Permalänk
Avstängd

Ränta huslån: 4600kr
Försäkringar: 500kr
Värme, vatten, el: 2500kr
Mat 2 vuxna: 5000kr
Hund: 800kr
Internet, tv, musik, telefon, böcker:1000
Förmånsbil och bränsle: 3500kr

Totalt: 17900kr

Amorterar just nu inget och då vi kommer ha utbyggnad och renoveringar färdiga till straxt innan jul så hoppas jag komma i närheten av 50% belåning och kommer då få en rätt låg amortering eller ingen alls.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Fasta kostnader (hyra, SL, Apple Music, el, bredband, mobilabonnemang, hemförsäkring) går väl på ca 5000 och mat räknar jag på ca 2500 per månad så går väl totalt ca 7500 per månad förutsatt att jag inte gör något särskilt.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Amorterar jag 7000 en månad så går min summa tillgångar minus skulder upp. Jag är därmed 7000 rikare.

Om du inte hade amorterat 7000 kr en månad, vad hade du då gjort med pengarna? På ditt resonemang låter det som om du hade eldat upp dom, köpt godis för dom eller slängt dom. Dina tillångar ökar inte för att du amorterar.

Permalänk
Medlem

8300 kr för hyra, inkl. kostnaden för el, värme/vatten och bredband.

4000 kr för mat

2000 kr för bil

100 kr för mobil

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Om du inte hade amorterat 7000 kr en månad, vad hade du då gjort med pengarna? På ditt resonemang låter det som om du hade eldat upp dom, köpt godis för dom eller slängt dom. Dina tillångar ökar inte för att du amorterar.

Det är ju exakt det jag menar....... Känns inte som ni förstår mitt resonemang överhuvudtaget. Det är INTE en kostnad ut att amortera. Jag tar min tillgång och placerar i en värdeökande tillgång. Därmed är det FEL att ha det som en minuspowt. Pengarna ska ut från lönekontot, men inte från "net worth".

Om jag köper en bil som vi säger att jag endast har värdetapp på 10% årligen. Då går jag ju inte i "net worth" back hela beloppet samma dag som jag köper den, eller hur? Det är ju totalkostnaden när hela biläventyret är slut som är det det faktiskt kostar mig?

Skrivet av BergEr:

Jag hoppas verkligen att du inte är seriös eller att någon annan i ditt hushåll har sista ordet kring ekonomin.

Gulligt att du oroar dig för mig. Tror du missförstår mig grovt.

Har civilingenjörsutvildning (kan räkna), lägenhet köpt i storstad och gott om pengar på kontot och inga lån utöver bostad. Detta vid 25-27 utan rika föräldrar eller arv. Så något gör jag nog rätt eller blev det såhär för jag var dum i huvudet och min goda man tog över?

Permalänk
Medlem

Mat för två: ish 3200 inkluderat liten hund.
Bostadslån och hyra/avgift:6000
Bil:8000 (vi ammorterar extra och snabbt så snart klart)
Hund:3500 (hunddagis inräknat här)
Mc:1500

Levde vääldigt sparsamt de 3 första åren jag flyttade hemifrån och tillsammans med sambon, som pluggade, då hade vi fasta avgifter på ungefär 9000 tillsammans. Nu när inkomsten ökar så har man ökat sin standard med och trots jag spenderar mycket mer ändå kan jag spara mycket mer än förr. Inkomsten har ökat med 16k sedan jag började jobba för 4 år sedan + sambon jobbar idag NU under corona grejen har ju bränslekostanden varit minimal och inga aktiviteter kostar typ atm så lagt dem på annat, sparade så mycket för framtiden förr men känner jag även vill hinna leva lite och inte spara allt.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Det är ju exakt det jag menar....... Känns inte som ni förstår mitt resonemang överhuvudtaget. Det är INTE en kostnad ut att amortera. Jag tar min tillgång och placerar i en värdeökande tillgång. Därmed är det FEL att ha det som en minuspowt. Pengarna ska ut från lönekontot, men inte från "net worth".

Det är väl ingen som har sagt att det är en kostnad att amortera ur ett tillgångsperspektiv? Det påverkar såklart ditt kassaflöde.

Jag förstår dock fortfarande inte hur du kan hävda att du ökar dina tillgångar genom att amortera.

felstavning.
Permalänk
Medlem

ca 20k/månad. Har sambo och hund också dock så det delas ju lite med henne.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke_JKUR:

Hur mycket kostar det för dig att leva?

Totala fasta utgifter per månad? Totala rörliga utgifter (misstänker att det kan bli en del då många e prylnördat här…) per månad?

Kanske kan ett o annat spartips dyka upp här

Bakgrund:
Har budgeterat och fört bok över alla mina inkomster/utgifter sedan jag flyttade hemifrån.
Datan nedan är genomsnitt av perioden Sep 2018 till April 2021. Jag valde den perioden pga att jag gifte mig den hösten, så datan är representativ för mitt äktenskap.

Återkommande utgifter (17 500 SEK/mån)
Största poster:
* Hyra: 6 700 SEK
* Handla på ICA: 5 000 SEK
* Utemat: 2 500 SEK

Sparande (16 450 SEK/mån)

Icke återkommande utgifter (10 000 SEK/mån)
Största poster:
* Prylar och "kul grejer"
* Resor
* Gåvor/presenter

Bilen (1 875 SEK/mån)
Beloppet innefattar kontinuerliga omkostnader: bränsle, försäkring, parkering, tull, skatt, etc. Jag har alltså INTE räktan på värdeminskning, osv.

Mitt bästa tips: Budgetera! Först när du har ett uppsatta regler för hur du ska använda din pengar kan du göra avsteg från dina regler och fortfarande ha kontroll över ditt konsumerande. Det är ohållbart (imho) att inte ha koll på var ens pengar hamnar. Jag använder YNAB (kostar pengar, men värt det) och har gjort det sedan jag började budgetera.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Jag och frun lägger in 9000 kr var på huskontot per månad. Det täcker allt från hus, katt och bil. Dock så räknar vi med att det går plus på huskontot samtidigt. Utöver detta så sätter vi in 2000 kr var på ICA.
Så runt 22000 kr i månaden är våra fasta kostnader.
Sen minst 6000 kr sparas och sen är det lek och skoj för resten av pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Det är ju exakt det jag menar....... Känns inte som ni förstår mitt resonemang överhuvudtaget. Det är INTE en kostnad ut att amortera. Jag tar min tillgång och placerar i en värdeökande tillgång. Därmed är det FEL att ha det som en minuspowt. Pengarna ska ut från lönekontot, men inte från "net worth".

Om jag köper en bil som vi säger att jag endast har värdetapp på 10% årligen. Då går jag ju inte i "net worth" back hela beloppet samma dag som jag köper den, eller hur? Det är ju totalkostnaden när hela biläventyret är slut som är det det faktiskt kostar mig?

Det dom antagligen inte förstår är denna formel:
Eget kapital = Tillgångar - Skulder

Jag är helt med dig, amorterar man minskar man sina skulder, d.v.s. ens Egna kapital ökar.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Jag hoppas verkligen att du inte är seriös eller att någon annan i ditt hushåll har sista ordet kring ekonomin.

Vad är det du ifrågasätter? Att amortering är ett slags sparande snarare än utgift? Hans argumentation går ut på att det hela är mer komplicerat än utgifter och inkomster. Det är väl inte kontroversiellt egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det är väl ingen som har sagt att det är en kostnad att amortera ur ett tillgångsperspektiv? Det påverkar såklart ditt kassaflöde.

Jag förstår dock fortfarande inte hur du kan hävda att du ökar dina tillgångar genom att amortera.

Det är uppenbarligen där missförståndet är. Det är inte det jag vill hävda.

Permalänk
Lego Master

Märkte att vår bankapp har fått en ny översiktsfunktion. Det var ingen munter läsning.
Jag återkommer när jag fått lite bättre ordning på detta så jag slipper skämmas.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Amortering kan ses som en kostnad/utgift eftersom det står som en minuspost på lönekontot.

Egentligen är det ett sparande, eller en investering eftersom man placerar pengarna i fastigheten, som förhoppningsvis fortsätter att öka i värde. Tyvärr är det alltför många som tar för givet att t.ex. villorna ska öka i värde för evigt.

Man kan säga att man blir rikare genom att amortera. Men det förutsätter att värdeökningen är större än omkostnaderna.

I regel så tjänar man mer på att inte amortera, och istället investera pengarna på börsen.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Galvanizer:

Amortering kan ses som en kostnad/utgift eftersom det står som en minuspost på lönekontot.

Egentligen är det ett sparande, eller en investering eftersom man placerar pengarna i fastigheten, som förhoppningsvis fortsätter att öka i värde. Tyvärr är det alltför många som tar för givet att t.ex. villorna ska öka i värde för evigt.

Man kan säga att man blir rikare genom att amortera. Men det förutsätter att värdeökningen är större än omkostnaderna.

I regel så tjänar man mer på att inte amortera, och istället investera pengarna på börsen.

Dessvärre skiljer inte min bank på ränta och amortering i själva överföringen, så det är svårt att säga exakt hur mycket som är vad varje månad. Enklare att bara lista det som "meh, avgift" och sen blir man kanske glad i slutändan när man ska sälja kåken. Men det är ju inte som att du har pengar att röra dig med bara för du amorterar.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Mitt bästa tips: Budgetera! Först när du har ett uppsatta regler för hur du ska använda din pengar kan du göra avsteg från dina regler och fortfarande ha kontroll över ditt konsumerande. Det är ohållbart (imho) att inte ha koll på var ens pengar hamnar. Jag använder YNAB (kostar pengar, men värt det) och har gjort det sedan jag började budgetera.

Har du provat PTA? Jag började för bara någon månad sen, men det är ganska kul och smidigt. Passar oss utvecklare särskilt bra tror jag, men då har jag ingen personlig erfarenhet med typ YNAB att jämföra med.

Skrivet av Mindfighter:

Det dom antagligen inte förstår är denna formel:
Eget kapital = Tillgångar - Skulder

Jag är helt med dig, amorterar man minskar man sina skulder, d.v.s. ens Egna kapital ökar.

När du amorterar minskar du även dina tillgångar, specifikt kontanter, därav står ditt kapital still.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

Det är en bra rubrik på tråden och efter att ha räknat lite inser jag att det verkligen handlar om livsstil.

Min budget är på 17347 kr och min frus är på 12316 kr. Så totalt 29663 kr. Då har vi inga lån förutom lägenheten och dom är ganska låga. När jag tittar på siffrorna tycker jag det ser lite mycket ut och min magkänsla att vi lever med låga omkostnader håller inte riktigt.

Det är alltid intressant att när såna här trådar dyker upp brukar jag få insikter. Dagens insikt är "många bäckar små". Vi har över 50 poster i vår månadsbudget, de flesta små, men när man adderar ihop Youtube med A-kassa, facket, hunden, livförsäkring etc etc så sticker det iväg. Hittade direkt 4756 kr som vi borde kunna ta bort. Fimpade nu HBO Nordic som vi ändå aldrig kollar på så Sen ett matkonto på 9000 kr i månaden.. Detta borde vi kunna halvera.

Så efter lite funderade: Nuvarande månadsbudget 29663 kr borde vi kunna få ner till 20407 kr. Så vi borde kunna spara runt 9000 kr till per månad.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Dessvärre skiljer inte min bank på ränta och amortering i själva överföringen, så det är svårt att säga exakt hur mycket som är vad varje månad. Enklare att bara lista det som "meh, avgift" och sen blir man kanske glad i slutändan när man ska sälja kåken. Men det är ju inte som att du har pengar att röra dig med bara för du amorterar.

Nej så är det ju.

Och även om man säljer huset för att plocka ut vinsten så lär man ju ha svårt att hitta något billigare boende för att faktiskt kunna dra nytta av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Det dom antagligen inte förstår är denna formel:
Eget kapital = Tillgångar - Skulder

Jag är helt med dig, amorterar man minskar man sina skulder, d.v.s. ens Egna kapital ökar.

Hehe, tänker att det är du som inte helt är med på formeln Vad händer med ens tillgångar när man amorterar?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Om jag ska vara helt ärlig så är det ett antal tusenlappar som flyger ut utan att jag har en aning om vart de tar vägen...

30k allt som allt i fasta avgifter. Sen tillkommer ca 10k i nöjen och 10k sparande.
Men då vi har ca 55k in efter skatt går detta inte riktigt ihop alternativt är nöjeskontot större än vad jag budgeterat för

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

Har du provat PTA? Jag började för bara någon månad sen, men det är ganska kul och smidigt. Passar oss utvecklare särskilt bra tror jag, men då har jag ingen personlig erfarenhet med typ YNAB att jämföra med.

Nej, men jag såg ditt exempel ovan. Det såg nice ut En förutsättning för att vårt (min och min frus) budgeterande ska fungera är att det finns nice appar till Android och iOS att tillgå. Jag tror PTA skulle kosta mer i komplexitet (och fru-godkännande) än det smakar.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som upplever situationen att det inte är "min livsstil" som kostar utan snarare en viss respektives? Hästar samt allehanda materiella ting (självfallet livsnödvändiga om man frågar). (-:

Försöker, likt vissa banker, ha som princip att ha en cost/income ratio om högst 0.5. Det är min konservativa livsfilosofi.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

När du amorterar minskar du även dina tillgångar, specifikt kontanter, därav står ditt kapital still.

Och därmed är det inte en livsstilskostnad. Det är inte en minuspost givet stadigt bostadspris.

Tror vi kan släppa den här diskussionen som jag lyckades dra igång nu. De som inte förstått än kommer inte förstå, eller fortsätta att tolka mig med fler som att vi är stjärnorna i nästa avsnitt av lyxfällan.

Det enda jag ville ha sagt är att det är svårt att räkna på livsstilskostnader när man äger någon form av värdeskapande/ökande tillgångar.

Om jag betalar 13k för boende men 6k är amortering blir jag ju inte 13k fattigare varje månad, right? Givet stabilt bostadspriser. Men här rör en del in börsen och att eftersom andra bostäder också går upp så har jag inte sparat något?

Tråkigt om pengarna man gjort på börsen inte räknas, för alla andras aktier har ju också gått upp. Grejen är att alla inte har lika många aktier eller lika många fastigheter och därmed hsr man ökat sin relativa förmögenhet till alla som hade motsvarande mängd pengar på ett sparkonto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Det är uppenbarligen där missförståndet är. Det är inte det jag vill hävda.

När du skriver "Amorterar jag 7000 en månad så går min summa tillgångar minus skulder upp. Jag är därmed 7000 rikare" så är det lätt att tolka som att du hävdar att du blir rikare (dvs att du ökar dina tillgångar).

Vi är nog alla överens om att det som händer är att du minskar tillgångssidan precis lika mycket som skuldsidan. Lika rik innan som efter.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

När du skriver "Amorterar jag 7000 en månad så går min summa tillgångar minus skulder upp. Jag är därmed 7000 rikare" så är det lätt att tolka som att du hävdar att du blir rikare (dvs att du ökar dina tillgångar).

Vi är nog alla överens om att det som händer är att du minskar tillgångssidan precis lika mycket som skuldsidan. Lika rik innan som efter.

Ja det går upp givet att jag får lön/amorterar med lönen. Just själva amorteringen gör mig inte rikare. Men flertalet här väljer att tolka mitt inlägg lite för bokstavligt/få mig att låta dummare än jag är. Tror alla förstår vad jag egentligen menar. Så vi kan lägga ner nu.

Det enda jag ville ha sagt är att det är mer komplext än lön in pengar ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Amortering kan ses som en kostnad/utgift eftersom det står som en minuspost på lönekontot.

Egentligen är det ett sparande, eller en investering eftersom man placerar pengarna i fastigheten, som förhoppningsvis fortsätter att öka i värde. Tyvärr är det alltför många som tar för givet att t.ex. villorna ska öka i värde för evigt.

Man kan säga att man blir rikare genom att amortera. Men det förutsätter att värdeökningen är större än omkostnaderna.

I regel så tjänar man mer på att inte amortera, och istället investera pengarna på börsen.

Räntan minskar ju även i absoluta belopp vid amortering.

"I regel så tjänar man mer på att inte amortera, och istället investera pengarna på börsen"
Risk kontra avkastning är ju intressant att titta på.

Men det tänker man kanske inte på men ett bostadsköp kan ju bli en investering med hävstång, säg att du investerar 100k varav lånat 900k och köper ett boende, boendet ökar år 1 med 10%. Då har alltså boendet ökat med 100k, du har då alltså nått en avkastning på 100% av ditt startbelopp. Det svänger ju dock lika snabbt och åt andra hållet med hävstångseffekten alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

$ hledger -f personal.journal is expenses -SX=SEK --depth=2 -b 2020-06 -e 2021-05 Income Statement 2020-06-01..2021-04-30, valued at period ends || 2020-06-01..2021-04-30 ========================++======================== Expenses || ------------------------++------------------------ expenses:home || 267,896.00 SEK expenses:food || 93,416.92 SEK expenses:medical || 63,318.91 SEK expenses:misc || 26,019.46 SEK expenses:entertainment || 10,284.75 SEK ------------------------++------------------------ || 460,936.04 SEK

Hmm närmre 42k/månad säger min journal, fast det inkluderar komplett nyköp av möbler, köksinredning, elektronik som TV etc, för att inte nämna en uppsättning invisalign som inte var helt gratis heller. Gör jag lite snabba avdrag för dessa utomordentliga utgifter tror jag att nu när saker börjat falla på plats ligger snitt för ordinarie månad närmre 30k, och kollar jag på den senaste tiden...

$ hledger -f personal.journal is expenses -SX=SEK --depth=2 -b 2021-02 -e 2021-05 -M Income Statement 2021-02-01..2021-04-30, valued at period ends || Feb Mar Apr ========================++================================================ Expenses || ------------------------++------------------------------------------------ expenses:home || 18,436.09 SEK 17,592.97 SEK 17,638.32 SEK expenses:food || 8,956.54 SEK 9,461.69 SEK 6,244.37 SEK expenses:medical || 1,597.06 SEK 1,913.13 SEK 2,630.02 SEK expenses:misc || 846.52 SEK 932.00 SEK 2,237.51 SEK expenses:entertainment || 1,347.97 SEK 1,058.37 SEK 1,016.29 SEK ------------------------++------------------------------------------------ || 31,184.17 SEK 30,958.17 SEK 29,766.51 SEK

I kort, hyran är åt helvete och jag äter ute allt för mycket.

Är det fel att jag blev lite hård av ditt inlägg?

Visa signatur

Intel Core i5-3570K Processor || AMD Radeon HD 7970 || MSI Z77A-G45 (MS-7752)
3DMark06 30 781, SM2.0 Score - 11982 - HDR/SM3.0 Score 15632 - CPU Score 7631

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

När du skriver "Amorterar jag 7000 en månad så går min summa tillgångar minus skulder upp. Jag är därmed 7000 rikare" så är det lätt att tolka som att du hävdar att du blir rikare (dvs att du ökar dina tillgångar).

Vi är nog alla överens om att det som händer är att du minskar tillgångssidan precis lika mycket som skuldsidan. Lika rik innan som efter.

Med den logiken blir jag ju inte rikare om jag säger att jag sparar 5k i månaden heller. Jag måste ju redan ha pengarna för att kunna spara dem så nettot blir 0.

Det som menas med att säga att nettotillgångarna ökar när man amorterar X kr är ju detsamma som att säga att nettotillgångarna ökar om man sparar X kr. Dvs pengarna hade annars försvunnit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Hehe, tänker att det är du som inte helt är med på formeln Vad händer med ens tillgångar när man amorterar?

Nollsummespel ja, d.v.s. det är ingen kostnad att amortera vilket var diskussionen.

Visa signatur

Dator: Mac