Förlorar internet ofta Comhem. Hjälp!

Permalänk
Medlem

Förlorar internet ofta Comhem. Hjälp!

Hej alla glada. Jag förlorar internetuppkopplingen väldigt ofta. Jag har två miners och två TVn kopplade till routern Comhem C2. När trådade prylarna hänger sig fungerar Wifi fortfarande. Har hastighet 300/10. Vilket räcker gott och väl.
Jag kör HiveOs på båda. Är det brandväggen som sätter stopp? Känner ni till om portarna som kanske används? Kan man stänga av brandväggen? Bör jag brygga den och köra extern router?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAMIKIRI:

Bör jag brygga den och köra extern router?

Det brukar ofta vara en bra idé. Då kan du ju själv styra kvalitet på routern och vilka konfigurationsmöjligheter du vill ha.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Kanske byta internet? Gå över från koax till fiber? Samma lika? Ownit kanske. Sägs att den är stabil...

Permalänk
Medlem

Vad säger loggarna i routern? Går det att se varför routern klipper kontakten? Då Wifi fortfarande fungerar så har ju routern inte hängt och det bör finns loggar där eller på maskinerna som berättar varför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAMIKIRI:

Kanske byta internet? Gå över från koax till fiber? Samma lika? Ownit kanske. Sägs att den är stabil...

Har ju läst ganska mycket om folk med ComHem som haft mycket problem länge, så om du kan byta till fiber istället för koax så skulle det kunna vara något. Ownit sägs vara bra ja

Permalänk
Medlem

Brygga cpe:n från comhem, sätt upp en pingsnurra mot din (deras) gateway och går den ner så tar du kontakt med dom och informerar.
Kan ju vara din cpe som e kass, kan oxå vara trassel i nätet.
Hade själv comhem för 10+ år sedan, fick i nya lägetheten ganska mkt packet loss, slutade med att dom bytte kablage i fastigheten där det strulade och makulerade fakturor för ett år.
Pratade med deras kundrelationsavd.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Har inte kollat loggarna än. Men kanske ska börja med stänga av QoS om det nu går med deras router och köra DMZ med mining riggarna?

Permalänk
Medlem

Börja med loggarna istället för att chansa (även om det inte gör någon skada såklart).
Se om du kan slå på någon form av utökad loggning.

Loggar är bra skit för felsökning

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAMIKIRI:

Jag förlorar internetuppkopplingen väldigt ofta. ... När trådade prylarna hänger sig fungerar Wifi fortfarande.

Känt problem med alla former av nätverk. Om en enhet hänger sig när den sänder är risken stor att den "pratar hela tiden" tills du resettar. Ingen annan kan prata samtidigt. Det kan även hända på WIFI men i min erfarenhet händer det oftast på Ethernet.

Switchar som är managed har oftast förmågan att stänga av portar som beter sig dåligt. Men de kostar pengar. En bättre lösning är kanske att stabilisera dina riggar? Om de inte hänger sig = inga problem.

Permalänk
Medlem

Jag bryggade min Comhem C2 router och hängde på en Asus rt ac68u router , inte haft några problem sedan dess