Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Poängen var väl hur länge man kan dra ut på den för att få optimalt skydd. För AZ kom dom ju på att 6 veckors intervall (som dom sa först) faktiskt sänkte skyddet jämfört med första injektionen, medan 12 veckor ökade skyddet man fick.

Fick man verkligen sämre skydd efter boostern?

Som tumregel med de flesta vaccin är det ju bra att vänta har jag förstått, här t.ex. uttalande av brittiska Joint Committee of Vaccination and Immunisation: “With most vaccines, an extended interval between the prime and booster doses leads to a better immune response to the booster dose”

Men de verkar ju lite knepiga de där adenovirus-vaccinen. mRNA verkar ju ge bra skydd även enligt schema, kanske ännu bättre om man drar ut på det då. Problemet med den approachen just nu är ju mest det svagare skydde man har däremellan när smittspridningen är så pass hög som den är.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem

Nää det är bullshit. blev vaccinerat nyligen att idioter som zytomierska konspirerar placebo som fiskolja nu vilket bota mot. coronaviruset. Fysiskt aktivitet är ett av medicin mot psykisk ohälsa, finns ingen mirakel medicin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghost93:

Nää det är bullshit. blev vaccinerat nyligen att idioter som zytomierska konspirerar placebo som fiskolja nu vilket bota mot. coronaviruset. Fysiskt aktivitet är ett av medicin mot psykisk ohälsa, finns ingen mirakel medicin.

Jag förstår ingenting av vad du skrev.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ashzala:

Jag förstår ingenting av vad du skrev.

Jag förstår avsändartexten som att det är bättre med Zytomierska än utan, eller om det var tvärtom. Men, när det gäller hjärnblödning, hjärntvätt eller hjärnsläpp så lär nog inte mycket hjälpa oss här.

Inget att fördjupa sig i. Gå vidare.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ashzala:

Jag förstår ingenting av vad du skrev.

Jag tror Ghost93 tänker på att Katrin Zytomierska via ett av sina företag försökte sälja fiskolja med påståendet att just deras fiskolja skulle ge ett skydd mot Covid-19 genom att stärka immunförsvaret.

Självklart bara en bluff i stil med 1800-talets ormolja. Nå om jag inte minns helt fel tvingades hon sluta med reklamen och påståendet efter att ha fått fler än 100 anmälningar emot sig hos Konsumentverket.

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Från början handlade det om att ge folk första dosen snabbare genom att en mindre andel av doserna är "låsta" för andradoser.

Sen finns det väl en hel del som tyder på att det är bättre med längre mellanrum, även om det inte var avsikten.

Jag har läst flera här nu som hävdar det. CDC verkar dock vara av åsikten att man ska följa vaccinationsschemat så nära man kan.

Jag fick (utomlands) tid nummer två tre veckor fram på minuten från tid ett.

Permalänk
Skrivet av Swedishg33k95:

Personligen var det mycket smidigare att bara bli smittad för att bli immun och slippa ta något tveksamt vaccin ;D

Efter att ha varit sjuk i två veckor kan jag nog rekommendera vaccinet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ssargon:

Jag har läst flera här nu som hävdar det. CDC verkar dock vara av åsikten att man ska följa vaccinationsschemat så nära man kan.

Jag fick (utomlands) tid nummer två tre veckor fram på minuten från tid ett.

USA använder inte AstraZenecas vaccin, det är ffa det som tjänar på att ha längre emellan doserna

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Fick man verkligen sämre skydd efter boostern?

För AZ var det så ja, vid 6 veckors intervall sjönk det. Ska se om jag kan hitta studien.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Jag kan inte föreställa mig att det skulle vara nån egentlig skillnad mellan vaccinen när det gäller separering av doser. Alla har ju samma grundmekanism: att få kroppen att producera "spikes" som immunförsvaret får reagera på. Skillnaderna mellan vaccinen ligger i hur transporten in till cellerna sker, men därefter är det exakt samma process.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

USA använder inte AstraZenecas vaccin, det är ffa det som tjänar på att ha längre emellan doserna

Det är dock många som får något annat än AstraZenecas vaccin utanför USA också.

Jag vet inte vad du menar med din sista mening.

Permalänk
Medlem

En lite förenklad bild som dock beskriver väl varför oron för AZ i allmänhet är helt irrationell:

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

En lite förenklad bild som dock beskriver väl varför oron för AZ i allmänhet är helt irrationell:
https://pbs.twimg.com/media/Eys4ioDXMAgQRSQ?format=jpg&name=medium

Jag säger som Peps: Falsk matematik!

1. Man kan inte ta de allvarliga biverkningarna och dela på alla Astra-vaccinationer om det (som verkar vara fallet) det i högre grad drabbar yngre. De allra flesta Astra-vaccinationer är av äldre, som sannolikt "späder ut" de allvarliga fallen. Så är man i de yngre åldersgrupperna kan siffran vara betydligt högre.

2. Risken att drabbas av vaccinets allvarliga biverkningar utsätts man för när man vaccineras, medan risken att drabbas av allvarliga biverkningar av infektionen bara drabbar de som smittas (ca 20 procent av befolkningen i Sverige hittills). Vet man att man kan skydda/isolera sig effektivt är den kombinerade risken flera storleksordningar lägre.

3. Risken för de allvarliga biverkningarna av infektionen baseras på sjukhusvårdade fall, som utgör en mycket liten andel av totala antalet fall. På så vis är den siffran, relativt alla smittade, väldigt uppblåst.

Jag tycker absolut att alla som kan ska vaccinera sig och jag ser själv fram emot att få nåt av mRNA-vaccinen, men det ÄR inte irrationellt att vilja undvika Astras vaccin om man är yngre och har goda möjligheter att leva isolerat.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag säger som Peps: Falsk matematik!

1. Man kan inte ta de allvarliga biverkningarna och dela på alla Astra-vaccinationer om det (som verkar vara fallet) det i högre grad drabbar yngre. De allra flesta Astra-vaccinationer är av äldre, som sannolikt "späder ut" de allvarliga fallen. Så är man i de yngre åldersgrupperna kan siffran vara betydligt högre.

2. Risken att drabbas av vaccinets allvarliga biverkningar utsätts man för när man vaccineras, medan risken att drabbas av allvarliga biverkningar av infektionen bara drabbar de som smittas (ca 20 procent av befolkningen i Sverige hittills). Vet man att man kan skydda/isolera sig effektivt är den kombinerade risken flera storleksordningar lägre.

3. Risken för de allvarliga biverkningarna av infektionen baseras på sjukhusvårdade fall, som utgör en mycket liten andel av totala antalet fall. På så vis är den siffran, relativt alla smittade, väldigt uppblåst.

Jag tycker absolut att alla som kan ska vaccinera sig och jag ser själv fram emot att få nåt av mRNA-vaccinen, men det ÄR inte irrationellt att vilja undvika Astras vaccin om man är yngre och har goda möjligheter att leva isolerat.

https://www.lakemedelsverket.se/499496/globalassets/dokument/...

Jag skulle hellre välja ett mRNA-vaccin jag med, men får jag välja mellan AZ eller inget skulle jag utan tvekan ta AZ. Efter de initiala rapporterna om allvarliga biverkningar så verkar sjukvården vara på tårna och fångar upp samt behandlar det snabbt vilket borde sänka de risker som ändå fanns till en början.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

En lite förenklad bild som dock beskriver väl varför oron för AZ i allmänhet är helt irrationell:
https://pbs.twimg.com/media/Eys4ioDXMAgQRSQ?format=jpg&name=medium

Hade gärna sett samma men med lite mer vanliga jämförelse-alternativ. P-piller och Rökning är ändå rätt många som aktivt väljer bort p.g.a. biverkningarna och hälsoriskerna. ...men ja, risken vid vaccinering är liten.

...sen kan man ifrågasätta siffran på risken med covid, den förutsätter ju att man identifierat alla som har haft corona och vi kan med säkerhet utgå ifrån att inte alla testar sig, frågan är vad det är för faktor.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Fick man verkligen sämre skydd efter boostern?

Skrivet av cyklonen:

Jag kan inte föreställa mig att det skulle vara nån egentlig skillnad mellan vaccinen när det gäller separering av doser. Alla har ju samma grundmekanism: att få kroppen att producera "spikes" som immunförsvaret får reagera på. Skillnaderna mellan vaccinen ligger i hur transporten in till cellerna sker, men därefter är det exakt samma process.

Vad det gäller skillnad mellan olika vaccin så vet jag inte, men vad det gäller skillnader i effektivitet beroende på tidsintervall (och även sjunkande effektivitet) så skrev jag i ett tidigare inlägg:

Skrivet av Hurtigbullen:

Nya uppgifter om Astra Zenecas vaccin: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3777268 (ej peer-reviewed än).

Tydligen ger det bra skydd redan 22 dagar efter första dosen, 76% effektivitet, och om man sen tar andra dosen efter 3 månader så kommer man upp i 82,4% effektivitet. Om man däremot tar andra dosen efter 6 veckor så fick man en slutlig effektivitet på 54,9%.

Denna effekt har tydligen påvisats även hos andra vaccin och verkar vara det som gav upphov till "förvirringen" kring hel/halv första dos förut.
...

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Vad det gäller skillnad mellan olika vaccin så vet jag inte, men vad det gäller skillnader i effektivitet beroende på tidsintervall (och även sjunkande effektivitet) så skrev jag i ett tidigare inlägg:

Det är ju intressanta slutsatser men om det är ett allmänt accepterat resultat så skulle sannolikt ändringar till vaccineringen gjorts.

De föreskrivna schemat kommer ju från tidigare slutsatser som tillkommit genom en tidigare vetenskaplig prövning.

Problemet med en sådan här undersökning mitt i en pandemi är bland annat att du får olika resultat i olika länder vad gäller effektivitet i och med att olika varianter av viruset sprider sig runt och i världen vid olika tidpunkter. Det gäller ju även mellan de olika vaccinerna där man uppmätt olika verkningsgrad fast med olika förutsättningar. Det är svårt att jämföra siffrorna således.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ssargon:

Det är ju intressanta slutsatser men om det är ett allmänt accepterat resultat så skulle sannolikt ändringar till vaccineringen gjorts.

De föreskrivna schemat kommer ju från tidigare slutsatser som tillkommit genom en tidigare vetenskaplig prövning.

Problemet med en sådan här undersökning mitt i en pandemi är bland annat att du får olika resultat i olika länder vad gäller effektivitet i och med att olika varianter av viruset sprider sig runt och i världen vid olika tidpunkter. Det gäller ju även mellan de olika vaccinerna där man uppmätt olika verkningsgrad fast med olika förutsättningar. Det är svårt att jämföra siffrorna således.

I fallet med AZ vaccin så förklarade det varför man trodde att första dosen som halvdos skulle ge bättre effekt. Vid mer studier visade det sig att det var skillnader i tid mellan första och andra dosen som gav ökad effektivitet. Numera rekommenderas 10-12 veckor för AZ medan det tidigare var 6 veckor. Effekten där var tydligen inte heller helt okänd.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ssargon:

Det är ju intressanta slutsatser men om det är ett allmänt accepterat resultat så skulle sannolikt ändringar till vaccineringen gjorts.

De föreskrivna schemat kommer ju från tidigare slutsatser som tillkommit genom en tidigare vetenskaplig prövning.

Problemet med en sådan här undersökning mitt i en pandemi är bland annat att du får olika resultat i olika länder vad gäller effektivitet i och med att olika varianter av viruset sprider sig runt och i världen vid olika tidpunkter. Det gäller ju även mellan de olika vaccinerna där man uppmätt olika verkningsgrad fast med olika förutsättningar. Det är svårt att jämföra siffrorna således.

Det verkar som du har missförstått processen bakom tidsintervallen för AstraZenecas vaccin. Det har gjorts och publicerats flera studier av vaccinets effektivitet efterhand som man har fått tillgång till mer data. Den förlängda perioden mellan första och andradosen har kommit till efter dessa studier och är vetenskapligt prövade. Den senaste jag läste var https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-67...
"In the participants who received two standard doses, after the second dose, efficacy was higher in those with a longer prime-boost interval (vaccine efficacy 81·3% [95% CI 60·3–91·2] at ≥12 weeks) than in those with a short interval (vaccine efficacy 55·1% [33·0–69·9] at <6 weeks). These observations are supported by immunogenicity data that showed binding antibody responses more than two-fold higher after an interval of 12 or more weeks compared with an interval of less than 6 weeks in those who were aged 18–55 years (GMR 2·32 [2·01–2·68])."

De kommenterar också det lite paradoxala resultatet att enkeldos för AZ har rapporterat högre skydd än dubbeldos med kort intervall
"The slightly lower vaccine efficacy against symptomatic COVID-19 of 66·7% after a booster dose appears counterintuitive compared with the 76% efficacy after a single dose, although these differences are non-significant. Cases included in single-dose estimates occurred earlier in the year than those included in post-second-dose analyses, and the intensity of the epidemics varied in the different countries, making single-dose and two-dose estimates difficult to directly compare with each other."

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Avstängd

Och här är anledningen till varför man vill uppnå flockimmunitet innan man börjar öppna upp

Florida reports more than 10,000 COVID-19 variant cases, surge after spring break
243 have been hospitalized with variants and 67 have died.
https://abcnews.go.com/Health/florida-reports-10000-covid-19-...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Det verkar som du har missförstått processen bakom tidsintervallen för AstraZenecas vaccin. Det har gjorts och publicerats flera studier av vaccinets effektivitet efterhand som man har fått tillgång till mer data. Den förlängda perioden mellan första och andradosen har kommit till efter dessa studier och är vetenskapligt prövade. Den senaste jag läste var https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-67...
"In the participants who received two standard doses, after the second dose, efficacy was higher in those with a longer prime-boost interval (vaccine efficacy 81·3% [95% CI 60·3–91·2] at ≥12 weeks) than in those with a short interval (vaccine efficacy 55·1% [33·0–69·9] at <6 weeks). These observations are supported by immunogenicity data that showed binding antibody responses more than two-fold higher after an interval of 12 or more weeks compared with an interval of less than 6 weeks in those who were aged 18–55 years (GMR 2·32 [2·01–2·68])."

De kommenterar också det lite paradoxala resultatet att enkeldos för AZ har rapporterat högre skydd än dubbeldos med kort intervall
"The slightly lower vaccine efficacy against symptomatic COVID-19 of 66·7% after a booster dose appears counterintuitive compared with the 76% efficacy after a single dose, although these differences are non-significant. Cases included in single-dose estimates occurred earlier in the year than those included in post-second-dose analyses, and the intensity of the epidemics varied in the different countries, making single-dose and two-dose estimates difficult to directly compare with each other."

Jag tänker iofs mer på de andra vaccinen som också verkar ges flera veckor senare än vad som rekommenderas.

Deras kommentar är ju i princip det jag själv skrev. Det är svårt att jämföra siffror från andra länder och andra tider iom att det är olika varianter som sprids.

Det första citatet är från exakt samma studie som nämndes ovan som publicerades utan att vara peer reviewed. Siffrorna är ganska meningslösa precis som jag skrev tidigare.

Permalänk
Medlem

Meningslösa tycker jag inte de är, men det ligger i vaccinutprovningens natur att man kan få olika resultat. Man behöver t ex en viss mängd smittospridning för att kunna se ifall vaccinen skyddar eller inte. I de allra flesta test får en mängd människor vaccin eller placebo och sen ser man vilka som får symptomatisk smitta. Skulle man göra detta i t ex Nya Zeeland skulle man inte få något resultat alls eftersom inga skulle bli smittade oavsett vaccination eller inte.

Men det finns en annan aspekt av tidsintervallen av vaccinationen som syns tydligt i Storbrittaniens smitto-och dödstal. Det är bättre att så många som möjligt får förstadosen så snabbt som möjligt eftersom de då har ett hyfsat skydd mot allvarlig sjukdom. Om det skulle gå emot det optimala intervallet för vaccinering så kan det vara värt det för att minska riskerna totalt. När det gäller Astras vaccin är det bara bra att det går längre emellan första och andra dosen, när det gäller Moderna och Pfizers vaccin fungerar det bra med upp till 6 veckors intervall och de skriver ju CDC med. Det är möjligt att det fungera bra med ännu längre intervall, men eftersom det inte har testats ordentligt kan man inte säga något om det. Eftersom effektiviteten är såpass hög för mRNA vaccinen finns det knappt någon anledning att krångla till det mer än nödvändigt.

USA har haft mycket bättre tillgång till vaccin än vad vi har, så att de rekommenderar 3 veckorsintervall främst men att upp till 6 v är ok är en annan sak än att vi skulle göra det med den bristsituation som vi har. Då är det sammantaget bättre att vaccinera så många som möjligt, så snabbt som möjligt med förstadosen och ge andradosen så sent som rekommendationerna tillåter.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag tycker absolut att alla som kan ska vaccinera sig och jag ser själv fram emot att få nåt av mRNA-vaccinen, men det ÄR inte irrationellt att vilja undvika Astras vaccin om man är yngre och har goda möjligheter att leva isolerat.

I det här fallet ska du nog inte jämföra dig med folk i allmänhet, för som du beskrivit det hur du håller dig undan viruset så är du i en extremt liten minoritet, och vad som är rationellt för dig har väldigt lite att göra med vad som är rationellt för den stora majoriteten.

Jag ser poängen med grafiken som att det finns en mängd olika risker vi normalt inte reflekterar över och som är betydligt högre än de extremt ovanliga biverkningarna från vaccinen. Helt enkelt en uppmaning till att inte lyssna till skrämselpropagandan utan att sätta det i perspektiv.

Skrivet av Mindfighter:

Hade gärna sett samma men med lite mer vanliga jämförelse-alternativ. P-piller och Rökning är ändå rätt många som aktivt väljer bort p.g.a. biverkningarna och hälsoriskerna. ...men ja, risken vid vaccinering är liten.

Ja, man kunde ju jämfört med andra risker. Som att det är 5 ggr högre risk att dö i en trafikolycka, varje år. Inte isolerar man sig ute i skogen för det. I alla fall inte de flesta.

Skrivet av Mindfighter:

...sen kan man ifrågasätta siffran på risken med covid, den förutsätter ju att man identifierat alla som har haft corona och vi kan med säkerhet utgå ifrån att inte alla testar sig, frågan är vad det är för faktor.

Ja, som @cyklonen också påpekade så är siffrorna över blodpropp i covid-19-fall något oklara eftersom det inte framgår i bilden vad som användes till urvalet av covid-19-fall. Mängden av uppskattade covid-19 fall (inklusive "mörkertalet"), mängden av bekräftade fall, mängden av sjukhusinlagda fall, mängden av IVA-fall eller mängden av avlidna med covid-19? Jag kollade upp artikeln som refererades, och där framgick det att det rörde sig om bekräftade covid-19 fall, dock bara i litteratur fram till Juni 2020 så mörkertalet är nog stort eftersom det tog ett tag innan testningen kom igång ordentligt. De tittade också specifikt på IVA-fall där incidensen av blodpropp var högre (24,7%).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Det verkar som du har missförstått processen bakom tidsintervallen för AstraZenecas vaccin. Det har gjorts och publicerats flera studier av vaccinets effektivitet efterhand som man har fått tillgång till mer data. Den förlängda perioden mellan första och andradosen har kommit till efter dessa studier och är vetenskapligt prövade. Den senaste jag läste var https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-67...
"In the participants who received two standard doses, after the second dose, efficacy was higher in those with a longer prime-boost interval (vaccine efficacy 81·3% [95% CI 60·3–91·2] at ≥12 weeks) than in those with a short interval (vaccine efficacy 55·1% [33·0–69·9] at <6 weeks). These observations are supported by immunogenicity data that showed binding antibody responses more than two-fold higher after an interval of 12 or more weeks compared with an interval of less than 6 weeks in those who were aged 18–55 years (GMR 2·32 [2·01–2·68])."

De kommenterar också det lite paradoxala resultatet att enkeldos för AZ har rapporterat högre skydd än dubbeldos med kort intervall
"The slightly lower vaccine efficacy against symptomatic COVID-19 of 66·7% after a booster dose appears counterintuitive compared with the 76% efficacy after a single dose, although these differences are non-significant. Cases included in single-dose estimates occurred earlier in the year than those included in post-second-dose analyses, and the intensity of the epidemics varied in the different countries, making single-dose and two-dose estimates difficult to directly compare with each other."

Är inte studien du länkar till den granskade versionen av den jag länkade till?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan_G3:

Jag tror Ghost93 tänker på att Katrin Zytomierska via ett av sina företag försökte sälja fiskolja med påståendet att just deras fiskolja skulle ge ett skydd mot Covid-19 genom att stärka immunförsvaret.

Självklart bara en bluff i stil med 1800-talets ormolja. Nå om jag inte minns helt fel tvingades hon sluta med reklamen och påståendet efter att ha fått fler än 100 anmälningar emot sig hos Konsumentverket.

Inte säkert det är 100% bluff. Innehåller fiskoljan D-vitamin och man har D-vitamin brist så kan den kanske hjälpa. Det finns det studier som tyder på att brist ger större risk att få Covid-19:
https://academic.oup.com/jcem/article/106/3/e1343/5934827
En annan studie visar att mörkhyade får visst skydd av D-vitamin men ser ingen skillnad på ljushyade:
https://www.uchicagomedicine.org/forefront/coronavirus-diseas...

Sen kan man ju diskutera om man tycker ~50% är skydd eller inte, skulle nog vilja upp till 90% för att kalla det skydd och sista ordet om det lär inte vara sagt på länge.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SAFA:

Inte säkert det är 100% bluff. Innehåller fiskoljan D-vitamin och man har D-vitamin brist så kan den kanske hjälpa. Det finns det studier som tyder på att brist ger större risk att få Covid-19:
https://academic.oup.com/jcem/article/106/3/e1343/5934827
En annan studie visar att mörkhyade får visst skydd av D-vitamin men ser ingen skillnad på ljushyade:
https://www.uchicagomedicine.org/forefront/coronavirus-diseas...

Sen kan man ju diskutera om man tycker ~50% är skydd eller inte, skulle nog vilja upp till 90% för att kalla det skydd och sista ordet om det lär inte vara sagt på länge.

Den studien var gjord på väldigt få personer, och innefattar endast patienter inlagda på sjukhus och just den delen är väldigt intressant, det betyder inte att man kan dra resultatet som sanning över hela befolkningen. De uttrycker aldrig (vad jag kan hitta) att brist på D-vitamin ger större risk att få covid-19 utan att D-vitamin kan vara bidragande till att hantera en infektion bättre. Men samtidigt har man ju vetat i typ ett sekel att D-vitamin hjälper till att stärka immunförsvaret så känns inte direkt som någon nyhet.

När det kommer till Zytomierskas reklam så förbjöd Patent- och marknadsdomstolen hennes marknadsföring av fiskolja eftersom den faktiskt var vilseledande, det var det inte så mycket snack om. Uppenbarligen insåg hon det själv eftersom hon tog bort det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Meningslösa tycker jag inte de är, men det ligger i vaccinutprovningens natur att man kan få olika resultat. Man behöver t ex en viss mängd smittospridning för att kunna se ifall vaccinen skyddar eller inte. I de allra flesta test får en mängd människor vaccin eller placebo och sen ser man vilka som får symptomatisk smitta. Skulle man göra detta i t ex Nya Zeeland skulle man inte få något resultat alls eftersom inga skulle bli smittade oavsett vaccination eller inte.

Men det finns en annan aspekt av tidsintervallen av vaccinationen som syns tydligt i Storbrittaniens smitto-och dödstal. Det är bättre att så många som möjligt får förstadosen så snabbt som möjligt eftersom de då har ett hyfsat skydd mot allvarlig sjukdom. Om det skulle gå emot det optimala intervallet för vaccinering så kan det vara värt det för att minska riskerna totalt. När det gäller Astras vaccin är det bara bra att det går längre emellan första och andra dosen, när det gäller Moderna och Pfizers vaccin fungerar det bra med upp till 6 veckors intervall och de skriver ju CDC med. Det är möjligt att det fungera bra med ännu längre intervall, men eftersom det inte har testats ordentligt kan man inte säga något om det. Eftersom effektiviteten är såpass hög för mRNA vaccinen finns det knappt någon anledning att krångla till det mer än nödvändigt.

USA har haft mycket bättre tillgång till vaccin än vad vi har, så att de rekommenderar 3 veckorsintervall främst men att upp till 6 v är ok är en annan sak än att vi skulle göra det med den bristsituation som vi har. Då är det sammantaget bättre att vaccinera så många som möjligt, så snabbt som möjligt med förstadosen och ge andradosen så sent som rekommendationerna tillåter.

Ja, "meningslösa" var ett dåligt ordval.

Jag håller med vad gäller förstadosen. Man verkar få ett gott korttidsskydd av enbart en dos.

I landet jag bor verkar det inte vara problem att få fram doser nog att hålla tidsplanen.

Det enda jag vände rmig mot är att det är bättre att få vaccinet senare än vad som är föreskrivet. Vi har inte data nog (som jag ser det) för att dra det slutsatsen efter den studien.

Permalänk
Avstängd

Detta är en svampspor som jag aldrig har hört talas om som verkar öka i Indien på grund av användning av steroider mot cytostormar:
https://en.wikipedia.org/wiki/Mucormycosis

Närmast jag hittat om det i svensk klartext är:
https://www.internetmedicin.se/behandlingsoversikter/hiv/svam...

"Svarta svampen" kallas de för i massmedia just nu (eng. "Black fungus") vilket är varför de fångade min uppmärksamhet.

Mer kunskapsmatigt om "svarta svampen" här:
https://theconversation.com/what-is-mucormycosis-the-fungal-i...

Översiktlig global epidemiologisk om "svarta svampen" (där Sverige inte finns i listan men Norge gör):
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6462913/#

Tabellen som visas finns här separat där Norge tycks visa 0,1 fall av "svarta svampen" per 100 000 invånare. Indien jämförelsevis har 14 fall per 100 000 invånare. Den är publicerad i "Svampjournalen" (vilket jag bara inte kunde låta bli att översätta).

Nåja, så verkar som om denna spor inte är så mycket att oroa sig över! ^_^

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Nu kommer fler rapporter om att det är fördelaktigt med längre tid mellan doserna (för 80+):
https://www.birmingham.ac.uk/news/latest/2021/05/covid-pfizer...
https://www.uk-cic.org/news/delaying-second-pfizer-vaccines-1...

Jag har inte lyckats hitta själva studien.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Nu kommer fler rapporter om att det är fördelaktigt med längre tid mellan doserna (för 80+):
https://www.birmingham.ac.uk/news/latest/2021/05/covid-pfizer...
https://www.uk-cic.org/news/delaying-second-pfizer-vaccines-1...

Jag har inte lyckats hitta själva studien.

Jag såg det igår också och hade också tänkt hitta studien. Samtidigt, rapport från Seychellerna (först sett på Aftonbladet):

Citat:

Over the past month, case numbers have been rising in the Indian Ocean archipelago, prompting authorities to impose restrictions in the country of 98,000 people. Data released Thursday shows there are more than 2,700 active cases. Of the current active cases, 33% have been fully vaccinated, according to the Ministry of Health.

Jaha. Då får vi se.

...

EDIT: Här är artikeln om längre tid mellan doserna (för 80+): "Single Vaccination with BNT162b2 or ChAdOx1 in Older People Induces Equivalent Antibody Generation but Enhanced Cellular Responses after ChAdOx1", https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3825573

Citat:

Background: Extended-interval Covid vaccination regimens are now used widely in order to accelerate population coverage but the relative immunogenicity of different vaccines in older people remains uncertain.

Methods: We recruited 165 participants aged 80+ years who had received a single dose of either BNT162b2 mRNA or ChAdOx1 adenovirus vaccine and studied adaptive immune responses after 5 weeks.

Citat:

Findings: Antibody responses against spike protein were detectable in 93% and 87% of mRNA or ChAdOx1 recipients respectively with median antibody titres of 19.3 and 19.6 U/ml (p=0.41). Spike-specific T cell responses were observed in 12% and 31% of mRNA and ChAdOx1 recipients respectively and median responses were 3-fold higher in ChAdOx1 vaccinees at 2 vs 6 spots/million respectively (p=<0.0001). Humoral and cellular immune responses against spike were correlated in both cohorts. Evidence of previous natural infection was seen in 8 donors and associated with 691-fold and 4-fold increase in humoral and cellular immune responses across the whole cohort.

Citat:

Interpretation: Single doses of either the BNT162b2 or ChAdOx1vaccine in older people thus induce humoral immunity in most donors and are markedly enhanced by previous infection. Cellular responses are weaker but show relative enhancement after the ChAdOx1 platform.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|