Adguard Home och Pi-Hole dns-server - Backup

Permalänk

Adguard Home och Pi-Hole dns-server - Backup

Hej

Hittar ingen bra information om detta ämne.

Jag har dock förstått i mitt letande att jag inte kan använda min routers fält för primär och sekundär dns-server för att uppnå mitt syfte.

Jag vill använda Adguard Home som min första dns-server men utifall den skulle gå offline så vill jag ha en backup i form av Adguard Home eller PiHole på annan server.

Någon som vet om det går att lösa?

Permalänk
Protectera AB

Ja, sätt upp en till och peka dina klienter på båda dina servrar. Eller missuppfattade jag frågan?

Visa signatur

protectera.se

Permalänk

Jag kanske var lite otydlig.

Om jag sätter upp båda att köras kontinuerligt så används båda (primär och sekundär) och de delar på trafiken i nätverket. Det önskar jag inte.

Jag önskar att exempelvis Adguard hanterar all trafik till den sekund den havererar och då kliver Pi-Hole fram och agerar dns-server.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AcidSleeper:

Jag kanske var lite otydlig.

Om jag sätter upp båda att köras kontinuerligt så används båda (primär och sekundär) och de delar på trafiken i nätverket. Det önskar jag inte.

Jag önskar att exempelvis Adguard hanterar all trafik till den sekund den havererar och då kliver Pi-Hole fram och agerar dns-server.

Ja, precis. Om du konfigurerar flera servrar på klienterna sådär så förutsätts de vara likvärdiga och kunna användas allihopa.

Det finns väl egentligen två spår som kan användas (eventuellt kombineras):

* Någon form av proxy, exempelvis dnsdist, som kan fördela trafiken utifrån någon policy du definierat. Om du enbart gör detta så är du ju dock tillbaka i läget att om proxyn är nere så är allting nere.

* Någon failoverlösning så att tillgänglig maskin kan ta över en för ändamålet avsedd IP-adress, t.ex. carp eller vrrp. (Dessa förslkag om instanserna är i samma nät, men så låter det väl som att det är i ditt fall? Annars har du ju mer avancerade lösningar som bgp med anycast).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

För att utveckla:
Jag tror du i grunden vill ha carp/vrrp (t.ex. då genom keepalived, se t.ex. https://www.redhat.com/sysadmin/keepalived-basics ), oavsett allt annat.
Om du dessutom vill kunna göra något smart som baseras på att förstå DNS i din failoverlösning så kanske det är keepalived mellan två dnsdist-instanser som gäller, istället för direkt mellan din Adguard och Pi-Hole.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304