Permalänk

Powerline till hemlarm?

Tjena!
Har nyligen flyttat in i ett hus utrustat med ett larm från ett av de större hemlarmsföretagen.
Såg för några veckor sedan att själva huvuddosan som styr hela larmet är kopplat till en TP-Link dosa i väggen som det sedan är inkopplad med en vanlig nätverkskabel in i larmdosan. Jag tänkte mig att det måste vara någon slags 4G till ethernet adapter för att få larmet uppkopplat mot deras egna tjänster. Dock såg jag idag att det faktiskt är en Powerline adapter av följande modell https://www.dustinhome.se/product/5010824494/tl-pa4010p-kit-p...

Dock sitter endast ett i mitt hem vilket jag tycker är väldigt märkligt. Har letat i "pannrummet" där min fiber kommer in om det skulle sitta någon annan där som möjlgitvis är kopplad till mediaomvandlaren eller dylikt men där finns inget.

Vad kan detta vara? Borde det ens fungera? Undrar vart andra änden sitter någonstans!

Kanske grannen som kom in på visningen och snyltar på nätverket över elnätet hahahaha

Permalänk
Medlem

Ring din larmleverantör och fråga?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

Ring din larmleverantör och fråga?

Tänkte göra det imorgon. Hade dock varit lite kul att höra vad folk här tror att det kan vara

Permalänk

Koppla in en dator och se om du har internetuppkoppling i uttaget.

Permalänk
Medlem

Är det inte så att själva larmutrustningen kommunicerar via elnätet då? Om det är integrerade homeplug-enheter i resterande utrustning

Permalänk
Medlem

Min enkla gissning är att förra ägaren glömde kvar den ena i flytten bara och att larmet just nu saknar uppkoppling över ethernet

Permalänk
Skrivet av Cerb:

Min enkla gissning är att förra ägaren glömde kvar den ena i flytten bara och att larmet just nu saknar uppkoppling över ethernet

Jo det är mycket möjligt. Larmet verkar dock även vara uppkopplat över GSM eller liknande så det verkar vara lugnt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luksenburg:

Jo det är mycket möjligt. Larmet verkar dock även vara uppkopplat över GSM eller liknande så det verkar vara lugnt

Beror väl på. Kommunikationskanalerna är ju tänkta att vara primär/backup. Att då plocka bort primärkanalen är ju inte super.