inte, för de vill bara tjäna mer pengar så det blir samma pris ändå.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syglarn:

Tror det är nycklar till spel som kan nyttja Steams sociala funktioner. Sälja spelet direkt på ex Epic skulle inte vara några problem som jag förstår det, men då går man misste om fördelar med att sälja genom Steam, och Steam tar ut en avgift för sin sociala plattform som gör det fördelaktigt att sälja på Steams marknadsplats, duh

Jag tror problematiken ligger i att den sociala plattformen är så dominerande att man inte kan välja bort att sälja på detta vis, istället för att sälja i andra butiker, som MS och EA testat. Tydligen har achievments blivit så viktiga för spelare att man kan hålla monopol på det hela och stänga andra butiker ute. Eller fick jag det om bakfoten?

Skrivet av KAD:

Det är ditt andra stycke, prisbegränsning i alternativa försäljningskanaler, som jag uppfattar som Steams problem (och Apples för den delen, i den mån de hindrar externa betalningslösningar för att köpa prenumerationer).

Titta till exempel på den svenska konkurrenslagen, 2 kap 1 §

Jag vet inget om tillämpningen av den svenska lagen, men det ser klart problematiskt ut för Valve/Steam i kombination med deras marknadsställning vad gäller spelförsäljning. USA har antagligen en liknande lag.

Att inte ge tillgång till Steam Workshop etc om man inte köper direkt via Steam är nog inte lika illa, men det är inte omöjligt att begränsningen av antalet nycklar kan ses som något slags implicit medgivande att man begränsar konkurrensen.

Utgången kommer som vanligt bero på detaljerna i lagstiftningen och vem som råkar vara domare/jury.

Skrivet av BengaBang:

Ja det stämmer, utgivaren får inte sälja spelet för 499kr på epic och för 699kr på steam enligt steams avtal.

Tackar för förtydligande! Ja det känns lite halvfult isåfall. Jag hade förstått att de inte vill att utvecklare inte plockar ut cd-nycklar från steam, och säljer dem billigare på tredjepartssidor så som humble bundle, men känns lite skabbigt om de inte tillåter att utvecklarna säljer sitt spel billigare på andra plattformar så som gog mm.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk

Bara för att vara den, stämma sina konkurenter för att gynna sig själva låter ju oerhört smidigt, hade gärna sett det hända inom film och musikbranchen för att få bort monopolen där istället. Historien om humble bundle påminner mig om att sen de bytte ägare så har jag nog inte sett 1 bundle dels diskuterad men också värd att köpa (och betala för välgörenhet). Stämningen kanske visar lite på vad ledningen har för mål jämfört med förr.

Permalänk
Inaktiv

Steam-försvararna brukar vara snabba med att ha som argument att Humble Bundle också säljer nycklarna och därmed inte är ett monopol. Aningen komiskt att Humble Bundle själva stäms pga av just monopolism.

GOG: This is the way.

Permalänk
Medlem

Det är väl inte så märkunderligt att den bästa och ledande plattformen tjänar pengar. 1 miljard användare!
Fun fact är att 57 miljoner dollares har sett dagens ljus i Steam Workshop där "vem som helst" kan skapa en in-game-hatt för försäljning..

https://comparecamp.com/steam-statistics/

Sen att 30% uppfattas som ocker är ju bara okunskap och nästan löjligt i en affärsdriven verksamhet

https://www.ign.com/articles/2019/10/07/report-steams-30-cut-...

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem

Men hur ser Humble Bundles logotyp ut?
En ihopknuten soppåse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Vad exakt är det omoraliska och avskyvärda i att vara den största digitala distributionskanalen för just PC spel? Det är som att grina över att PC spel är beroende av just DirectX, som är f.ö. proprietär kod.

Det avskyvärda är att tvinga speltillverkarna att inte sälja billigare på andra plattformar fast de andra plattformarna har lägre avgifter. De sätter konkurrensen ur spel för att försvara sin särställning på marknaden.

PC spel är inte beroende av DirectX och dessutom är DirectX fritt att använda utan avgifter. Förstår inte alls vad SDK:n har med försäljningsvillkor att göra som vi diskuterar här.

Visa signatur

citera!