Kryptovalutan Chia breder ut sig på tio exabyte

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Mja. Under antagandet att nätverket växer med 40% per vecka månaden ut och därefter stabiliseras på typ +5pb/dag, och att en Chia säljs för 750usd st, så har ny hårdvara en roi på 8-10 mån (problematiserar dessa antaganden i sista stycket nedan). Jag har inte datan exakt fräsch i huvudet, men som jag minns det är det ungefär vad ett RTX-kort har för ROI. Skillnaden är att drift med HDDs är mkt smidigare, tystare, billigare i drift och sliter inte så mkt på hårdvaran. Man behöver ju bara plotta en gång (eller två, om pools kräver att man plottar om), sen räcker det med vilken CPU som helst och att HDD bara är på. Driftstiden på dessa HDDs kommer bli lång, men totala skrivandet relativt lågt.

På dessa parametrar så är Chiafarming bättre än Eth mining, och alla vet hur populärt Eth är att minea. Men det finns en rad osäkra variabler. Framför allt nätverkets storlek; om det växer mer så kommer förtjänsten bli lägre i samma utsträckning, förstås. Men även priset på Chia: det har endast handlats i några veckor och vi har sett stora hopp i pris med en peak på 1500$ per Chia. Jag förväntar mig att nätverket kommer växa mer än antagandena ovan, men jag förväntar mig även att Chia kommer bli mera värt än ovan. Om man kombinerar detta med att ta sina Chia-gains in i coins som har hög tillväxtpotential, jag tänker här framför allt på Holochain, så tänker jag för egen del absolut att det är värt det.

Det har varit uppe så högt som 1900$ per chia, och det med "riktiga" XCH alltså inte IOU's osv.

Det är nere runt 750$ nu men det är då det följt allt annat som gått ner i ungefär samma takt- om marknaden återhämtar sig så lär även XCH hamna över 1000$ snart.

Nätverkstillväxten kommer förhoppningsvis göra det ovärt att lägga in alltför stora pengar i det hela medan det alltid kan vara värt att kanske köra med överbliven hårdvara och återanvända diskar utan större investering.

En fördel oavsett är att detta framförallt allokerar hårdvara som normalt ändå främst kan gissas gå till profesionella marknaden- gamers vill uppenbarligen ha Ampere-kort osv, men hur många gamers eller privatpersoner kommer egentligen seriöst ha ett stort behov av många 10-18TB diskar regelbundet?

Jag är taggad just därför att detta är en ny variation- att Bram Cohen och hans kollegor faktiskt försökt hålla sig till mer traditionell nakamoto-consensus men lagt ner tankemöda på att förbättra den och försöka undvika de problem som uppstått med tilll exempel bitcoin och dess enorma hunger efter Asics.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av ph0x:

Tänk på att du behöver skatta för detta som inkomst av kapital när du säljer av, precis som med BTC och ETH.

Det finns lite mer att läsa (i en kommentar från Skatteverket) här:
https://cornucopia.cornubot.se/2021/05/nej-varken-guld-eller-...

Trist att bli påkommen i efterhand och åka på straffavgifter.

Yes, har koll. Men tack ändå! <3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av McKonny:

Jag köpte en extra NVME för detta, ~3000kr. Fyllde nas'en som i princip bara stått å samlat damm. Har nu coins för ett värde av närmare 120000kr. Jag är chiapositiv

Antar att du började tidigt, eller hur? För nu väntar folk med 1800 + plots i veckor tills en eller två coins trillar in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Det har varit uppe så högt som 1900$ per chia, och det med "riktiga" XCH alltså inte IOU's osv.

Det är nere runt 750$ nu men det är då det följt allt annat som gått ner i ungefär samma takt- om marknaden återhämtar sig så lär även XCH hamna över 1000$ snart.

Nätverkstillväxten kommer förhoppningsvis göra det ovärt att lägga in alltför stora pengar i det hela medan det alltid kan vara värt att kanske köra med överbliven hårdvara och återanvända diskar utan större investering.

En fördel oavsett är att detta framförallt allokerar hårdvara som normalt ändå främst kan gissas gå till profesionella marknaden- gamers vill uppenbarligen ha Ampere-kort osv, men hur många gamers eller privatpersoner kommer egentligen seriöst ha ett stort behov av många 10-18TB diskar regelbundet?

Jag är taggad just därför att detta är en ny variation- att Bram Cohen och hans kollegor faktiskt försökt hålla sig till mer traditionell nakamoto-consensus men lagt ner tankemöda på att förbättra den och försöka undvika de problem som uppstått med tilll exempel bitcoin och dess enorma hunger efter Asics.

Blir riktigt spännande att se vart projektet tar vägen. Jag kommer nog hodla mitt ett bra tag iaf, känns som det finns fin potential på sikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuLioS:

Antar att du började tidigt, eller hur? För nu väntar folk med 1800 + plots i veckor tills en eller två coins trillar in.

Var väldigt tidigt på bollen ja, sen switchade jag över till den här skumma kinespoolen tidigt också jag jag dodgeade den eventuellt jobbiga variansen när netspace drog iväg också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av McKonny:

Enda som inte stämmer till 100% är att jag redan sålt några coins för att säkra upp.

Har farmat totalt 20 coins, dom går just nu för 740$, peakade på ~1600$ innan dom här blodiga kryptodagarna.

https://gyazo.com/d3435d23e82d5d8ae9222f179ad8320e

Okej, erkänner att jag har extremt dålig koll på Chia. Jag är lite anti mot det här med hajpande (gäller allt) så jag har inte orkat sätta mig in. Men när den värsta hajpen lägger sig så kommer jag kolla på det!

Alltid trevligt att tjäna lite extrapengar. Investera i bättre hårdvara eller bara chilla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iRonNuke:

Okej, erkänner att jag har extremt dålig koll på Chia. Jag är lite anti mot det här med hajpande (gäller allt) så jag har inte orkat sätta mig in. Men när den värsta hajpen lägger sig så kommer jag kolla på det!

Alltid trevligt att tjäna lite extrapengar. Investera i bättre hårdvara eller bara chilla?

Jg är inte sugen på att lägga det kapitalet som krävs för att komma ikapp netspace(storleken på nätverket som artikeln handlar om) utvecklingen.

Däremot så tror jag det blir väldigt intressant när riktiga pools kommer igång, då borde varenda jäkel som har några terabytes som ligger å samlar damm dra igång detta. Det kommer bli ett gäng dollar om året för extremt lite effort. Sticker sedan priset iväg nån gång i framtiden så kan det bli några hundra eller tusen dollar, who knows.

Permalänk
Medlem

lite pyramidspel över det hela nu, fast man köper hårddiskar istället för andelar. (undrar om grundarna äger lite hårddiskfabriker??)
Det pratas om grön crypto, men processen drar fortfarande en jävla massa el, och resurser. ( derbauer testade i en vecka, var inte imponerad )
Det pratas om proof of ... tja vadå egentligen?? Tydligen så får man en ticket i en dragning per chunk (ett par hundra MiB har jag för mig?? ) Så det är i princip ett lotteri. ju mer hd space, ju fler lotter per dragning. Och ju större nätverket blir, desto mindre chans att du vinner.
Men vad är egentligen värdet?? Det är ju helt beroende på vad marknaden tycker. Så om det kommer en skandal om riggade lotterier... *poff* värdelöst. Och det kanske räcker med ett ogrundat rykte. Eller nästa Hype...

Personligen så tror jag det kommer vara många diskar som dör en tidigt död, så med lite tur så kan vi få lite hållbarhets information om olika märken utav det här. Det är väl ung, det värdet jag ser i det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ph0x:

Tänk på att du behöver skatta för detta som inkomst av kapital när du säljer av, precis som med BTC och ETH.

Det finns lite mer att läsa (i en kommentar från Skatteverket) här:
https://cornucopia.cornubot.se/2021/05/nej-varken-guld-eller-...

Trist att bli påkommen i efterhand och åka på straffavgifter.

Har man minat (antar att de ser Chia-farming på samma sätt) så ska man deklarera det på inkomsten (hobbyverksamhet), utöver det skattar man sen på eventuell vinst vid försäljning.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

Rätt skönt att man inte hoppade på det där. I den här takten kommer en 12 Terabytare bli en ännu mindre droppe i havet.
Om det nu stämmer att den (chia) är energieffektiv så borde det se ljust ut för dess framtid som valuta dock. Men jag är inte så insatt i övriga kryptovalutors energiåtgång heller.

Permalänk
Medlem

Tur man fick tag i en PS5.
Att få tag i ett grafikkort med liknande GPU prestanda till rimligt pris skulle bli ännu svårare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

1. Håller med, i många fall är det väldigt onödigt resursslukande, men det finns undantag. Lästips https://nano.org/ .
2. Det är en viktig men väldigt korrupt del av världens infrastruktur, krypto kan vara ett steg bort från korrumptionen, som tyvärr bara verkar bli större och större. Sen kan mycket väl krypto också användas korrumperat. Men vissa grejer är lätta att ta bort med krypto, exempelvis möjligheten att trycka pengar och pumpa in i statskassan.
3. Handlar väl om reglering?

IMHO - om crypto ska regleras som börsen, så är det väl bara att flytta in crypton på vanliga börsen. Så måste det liksom finnas en "substans" bakom värdet som sätter kursen.

En vanlig aktie får ju sitte värde från de tillgångar som bolaget har + förväntad försäljning + marknadens tro på produkten.

Crypto ter sig mer som ett pyramidspel

// LZ

Permalänk
Medlem

Farmat ihop 3 coins så alltid nått.
Sålde 2 av dom för 1450$/st

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Inaktiv

Hmm...

Tänk om vi kunde få samma hype kring Siacoin som har flera års trackrecord, ett genti till grundare och med inställningen "building the backbone of the Internet" på open source

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

Tur man fick tag i en PS5.
Att få tag i ett grafikkort med liknande GPU prestanda till rimligt pris skulle bli ännu svårare.

Hur är detta relaterat till kryptovalutan chia?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Det pratas om proof of ... tja vadå egentligen??

Proof of time and space!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Kan inte förstå hur några kryptovalutor är lagliga alls

1. De är orimligt slöseri på resurser
2. De ställer sig utanför det ekonomiska systemet - som oavsett vad man tycker är en viktig del av hela världens infrastruktur
3. Inget lagligt skydd för de som blir scammade

Man kan säga "jo men börsen är ju laglig" - och ja, det är den, för att den är reglerad och finns med i världsekonomiplanen, vilket crypto inte gör.

// LZ

Endast kränkta gamers som är emot crypto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Farmat ihop 3 coins så alltid nått.
Sålde 2 av dom för 1450$/st

Hur farmar man Chia?

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ragnvlad:

Hur farmar man Chia?

Det är redan för sent, trust me. Spara din tid och pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Hur farmar man Chia?

Förmodar att man torkar plantan och skakar ur fröna.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuLioS:

Det är redan för sent, trust me. Spara din tid och pengar.

Ovanligt att en miner kommer med sådant utlåtande. Gnidet

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Man kan säga "jo men börsen är ju laglig" - och ja, det är den, för att den är reglerad och finns med i världsekonomiplanen, vilket crypto inte gör.

Nu ja!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

Ovanligt att en miner kommer med sådant utlåtande. Gnidet

Det är inte försent, men ska du in nu så behöver du kunna plotta en jävla massa varje dag. Och om du inte har hårdvaran för lagring redan så kan de bli riktigt svårt och dyrt att skrapa ihopa den.

Dels behöver du ta igen all missad plotting-tid, en 3-4 veckor kanske. Det kan du väl göra med att sätta upp flera 5950X, threadrippers eller något annat med många kärnor. 2-3 sådana burkar skulle jag förslå med 64GB st ungefär. Och 2x2tb SSD:er st. För att bara precis hänga med och kanske, bara kanske, växa lite snabbare än netspace.

Eller om du kanske har nån DAS-lösning med massor av SAS-diskar.

Anledningen är att CHIA exploderat långt mycket snabbare än någon trodde. Det var netgrowth på 15% per vecka som man trodde. I stället så har den har varit runt 50% per vecka i runda slängar har jag för mig.

Så absolut! Du kan börja om du vill. Men chansen att vinna några coins innan pool:ing är riktigt liten. Så jag skulle inte råda någon att investera några större summor pengar i det. Kanske om man redan har 150-400TB plats man kan använda och flytta ganska snabbt.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

IMHO - om crypto ska regleras som börsen, så är det väl bara att flytta in crypton på vanliga börsen. Så måste det liksom finnas en "substans" bakom värdet som sätter kursen.

En vanlig aktie får ju sitte värde från de tillgångar som bolaget har + förväntad försäljning + marknadens tro på produkten.

Crypto ter sig mer som ett pyramidspel

// LZ

Fast man har ju tagit bort substansen bakom en valutas värde 1971 och ett bolags värde har även numer absolut noll att göra med något sorts värde, försäljning eller tro.
Eller scrap that, "tro" är väl ungefär allt som ger ett företag värde...

Så de är förvånansvärt lika ändå...

Permalänk
Skrivet av Tea42BBS:

Kan inte förstå hur några kryptovalutor är lagliga alls

1. De är orimligt slöseri på resurser
2. De ställer sig utanför det ekonomiska systemet - som oavsett vad man tycker är en viktig del av hela världens infrastruktur
3. Inget lagligt skydd för de som blir scammade

Man kan säga "jo men börsen är ju laglig" - och ja, det är den, för att den är reglerad och finns med i världsekonomiplanen, vilket crypto inte gör.

// LZ

Tycker det är mer rimligt att jämföra med fysiska pengar. De används i större mängd endast till skumraskaffärer och blir du scammad så japp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Hur är detta relaterat till kryptovalutan chia?

Kanske inte, mod får ta bort om det är irrelevant, tänkte mest om detta blir en populär crypto så ökar ju efterfrågan på grafikkort mer.

Spelkonsoler går före grafikkort i prioritet gällande köp av halvledare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Endast kränkta gamers som är emot crypto.

Nej.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tomika:

Ovanligt att en miner kommer med sådant utlåtande. Gnidet

Även om du sitter nu på 400 TB så krävs det en jädra massa datorkraft + investeringar i NVME diskar. Även då ska det ta månader att plotta färdigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Endast kränkta gamers som är emot crypto.

Endast kränkta anarkokapitalister som är för det.

Undrar hur många BTC det kommer kosta per cL vatten när isarna smält.

Visa signatur

Speldator - X570 | 5900X | 32GB 3600 CL16 | 4090 | 2TB 980 Pro | Win 11 Pro
Server - 3700X | 32GB | 7x5TB RAID-Z2 | TrueNAS

Permalänk
Medlem

Ytterligare ett pyramidspel som gynnar dom med redan feta plånböcker, eller dom som grundar det och deras polare.

Har kikat en del på den då jag var intresserad i början. Att den skulle vara "grön" är inget mindre än skrattretande. Det är nog bland det mest missvisande statement jag hört. För att i nuläget överhuvudtaget ha en chans till avkastning större än 0 (nu pratar jag inte om vinst, utan bara en block reward), måste du in med hårdvara för två-trehundratusen kr för att ha chans på 2 coins värda ca 15000kr i nuläget. Tänk 4st 5950x som jobbar dygnet runt (plotting, att generera den data som används vid farming), samt diskar för en smärre förmögenhet. Sikta på 500-1000 TB för att ha en rimlig chans, med tanke på takten som chias kapacitet (netspace) växer med idag (fördubbling de senaste 10 dagarna). Då kommer du *förmodligen* få en eller ett par block rewards. Men för att bibehålla din andel måste du uppgradera din diskkapacitet OCH plottingkapacitet i samma takt som netspace växer. Dvs efter 10 dagar måste du ha 8st 5950x, efter 20 dagar 16st 5950x osv. och diskar därtill. Visst, du kan sluta lägga till diskar, men då kommer din andel (och chans att vinna rewards) att minska exponentiellt, snabbt! Sammantaget med energin dessa plottingmaskiner slukar, samt resursanvändningen, så blir detta rätt långt från grönt. Detta är ändå early days, om chia skulle skulle få samma följe som btc så känns ju chia som det mindre gröna alternativet tycker jag.

Riktiga hycklare är dom. Helt vansinnigt faktiskt.
Sen ska vi inte ta upp preminingen på 21M coins som innehas av chia corp...

Men stort kommer det bli, garanterat.