Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Det låter som att du agerar på icke-offe tålig information som vid släpp får marknadspåverkare. I så fall är det insiderhandel, beloppet i sig spelar inte någon roll för huruvida det är insiderhandel. Däremot kanske för risken att åka dit.

Skulle dock varmt rekommendera dig att sluta med det.
Det låter direkt brottsligt.

tack för lite mera kött på benen

håller med det du skriver också och har inte rört något sedan jag sålde senast (6e maj) just av den anledningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galming:

Någon kan säkert mer om mig om det här men vad räknas som insiderhandel?

Är det typ bara högsta chefer och liknande som åker dit när de tjänar miljon belopp?

kan jag åka dit som tjänat typ max en månadslön sedan ( 26e april - 6 maj ) och hur ska de kunna bevisa att det är insiderhandel isåfall ?

Jobbar som konsult och får veta rätt så mycket innan det kommer ut officielt.
har även köpt aktier nu på senaste inom just de företagen när den legat " lågt " och sålt allt när den" rusat" färdigt. väntat en två veckor och köpa upp samma aktier när den ligger lågt igen osv inför nästa "rusning" som jag vet kommer.

[i]2 kap. Straffbestämmelser
Insiderbrott
[K2]1 § För insiderbrott döms

den som har insiderinformation och som för egen eller någon annans räkning förvärvar eller avyttrar finansiella instrument som informationen rör genom handel på värdepappersmarknaden, eller ändrar eller återkallar en order avseende sådana finansiella instrument,
den som har insiderinformation och som råder eller uppmanar någon annan att förvärva eller avyttra finansiella instrument som informationen rör genom handel på värdepappersmarknaden, eller att ändra eller återkalla en order avseende sådana finansiella instrument, eller
den som följer ett sådant råd eller en sådan uppmaning som avses i 2 genom att förfara på det sätt som anges i 1, om rådet eller uppmaningen grundar sig på insiderinformation.
[S2]Straffet är fängelse i högst två år.

[S3]Om brott som avses i första stycket med hänsyn till gärningsmannens ställning, den vinning för gärningsmannen som brottet medfört eller övriga omständigheter är grovt, döms för grovt insiderbrott till fängelse i lägst sex månader och högst sex år.

[S4]Om gärningen är ringa döms det inte till ansvar. Lag (2020:21).

Författningskommentar
Prop. 2019/20:45: Paragrafen innehåller straffbestämmelser om insiderbrott. Den ska läsas tillsammans med 2 § som innehåller undantag för legitima beteenden. Övervägandena finns i avsnitt 4.2.

Paragrafen genomför artikel 3.1–3.7 och delvis artikel 7.2 i marknadsmissbruksdirektivet.

Ändringen i första stycket 2 innebär att även den som råder eller uppmanar någon annan att ägna sig åt insiderhandel ...

Prop. 2016/17:22: Paragrafen innehåller straffbestämmelser om insiderbrott och motsvarar delvis 2 § marknadsmissbrukslagen. Den ska läsas tillsammans med 2 § som innehåller ansvarsfrihetsgrunder.

Lagrumshänvisningar hit3
Ändringar1
[K2]2 § Om ett förvärv eller en avyttring utgör legitimt beteende enligt artikel 9.2–9.5 i marknadsmissbruksförordningen, döms inte till ansvar enligt 1 §. Detsamma gäller

när ett finansiellt instrument förvärvas, eller en säljorder återkallas, om det är sannolikt att priset på instrumentet skulle sänkas om insiderinformationen offentliggjordes, och
när ett finansiellt instrument avyttras, eller en köporder återkallas, om det är sannolikt att priset på instrumentet skulle höjas om insiderinformationen offentliggjordes.
Den som i annat fall än som avses i första stycket visar att han eller hon inte har utnyttjat insiderinformation döms inte till ansvar enligt 1 §.

Lag (2016:1307) om straff för marknadsmissbruk på värdepappersmarknaden

Vill inte leka rättspolis eller liknande MEN hade jag varit i din situation hade jag kontaktat finansinspektionen direkt och förklarat situationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galming:

Någon kan säkert mer om mig om det här men vad räknas som insiderhandel?

Är det typ bara högsta chefer och liknande som åker dit när de tjänar miljon belopp?

kan jag åka dit som tjänat typ max en månadslön sedan ( 26e april - 6 maj ) och hur ska de kunna bevisa att det är insiderhandel isåfall ?

Jobbar som konsult och får veta rätt så mycket innan det kommer ut officielt.
har även köpt aktier nu på senaste inom just de företagen när den legat " lågt " och sålt allt när den" rusat" färdigt. väntat en två veckor och köpa upp samma aktier när den ligger lågt igen osv inför nästa "rusning" som jag vet kommer.

Så länge du får reda på "kurs-drivande information", exempelvis nya affärer, avslutade affärer etc som inte är publik info så är det väl åtminstone en gråzon. Om det kommer direkt från ledningen så blir det ju rätt klart vad det är, är det korridors-skvaller så blir det betydligt svårare då tillförlitligheten på sådan info är minst sagt tveksam.

Får du sådan info så borde dock företaget informera dig vad som gäller, när du inte får göra affärer och när det är ok. Tror dessutom att alla dessa personer skall in på lista.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Så länge du får reda på "kurs-drivande information", exempelvis nya affärer, avslutade affärer etc som inte är publik info så är det väl åtminstone en gråzon. Om det kommer direkt från ledningen så blir det ju rätt klart vad det är, är det korridors-skvaller så blir det betydligt svårare då tillförlitligheten på sådan info är minst sagt tveksam.

Får du sådan info så borde dock företaget informera dig vad som gäller, när du inte får göra affärer och när det är ok. Tror dessutom att alla dessa personer skall in på lista.

lutar mer mot gråzon hållet än nånting från ledningen.
korridors-skvallret är mest tex " hehe visst sålde ni alla aktier förra veckan i kinnevik? haha inte jag heller :'( "

Permalänk
Medlem

Intressant IPO i Odinwell om man är den typen av investerare som vill gå in i bolag i tidigt skede. Det innebär givetvis att risken är hög men så även den långsiktiga potentialen.

Bolaget avser att ta in 30 MSEK och notering ska ske på Spotlight den 9 juni.

https://odinwell.com/wp-content/uploads/2021/05/Odinwell_Pros...

Deras affärsidé går ut på att man med hjälp av optiska sensorer ska kunna mäta förändringar av exempelvis temperatur, tryck och biomarkörer i plåster och förband. Stora sårvårdsbolag kan implementera teknologin i sina egna produkter utan väsentliga anpassningar. På så vis kan sjukvårdspersonal hålla koll på om det uppstår en infektion i såret och när plåstret eller förbandet behöver bytas. Detta kan ske både på klinik och på distans. Fördelarna är bland annat kortare behandlingstid, minskad användning av antibiotika och lägre kostnader för sjukvården.

Bolaget presenterades av VD Klas Arildsson på Aktiedagen igår.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Galming:

Någon kan säkert mer om mig om det här men vad räknas som insiderhandel?

Var en snubbe som tjänade 12k på att manipulera och fick böter på 400k:

https://www.di.se/nyheter/fler-aktiefuskare-kommer-fa-betala-...

Om du är osäker: ta inte risken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galming:

Någon kan säkert mer om mig om det här men vad räknas som insiderhandel?

Solklar insiderhandel yes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galming:

Jobbar som konsult och får veta rätt så mycket innan det kommer ut officielt.
har även köpt aktier nu på senaste inom just de företagen när den legat " lågt " och sålt allt när den" rusat" färdigt. väntat en två veckor och köpa upp samma aktier när den ligger lågt igen osv inför nästa "rusning" som jag vet kommer.

Hela grejen med varför insiderhandel är ett brott är ju att de som har insiderinformation inte ska få fördelar jämtemot andra på börsen på grund av att de har information som ingen annan har (bortsett andra insiders då), vilket är exakt vad du gjort.

När du besitter insiderinformation måste du vänta till denna information blir publik innan du agerar på den.

Skrivet av Ibymafayhas:

Får du sådan info så borde dock företaget informera dig vad som gäller, när du inte får göra affärer och när det är ok. Tror dessutom att alla dessa personer skall in på lista.

Det är inte ett företag som begår brottet, utan någon i företaget med informationen. Det är rimligen inte heller företagets ansvar att se till att anställda/konsulter agerar lagligt gällande sådant som inte rör deras jobb i företaget, vilket privat aktiehandel definitivt inte gör.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Hela grejen med varför insiderhandel är ett brott är ju att de som har insiderinformation inte ska få fördelar jämtemot andra på börsen på grund av att de har information som ingen annan har (bortsett andra insiders då), vilket är exakt vad du gjort.

När du besitter insiderinformation måste du vänta till denna information blir publik innan du agerar på den.

Det är inte ett företag som begår brottet, utan någon i företaget med informationen. Det är rimligen inte heller företagets ansvar att se till att anställda/konsulter agerar lagligt gällande sådant som inte rör deras jobb i företaget, vilket privat aktiehandel definitivt inte gör.

Jag gör en dålig jämförelse nu men låt säga att en operatör på industri vet att denna månad gick riktigt dåligt med produktion eller tex att en viktig maskin går sönder och reservdelar ska skickas från halva jordklotet ,osv vilket kan påverka aktien. Troligtvis bara någon enstaka procent.
Och den personen äger aktier i samma företag ,kan han åka dit för insider då också om han väljer att sälja/köpa??

Frågade ena delägaren vad som gäller över rasten och han sa att han blir alltid tillsagd någon vecka innan om det är tex en pressrelease på gång med viktig information som kommer påverka börsen.
Långt ifrån alla våra kunder som gör det dock sa han

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Det är inte ett företag som begår brottet, utan någon i företaget med informationen. Det är rimligen inte heller företagets ansvar att se till att anställda/konsulter agerar lagligt gällande sådant som inte rör deras jobb i företaget, vilket privat aktiehandel definitivt inte gör.

Det är givetvis så att företag inte kan övervaka, eller för den delen bör övervaka, de anställda, men alla företag jag känner till vill inte dras i skiten i tidningar osv för att insiderhandel sker hos dem. Därför informerar företag de som är på "tillsynslistan" vad som gäller. Har man inte fått denna info så är man troligtvis inte utsatt för annat än skvaller vilken kan vara lika sann eller falsk om den som hittas lite varstans och kan inte åka dit för insiderhandel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Solklar insiderhandel yes.

Är det verkligen det? Jag får inte känslan av att han är en insynsperson eller att han har fått råd att göra affären. Jag tycker att det är en gråzon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galming:

Jag gör en dålig jämförelse nu men låt säga att en operatör på industri vet att denna månad gick riktigt dåligt med produktion eller tex att en viktig maskin går sönder och reservdelar ska skickas från halva jordklotet ,osv vilket kan påverka aktien. Troligtvis bara någon enstaka procent.
Och den personen äger aktier i samma företag ,kan han åka dit för insider då också om han väljer att sälja/köpa??

Frågade ena delägaren vad som gäller över rasten och han sa att han blir alltid tillsagd någon vecka innan om det är tex en pressrelease på gång med viktig information som kommer påverka börsen.
Långt ifrån alla våra kunder som gör det dock sa han

Skulle inte säga att den information som operatören har är tillräcklig för att dra slutsatser om aktiekursens utveckling.
Dels rapporterar börsnoterade bolag per kvartal och mycket hinner inträffa under ett kvartal.
Bolag är skyldiga att skicka ut kurspåverkande information omgående också, så om man kommer i en situation där man ser att kvartalets vinst kommer avvika från förväntningar så skickar man ut vinstvarning. Det är svårt för operatören att avgöra och agera baserat på det den ser där och då.

Nu förstår jag att det är ett fiktivt exempel, men jag tror det är få som inte är insynspersoner som faktiskt har alla pusselbitar. Kanske vanligare i mindre bolag. Min uppfattning är att få döms för insiderbrott och när det sker har det ofta varit något mer spektakulärt.

Delägaren är väl registrerad som insynsperson och alla hans affärer i bolaget offentliggörs.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galming:

Jag gör en dålig jämförelse nu men låt säga att en operatör på industri vet att denna månad gick riktigt dåligt med produktion eller tex att en viktig maskin går sönder och reservdelar ska skickas från halva jordklotet ,osv vilket kan påverka aktien. Troligtvis bara någon enstaka procent.
Och den personen äger aktier i samma företag ,kan han åka dit för insider då också om han väljer att sälja/köpa??

Frågade ena delägaren vad som gäller över rasten och han sa att han blir alltid tillsagd någon vecka innan om det är tex en pressrelease på gång med viktig information som kommer påverka börsen.
Långt ifrån alla våra kunder som gör det dock sa han

Det är nog väldigt mycket av en gråzon av hur stor påverkan en viss händelse behöver ha. Du skrev bara att du tjänat någon månadslön på det, frågan då blir väl hurvida detta var pga. en dubbling av börsvärdet (och din investering), eller om du satt in en miljon och aktien gått upp några enstaka procent. Dvs hade det du kände till rimligen en stor påverkan eller ej?

Mer praktiskt: skedde uppgången strax efter att det du kände till sedan innan faktiskt meddelandes offentligt? Om det var en stor uppgång precis efter det publicerades offentligt är det insider, om det inte var en stor uppgång efter, eller det inte meddelades alls (och inte kommer meddelas) är du nog rätt säker eftersom att informationen då helt enkelt inte spelat roll.

Men så är jag ingen expert heller, detta är bara min uppfattning av hur det funkar.

Skrivet av Ibymafayhas:

Det är givetvis så att företag inte kan övervaka, eller för den delen bör övervaka, de anställda, men alla företag jag känner till vill inte dras i skiten i tidningar osv för att insiderhandel sker hos dem. Därför informerar företag de som är på "tillsynslistan" vad som gäller. Har man inte fått denna info så är man troligtvis inte utsatt för annat än skvaller vilken kan vara lika sann eller falsk om den som hittas lite varstans och kan inte åka dit för insiderhandel.

Det köper jag.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Vad har ni för strategier inför den stundande kraschen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Vad har ni för strategier inför den stundande kraschen?

Fortsätta lägga in pengar varje månad och vänta på att det vänder.

Är det en krasch på gång tror du?

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daz:

Fortsätta lägga in pengar varje månad och vänta på att det vänder.

Är det en krasch på gång tror du?

Tänk om det tar 30 år för börsen att återhämta sig?

Det är garanterat krasch på gång. Vi har historiskt låga räntor och det har aldrig trollats fram så mycket nya pengar som nu. Beteendet på börsen blir allt mer irrationellt: Vanligt folk börjar skuldsätta sig för att handla värdepapper, många bolag har rena fantasivärderingar och det regnar pengar över nya bolag som börsnoterar sig.

När kraschen sker är omöjligt att säga och det går inte heller att förutspå hur stor den blir och hur lång tid det tar att återhämta sig. Att det kommer sluta illa kan man dock vara säker på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Tänk om det tar 30 år för börsen att återhämta sig?

Det är garanterat krasch på gång. Vi har historiskt låga räntor och det har aldrig trollats fram så mycket nya pengar som nu. Beteendet på börsen blir allt mer irrationellt: Vanligt folk börjar skuldsätta sig för att handla värdepapper, många bolag har rena fantasivärderingar och det regnar pengar över nya bolag som börsnoterar sig.

När kraschen sker är omöjligt att säga och det går inte heller att förutspå hur stor den blir och hur lång tid det tar att återhämta sig. Att det kommer sluta illa kan man dock vara säker på.

Garanterat, säker. Antar du blir miljardär då med din kunskap? Det du säger har folk sagt i evigheter.

Permalänk
Medlem

30 år kommer det aldrig ta, kolla historik bak så långt du kan. Med det sagt så investera inte pengar du inte kan undvara

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Tänk om det tar 30 år för börsen att återhämta sig?

Det är garanterat krasch på gång. Vi har historiskt låga räntor och det har aldrig trollats fram så mycket nya pengar som nu. Beteendet på börsen blir allt mer irrationellt: Vanligt folk börjar skuldsätta sig för att handla värdepapper, många bolag har rena fantasivärderingar och det regnar pengar över nya bolag som börsnoterar sig.

När kraschen sker är omöjligt att säga och det går inte heller att förutspå hur stor den blir och hur lång tid det tar att återhämta sig. Att det kommer sluta illa kan man dock vara säker på.

min kollega sitter med maxad insättningsgaranti och väntar på kraschen. han har väntat i 10 år nu.
"Time in the market beats timing the market" säger ju de flesta experterna

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Vad har ni för strategier inför den stundande kraschen?

Investera lagom stor del av allt kapital.
Inse att jag inte kommer "tajma" marknaden.
Sitter mest still i båten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbs:

Garanterat, säker. Antar du blir miljardär då med din kunskap? Det du säger har folk sagt i evigheter.

Ja, folk har sagt det i evigheter för marknaden går i cykler och krascher sker med jämna mellanrum. Det är lätt att få uppmärksamhet genom att vara en olyckskorp och förr eller senare kommer man få rätt.
Att det kommer bli en krasch är garanterat. I varje fall om vi med "krasch" innefattar en mer utdragen pyspunka, även om det inte är lika sannolikt som en regelrätt krasch. Vi har skev finanspolitik som göder irrationalitet på börsen: Pengar trycks som aldrig förr, priserna på börsen pumpas, fler än någonsin ger sig in i leken - marknaden för "investeringsgurus" har exploderat på sociala medier - och det är förstås ingen som vill tro att det kommer krascha...

Nej, jag är inte miljardär. Jag vet inte när börsen kraschar, hur jag ska skydda mig mot det eller hur jag ska värdera mina investeringar justerat för inflation. Jag känner däremot till flera miljardärer som pratat om en stundade krasch. Charlie Munger och Warren Buffet bland andra.

Skrivet av Gainsgoblin:

30 år kommer det aldrig ta, kolla historik bak så långt du kan. Med det sagt så investera inte pengar du inte kan undvara

Kraschen 1929 tog ungefär 30 år att återhämta sig ifrån. Snart 100 år sedan och likheterna är många mot idag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galming:

min kollega sitter med maxad insättningsgaranti och väntar på kraschen. han har väntat i 10 år nu.
"Time in the market beats timing the market" säger ju de flesta experterna

Hur mycket ränta har han fått på sitt sparkapital med insättningsgaranti under dessa 10 år?
Är det ens mer än inflationen?

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galming:

min kollega sitter med maxad insättningsgaranti och väntar på kraschen. han har väntat i 10 år nu.
"Time in the market beats timing the market" säger ju de flesta experterna

Att sitta med en massa pengar på banken är ju helt värdelöst. Det är ju givet att det bästa är att investera dem på något vis. Frågan är hur man investerar på bästa sätt samtidigt som man har i åtanke att marknaden kommer krascha.

Skrivet av henkiii:

Investera lagom stor del av allt kapital.
Inse att jag inte kommer "tajma" marknaden.
Sitter mest still i båten.

Behöver ju som sagt inte timea marknaden utan försöka investera på så vis att man har ett visst skydd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galming:

Någon kan säkert mer om mig om det här men vad räknas som insiderhandel?

Är det typ bara högsta chefer och liknande som åker dit när de tjänar miljon belopp?

kan jag åka dit som tjänat typ max en månadslön sedan ( 26e april - 6 maj ) och hur ska de kunna bevisa att det är insiderhandel isåfall ?

Jobbar som konsult och får veta rätt så mycket innan det kommer ut officielt.
har även köpt aktier nu på senaste inom just de företagen när den legat " lågt " och sålt allt när den" rusat" färdigt. väntat en två veckor och köpa upp samma aktier när den ligger lågt igen osv inför nästa "rusning" som jag vet kommer.

All information du har som inte är offentlig och kan ha bäring på aktiekursen är att betrakta som insiderinfo. Agerar du på det är det olagligt oavsett belopp. Sen kan det vara problematiskt att att definiera informationen. Att någon över en kopp kaffe säger att "nu är det ett jäkla tryck i orderboken" lär nog inte räcka då du inte vet vad det innebär mot tex marknadens förväntansbild eller hur relevant uppgiften är. Min gissning är att desto mer specifik information du får - desto försiktigare skulle jag vara

Visa signatur

I5 @ 4,2Ghz / 8gb ram / P5B-E /250gb SSD + 500Gb / 970GTX

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Tänk om det tar 30 år för börsen att återhämta sig?

Fatta vad mycket billig Investor jag kommer hinna köpa på de 30 åren

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Som andra säger angående krascher så har alltid vinnande strategin varit "time in the market" och spara över tid som ger bäst avkastning. De flesta brukar istället kasta in allt på toppen och sälja på dalen... Om något visar det att "bli rik" är lika mycket pannben som något annat.

Bästa tecknet på överhettning på börsen är väl denna nyhet, nu kör vi all in på börsen med SMS-lån. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/unga-tar-sms-lan-till-akti...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daz:

Fatta vad mycket billig Investor jag kommer hinna köpa på de 30 åren

Även om du lyckas med det kan det ta lång tid att ta igen förlusten, beroende på hur mycket du investerat nu. Sen är det tyvärr inte alls säkert att du kommer kunna köpa billigt. En krasch kommer snarare avslöja det egentliga värdet.

Skrivet av Ibymafayhas:

Som andra säger angående krascher så har alltid vinnande strategin varit "time in the market" och spara över tid som ger bäst avkastning. De flesta brukar istället kasta in allt på toppen och sälja på dalen... Om något visar det att "bli rik" är lika mycket pannben som något annat.

Bästa tecknet på överhettning på börsen är väl denna nyhet, nu kör vi all in på börsen med SMS-lån. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/unga-tar-sms-lan-till-akti...

Tid i marknaden kan dock spenderas på olika sätt. Problemet just nu är att allt är dyrt och det är omöjligt att få en bra uppfattning om värdet på grund av inflation och överhettad börs. Effekterna av en krasch är också svåra att förutse. Frågan då blir hur man undviker felinvesteringar och hittar tillgångar eller företag som inte lider lika mycket vid en krasch.
Att kasta in allt på toppen och paniksälja på dalen är förstås det sämsta man kan göra. Det är inte heller en bra idé att stoppa pengarna i madrassen, eftersom värdet kommer ätas upp. Guld kan funka för att behålla värdet men det kommer inte öka något - där är risken att gå miste om ökningarna medan man väntar på kraschen.

Ja, den där nyheten var vad som föranledde hela frågeställningen. Börjar bli dags att planera och rusta upp. Galenskaperna på börsen eskalerar och det är ett riktigt dåligt tecken. Vi närmar oss toppen här:

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Även om du lyckas med det kan det ta lång tid att ta igen förlusten, beroende på hur mycket du investerat nu. Sen är det tyvärr inte alls säkert att du kommer kunna köpa billigt. En krasch kommer snarare avslöja det egentliga värdet.

Tid i marknaden kan dock spenderas på olika sätt. Problemet just nu är att allt är dyrt och det är omöjligt att få en bra uppfattning om värdet på grund av inflation och överhettad börs. Effekterna av en krasch är också svåra att förutse. Frågan då blir hur man undviker felinvesteringar och hittar tillgångar eller företag som inte lider lika mycket vid en krasch.
Att kasta in allt på toppen och paniksälja på dalen är förstås det sämsta man kan göra. Det är inte heller en bra idé att stoppa pengarna i madrassen, eftersom värdet kommer ätas upp. Guld kan funka för att behålla värdet men det kommer inte öka något - där är risken att gå miste om ökningarna medan man väntar på kraschen.

Kör enklast möjliga, månadssparande i breda aktiefonder. Nobelpriset i ekonomi gick till en person som kom fram till breda billiga index ger bäst avkastning över tid. Du kommer köpa både när det är billigt och dyrt så det jämnar ut sig över tiden. Det bästa är att det tar bort all psykologi och sker helt automatiskt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DasIch:

Kraschen 1929 tog ungefär 30 år att återhämta sig ifrån. Snart 100 år sedan och likheterna är många mot idag...

Och även en hel del olikheter. Det finns många förklaringar varför 1929 blev som den blev, bland annat brist på aktion från regeringarna.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Ibymafayhas:

Kör enklast möjliga, månadssparande i breda aktiefonder. Nobelpriset i ekonomi gick till en person som kom fram till breda billiga index ger bäst avkastning över tid. Du kommer köpa både när det är billigt och dyrt så det jämnar ut sig över tiden. Det bästa är att det tar bort all psykologi och sker helt automatiskt.

Har du något tips på dessa breda billiga index?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com